Fruithapje en/of groente hapje

Discussie in 'Voeding' gestart door kleintjevoorons, 30 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Hallo,

Een vraagje over de eerste hapjes van mijn mannetje. Hij heeft tot nu toe alleen maar fruit gegeten. En ik wil tot hij 6 maanden is het houden bij 1 hapje per dag. Kan ik dan ook al met groente beginnen? Dat ik de ene dag groente geef en de andere dag fruit. Of moet ik dan gaan naar twee hapjes, een groente, een fruit.

Best ingewikkeld die bijvoeding :S

Alvast bedankt,
    Kleintje

2. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    EN nog een vraagje, Hoe groot moet zo'n hapje zijn? Ben nu nog aan het opbouwen. Hij krijgt een hoeveelheid ter grote van 4 ijsblokjes (zelf gemaakt en daarna ingevroren). Maar hoe groot worden die hapjes uiteindelijk?

3. Love47

Love47 Actief lid

24 sep 2009
    422
    0
    0
    Hoi,

Ik deed in die tijd 1 keer een groente- of fruithapje per dag.
    Je moet het toch tussen de borst/fles-tijden doen en ik vond dat met slaapjes enzo zo lastig om het 2 keer te doen.
    Het gaat erom dat hij went een de smaken en z'n darmpjes aan vast voedsel. Met de borst- fles voeding krijgt hij alle voedingstoffen binnen.

Ik vond het ook best moeilijk hoor; wanneer geef je wat, mn zoontje had vaak krampjes, en je moet straks weer elke keer schuiven met voedingstijden.

Maar het is ook leuk als je ze ziet smullen van iets 'nieuws'!
    Succes ermee!

4. Love47

Love47 Actief lid

24 sep 2009
    422
    0
    0
    Ik keek gewoon naar hoeveel hij wilde. Ging zn mondje niet meer open was het klaar.

5. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Hier begonnen met een paar hapjes, uiteindelijk werd het een heel (klein) potje. Of gewoon 1 stuk vers fruit. Nu 1x fruithap en 1x groentehap (klein potje of vers) per dag naast de 4 flessen.

En je kan de ene deag wel groente geven en de andere dag fruit. Als je een nieuwe smaak introduceert dit wel een aantal dagen achter elkaar geven om eventueel allergie op de ingredienten uit te sluiten.

6. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Love, Dat vind ik inderdaad ook lastig. Want hij moet wel wakker zijn en niet net gegeten hebben of bijna moeten eten. Dus jij deed groeten en fruit gewoon afwisselen? En wanneer ging je dan naar 2 hapjes? Met 6/7 maanden?

7. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Diesel, Ik geef nu inderdaad ook 3 dagen achter elkaar hetzelfde.

8. Love47

Love47 Actief lid

24 sep 2009
    422
    0
    0
    Ik wisselde groente en fruit idd af. Wanneer ik naar 2 hapjes ging weet ik echt niet meer :). Het gaat zo snel en zulke dingen heb ik ook niet opgeschreven. Ik denk als er 1 fles afgaat en je daarvoor een warme maaltijd geef, dat je er dan daarnaast ook fruit kan geven. Dat is volgens mij idd rond 6/7 maanden.

9. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Ja dat dacht ik zelf ook al inderdaad. Hij krijgt nu nog 5 flessen. Maar 5 flessen en 2 hapjes is wel erg veel. Dus dan houden we het gewoon bij een groente of fruit hapje.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met borstvoeding gaat vast voedsel introduceren heel anders als met kunstvoeding!

Kunstvoeding remt de opname van voedingsstoffen en daarom moet je altijd een uur pauze tussen een fles en een hap aanhouden. Dan kun je inderdaad in de knoei komen met slapen enzo.

Maar moedermelk bevat enzymen die helpen bij de vertering. Als je je kind zelf voedt dan is het het beste om de hapjes halverwege een borstvoeding aan te bieden (na de eerste borst). Dan halen ze meer uit de hapjes en is de kans dat ze er last van krijgen (krampjes) kleiner.

Wel is het zo dat je bij borstvoeding echt moet uitkijken met vast voedsel voor 6 maanden omdat je productie dan vaak gevoeliger is voor schommelingen. Bijvoeden kan er dan voor zorgen dat je melk keldert.

Wij zijn trouwens begonnen met groente en het eerste fruit kregen ze pas toen ze 4 groentes goed aten. De eerste weken was of groente of fruit op een dag. Met een maand of 9 allebei.

11. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Oh goed dat ik dit lees dirksmama!! Zat net te reageren op een andere topic, had deze over het hoofd gezien. Zo ga ik het dan ook doen!

Bedankt voor het meedelen.

12. misa

misa Niet meer actief

In het begin is een paar hapjes genoeg, dan zijn ze er vaak wel klaar mee. Op een gegeven moment gaan ze over naar een potje of een stuk fruit en dan kan het een fles gaan vervangen.
    Ik zou ook gewoon wachten met de warme hap tot een half jaar. Na het wennen, kun je ook een fles weglaten of opschuiven.
    Succes!

Deel Deze Pagina