Geven jullie potjes eten of vers?

Discussie in 'Voeding' gestart door me mama, 2 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me mama

me mama Lid

3 nov 2008
    68
    0
    6
    Mijn ventje is inmiddels bijna 6 maanden en ik geef hem nu al een paar weken potjes groente om te eten.
    Fruit maak ik vaak zelf in de blender of soms ook uit een potje als we haast hebben.
    Nu ben ik benieuwd of jullie ook potjes groente geven of vers?
    Ik wil wel vers geven, maar ben bang dat het te zout is voor hem?!
    Hoe doen jullie dit?
    Alle tips zijn welkom!

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vers groenten maken gaat prima. Je bereid het gewoon zonder zout en voor jezelf strooi je er later desgewenst zelf zout of kruiden overheen.
    Je kan vanalles proberen. Hier waren sperziebonen, courgette, bloemkool, bruine bonen favourite.

3. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik geef vers, fruit prak ik met een vork omdat ze nu stukjes moet gaan eten, groenten kook ik apart voor haar zonder zout of wat dan ook, ik kook dan meestal een pan wortels of iets anders en doe porties voor elke dag in de vriezer, dat leg ik dan in de ochtend uit de vriezer en geef het haar ´s avonds, groenten prak ik ook zo fijn mogelijk met een vork.

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hoe kan vers te zout zijn? Dan doe je er toch gewoon geen zout in :(

Ik wissel potjes en vers af. Op zaterdag maak ik meestal een voorraadje verse fruit- en groentehapjes voor 5 dagen die ik invries, en op dag 6 en 7 krijgt hij potjes, omdat hij dan op het kdv of bij oma is.
    Maar de afgelopen anderhalve week krijgt hij alleen maar potjes, want hij is ziek en vraagt gigantisch veel aandacht, en ik voel me ook verre van fit. Dus dan ga ik mezelf niet nog extra belasten met zo'n hele middag in de keuken, en ben ik blij dat die potjes er zijn.

5. me mama

me mama Lid

3 nov 2008
    68
    0
    6
    Geven jullie dan 1 soort groente, of groente/aardappels/vlees door elkaar?
    En dan uit de vriezer en opwarmen in de magnetron?
    Er komt bij jullie geen blender aan te pas begrijp ik?
    (By the way vind ik het er echt ontzettend vies eruit zien als ik het blender...;))

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik geef 1 soort groente per keer en daar prak ik 1 aardappel doorheen, vlees nog niet.
    ik warm het inderdaad op in de magnetron.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Je kan bij de Xenos trouwens hele handige kleine bakjes kopen, mocht je verse hapjes willen gaan invriezen. Er past 150 ml. in (in het begin krijgen ze dat meestal nog niet op hoor).
    Ik schrijf er altijd op wat er in zit, plus de datum van bereiding, dan kan je je niet vergissen.
    Op een gegeven moment kan je er ook kleine stukjes tartaar of kipfilet doorheen doen, dat geeft extra smaak.
    Ik kook nu nog apart voor mijn zoontje, omdat wij vaak dingen eten die hij nog niet mag of niet lekker vindt.

8. me mama

me mama Lid

3 nov 2008
    68
    0
    6
    @Mikki77:
    Ik ging er van uit dat ik dan zeg maar het eten dat wij eten aan hem zou gaan geven en volgens mij is dat erg zout bereid;)

Begrijp dus dat jullie het apart maken voor jullie kleintje.
    Ga ik dat doen en denk ik ook invriezen, is ook wel weer makkelijk!

Thanks!

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.293
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik maak het eten voor mijn zoontje vers. Nu eet hij vaak met de pot mee. Dan kook ik aardappels,groente en vlees zonder zout en kruiden. Mijn zoontje krijgt dan het eten zonder kruiden en zout en wij scheppen dan op en doen er zout en kruiden naar eigen smaak overheen. Met de pasta's gebruik ik recepten uit het kookboek opperdepop (is van de AH maar niet meer te koop, ik heb op deze site een verzoek geplaatst en iemand heeft hem mij opgestuurd) want daar staan prima pasta/rijst gerechten in die jezelf ook kunt eten. Later wat zout en kruiden voor onszelf toevoegen en klaar!

Toen hij nog wat jonger was kookte ik apart (meestal stond ik dan 1 middag in de week voor hem in de keuken) en haalde de recepten van internet,bijv van www.keukenkikker.nl, of uit het boek opperdepop. Ik verdeelde dan het eten over bakjes die ik dan in de vriezer deed. Zo had ik voor 1 week eten voor hem. Als we weg gaan krijgt hij potjes.

Veel succes.

Veel liefs
    Nataly

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier is het een beetje afhankelijk van ons dagmenu. Is het te scherp oid dan maak ik een potje klaar. Eten we gewoon aardappels, groente, vlees dan doe ik dat in een schaaltje en met de blender maak ik het dan allemaal weer fijn.

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier wordt het afgewisseld. meestal op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag vers. en op dinsdag zaterdag en zondag potje.
    vlees heb ik pas 1x vers gegeven. beetje gehakt. vond het eerder niet nodig. 3x per week vlees vis is voldoende. dat haalde ze uit de potjes.
    geef ook welens kabeljauw erdoor.
    vers geef ik: sperziebonen, bloemkool, broccoli, roerbakgroente ( en die gewoon koken dan) paprika, tomaat, courgette, stoofpeertjes etc

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Alles iedere dag vers. Nooit potjes of diepvries.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier gruwden ze van potjes. Geen wonder, dunne prut die naar karton smaakt.

Ze kregen hier gewoon de groente die wij aten. Ik stoom so wie so altijd mijn groente al zonder zout, dus kwa koken maakte het voor mij niet veel verschil uit.

Pureren: nooit gedaan, het werd niet op prijs gesteld en het is alleen maar onnodig extra werk en geknoei.

14. ynnel1

ynnel1 Actief lid

27 mei 2008
    251
    0
    0
    Kapster
    Hier altijd vers... alleen bij oma op vrijdag een potje en dat eet ze net zo makkelijk hoor!!!

Wij kokon ook altijd een beetje apart we doen dan alles in 1 pannetje....
    1 aardappeltje met een beetje groente (handje boontje, 5 worteltjes, 2 stronkjes bloemkool, stronkje witlof, 50gr andijvie) sinds een paar weekjes doen wij ook af en toe een beetje vlees er door (rundergehakt even rullen, stukjes kip mee koken)

Wat hier trouwens wel echte favoriete zijn:
    Aardappel met andijvie en een lepetje geraspte kaas
    Aardappel met bloemkool en gehakt
    Aardappel met witlof en een half appeltje
    Rijst met courgette,tomaat en kip

15. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Hier helaas nog steeds potjes. Mede door ons eigen schuld

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    mmm, klinkt lekker!

17. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Hier altijd potjes en ze vindt ze heerlijk!:D
    Proef zelf ook weleens en heb toch nog nooit karton geproefd?;)

18. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nee ik ook niet. ;)

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nu ben ik benieuwd of jullie ook potjes groente geven of vers?
    Wij geven altijd alleen verse groenten en fruit aan de kindjes. Hebben dus ook nog nooit een potje gekocht/in huis gehad.

Ik wil wel vers geven, maar ben bang dat het te zout is voor hem?!
    Zolang je er gewoon geen zout in doet met koken, kan vers eten niet (te) zout zijn.

Hoe doen jullie dit?
    Gewoon koken, net als we voor ons eigen doen. Daarna of in grove stukken snijden of ongesneden, zo op een bordje. Dan kunnen ze met de handjes eten en kunnen ze met het vorkje dat erbij is ook oefenen met eten. En soms geven wij ze een hapje met het vorkje.

Geven jullie dan 1 soort groente, of groente/aardappels/vlees door elkaar?
    Wij geven 1 soort groente, maar soms ook wel 2 soorten groenten. Vlees zijn wij rond de 12 maanden gaan geven. Aardappels krijgen ze heel af en toe, die eten wij namelijk nooit dus krijgen ze als ze bij opa/oma eten, en anders krijgen ze gewoon rijst/pasta net als wij zelf! Doen deze niet door elkaar, maar alles ligt gewoon los van elkaar op het bord, mede voor de smaakherkenning.

En dan uit de vriezer en opwarmen in de magnetron?
    Wij halen het niet uit de vriezer. Vind eten uit de vriezer zelf namelijk ook niet te eten dus wil dat ook niet voor mijn kinderen. Opwarmen doen we gewoon in een pan met water, koken ;)! En in het begin als ze 2/3 dagen achter elkaar dezelfde groenten krijgen, kookte we op dag 1 verse groenten voor iedereen, op dag 2 werden die verwarmt in wat kokend water en aten we zelf andere groenten, en op dag 3 deden we dan weer opnieuw vers koken voor iedereen.

Er komt bij jullie geen blender aan te pas begrijp ik?
    Nee idd, er komt hier geen blender aan te pas. Kindjes kunnen prima stukjes eten en kauwen. Het hoeft geen fijn gemalen prut te zijn waarmee ze alleen maar hoeven te slikken ;)! Hap - slik - weg principe noemen we dat hier :D! Dat willen wij dus niet, zie daar ook geen meerwaarde in, omdat ze zo nog niet leren eten vind ik, dat spul is haast net zo vloeibaar als melk!

Liefs, Hanneke!

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Je hoeft lang niet altijd apart te koken. Ik kookte altijd 1 maaltijd voor ons 3-en, en zout voegde ik er later aan toe. Lijkt me te veel gedoe om nog eens apart te moeten koken.

Deel Deze Pagina