met de pot mee.

Discussie in 'Voeding' gestart door YenD, 25 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Mijn zoontje is nu 7 maanden en is dol op eten.
    Dus denk dat het tijd wordt om hem lekker met de pot mee te laten eten.
    Maar ik eet eigenlijk nooit aardappel groente vlees.
    Meestal pasta of rijst.

Kan hij dat ook gewoon mee eten?
    Want daar zitten vaak veel kruiden in.
    Niet pittig daar hou ik niet van.

En moet ik het dan blenden of prakken?

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik denk dat je je topic even moet laten verplaatsen naar het 'voeding' forum.

Je kindje kan gewoon pasta eten of rijst. Alleen ik zou het voor hem eerst koken zonder kruiden en dan pas later kruiden toevoegen voor jezelf. Vraag me wel af wat je door de pasta of rijst doet? Hij heeft toch wel groenten en later ook vlees nodig.
    Met 7 maanden prakte ik het eten voor Sven.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

In principe zou het wel kunnen, zolang je zijn portie dan zoutloos maakt. Kruiden kan niet zoveel kwaad (ik zou het wel opbouwen, niet in eens een heel gekruide maaltijd), maar zout wordt tot 1 jaar wel afgeraden.

Je kunt ervoor kiezen om zoutloos te koken, dan zijn portie apart te houden en voor jezelf en je partner daarna zout toe te voegen.
    Het is dus ook aan te raden om tot 1 jaar geen pakjes en zakjes te gebruiken om je eten mee te bereiden!

Succes!

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn dochtertje van nu 9 maanden eet bijna volledig met de pot mee.

Begonnen met 7 maanden steeds meer opbouwen en als ik echt iets kookt wat niet echt geschikt voor haar is dan trek ik nog steeds een potje open.

Maar gewoon proberen wat goed valt. Rijst kunnen ze gewoon eten ze moeten wel leren eerst stukjes te eten dat kost tijd maar gaat op eens van zelf. Hier dan.

En wat de andere ook zeggen zo zout loos mogelijk koken.
    Al hoe wel hier wel eens wat zout is er tussen door glipt. Bijvoorbeeld bij me schoonfamillie die kijken me aan als of ik gek ben met dat zout loos koken. Daar eten ze zo veel mogelijk al met de pot mee en ook knoflook en uien het zijn surinamers dus die eten altijd gekruid eten en moet zeggen die kindjes doen het er allemaal gewoon goed op.

Kijken waar je kindje aan toe is is mijn advies dus. En als het echt niet kan een potje of als nog apart koken. En probeer ook eens gewoon aardappelen groente en vlees te koken. Hihi de Nederlandse pot is zo gek en slecht nog niet en ook lekker maar dat is mijn mening.;)

5. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Thnx!

Zoutloos snap ik ja, maar verdere kruiden kunnen toch niet super kwaad mits ze niet scherp zijn?

Meestal maak ik recepten van die wereldgerechten pakken.

Maar pasta met tomaat kip en kaas zou wel gewoon kunnen?
    En dab langzaam aan kruiden laten wennen?

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Daar zit zéker een enorme lading zout in, dat zou ik echt niet aan je kindje geven op deze leeftijd, dat is echt slecht voor de niertjes.

En verder oppassen met de dingen die hij beter nog niet kan eten, zoals koolsoorten e.d., ik zou er wel een introductieschema ter referentie bijhouden. Niet dat die heilig zijn, maar sommige dingen zijn gewoon nog niet zo geschikt voor kindjes op deze leeftijd.

7. adi

adi Niet meer actief

Kindjes mogen al vroeg verse en mildere kruiden hebben.
    Hou wel in de gaten dat die wereldgerecht pakken bomvol zout zitten! Eigenlijk kan je baby t/m 1 jaar alleen met de pot mee eten, voorzover de pot versgemaakte maaltijden zijnmet verse ingrediënten.

- Kruiden en sauzen in pakken zijn bomvol zout en conserveringsmiddelen;
    - groente uit blik of pot mag eigenlijk ook nog niet, zit ook vol zout;
    - het eerste jaar goed opletten met nitraatrijke groente, zoals spinazie;
    - qua kaas is het beste om voorlopig alleen jonge kaas of hüttekäze te geven, die bevatten het minste zout.

8. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Jeetje wat lastig zeg ;)

Ik ga morgen eens even zo'n schema opzoeken dan.

Bedankt voor de tips iig.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind kan al heel vroeg kruiden eten hoor. Die van mij waren ook al vrij jong dol op knoflook.
    Maar zout liever niet.
    En die Wereldgerechten bestaan voor het grootste gedeelte uit zout en smaakversterkers, die hebben eigenlijk vrij weinig met echt kruiden te maken.

Als je veel rijst eet, kijk dan gewoon eens wat kinderen eten die in landen opgroeien waar rijst het hoofdvoedsel is.
    Hier in Indonesië eten veel jonge kinderen 'boeboer' dat is een pap, meestal rijst gekookt in bouillon, met groente. Of witte rijst, met wat groente ernaast. Als je geen mix gebruikt, maar gewoon zelf kruidt (is echt niet moeilijk, gewoon even een recept lezen), dan kan nasi en bami ook. Doe je gewoon op je bord er wat zout of zoute ketjap op.
    Zelfde voor pastagerechten. Een gewone rode saus is supersimpel, ook zonder mix, waarom zou je daarvoor een pak wereldgerechten nemen? Met verse groente en kruiden smaakt het honderd keer lekkerder. En qua werk maakt het echt weinig uit. Je hoeft echt alleen maar een recept te volgen.

Deel Deze Pagina