Ik heb even een vraag uit nieuwsgierigheid en als voorbereiding. Als je kindje fruithapje krijgt krijgen ze dan ook minder flesvoeding of blijven ze net zoveel flesvoeding. En hoe bepaal je welke tijd je fruithapje krijgt? Mijn dochter gaat in december starten met fruithapje als ze 5 maanden is. Ze is er nu al aan toe maar ze moet eerst een KMA-test ondergaan, dus ik heb tijd om er even over na te denken.
Ik weet niet of je dat wilt, maar er wordt aangeraden om eerst te starten met groente, en daarna pas met fruit. Groente bevat veel minder allergenen dan fruit en is wat makkelijker te verteren. Daarnaast willen sommige kindjes die eerst met fruit beginnen, later geen groente eten, omdat ze gewend zijn aan zoete smaak van melk en fruit. Maar dat was je vraag niet.. Je mag fruit geven wanneer het jou uitkomt, vooral in het begin. Vaak wordt het in de ochtend gegeven tussen 2 flessen in. In het begin vervangt fruithapje geen fles, het is BIJvoeding, dus je kindje eet dan niet voldoende fruit om een hele maaltijd mee te vervangen. Pas als je kindje op een dag een goede portie fruit EN groente eet, kun je wel een fles laten vallen. Daarnaast stapt de kleine met 6 maanden over op opvolgmelk, deze is voedzamer en babys hebben dan minder cc's melk nodig op een dag (het vult beter). Tot 6 maanden zou ik geen voedingen vervallen vanwege de bijvoeding.
bij ons is er ook geen voeding vanaf gegaan.... hij krijgt nu 4 flessen een fruit en groente/aardappelhapje, Volgende week brood proberen en als dat goed gaat wordt de fles van 12.00 steeds minder naarmate ze meer brood eten! totdat ie vervalt!
Tot een kind 6 maanden is mag vast voedsel geen melkvoeding vervangen. Het advies is ook (zeker bij een vermoeden van allergie) om na 6 maanden met de introductie van vast voedsel te beginnen (en dan liever groente omdat dat minder allergeen is), maar er kunnen redenen zijn waarom iemand toch eerder daarmee beginnen wil. In dat geval blijf je dus dezelfde hoeveelheid melkvoeding geven, naast de vaste voeding. Als er kunstvoeding in de flessen zit, dan moet je een pauze van 1 uur aanhouden tussen melkvoeding en vast voedsel omdat kunstvoeding de opname van voedingsstoffen verhindert. Zit er in de flessen moedermelk dan kun je die beter in combi met de hapjes geven, omdat de enzymen in moedermelk helpen bij het verteren van het vaste voedsel.
De gangbare medische mening in Nederland is dat het helemaal niet nodig is om 1 uur tussen vaste voeding en kv te laten. De hoeveelheid voedingstoffen is nog minimaal en de zgn verhindering is ook minimaal. Je mag later ook gewoon een glas melk bij je boterham nemen De combinatie zoeken tussen melkvoedingen en vaste voeding (zeker in het begin) kan juist heel gunstig werken in de gezindheid van een kind om te eten.
Nadeel van kunstvoeding en bijvoeding dicht bij elkaar is wel dat de kans op buikpijn of kramp groter is.
Oh, was het niet dat de voedingsstoffen en ijzer dan minder goed worden opgenomen? (dat las ik en vele andere posts van jou namelijk) Er zijn weinig kindjes die door combi meer krampen krijgen dan zonder deze combi.
Dat is inderdaad de belangrijkste reden. Beter is het om vast voedsel te combineren met iets dat vitamine C bevat, zoals wat fruit of sap.