hallo, ik heb een zoontje van bijna 4 maanden. ik en mijn oudste zoontje hebben beide last van allergieen. ik , hooikoorts, licht astma en eczeem. mijn zoontje heeft wwarschijnlijk een lichte voedsel allegie maar dat zijn we nog aan het uitzoeken. iig heeft hij ook last van eczeem. hoe kan ik het beste omgaan met het aanbieden van bijvoeding? ik heb al een aantal dingen gelezen. ik zou het beste pas kunnen beginnen met 6 maanden. mag ik wel rijstenbloem geven? hij krijgt wel al hypoallergene voeding. wie heeft tips en/of ervaring.
Rijstebloem is ook bijvoeding! Ik zou het goed overleggen met de kinderarts en evt met een diëtiste. Het is in jullie geval ook beter om te wachten tot 6 maanden, en dan heel rustig beginnen met allergievriendelijke voeding. Dit evt onder begeleiding van een kinder-diëtist.
Ik sluit mij aan bij het advies van Adi. Een dietiste heeft een schema van wanneer je welke voedingsmiddelen kunt toepassen. Zo mag bijv citrusvrucht, aardbei, kiwi, soja pas vanaf 1 jaar. Ei pas vanaf 2 jaar en noten, schaal / schelpdieren liefst pas vanaf 3 jaar. Als je eenmaal begint met bijvoeding dan geef je 3 dagen hetzelfde. Op dag 1 geef je 1 lepel, dag 2 geef je 2 lepels en dag 3, 3 lepels. Als er geen reactie komt wordt dat voedingsmiddel goed verdragen en kun je iets nieuws uit proberen. Iets uit proberen altijd in de ochtend of middag en niet bij ziekte of tandjes. Daarnaast kun je beter eerst met groente starten en daarna pas fruit. Sowieso echt wachten tot de 6 maanden. Ik heb een kind met meerdere allergiën. Met 6 maanden pas begonnen, maar tot zijn 1e jaar reageerde hij op veel dingen overgevoelig, vooral fruit.