Fruithapje bij 3 maanden!

Discussie in 'Voeding' gestart door kleintje88, 8 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Probleem is idd dat je niet zeker weet waarom er verstopping is.

Dit kindje krijgt hypo-allergene voeding, dus het kind is gevoelig voor allergieen. Sinaasappel is nog steeds allergeen en wordt niet aangeraden onder de 1 jaar. Zeker met gevoelige kinderen moet je oppassen met allergenen.

Fles aanlengen met meer water of gewoon warm water geven en dat voor een paar dagen. Anders misschien toch advies vragen aan ha/ka.

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0

Hier sluit ik mij bij aan. Nout kreeg ook voór de 4 maanden al bijvoeding wegens omstandigheden. Geen enkel probleem geweest.

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Het is niet zo zeer dat ons hypo allergene voeding is geadviseerd maar meer omdat ik daar zelf mee begonnen ben...
    Mijn vader heeft Astma en wat last van eczeem vandaar dat ik voor de zekerheid gestart ben met hypo allergene voeding...
    Bij mijn vriend in de familie komt verder niks voor van astma of allergieën ofzo....

Verder heb ik niet het idee dat het gebrek aan vocht is ze heeft namelijk wel gewoon genoeg volle plasluiers, urine is niet donker en ik doe al een tijdje (dus niet pas sinds eer gister maar dat deed ik al op eigen initatief) extra water in de fles (al is het maar 10 cc maar dat lijkt mij voldoende?)

Allergie voor de voeding? Zal ze dan ook niet veel bultjes of iets dergelijks moeten hebben? Dat heeft ze namelijk helemaal niet..... Bovendien ben ik niet veranderd van voeding ofzo sinds haar geboorte...

Luie darmen? Dat zou zeker wel kunnen! Ik ben daar zelf ook bekend mee, weet ook hoe vervelend dit kan zijn en ben bang dat ze de werking van de darmen misschien van mij heeft geërfd :(

GIsteren heeft ze op het KDV vrij veel ontlasting gehad, volgens hun wat vaster dan de meeste baby's en het had een rare kleur; groen! Volgens hun niet het "normale" legergroen wat weleens voor kan komen b.v t.g.v een verkoudheid (wat ze nu ook heeft) maar veel donkerder en ze vonden het een raar kleurtje.. Helaas heb ik het dus zelf niet gezien!
    Morgen moeten we even langs de HA en dan ga ik overleggen, vind het namelijk sneu want je merkt wel dat ze er last van heeft al ze zo lang niet heeft gepoept, ze gaat dan b.v veel meer spugen (waarschijnlijk doordat het allemaal "te vol" zit?) en veel meer jengelen en huilen na de fles!

Verder vraag ik ook niet na of het wel of niet goed is om een fruithapje te geven bij 3 maanden (idd ik moet toch daar mijn eigen weg in volgen) maar was ik erg benieuwd na mensen die ZELF ervaring hebben met een kindje waarbij het goed ging of misschien niet....

4. tulip

tulip Niet meer actief

ik begrijp uit je laatste post, dat je hypoallergeen preventief gebruikt?? Nou, prima. Ik zou niet op eigen houtje met 3 maanden gaan bijvoeden, maar als je advies van een KA ofzo hebt zou ik het wel durven. Het is altijd moeilijk vast te stellen of latere klachten van een fruithapje o.i.d. kunnen komen.

Ik las al eerder in het topic: ik heb er nu allergieen door. Ik geloof die allergieen direct, maar het is nooit met zekerheid te zeggen dat het door het fruit komt of door niet 6 maanden volledige bv. Ik vind dat een beetje simpel gedacht. Het had net zo erg kunnen zijn als je wel pas vanaf 6 maanden bijvoeding had gehad.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je weet het ook nooit, maar zal in ieder geval voorzichtig aan doen.

Onze dochter heeft (of eigenlijk had want het is zo goed als over nu gelukkig) ernstige koemelkallergie en een allergie voor kippenei waar we met 5 maanden pas achter kwamen. Ik gaf bv en ze huilde enkel heel veel verder nooit eczeem of bultjes of iets, toen ze een flesje Nutrilon kreeg zaten we binnen een kwartier op de eerste hulp ivm een anafylactische shock.. en dit allemaal omdat mijn man lichte huisstofmijtallergie heeft (zegt de kinderarts dan, zelf merk ik trouwens helemaal nooit iets aan zijn huisstofmijtallergie).

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Tulip: het CB had het erover om er eventueel volgende week of de week erna ermee te beginnen als haar ontlasting niet beter gaat worden... Dus niet op eigen houtje ;)
    Nou goed ga morgen ook even overleggen met HA wat te doen en dan zullen we zien wat zij zegt.... :)

7. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Zou eerder van de ha uitgaan dan van cb!!! Of evt ka!

8. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    #28 Boefjesmamma, 9 jun 2010
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
    Ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben hetzelfde gehad met ons zoontje. Zijn ontlasting kwam niet op gang. Hiervoor zijn we naar een osteopaat geweest en dat heeft de klachten aanzienlijk verminderd. Met 4,5 maand ben ik Aaron wat hapjes groente gaan geven en sindsdien kan hij gewoon zelf poepen zonder problemen.
    Hier dus een goede ervaring ermee tot nu toe. En voor ons de oplossing. Zelf zou ik eerst alle andere manieren nog proberen en groente/fruit als laatste optie bewaren en echt niet voor de 4 maanden geven.
    Maar uiteraard is het jouw kindje en moet je doen waar jij je goed bij voelt. Succes!

Even als aanvulling: mijn zoontje heeft/had KMA en krijgt Pepti, maar bleef moeilijk poepen ondanks andere voeding, extra water en behandelingen van een osteopaat. En dus uiteindelijk groente gaan geven en toen was er niks meer aan de hand. Het spugen ging ook weg omdat zijn darmen niet meer constant verstopt zaten.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Bij vaste groene ontlasting zou ik toch eerder denken aan een KEA...ik zou dan eerst eens 15-20cc extra water per fles gaan toevoegen, doet dat weinig dan een paar drupjes zonnebloemolie. Doet dat niets, dan eens een weekje een sterkere voeding.
    Vast voedsel lijkt met bij van die stevige poep geen goed idee.

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Lezen mensen: Ik geef al een tijd extra water in de fles ;)

We zijn net langs de HA geweest... Moet Esmay nu tussendoor wat meer vocht gaan geven, venkel thee, water of een klein beetje limonade al zou ze dat laatste niet adviseren omdat ze dan gaat wennen aan zoet en dan misschien geen water meer wil...
    Verder krijgt ze lactulose die ik moet gebruiken als ze 3 dagen niet heeft gepoept en niet langer dan 3 dagen achter elkaar. De wat vastere ontlasting komt omdat ze zo weinig gaat dan wordt het vanzelf harder en het groene komt zoals ik zelf al dacht doordat ze verkouden is.... Leger groen of donker groen maakte daarin niet veel verschil...

En ook zij heeft mij geadviseerd langzaam te gaan beginnen met fruithapjes zodat ze meer vezels binnen krijgt! Wel fruithapjes van waterig fruit zoals peer, meloen etc maar dus geen banaan en fruit wat weinig vocht bevat omdat dat weer averechts kan werken.... Ook moet ik wanneer ik het fruit geef wat extra water in het papje verwerken zodat ze daarmee ook wat meer vocht binnen krijgt...

Over fruithapjes bij 3 maanden was ze verder ook wel duidelijk ze zei: vroeger gaven ze het allemaal al bij de 3 maanden, tegenwoordig zeggen ze 6 maanden maar mag het bij 4 maanden maar er is nooit bewezen dat het echt slecht is voor een kindje wanneer ze bij de 3 maanden al een fruithapje krijgen... En in dit geval zou ik er dus wel mee beginnen omdat ze waarschijnlijk de vezels nodig heeft!
    Ze heeft daarbij ook in gedachten gehouden dat ik zelf ook een moeilijke ben qua ontlasting en dat Esmay dus waarschijnlijk veel van mijn darmen weg heeft....

Dus ga langzaam beginnen met wat fruit, HA zal toch zeker wel weten wat goed is en wat niet?
    Lactulose als ze 3 dagen niet heeft gepoept en extra water aanbieden!

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik zou lekker van mezelf uitgaan! Je bent zelf toch dé expert op het gebied van je eigen kind? En hoe vaak!!!! hebben artsen het bij het verkeerde eind!!!

12. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Tja, kan je ook doen...maar meestal weten artsen wel of het wel of niet kwaad kan voor de darmpjes;). Je kan altijd even luisteren naar wat ze te zeggen hebben!

13. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje had ook last van verstopping. Zo enorm zielig om te zien dat je kindje pijn heeft en maar aan het persen is terwijl er niets komt. Ik heb de huisarst gebelt. Hij was toen 3 maanden. Hij schreef miuj 5 dagen lactulose voor zodat alle ontlasting uit zijn darmen kon. En sindsdien is het over !

14. adi

adi Niet meer actief

hier ook een lactulose voorgeschreven gehad voor Diyana. En extra water en olie in de fles gedaan ong 3 weken. sindsdien nooit meer problemen gehad.

15. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Even een update:

Donderdag dus begonnen met fruit, peer, en ik stond er versteld van hoe goed ze al van een lepeltje at :O en tot mijn verbazing had ze de volgende dag (gisteren dus) al ontlasting :D
    En waarschijnlijk komen er nu reacties als: Hoe weet je zo zeker dat het door het fruit komt? Maar dat weet ik dus doordat ze altijd zo'n 4 - 5 en soms wat langer geen ontlasting heeft en nu dus de dag na het fruithapje wel! (toen had ze pas 2 dagen geen ontlasting gehad) dus het kan denk ik bijna geen toeval zijn lijkt me?

Ik ben ook blij dat ik er mee begonnen ben, op de een of andere manier lijkt Esmay ook veel vrolijker, is veel meer aan het lachen enz. misschien was ze er ook wel aan toe? Geen idee!
    Maar het belangrijkste is dat haar darmen er tot nu toe goed op reageren :)

16. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Dat ze blij is zal komen doordat ze minder/geen last meer van de darmen heeft;). Er aan toe zijn met 3mnd lijkt me niet. Maar fijn dat t waarschijnlijk helpt. :)

17. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hier heb ik ook wel eens druppeltjes olie door zijn fles gedaan. 1 keer was meer dan voldoende, want de volgende dag poepte hij wel 3 keer. Toen ik laatst op een zondag een half potje wortelhapje gaf, had hij de volgende dag ook 3 mooie volle luiers geproduceerd:D. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Natuurlijk kun je ook de adviesen van het CB, HA of KA daarin meenemen. Als jij het gevoel hebt dat je kindje hier aan toe is, moet je dit gewoon lekker doen.

Deel Deze Pagina