Voeding 9 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Janneke21, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb 8,5 maand borstvoeding op verzoek gegeven en weet even niet hoeveel flesvoeding nog normaal is met ruim 9 maanden. Ik dacht zo'n 500cc totaal?
    Wat eten/drinken jullie kindjes met 9 maanden?
    En sinds een week lust jayro bijna geen warm eten 's avonds meer. en brood voert hij aan de hond. alleen pap en fles gaat er nog goed in.
    Fruit eet hij ook een heel stuk minder goed.. fase???

Hij krijgt nu ongeveer dit?

6:00/7:00 fles (gaat vaak maar 100cc op, ik geef hem laatste 2 dagen wat later rond 8:00-9:00 en dan drinkt hij ongeveer 150cc)
    9:00 pap (als hij al om 6:00/7:00 fles heeft gedronken)
    12:00 brood (eet hij niet goed meer, dus dan soms extra stuk fruit of wat pap)
    15:00 fruit en bijvoorbeeld een rijstwafel
    17:00/18:00 warm eten, in principe eet hij met de pot mee, soms potje, maar beide gaat heel moeizaam laatste tijd)
    18:00/19:00 fles (250-350cc)

Hij heeft echt een laatste fles nodig om in slaap te komen en vaak drinkt hij dan wel 350cc.
    Tussendoor krijgt hij nog wat diksap overdag of water.

Aan zn vocht komt ie dus wel, maar.. ik vind hem erg weinig eten. eerst at hij veel meer. Hij had wel een groeispurt denk ik, zou dat er mee te maken hebben? Hij is nu ongeveer 84cm en 10 kilo.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 9 maanden is 400cc zuivel voldoende en dat is alle zuivel, dus opvolgmelk (kan na 9 maanden vervangen worden door dagmelk), yoghurt, kwark, kaas, pap etc.
    Dat haal je ook met 2 borstvoedingen en een bakje yoghurt,

Met 9 maanden is het ook de bedoeling dat je de flessen gaat vervangen door bekers zo langzamerhand. Had je 2 weken geleden toen je met bv stopte al meteen kunnen doen eigenlijk...

Een fles van 350cc is echt extreem hoor! 210/7 is eigenlijk al een grootte die niet echt gezond is, uitschieters naar 250cc, maar 350cc is gewoon te veel, dat kan niet gezond zijn.
    Dan kun je 'm beter voor het slapengaan toch even aanleggen, misschien?

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Dagmelk? Koemelk bedoel je? Hmz daar ga ik op zn vroegst mee beginnen als hij minstens een jaar is, opvolgmelk is een stuk gezonder.
    En met 8,5 maand vond ik dat hij nog wel de geborgenheid van een fles geven nodig had, een beker drinkt hij ook wel uit hoor, maar een fles geven is toch anders. Om dan al van de borst naar helemaal niets te gaan zou me te ver gaan. Ik was al heel blij dat hij uiteindelijk de fles accepteerde. En nog steeds troost een fles hem niet als destijds de borst wel deed, maar hij heeft ook minder troost nodig gelukkig.
    Ik weet dat 350 erg veel is, maar hij dronk eerst 5-10 keer per nacht bij me en nu slaapt ie wel door.
    En we doen er dan ook wel bijna een uur over.... We beginnen beneden samen op de bank.
    Met minder slaapt hij gewoon simpelweg niet of na veel moeite wordt hij elk uur weer wakker.
    Zou het echt kwaad kunnen?
    's Avonds aanleggen zit er niet meer in, ik heb al geen melk meer. Ik heb al vanaf een maand of 6 met 1 borst moeten voeden en hij heeft mijn tepel echt heel erg open gebeten, dat begint nu pas een beetje te genezen. Het liefst was ik toch zelfs nog doorgegaan met borstvoeding, ook al betekende dat veel slechter slapen.

Maarrem... ik vind het een beetje vreemd dat je er van overtuigd bent dat je met 9 maanden al 'hoort' te beginnen met koemelk en bekers ipv flessen??? Waar heb je deze informatie vandaan? CB? Sorry, ik bedoel het niet aanvallend hoor... Ben gewoon nieuwsgierig.

4. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Vanaf 9 maanden gewone melk heb ik ook nog nooit gehoord. Hier gewoon opvolgmelk hoor.
    Mijn mond viel ook open van verbazing dat je zoon 350 cc melk drinkt.
    Ik zou ergens professioneel navragen of dit kwaad kan.
    En misschien kun je pap proberen voor slapen gaan? Dat vult ook meer. Je kan bordje pap doen. Vult meer vanwege meer granen. Wij geven een papfles voor slapen gaan (210 water, 7 poeder en 2 grote lepels bambix).
    Meestal drinkt ze het leeg en soms nog wat over.

Verder kan niet eten een fase zijn. Maar hoe je erop gereageerd is wel van belang en verdere invloed. Want dingen kunnen gewenning worden en je kan in een bepaalde circel belanden.

Mijn dochter is nu 8 maanden en haar schema is:
    7.30 fles melk (180)
    10.30 1 fruit
    12.00 1 snee brood en daarna (12.30/ 12.45) 180 melk (niet altijd leeg)
    15.00/ 15.30 wat sap en een koek (rijstewafel/ soepstengel)
    16.30 warm eten
    19.00 papfles (zie boven)

Suc6

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik kan je mijn schema laten zien wat ik met 9 maanden gaf, maar mn zoontje is al wel met 4 maanden met bijvoeding gestart en was met vaste voeding behoorlijk snel, dus weet niet of je er wat aan hebt? Hij is ook al vlot gaan minderen met de opvolgmelk.
    Ik gaf dit (en nu nog steeds) bij 9 mnd:

7:30: 180/6 + bambix pap
    9:00: 2st fruit
    12:30: 1,5 boterham met boter en beleg + 150/5
    15:00: 150 thee of sap met tussendoortje
    18:00: warm eten met 120 yoghurt+ wat sap

350cc melk is heel erg veel.....en ik kan me voorstellen dat hij smorgens dan nog niet veel trek heeft. Je zou bijv minder melk met pap kunnen proberen voor een verzadigd gevoel. Yoghurt geeft ook dat verzadigde gevoel en kun je als toetje geven. Mijn zoontje dronk dan voor het slapen gaan haast geen melk meer omdat ie nog zo vol zat. Die avondfles hebben we vervolgens snel afgebouwd en weggelaten, en had voor het doorslapen geen effect. Je kan ook wat thee proberen. Dan heeft ie wel een lekker warm buikje en ontspant lekker voor het slapen gaan.

Ik denk dat je zoontje dan op de dag ook al meer zal eten als die laatste fles minder zou zijn. Pap zal ik dan smorgens niet geven want dat vult behoorlijk. Toen ik met 6 maanden begon met pap smorgens heeft het ca1,5 maand geduurd eer dat hij fruit smorgens weer wilde hebben. Een tijd lang was het 7:30 uur een papfles en dan pas om 12 uur brood, tussendoor had hij echt geen trek!

Ik geef ook meestal 2 stuks fruit maar vlgs het CB is 1 stuk ook al voldoende. Dit kan natuurlijk ook behoorlijk vullen (zeker een banaan of iets dergelijks)
    Vlgs mijn CB moet je minimaal 500cc aan vocht geven. Wanneer de vaste voeding nog minimaal is dan het liefst 500cc opvolgmelk omdat hier alles in zit wat ze nodig hebben.
    ik geef zelf nog maar ca 350cc opvolgmelk en vul de rest aan met yoghurt en thee/sap.

Koemelk geef ik ook pas vanaf 1 jaar. Schijnt haast geen ijzer en vitamine a (dacht ik?) in te zitten en bevat ook zout.

Ik geef nog 1 fles per dag (papfles) en de rest bied ik aan in tuitbekers of oefenbeker. Ik vind het een heerlijk moment om smorgens nog lekker met hem te zitten. Das ook het enige moment dat ie het toe laat, de rest van de dag is hij te druk! En ik hoor van moeders om me heen dat er kindjes zijn van 2 die nog een fles voor het slapen gaan bijv krijgen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het lekker is! Zolang ze niet de hele dag aan zo'n speen lurken...?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die 350cc is inderdaad wel erg groot. Wat ik weet over grote flessen is, dat het de maag oprekt. Daardoor krijgen ze meer honger en kunnen ze zichzelf overeten. Dus een kans op overgewicht. Dat was voor ons CB de reden om al moeilijk te doen over 210/7 flessen.

Met zo'n fles zou ik 's ochtends ook niet zoveel honger hebben. Hij eet nu eigenlijk vooral in de avond, terwijl hij moet leren om overdag genoeg binnen te krijgen om er een nacht op te kunne teren. Dat is even wennen na al die nachtvoedingen, en zal wel wat tijd kosten. Maar ik zou proberen om die avondfles af te bouwen. En evt in de nacht wat water geven tegen de dorst.

Over melk voor het jaar verschillen de meningen. Ons CB deed met 10 maanden nog moeilijk over karnemelk. Maar opvolgmelk is gewoon prima.

Het minder eten kan gewoon een fase zijn. Is hij niet toevallig verkouden, of er zijn tandjes onderweg.

Ons schema met 9 maand was ong:
    7.30 papfles 180/6+papgranen
    10.00 fruit +sap/thee
    12.00 boterham+fles 90/3 of 120/4
    15.00 koekje/fruit + sap/thee
    17.30 warm eten
    20.00 fles 180/6.

7. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik heb met mijn dochtertje ook wel eens dagen dat ze wat minder eet en niks wil. En achteraf waren het dan haar tandjes of was ze verkouden.

Ik weet eigenlijk ook niet beter dat je vanaf 1 jaar pas met gewone melk mag beginnen. Ze krijgt hier gewoon opvolgmelk.
    Ik weet dat je al mag oefenen met een beker, maar ze hoeven dit niet gelijk voor altijd te doen. Het oefenen met een beker is alleen om slikreflex van de baby te ontwikkelen.

Ik zou niet gelijk alles in een beker doen, ik zie het hier al voor me, dan ligt overal drinken. (mijn dochtertje is nogal beweeglijk namelijk).

Hier ons schema:
    8.00u pap 180/6 fijne granen.

10u/10.30 fruit (meestal geprakte banaan en mandarijntjes)

12u/ 12.30 een hele boterham + fles 150/5

15u/15.30 beetje water of rosevice met een halve liga of rijstewafel.

17.30 geprakte groenten met vlees en daarna een bakje yoghurt.

En dan gaat ze rond 18.30 ongeveer naar bed tot de volgende ochtend.

Ze krijgt dus in principe nog maar 2 flessen met melk. We hebben er bewust voor gekozen om die fles voor het naar bed gaan er af te halen. Omdat de fles steeds zo kort op de groente was.
    Ik heb dit niet afgebouwd ofzo, gewoon in 1 keer gedaan en dat ging super.

Misschien als je de fles wat afbouwt (die van 350cc) heb je kans dat hij wat meer gaat eten van de rest.
    Nu weet hij toch dat hij die fles nog krijgt.

Bij mij op cb zeiden ze dat als ze s'nachts een keer komt, dan moet je gewoon proberen om geen drinken te geven. Want dit onthouden ze en dan komen ze straks elke nacht.
    Ik begrijp dat dit per kind verschillend is natuurlijk, en ik heb het geluk dat het hier goed gaat. (had ook anders kunnen zijn natuurlijk!)

Succes ermee! ;)

Deel Deze Pagina