Fruithapje mee naar kinderdagverblijf

Discussie in 'Voeding' gestart door Romymama, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Hoe doen jullie dit?

Wij gaven al groente en dit ging vers mee, en daar gelijk in de koelkast.
    Maar fruit wordt gelijk bruin als je het niet meteen geeft dus dit lijkt me niet zo fris..
    Groente maak ik namelijk de avond ervoor klaar en gaat dan in de koelkast en wordt de volgende dag op het kinderdagverblijf gegeven. Dit gaat prima..

Misschien een hele domme vraag hoor maar ik zat er ineens over na te denken..

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Zl gaat momenteel niet naar het kinderdagverblijf, maar tijdens mijn zwangerschap wel bij verschillende wezen kijken voor als het wel nodig is.

Daar kregen ze gewoon vers fruit en groente van daar. Dus daar hoefde je zelf niet voor te zorgen.

Moet je bij jou alles al eetklaar aanleveren? Misschien zijn ze ook wel bereid om gewoon een appeltje te raspen of banaan prakken ofzo.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Moet je alles meegeven? Onze onthaalmoeder kookte elke dag vers, en gaf uiteraard ook vers fruit. Ik vind dat eigenlijk nogal logisch.

4. MamavC

MamavC Niet meer actief

Vreemd dat je het zelf mee moet geven. Waar ik werkte op kinderdagverblijf hoorde het er ook gewoon bij en kreeg elk kindje dat.
    Als je een appel of banaan bijv in zn geheel meegeeft dan wordt het toch niet bruin? Of moet je t zelf ook in stukjes doen? :(

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier krijgt hij z'n fruit ook van de gastouder, evt. avondeten moet ik wel zelf meegeven. Dit gebeurde maar een enkele keer, dus er zat dan altijd een potje in z'n tas voor het geval dat.
    Maar ik maakte voor m'n zoontje ook wel eens gepureerd fruit voor 2 dagen klaar hoor, wordt inderdaad wel een beetje bruin, maar als je het gewoon in een afgesloten bakje doet is het de volgende dag nog prima te eten.
    Even doorroeren en de smaak is nog hetzelfde als de dag ervoor.
    Anders inderdaad gewoon vers fruit meegeven, wat ze dan daar pureren/ prakken.

Maar daarbij vind ik het ook vreemd dat het niet door het kinderdagverblijf wordt verzorgd.

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Wat vreemd dat je dit zelf mee moet geven.
    Bij het kinderdagverblijf van mijn zoontje hoef je alleen avondeten mee te geven als dit nodig zou zijn.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier op kinderdagverblijf krijgt ze fruit, brood en tussendoortjes van daar. Alleen avondeten geef ik een prakkie mee, wat ik 's ochtends uit vriezer haal.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Moet je fruit meegeven?

Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt. Kinderdagverblijf pakte gewoon fruit wat ze hadden en wat ze mochten en dat gaven ze.
    Als je echt wat moet meegeven zou ik toch evt potjes fruit gaan meegeven...

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wij hebben een stoomapparaat. Gestoomd fruit wordt niet bruin.

10. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij stoomden meestal appel oid voor bij de oppas dat word dan niet bruin.

11. Romymama

Romymama Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.409
    28
    48
    Oh wat stom! Dat zou best kunnen dat dat helemaal niet hoeft.. Ik weet dat de "grotere kindjes" daar ook gewoon fruit en crackers etc. krijgen dus dan zullen ze voor baby's ook best wat kunnen maken! Donderdag eens navragen. Toch bedankt voor de reacties :)

12. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    In de tijd van mijn moeder moest je volgens haar de fruithap eerst laten bruin worden. Weet niet waarom maar volgens mij kan het geen kwaad.

Edit. Ik lees net het volgende op internet. Denk dus niet dat mijn moeder het goed had, haha:

Mag ik fruitpapjes op voorhand maken?
    Het is beter om de pap meteen te serveren. Geschild, geraspt, geplet en gesneden fruit verliest immers alle vitaminen als het in contact komt met lucht. Bovendien gaat de heerlijke smaak achteruit als je het papje een aantal uur op voorhand maakt. Het is belangrijk voor het kind dat alle bestanddelen aanwezig zijn en vers smaken.
    Ook het uitzicht mag je niet verwaarlozen, zeker niet als je plant om je kind ervan te laten eten. Een oud, gerimpeld en bruin stuk appel zal hij snel weigeren.

Indien de peuter toch van lang bewaarde fruitpap smult, dan kan de pap bacterieel onveilig geworden zijn door de foute bewaaromstandigheden.
    Is het absoluut onmogelijk om de fruitpap meteen te serveren? Dan kan een uitzonderingvoor één keertje. Maak er zeker geen gewoonte van. Dek de fruitpap altijd goed af als je hem even wil houden en bewaar hem steeds onder de vijf graden. Laat je kind de volgende dag in geen geval van dezelfde pap eten!

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij ons maken ze het fruit vers voor de baby groepen, zou het even navragen !

14. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Inderdaad even navragen, hier maken ze mbv keukenmachine, rasp en blender ook verse hapjes.

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mijn kinderdagverblijf maken ze alle fruithapjes vers. Iets grotere kindjes eten stukken, voor de baby's maken ze iedere dag een vers gepureerde fruithap.

Deel Deze Pagina