Heb even een vraagje. Inprincipe doet onze dochter het hartstikke goed. Alleen sinds een paar dagen/weken merk ik dat er even iets moet veranderen in haar voedingsschema, dat wil ik graag doen zonder aan haar slaapjes te komen, want die gaan goed op dit moment. Zouden jullie even mee willen kijken? 07.30 papfles 180+6 08.30-09.30/10.00 slapen 10.00 fruit 11.30 fles 180+6 (waar vaak de helft van blijft staan) 11.45-13.30/14.00 slapen 15.30 fles 180+6 15.45-17.00 slapen 18.00 groente 20.00 fles 180+6 20.15-07.00 slapen Het probleem is nu dus dat de tijd tussen fles 2 en 3 te lang duurt (om 15.30 valt ze de fles echt aan). Ik kan fles 3 niet eerder geven want dan red ze het daarna niet, en ik kan fles 2 ook niet later geven want dan ligt ze te slapen. Ik vind het ook niet erg dat ze fles 2 niet helemaal leegdrinkt. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het nu het beste kan oplossen. Misschien nog iets tussendoor geven (maar wat dan). Of toch ook gaan schuiven met haar slaapjes? Tot nu toe geef ik haar af en toe wat diksap tussendoor, om de tijd wat te rekken. Maar ik geef haar liever niet teveel zoet drinken, en wil dat dus zeker niet standaard elke dag gaan geven. Hoe kan ik het goed doen voor mijn dochter?
Mooi schema hoor! Wat je zegt zou ik idd niet met de slaapjes gaan rommelen. Kennelijk heeft ze het nodig en werkt het goed oor jullie. Wat ik zou veranderen is: Fles nr 3 verplaatsen naar 14.30. En dan om 16.00 / 16.30 een klein tussendoortje geven zoals een stukje fruit of een soepstengel. De rest van het schema gewoon laten zoals het is.
Hier ook. Trek los ik altijd op met extra fruit of groente. Zo leren ze echt goed wennen aan alle soorten en ik geef zo jong nog geen diksap en soepstengels/crackers/koek. Mooi schema heeft ze verder.
Tussendoortje om 16.00/16.30 gaat dus niet, want dan ligt ze te slapen. Verder ben ik dus ook geen voorstander van diksap, maar ze vertikt het om gewoon water te drinken. Wil wel binnenkort lauwe thee gaan proberen, misschien dat dat beter werkt.
Denk je dat ze het niet red van 14.30 - 18.00 zonder tussendoortje? Dan wellicht groente een half uur eerder geven?
Dat kan misschien wel, fles 3 een uur eerder en dan de groente een half uur eerder. Als ik de groente om 17.00 doe, dan word het weet zolang tot de laatste fles.
Ik zou het groentjehapje ook vervroegen. Ons schema ziet er een beetje hetzelfde uit: 7:30 fles (sinds 3 dagen slaapt ze tot 11:00 maar dat kan weer veranderen) 11:00 fruit 12:30 pap/fles 15:00 soepstengel, iets te drinken en als ze echt honger heeft nog een keer fruit 17:00 groentehapje met klein flesje 22:00/23:00 fles en daarvoor moeten we haar soms wakker maken. Want is ze bij jou wakker van 17:00 tot 20:00 de laatste fles?? Als ik mijn dochter na 17:30 op bed leg dan wordt ze niet meer wakker tot savonds laat... Of mss ook het papje smiddags doen? Hier zit ze er meer vol van en daarom kan ze het beter redden tot laat. En hier geef ik ook een inieminie beetje diksap in het water, omdat ze gewoon water echt niet drinkt en ben van plan het gewoon af te bouwen totdat er niks meer in zit.
Ze is inderdaad wakker van 17.00 tot 20.00. En wat jij met de diksap doet dat doe ik ook al, ik vind het gewoon fijner als ze gewoon water drinkt, maar als ze dat niet willen moet je toch iets. Die papfles naar de middag is ook nog wel een optie ja. Je bedoelt dan toch om 14.30 toch?
In jou geval wel aangezien ze de fles van 11:30 maar voor de helft drinkt dus dan zal pap er helemaal niet goed ingaan
Ik zie dit niet zo. Er is geen baby op de wereld die de eerste keer gelijk water drinkt. Hier duurde het bijna 2 maanden maar nu drinkt ze het heel de dag. Ze vind diksap niet eens lekker. Dus als jij liever water geeft even doorzetten en niet iets anders aanbieden (thee is ook nog een optie) en dan inderdaad fruit geven om wat te rekken. En als je kindje niet zo lang tussen avondeten en fles kan kun je ook wat yoghurt na de maaltijd geven. Binnen korte tijd zal je zien dat jr kindje steeds meer eet savonds dus dan gaat het veel beter waarschijnlijk. Succes