Ik begin een beetje te twijfelen... Zelf kreeg ik met 10 weken al bijvoeding, fruithapje en ook al heel snel andere dingen. Nu gaat iedereen er opeens van uit dat mijn zoontje van 3 maanden al fruithapje krijgt De kinderen van mn broer kregen ook al heel snel nieuwe smaakjes aangeboden en zijn altijd gezond geweest en goede eters. En mn moeder heeft mij ook een beetje laten twijfelen wanneer ik daarmee ga beginnen. In eerste instantie had ik gelezen dat volledige BV tot 6mnd het beste is. Maar Jayro heeft wel constant honger (nou ja hij vraagt maar 5-6 keer per dag om een voeding, maar als ik hem eerder aanbied drinkt hij ook) en is al zo'n 7 kilo. Kan mijn melk niet gewoon veel vet bevatten en weinig vitamines en voedingsstoffen? Ik doe mijn best om gezond te eten, maar ik heb echt een ontzettende hekel aan groente en fruit. Krijgt Jayro niet meer vitamines binnen met af en toe een fruithapje.. langzaam laten wennen nu af en toe en dat zo opbouwen. Ik wil dan trouwens zelf fruithapjes gaan maken, dus puur fruit. Dat lijkt mij gezonder dat potjes, zou dat wel zo zijn? Iemand tips, mening hierover? Ik moet eerlijk zeggen dat ik Jayro er wel aan toe vind op een of andere manier. Als ik zelf iets zit te eten maakt hij proefbewegingen (zn tongetje flink naar buiten net als voor de bv) en smakgeluiden alsof hij best even wil proeven Wanneer zijn jullie begonnen met bijvoeding naast de BV??
Je zegt dat je zoontje constant honger heeft lijkt mij wel mee te vallen hoor. 5-6 voedingen met 3 maanden lijkt mij echt heel normaal namelijk. Benthe hier (nu 10 weken) krijgt op haar verzoek en soms op mijn verzoek en we zitten nu ook rond de 9-10 voedingen per dag. Bij Malou en Ruben zaten we bijv met 6 maanden nog op ong 9 voedingen per kindje per 24 uur. En dat hij vaker drinkt als je vaker aanbied dan heeft ie misschien gewoon wel zin in een slokje. Gewoon op verzoek van de kleine voeden dan is het eigenlijk altijd goed, dus vraagt ie om 5 voedingen prima maar vraagt ie om 8 voedingen ook prima. Zo krijgt hij altijd genoeg en borstvoeding kan je nooit teveel geven, daarom kan je het ook makkelijk tot 6 mnd (evt zelfs langer) alleen maar op borstvoeding houden. Alle voedingstoffen die ze nodig hebben halen ze uit de borstvoeding. En je melk is natuurlijk altijd goed met genoeg voedingstoffen en ook genoeg vet en vitamines. Word speciaal gemaakt voor de kleine en dan zou het niet goed zijn? Tuurlijk wel! Je melk is altijd goed voor je kindje! Proefbewegingen en smakgeluiden is gewoon ontwikkeling. Hij ziet jouw mond op en neer gaan en probeert dat dus ook. Als jij zeer smakelijk een bordje in je mond stopt en daarna kauwt dan zal hij dat ook doen. Hij weet namelijk helemaal niet dat dat eten is wat jij in je mond stopt. Wij zijn met 6mnd en 10dgn begonnen met de bijvoeding. Dat was toen 1x per dag tussen een borstvoeding in (dus drinken aan de borst, 2-3 hapjes groente, drinken aan de borst) en meer niet. Echt gewoon 2-3 hapjes om te wennen en de smaakjes te kennen. Na een week of 1.5 zijn we met fruit begonnen. Toen was het 1x per dag of groente of fruit tussen een voeding door. Maar oke, dat je voorlopig echt nog niet hoeft te beginnen omdat ie genoeg heeft aan de borstvoeding is dus mijn mening ! Als jij nu al wil beginnen met fruit of groente zal ik je niet tegen houden ! Het is jouw kindje en jouw keuze !
Ja eigenlijk denk ik wel dat je gelijk hebt hoor. Het aantal voedingen maak ik me ook niet druk om hoor, hij drinkt echt veel per keer (ik kolf makkelijk 200cc in 5 minuten ofzo) en hij drinkt aan de borst nog meer dan dat volgens mij. Alleen als ik hem tussendoor een keer wat geef (bijvoorbeeld omdat we met de auto weggaan en het erg lastig is als hij onderweg honger krijgt) dan drinkt hij ook een borst leeg. Maar goed, dat zal ook allemaal wel goed zijn. Ik heb gewoon de kinderen van mn broer enzo altijd erg zien genieten van fruithapjes al op jonge leeftijd en wil hem niets ontnemen zeg maar.. Ook maak ik me wel beetje druk om die vitamines Maar ja.. inderdaad er zal wel inzitten wat er in moet zitten he
mijn dochtertje is nu ook een ruime 3 maanden . en eet ook heeeeeeeel goed . ook 5 6 voedingen per dag en laat haar nu al wenne aan allerlei smaakjes . beetje banaan . appel enz enz . is het dalijk makkelijker om over te stappen . en ze vind het heerlijk af en toe iets toegestopt gekregen . ik zou het gewoon proberen je merkt snel genoeg of je kindje er klaar voor is .
Op basis van wat je beschrijft, zou ik zo 1-2-3 niet denken dat Jayro nou echt perse al aan bijvoeding toe is. Hij klinkt tevreden, heeft maar weinig voedingen per dag nodig, dus daar ligt het echt niet aan. Wij zijn hier met 5,5 maand begonnen met bijvoeden. Ik had een maand eerder al wel eens geprobeerd omdat Thirza veel voedingen bleef vragen, maar toen taalde ze er verder niet naar. Met 5,5 maand hadden we net 2 weken tandjes-ellende achter de rug. Ze was toen op het laatst om de anderhalf uur gaan drinken en toen de tandjes door waren, ging dat niet alleen niet meer over, maar ging ze ook al heel snel niet langer meer slapen dan 3 kwartier. Toen dat een week aanhield, (overdag EN 's nachts) heb ik besloten dat dat geen regeldagen konden zijn, temeer ook omdat ze zich elke keer helemaal vol lag te lurken en binnen de kortste keren dan weer hongersignalen liet zien. Ik ben toen begonnen met bijvoeden en dat ging gelijk erg goed: ze vond het nu erg lekker en wilde een lege lepel helemaal niet meer afgeven. Binnen de kortste keren zaten we dus op een halve pot fruit en een halve pot groente per dag en toen ging ze ook gewoon om de 3 uur drinken. Op dit moment, (bij de leeftijd van Jayro bedoel ik) is het advies om nog niet te beginnen met bijvoeden, gezien het feit dat zijn darmpjes er nog niet aan toe zijn en er ook nog niets mee kunnen. Omdat hij daarbij ook helemaal niet klinkt als een hongerig kind of een kind dat tekort zou komen, zou ik nog lekker even wachten.
Ik sluit me helemaal aan bij Hanneke. 5-6 voedingen is niet veel voor een kindje van die leeftijd. Dat jouw kindje ook eerder wil drinken als jij aanbied is prima. Jij voed op verzoek en dan is het even op jouw verzoek. Jouw melk is precies op maat gemaakt voor jouw kindje. Dus altijd voldoende vet en vitamine's daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als je nu gaat bijvoeden moet je je eerder zorgen maken over de vitamine's en ijzer. Je kindje kan alle vitamine's en ijzer goed opnemen uit je bv. Uit bijvoeding kan je kindje dat nog niet. Als zijn buikje vol zit met bijvoeding waaruit hij (gaat vnm om ijzer) nog niet goed uit kan halen. En er dus geen melk meer in het buikje past omdat er bij bijvoeding inzit. Dan krijgt je kindje dus eigenlijk juist minder ijzer binnen. Je onthoudt je kindje geen "andere " smaken want bv smaakt elke keer anders ! Bv smaakt n.m. naar wat de moeder heeft gegeten.
Ik zou er zeer zeker ook niet voor kiezen, hapjes eten zal hij de rest van zijn leven doen. Lekker bij mama drinken niet. En je hebt zeer zeker kans dat er voedingen gaan vervallen waardoor je de BV niet in stand kan houden. Ik vind 5-6 voedingen voor 3 maanden erg weinig Tygo dronk het dubbele toen nog. Inmiddels is hij 6 maanden en naast de behoorlijke hoeveelheid bijvoeding drinkt hij nog 9-10x per dag!
Hier dus hetzelfde als Noatje: ook Thirza drinkt, met een potje fruit en een potje groente erbij, dagelijks dus nog zo'n 7-8 keer... rond de 3 maanden dronk ze om de 2 uur, dus idd zo'n 9-10 keer. Als je kleintje dus genoeg heeft aan 5 voedingen, zou ik het lekker zo laten
Daarnaast is het fysiologisch gezien helemaal niet aan te raden om met 3-4 maanden te gaan bijvoeden. Het babylichaam is d.aar nog helemaal niet aan toe, laat staan dat er vitamines of andere voedingsstoffen uit op genomen worden. De bv is zo gemaakt dat daar de vitamines en andere voedingsstoffen juist wel makkelijk door het lichaam ( maag en darmen worden) worden opgenomen. ALs je te vroeg gaat bijvoeden wordt dat proces verstoord, natuurlijke darmflora in opbouw van een jong kind wordt verstoord. 5-6 voedingen op die leeftijd vind ik zelf ook minimaal, maar als jij zegt dat je kind het er goed op doet , prima. Als je gaat bijvoeden moet je altijd eerst borst aanbieden, dan bijvoeding en dan weer toetje-borst het eerste jaar. Doe je dat niet, dan bouw je de BV af. Deze is namelijk pas rond de 10 maanden stabiel. HIer bijvoeding met 6 maanden en een paar dagen.
Ik wil 6 mnd volledig BV geven en dan eens wat groente/fruit gaan proberen. Op mijn CB raden ze ook aan om te wachten tot je kindje 6 mnd is. Fruithapjes voor de 6 mnd zijn vooral leuk voor de moeder (oh, mijn kind eet al ...) en niet voor de baby werd laatst gezegd. PS: Jij ook al zo'n groot kind? Thije is ook best groot, wellicht dat ze daarom op relatief weinig voedingen per dag zitten?!
Ik zou er idd ook nog neit aan beginnen als ik jou was. En bovendien, wat zijn 6 maanden nou op een heel mensenleven? Je kleine kan de rest van zijn leven nog andere dingen eten/drinken, mamamelk is alleen maar in de eerste periode van zijn leven!! Dus ik zou zeggen, laat hem daar maar eens lekker van genieten de eerste 6 maanden, want als je daar eenmaal mee stop is het over en uit en fruit blijft wel aan de bomen groeien hoor
hier met 4 maanden begonnen met de fruithapjes, bij allebei. voor de eerste niet omdat het nodig was, maar hij was er wel aan toe. het was trouwens wel echte bijvoeding, dus er viel geen bv weg. nu is hij een echte alles eter, tot en met spruitjes en lever toe. voor de tweede in overleg met de kinderarts ivm darmproblemen. fruit bevat vezels die in zijn geval gunstig zijn. zelf maken of een potje maakt echt niet uit wat betreft gezond zijn. voor mijn oudste maak ik al lange tijd alles zelf, maar de 'vloeibare' potjes niet, dat kost me zoveel moeite en tijd. de angst dat de bv in de war raakt door bijvoeding zou ik niet te zwaar nemen. het kan idd, net als bij het geven van een speentje of het wegvallen van de nachtvoeding maar hoeft absoluut niet! ik vind het altijd jammer dat mama's hun gevoel niet durven te volgen, omdat er zoveel mis zou kunnen gaan.
Ik zou gewoon wachten tot 6 maanden, je doet een kind er echt geen plezier mee door het al met 4 maanden bijvoeding te geven. En je kind krijgt echt niet te weinig vitamines binnen hoor, dat is vrijwel onmogelijk. Het is heel normaal dat een baby tot 6 maanden 6 of 7 keer per dag komt, elke baby heeft nou eenmaal zijn eigen ritme. Tegen de tijd dat je met bijvoeding begint zal dat steeds meer gaan afnemen. Ik heb trouwens nooit potjes gegeven, want als je wacht tot 6 maanden is je kind best in staat om zijn voedsel zelf te kauwen.
Hey meid, Mijn dochter is haast 4 maanden en krijgt sinds 3,5 maand al fruithapje, is niet omdat ze niet genoeg aan bv heeft, maar ze kijkt altijd zo lekker geinteresseert naar je als je eet, smakken derbij. Dus denk ik geef der nu alvast, vroeger deden ze dat ook vaak, en andere culturen ook soms.Dat tot 6 maanden volledige bv is echt van de laatste tijd, en persoonlijk vind ik dat veel te lang, ik denk juist dat het berter is als je kind in aanraking komt met diverse smaakjes, ik doe niet veel geven en ook niet elke dag gewoon een klein schoteltje vol. Het is voor mij ook gwn bijvoeding geen hapje op zich die een voeding vervangt. Mijn dochter zit nog aan de 5 a 6 voedingen per dag! Gewoon doen wat je hart je ingeeft!
@Tjoebie: jouw redenatie klopt echt niet hoor. Bv smaakt elk keer anders. Bv smaakt naar wat de moeder heeft gegeten. Vroeg bijvoeden om de reden dat je kindje zo met andere smaken in aanraking komt gaat dus niet op. En je kindje kijkt geintereseerd omdat het alles wat jij doet wil nadoen. Jouw kindje ziet jouw eten maar associeert dat niet met een volle maag hoor. Die denkt gewoon ik wil mama nadoen. Dat is de manier waardoor baby's leren, nadoen. En vroeger deden ze zoveel dingen anders. Wij moesten bijv. vitamine A en fluor krijgen geef jij dat ook aan je kindje omdat ze dat vroeger deden ? En gebruik je ook geen autostoeltje ? Hadden ze vroeger ook niet.
Ik snap heus wel dat borstvoeding ontzettend gevarieerde melk is, en kunstvoeding bv niet. En dat zij genoeg heeft aan bv op het moment, misschien moet ik het dan anders zeggen, ik vind het een fijn idee als mijn kindje in aanraking komt met een ander soort vloeistof en een totaal andere smaak. Natuurlijk kan het geen kwaad om je kind tot 6 maanden volledige bv te geven, is alleen niks voor mij, ik zelf voel me daar niet echt goed bij. En over dat je kindje jou na wil doen, toevallig zijn dat wel de singalen die aangeven dat je kind TOE is aan een eerste hapje.
Ik heb begrepen dat 'men' er nog niet echt uit is over wat nou goed is, wachten tot 6 mnd of juist niet. Het wachten met bijvoeden zou juist ook allergien in de hand kunnen werken. Het is nog steeds niet bewezen dat het het goede advies is om te wachten... Ik denk dus dat je moet doen waar je je het beste bij voelt, als je wilt bijvoeden kan dat denk ik geen kwaad als je maar goed op je kindje let (geen darmkrampjes en meerdere dagen achter elkaar hetzelfde geven zodat ze kunnen wennen en je zeker weet dat het geen reactie geeft) Ik ben met 4.5 maand begonnen met bijvoeden. T. heeft er geen moment last van gehad en eet alles met smaak op. Ik geef alles zelfgemaakt en vers, gewoon omdat dat voor mij beter voelt maar potjes zijn net zo goed!
Ons meisje kwam op een gegeven moment niet meer goed bij, totdat ze de bijvoeding erbij kreeg toen ging het opeens goed! Wij zijn met 5,5 maand langzaam begonnen en hadden best iets eerder kunnen beginnen. Je moet naar je kindje kijken en je eigen gevoel volgen, tuurlijk zijn er allerlei onderzoeken en die zijn ook ergens goed voor maar jij kent je kindje het beste en als jij denkt dat jouw`n kindje eraan toe is dan moet je het gewoon doen. Niemand hier weet hoe precies de situatie is en wij kennen jouw`n kindje niet! Doe waar jij je goed bij voelt!! Ik ben begonnen met groente, wortel, courgette enz daarna met fruit, geen moment last gehad en zoals ik al zei opeens kwam ze razendsnel bij ze had het gewoon nodig! Ik maak altijd alles vers want dit vindt ik het beste, het gemakkelijkste en het goedkoopste!!!