Wanneer mag ik een broodkorstje geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door Saartje123, 25 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Mijn zoontje is bijna 6mnd oud en krijgt al een tijdje fruit en groentenhapjes. Sinds kort ben ik begonnen met een beetje prakken i.p.v pureren. Dat gaat best goed, alleen soms wat kokhals/verslikmomentjes.

Nu vroeg ik mij af vanaf wanneer mag ik hem een broodkorstje aanbieden? (Ik ben bang dat hij erin gaat stikken ofzo).

En borstgevoede kindjes kunnen toch volgens de rapley methode eten... Dan vraag ik mij af waarom mijn kleintje zich soms al verslikt in kleine stukjes? Ik zie het daarom niet voor me om hem al een gekookt worteltje te geven. Vanaf wanneer zie je dat je kindje dit wel aankan?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Het wordt sowieso afgeraden om te beginnen met bijvoeding voor de 6 maanden. De rapley methode is dan ook echt niet succesvol voor die tijd. Hier zelfs pas met 6,5 maand.
    Je kunt gewoon wat voor hem neerleggen en als hij het dan pakt en naar zijn mondje brengt kun je er vanuit gaan dat hij er klaar voor is.

Voor verslikken/kokhalzen moet je niet bang zijn, dit is een natuurlijk reflex. Het kokhals reflex ligt nog voor op de tong en verschuift langzaamaan naar achteren. Dus gewoon niet schrikken van het kokhalzen, dit is normaal en wordt vanzelf minder. Hier is het misschien een x of 2-3 voorgekomen.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Rapley is niet perse voor bv kindjes hoor, dat heeft er weinig mee te maken.

Ik geef sinds 6,5 maand een broodkorstje en ze verslikt zich er niet in, maar vindt er ook niet veel aan en gooit hem meestal op de grond. Vanaf 7 maanden mogen ze echt brood, maar vanaf 6 maanden kun je wel alvast een korstje geven zodat ze eraan kunnen wennen. Voor 6 maanden geen brood ivm kans op glutenallergie.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Brood mag officieel vanaf 6 maanden. Er zitten gluten in, en de darmen hebben 6 maanden rijping nodig, voordat die gluten er goed verwerkt kunnen worden..

Ik ben begonnen met purree, en daarvandaan direct over naar stukjes. Die tussenfase met half prut, half stukjes ging hier helemaal niet goed. Omdat hij dan niet wist of hij moest kauwen of gewoon slikken.

5. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Oh oke, ik las ooit eens een stukje dat de rapley methode alleen voor borstgevoede kindjes was. Maar het kan ook dat ik het mis heb hoor. Mijn zoontje is over 5dg 6mnd, vandaar dat ik het over deze methode had. Ik wil er graag mee beginnen. Vandaar dat ik geleidelijk aan overgestapt ben naar het prakken in stukjes. Misschien dat de overgang dan beter is,

@ deepfreeze. Hmm klinkt logisch, ik ga er eens op letten of dat dit het idd is.

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Rapley kan voor elk kind;) maar met zes maand kun je inderdaad met brood beginnen, en dat kokhalsreflex is juist erg goed bij die kleintjes, jelmar komt soms ook een stukje brood terug en herkauwt dan lekker verder :D

7. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ohh oke mijn fout. Haha klinkt leuk om te zien.

Ik denk dat ik te bezorgd was ivm dat kokhalzen. Ik zal de volgende keer relaxter ertegenover staan en eens een korstje aan bieden. Wat voor soort brood kan ik dan trouwens het liefst geven? Wij eten hier alleen het donkerste volkorenbrood, vol met pitten dus het lijkt me dat we de kleine iets anders gaan aanbieden.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Beginnen met brood zonder 'stukjes' :) een beetje licht tarwebrood is het beste. Geen wit en geen volkoren vooralsnog, volkoren is als hij eenmaal gewend is natuurlijk wel heel goed.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben gewoon gelijk begonnen met een hele boterham in stukjes van 1 bij 1.. Dat was met 6,5 maand. En hij at gelijk een halve weg (zelf pakkend) De dag erna een hele.. Ik had er een mini-likje boter op. Dat was gewoon normaal tarwebrood.

Banaan gaf ik ook uit het knuistje: banaan doormidden, dan de schil er voor 3a4 cm afhalen aan de middenkant. Dan kunnen ze vasthouden aan de stroeve schil en kluiven aan de banaan.
    Peer raplied ook lekker, is ook mooi zacht vaak.

En dat was dus een flessenkindje.. Maar moet nog zeggen dat hij nu nog steeds max 1 boterham eet, en nog steeds geen stukjes in zachte vloeistoffen blieft (erwtensoep, stamppot met spekjes)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste begon heel lekker met een broodkorstje bij een maand of 7, ging goed.
    Mijn jongste kon op die leeftijd niet zo goed over weg met korstjes; ze vrat het letterlijk op, maar spuugde het binnen een paar minuten weer uit (overgeven). Voor haar waren de dobbelsteentjes zonder korst beter.
    Rapleyen was aan haar niet echt besteed, ik denk dat ze te gulzig is en het niet goed genoeg kauwt.

Kokhalsreflex is prima, zolang het niet echt overgeven wordt.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kindjes verslikken zich eerder in kleine stukjes en als ze gevoerd worden.
    Verslikken is niet erg; de kokhalsreflex zorgt ervoor dat het weer terug komt. Klinkt eng, is goed.

Zodra je kindje 6 maanden is, goed rechtop kan zitten in de kinderstoel en zijn hand-oogcoordinatie zodanig ontwikkeld is dat hij zelf iets naar zijn mond kan brengen, kan je hem een tarweboterhamkorst geven.

Hier met 6,5 maand begonnen met een korst en een week later at hij zelfstandig een hele boterham. In zijn geheel, niet in stukjes.

Deel Deze Pagina