Borstvoeding en overstappen..

Discussie in 'Voeding' gestart door bezigbijtje, 6 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Hallo Meiden,

Ik post deze dringende vraag voor mijn vriendin/buurvrouw.
    Ze is woensdag 27juli bevallen van een dochtertje op 37wkn zwangerschap. De bevalling is erg snel gegaan en heeft veel impact gemaakt en erg veel van haar gevraagd. (veel bloed verloren)

De kleine meid doet 1uur over het drinken per drinkronde.
    Dit vraagt erg veel tijd en kost de moeder vooral erg veel energie.
    Ze heeft besloten (en gebeld met vk) om meteen over te willen stappen op flesvoeding. Vanmorgen heeft ze de eerste fles gegeven.

Ze heeft gehoord dat ze max 100cc mag geven. Dit drinkt de kleine in 10min helemaal op! (klopt echt heb ik net gezien) EN is daarna erg tevreden gaan slapen (wat eerder maar kort was, was nu 1.5uur) wel heeft ze last van krampjes (door het overstappen??)

Maar ze wil graag advies over wat ze nu het beste kan doen, op een site over borstvoeding enz. hebben we al gelezen dat ze ineens kan overgaan op flesvoeding en met stuwing voor zichzelf even moet kolven. Dit wil ze heel graag want ze is helemaal op.

Maar hebben jullie tips? Om de hoeveel uur aanbieden?
    Hoe hebben jullie dit aangepakt? En tips voor de krampjes die door deze wisseling komen?

super bedankt namens haar!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Allereerst: zo codl turkey stoppen met zelf voeden is oerstom, en een directe sollicitatie naar een borstontsteking! Dat moet je haar echt uit haar hoofd praten hoor!

1 uur per voeding is in het begin vrij normaal, had niemand haar dat dan verteld?

Ze kan nu toch echt beter eerst nog een aantal keer per dag aanleggen of kolven om te zorgen dat haar borsten goed leeg komen.

Het beste kan ze even bellen met iemand van VBN of LLL die kunnen in een gesprek van moeder tot moeder haar het beste uitleggen hoe ze dit het beste aan kan pakken.

Dat het arme ukkie kramp heeft komt waarschijnlijk omdat het te snel te veel lichaamsvreemde melk binnen heeft gekregen. Een kind van deze leeftijd doet niet voor niets soms een uur over een voeding, dat doet een kind omdat het nog heel veel behoefte heeft aan lichaamscontact, en veel zuigbehoefte heeft. Dat los je niet op met een fles.

Dat je buurvrouw na zo'n bevalling aan het einde van haar latijn is kan ik me goed voorstellen. Maar ik denk dat ze meer geholpen is met alles uit handen nemen behalve het kind, veel rusten en zich helemaal op zichzelf en het kind concentreren. Geen bezoek of telefoontjes. RUST!

3. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Ze heeft er al mee gebeld (het is zaterdag dus ze komen pas maandag langs) maar haar is dat advies gegeven. Over te stappen omdat ze er zo door heen zat. En ze volgt dat advies met alle liefde op. Mijn buurvrouw heeft nooit echt achter borstvoeding gestaan maar wilde het toch proberen, het bevalt haar alles behalve dus ze wil overstappen.

Het kleintje heeft tot nu toe nog maar één keer de fles op. (net) eerder alleen nog borst. Hoe kan ze dit het beste aanpakken?
    Helemaal over op fles meteen, of x aantal dagen om-en-om? Dat is ze vergeten te vragen en ze kan ze niet meer bereiken.

verder: mijn buurvrouw heeft alleen mij en dr ouders nog maar op bezoek gehad omdat ze meer gewoon echt niet aankan. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Het huishouden komt ze niet eens aan toe, omdat ze met haar kindje bezig is (ofcourse) maar ook omdat ze zo moe en slap is.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Krampjes kunnen door verschillende dingen komen. Door het overstappen naar andere voeding (dus ook tussen de verschillende soorten flesvoeding), door het te snel drinken van de fles en door de rijping van de darmen. Maar ook doordat ze van borst naar fles gaat (en tussen flessen onderling ook)

De fles moet in ongeveer 15 a 20 minuten leeg gedronken worden, dus dat gaat nu waarschijnlijk te snel. Een andere fles of andere speen kan hiervoor een optie zijn. Ieder kindje is anders, dus welke? Ik ben een zeer tevreden gebruikster van de Dr browns flessen.

Flesvoeding kan op verzoek gegeven worden en op schema. Net wat moeder en kind prettig vinden. Met flesvoeding mag je alleen niet over de 30 schepjes voeding of 1 liter heen komen per 24 uur.

Afbouwen heb ik gedaan door alle voedingen te kolven en erna elke keer 1 voeding weg te laten. Op het einde alleen maar de druk eraf te kolven. Ze moet wel opletten dat ze geen borstontsteking krijgt en ik denk dat ze alles ook even goed moet overleggen met de verloskundige. Die heeft ervaring etc

Hopelijk heeft ze hier wat aan.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Huh? Ze heeft met de VBN of de LLL gebeld en die gaven dit advies? En ze komen maandag langs? :(

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ze kan ook tijdelijk overstappen naar kolven. Dus kolven en dat in een flesje geven.
    Als ze erna door wil gaan met borstvoeding kan ze maandag de juiste hulp ervoor krijgen.

Mocht je nog persoonlijke vragen hebben kan je mij een pb sturen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het beste kan ze de eerste dagen 1 fles geven, en eventueel spanning wegkolven (hoeft niet met een kolf, kan ze ook met de hand onder de douche doen, nadeel is dan natuurlijk wel dat ze die melk niet meer aan haar kind kan gever). Voelt ze geen spanning meer, dan kan ze een volgende voeding door een fles vervangen.

Verder als ze een fles geeft die niet in één keer geven, maar halverwege een boerpauze laten nemen. Ik vind zo'n grote hoeveelheid voor zo'n klein ukkie in zo korte tijd eerlijk gezegd wel een beetje zorgwekkend hoor! Zit er wel een newbornspeen op de fles?

Maar ze kan echt beter even met één van de vrijwilligers van VBN/LLL bellen. In een gesprek waarin je vragen kunt stellen is het veel gemakkelijker om een advies op maat te geven.
    Landelijk telefoonnummer VBN:0343- 576626
    La Leche League Nederland telefoon (0111) 413 189

8. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Verloskundige...

9. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Ze belt met net op, we rijden samen even naar babayzaak voor een ander flesje/speentje (nu maat1) en een inbakerzak.

Ze gaat kolven en deze geven tot maandag, dan komt er een deskundige na haar toe voor advies. Maar ze is er zo klaar mee, ze is zo moe. EN dan die kleine die erg veel last van krampjes heeft is alles bij elkaar...

dank voor je fijne reactie!

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hmm ik dacht al.. verder eens met Dirksmama. VBN of LLL!

11. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Dank voor je reactie!

Dit wil ze nu indd gaan doen, ik heb dr ook al geadviseerd nooit meteen te stoppen....

zal als ze vragen heeft je een pb sturen.

12. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Ik heb dr met moeite zover :)
    Maar ze gaat nu borstvoeding kolven en via flesje geven tot maandag dat ze die vrouw gesproken heeft.

Maar ze mag van de fles 100cc geven, is dit bij borstvoeding dan ook wat de kleine mag? 100cc borst (wat ze af moet kolven dus?)

En om de 3uur? Of op aanvraag? Want ze wil zelf het liefst een soort van schematje zien wat ze het beste kan doen. " het zelf aanvoelen/aankijken" maakt haar erg onzeker.

xxx

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat ik altijd heb begrepen met borstvoeding is, dat je niet kan overvoeden. Als je kindje aan de borst drinkt weet je ook niet hoeveel het krijgt. Dus ze kan gewoon kolven en geven wat de kleine op wil drinken.

Voor de rest kan denk ik beter iemand anders antwoord geven, die wel borstvoeding geeft.

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Schemaatjes werken niet zo goed, vooral de eerste weken, omdat zowel het kindje als de borsten van de vrouw moeten wennen aan elkaar. Kindje kan na een uur weer honger hebben of na 5 uur, het beste werkt het om dat te volgen. Na 6 weken is de boel wat stabieler en kun je vaak wat meer regelmaat zien (of inbrengen).

Succes voor je buurvrouw! Hopelijk voelt ze zich snel beter.

15. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    ze geeft nu om de 3uur afgekolven borstvoeding in een flesje en ze voelt zich na deze ene dag al zoveel fijner. Dus dat is al erg fijn:D

Nu morgen ld afwachten...

dank voor jullie reacties

16. Meijke

Meijke Niet meer actief

Bezigbijtje, ff helemaal off topic, maar ik wil even zeggen dat ik het heel lief van je vindt dat je zo informatie opvraagt voor je buuf, over inbakeren en kolven enzo. Ik weet hoe graag je zelf je eerste kleintje in handen zou willen houden. Liefs Meijke (van het "Kan dat, zo vroeg al wat merken van de zwangerschap" topic)

17. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Dankje:)

Klopt helemaal... maar kan er goed mee omgaan:)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij borstvoeding kun je het beste uitgaan van 12 voedingen per 24 uur. Dat is het patroon dat je bij de meeste babies ziet.
    Als het kolven goed lukt, en baby is tevreden met om de 3 uur, ook goed, maar 8 voedingen op een dag is voor zo'n jong kind echt het minimum hoor!

Qua hoeveelheid per fles: het beste kan ze gewoon per voeding kolven wat ze er uit krijgt en kind laten drinken tot het aangeeft niet meer te willen. Grote voordeel van borstvoeding is nou juist dat je geen maatstreepjes nodig hebt, maar dat je gewoon naar je kind kijkt.
    Houdt je buurvrouw er wel rekening mee dat krampjes met kunstvoeding meestal erger worden?

En wat dat inbakeren betreft: dat vinden de meeste mensen die meer van borstvoeding afweten GEEN goed idee! Zeker niet als kind nog zo jong is en er nog geen medische oorzaken zijn uitgesloten!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En natuurlijk fijn dat je je buurvrouw zo kunt bijstaan! Dat treffen we niet allemaal zo!

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik wilde dat ik zo'n lieve buurvrouw had :D

Hoe gaat het nu?

Deel Deze Pagina