Ons ventje is bijna 6 maanden en ik zit behoorlijk klem met wat te doen qua voeding. Afgelopen week was ik bij het CB waar ik heb gevraagd of ik met 6 maanden gewoon over kon gaan op opvolgmelk. Zij vertelde me dat ik over kon gaan, zodra ik op 3 flessen zit.... Maar hier zit het probleem. We hebben namelijk te maken met een heel hongerig mannetje. Op dit moment ziet zijn schema er zo uit qua voeding: 08.30 fles 180 + 6 + pap 12.00 fles 180 + 6 16.00 fles 180 + 6 18.30 half potje groente/fruit 20.00 fles 180 + 6 + pap 23.00 fles 180 + 6 We zitten dus nog op 5 flessen, waarvan ook een deel voor de hongerige baby is. We wilden proberen de laatste fles te laten vervallen, maar hij wordt de laatste tijd juist wakker voor de fles en lijkt echt erge honger te hebben. Ik dacht altijd dat je zo over kon gaan op opvolgmelk. Dat je dan automatisch uit zou komen op zo'n 4 flessen, omdat dit ook dikker is en meer calorieën bevat. Uiteraard ga je rond die periode ook meer bijvoeden. Hoe deden jullie dat? Dus van zuigelingmelk naar opvolgmelk? En wat gaf je zoal als bijvoeding erbij? Een heel potje fruit/groente voor 6+ lijkt dan ook ineens zo groot....
Ik zou in de avond een heel potje groente geven en sochtends een heel potje fruit (als hij dat opkan). Daardoor raakt hij ook beter verzadigd en dan merk je vanzelf dat hij zijn flessen niet meer leegdrinkt. Wij hebben toen als eerste de late avondfles eraf gehaald maar er zijn ook zat ouders die dat pas als laatste doen. Rond 7 maanden ga je ook vaak beginnen met brood en als hij dat een beetje goed eet kun je de fles van 12 uur laten vallen en rond dat tijdstip een broodje geven (met eventueel een bekertje melk).
Thanks voor je berichtje. Ik ben zonet ook maar begonnen om een half potje fruit (overdag) te geven. En dan beide potjes opvoeren, denk ik dan maar... Wat je zegt, op een gegeven moment begin je ook met brood en eventueel tussendoortjes, op een gegeven moment vervalt er vanzelf wel een fles. Alleen zit ik nog met het opvolgmelk... wanneer daar mee te beginnen. Zelf denk ik niet te hoeven te wachten tot de kleine man op 3 flessen zit toch? Dat kan dan nog wel even duren, lijkt mij
Ik ben gewoon uitgegaan van de leeftijd die op de pakken staat. Het komt echt niet op een paar dagen aan hoor.
Nou precies... dat wilde ik dus ook doen. Alleen kreeg ik van CB te horen dat ze er pas aan toe zijn als de kleintjes op 3 flessen zitten. Zelf lijkt me dat een beetje raar.... Daarom ook benieuwd hoe andere mamma's dat doen Ik denk ook dat ik gewoon rond de 6 maanden naar opvolgmelk ga hoor...
houdt er wel rekening dat de max van opvolgmelk 800cc is, het liefst minder. ik zou er even mee wachten tot er in elk geval 1 fles af is. als je kindje meer fruit en groente gaat eten gaat dat meestal best snel. als je daarna opvolgmelk gaat geven, valt er meestal nog wel één weg. groetjes, Miranda
je zou het volgende kunnen proberen 8.30 180+6 en pap 10.30 fruit 13.00 fles 17.00 groente en fles erachteraan. hoe meer hij eet hoe minder hij drinkt 20.00 180+6 en pap en dan maar kijken wat hij doet met de laatste groetjes, Miranda
dit is mijn schema 7.30 200 papfles half 1 ligakoekje en wat diksap ofzo rond 12.00 papfles 200 dan rond 3 uur half 4 fruithapje groot potje en dan rond half zes groentehapje af en toe wil mijn meisje ook nog wat flesvoeding is maar 40 ofzo meer voor de dorst en dan de laatste fles krijgt ze rond 9 uur maar soms ook wel om tien uur tis maar net wanneer ze zich meld
mamavanukkie; goed dat je het zegt. De max aantal cc per dag ligt natuurlijk lager bij opvolgmelk. Niet eens aan gedacht, maar ja, Louise is nooit zo'n hongerig kind geweest dus die kwam daar ook niet aan
C zat op 4*210/7 hongerige babyvoeding nr1 (HBV1) en dat volgens het CB ook teveel om zo te kunnen geven in nr2. Hun advies was om die 4e fles te blijven geven in nr1 voeding. En dan een overdagfles ivm het doorslapen. Zo zag onze verandering eruit van een halve week voor de 6 maanden tot anderhalve week na de 6 maanden: 4*210/7 HBV1 + kleine groentehap 3*210/7 HBV1 + 1*180/6 nr2 standaard + groentehap 2*210/7 HBV1 + 2*180/6 nr2 standaard + groentehap + fruithap 1*210/7 HBV1 +3*180/6 nr2 standaard + groentehap + fruithap 3*180/6 nr2 standaard + groentehap + fruithap + boterham Nooit klagen gehad
opvolgmelk verzadigd ook meer dus waarschijnlijk laat de kleine vanzelf ook al een fles vallen die hij niet meer. in het begin zie je vaak dat ze hun eigen oude ritme nog even aanhouden en heel even boven die max zitten is net als met gewone zuigelingenmelk geen probleem 9 van de 10 keer zie je dat het zich binnen 2 tot 3 weken zo heeft aangepast zeker omdat je ook al begonnen bent met bijvoeding dat je binnen no time op 3-4 flesjes zit en dat je hoogswaarschijnlijk ook de hoeveelheden in de tussenliggende flesjes (middag-begin avond) wat kunt minderen.
Bedankt voor de tips... Moet hier maar eens gaan puzzelen, denk ik. Zelf dacht ik ook dat het op zich vanzelf zou gaan. Dus zodra je met opvolgmelk begint en meer gaat bijvoeden [hele potjes/porties], dat de flessen wel geminderd zouden worden. Ook omdat opvolgmelk dikker is en meer calorieen bevat [dus zoals mamatje24 zegt ] Gisteren heeft hij voor het eerst 2 halve potjes fruit en groente gehad [die van 4+]. De flessen gingen er alsnog goed in, maargoed de potjes van 6+ zijn natuurlijk een heel ander verhaal, dan lijkt het me stug dat ventje nog alle flessen wil... Langzaam maar eens kijken
wij zijn hier overgegaan van 4 flessen nr 1 melk van 210 + 7 (dus ook meer dan op het pak staat) naar 4 flessen 180 +6 opvolgmelk (conform verpakkingen). Ze eet nu ongeveer 's ochtends een 4 maanden potje fruit (of een half 6 maanden potje) en 's avonds een 4 maanden potje groente leeg en dan wil ze nog steeds graag haar flesje na een half uurtje of zo. Ons CB heeft niks gezegd over dat je geen 4 flessen opvolgmelk mag geven of over een max cc. Ze zei alleen dat als ze een groot potje groente aten we een fles konden laten vallen. Maar voorlopig eet onze kleine dat nog niet dus gewoon nog 4 flessen De schepjes (tenminste bij nutrilon) zijn ook groter bij de opvolgmelk, 6 schepjes opvolgmelk is net zo veel als 7 schepjes nr 1 melk. Dus qua melkpoeder krijgt ze net zo veel binnen.
Ok... ik weet niet hoe dat zit met de Friso voeding, maar het kan best zijn dat die schepjes ook groter zijn. De bedoeling is sowieso niet de hoeveelheid dat op de verpakking staat te overschrijden, verder had ik ook wel op dit forum gelezen dat je niet meer dan 800 ml mag geven, maar zo niet meer bij stilgestaan..... Je geeft daarnaast dan nog wel wat sap, neem ik aan?
Nouja... hahaha Ben nog wat aan het "bladeren" op de site van Friso, kom ik deze vraag tegen: Mijn kindje is nu bijna 6 maanden, hoe kan ik overgaan op opvolgmelk? Antwoord: Je kan in één keer overgaan op de opvolgmelk. Maar als je nog zuigelingenvoeding in huis hebt dan kun je ook tijdelijk de zuigelingenvoeding mengen met de opvolgmelk. Zo kan je kindje geleidelijk wennen aan de overgang op de opvolgmelk. Ook borstvoeding kan gemengd worden met de aangemaakte opvolgmelk om gemakkelijker over te kunnen stappen. Volgens mij denk ik gewoon te moeilijk... word je toch weer aan het twijfelen gebracht door CB hè?
Nog even op de pakken gekeken vandaag.... Tussen de 6 en 8 maanden mogen ze toch nog 3 flessen van 210 + 7 of 4 flessen van 180 + 6... Nou, dan komt het vast wel goed, samen met de potjes en eventueel liga...
Jee, ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Ik ben vorige week in 1x overgegaan op opvolgmelk. Terwijl ze ook nog ziekjes was. Lekker handig van mij bedenk ik me nu... Ze krijgt 4x 180/6 plus 's morgens fruit en 's avonds groente. Opvolgmelk vult dus beter? wist ik niet. En max. 800 cc per dag? wist ik ook niet. (meer krijgt ze trouwens toch niet op) Goed voorbereid ben ik...
Ik stond er ook niet bij stil hoor... Het overgaan naar opvolgmelk leek mij eigenlijk ook automatisch te gaan. Het CB bracht mij aan het twijfelen... Jouw meisje doet het nu lekker op de opvolgmelk? De 3 flesjes ga ik niet halen. Wel heb ik hem bijna van 1 flesje af. Fruit en groente gaat ook hartstikke goed [ieders 100 gram per dag], het is echt een lekkerbekje Heb nu een pak opvolgmelk gekocht en ga zodra nr 1 op is het gewoon proberen. De schepjes zijn bij Friso ook groter trouwens
En toen zaten we ineens zonder problemen op de opvolgmelk èn op 4 flessen Gisteren zelfs iets minder in de 4e fles gedaan [160ml + 5 schepjes + pap] en ook dat ging goed. Pfff... waar heb ik me druk om gemaakt