Hallo dames, Vandaag ben ik zelf begonnen met een fruithapje bij Nova. Ze is nu 4 maanden oud, niet gecorrigeerd, ze was 1 februari geboren. Nu zag ik zelf dat ze behoefte had aan meer. Dus ben ik vandaag begonnen met 3 lepeltjes van een fruithapje..... nou ze vind het heeeeeeeeeeeeeeerlijk! Nu vroeg ik me af ofat het eigenlik wel mag... Zomaar beginnen zonder dat een kinderarts of CB het tegen me heeft gezegd? Zijn er nog meer mensen uit zich zelf begonnen? Enuh is het verstandig of niet? Je word zo onzeker gemaakt omdat ze nog zo jong is zeggen ze dan! Hopelijk hebben jullie tips! Alvast bedankt! Liefs Shirley en Nova
hoi, weet niet of ze veel te vroeg geboren is.. Alexi was zes weken te vroeg geboren en een hele slechte drinker (deed anderhalf uur over een fles van 130cc - meer kon ze toen niet drinken in één keer..- met resultaat dat ik een halve dag bezig was met voedingen..) kinderarts raadde me toen ook aan om niet te lang te wachten met groentehapje en fruithapje.. ze was vier en een halve maand toen ik er mee begon (dronk toen gemiddeld 700cc en was 7uur per dag bezig met 'flesvoedingen') ; was van plan om enkele lepeltjes te geven; mevrouwtje wou de helft van het potje.. en tegen het eind van de week at ze een gans potje groente en een half potje fruit! nu is ze morgen zes maand en ze eet een groot potje groente en een groot potje fruit en drinkt gemiddeld 700cc per dag (dit nu ook veel vlotter en meer per keer!) kinderarts raadde me wel potjes voedsel aan.. schijnt milder te zijn voor de darmpjes en de maag.. en meestal raden ze aan om te wachten omdat 'premature' babys de refles nog niet hebben van ; voedsel afnemen van de lepel en het in te slikken.. mijn meisje had daar helemaal geen last van en blijkbaar jouw dochtertje ook niet... liefs Petra
Hallo, Bedankt voor je reactie.... Mijn meisje was 12 weken te vroeg geboren. Ik ben bevallen met 28 weken en 2 dagen. De bevalling begon gewoon plotseling zonder een of ander reden. Nova drinkt nu 6 flessen van 165 cc per keer en daar heeft ze absoluut geen moeite mee. En nu smakt ze het fruithapje zo van de lepel. Echt schattig als je dat zo ziet. Ik twijfel met het fruithapje geven omdat ze te vroeg geboren is en ik niet weet hoe ik nu precies moet tellen. Maar als ik haar zo alles weg zie drinken, zie ik toch echt wel dat ze daar geen moeit emee heeft. Af en toe lijkt het of ze wel meer op kan. Daarom ben ik nu ook maar begonnen met het fruithapje. Vind het zo moeilijk om te beslissen hoe of wat...... Maar zoals ze het nu doet kan het ook niet mis gaan lijkt mij. Zal maandag anders wel ff naar het CB bellen misschien weten zij of ik er goed aan doe om ermee te beginnen. Tot die tijd probeer ik het wel gewoon, ik zie gewoon dat ze het lekker vind en het goed kan eten. En vaak is moeders gevoel toch wel ok! bedankt! Liefs Shirley
ik denk dat als ze verder ook geen darmkrampjes krijgt dat het geen probleem moet zijn. Wij mochten nog niet maar dat is omdat Sam NEC heeft bgehad en ze dus voorzichtig met de darmpjes zij.
Ze heeft wwel last gehad van verstopping maar dat is nu niet meer..... Soms heeft ze nog wel een krampje. Ik heb net het CB gebeld maar ze moeten nog terug bellen want het is enorm druk met het telefonisch spreek uur. Heb toen straks weer wat gegeven. Nou madam wilde alles wel opeten, ze bleef smakken naar meer.... Nou ben benieuwd wat het CB gaat zeggen. Ik houd jullie op de hoogte! Liefs Shir
Als je schrijft dat je dochtertje 12 weken te vroeg geboren is, en nu 4 maanden oud is ... Dan is ze gecorigeerd 1 maandje oud. Dan lijkt het me verstandig om nog even te wachten..
ja ik vind dat ook moeilijk. Ze adviseren om met een fruithap te beginnen met 5 a 6 maanden, omdat er anders een grote kans is op ontwikkeling van allergieen, en ook meer last van buik, door darmen kan krijgen. Maar als ik jouw verhaal dan zo lees, merk ik wel dat ze er al behoefte aan heeft. En dat word dan ok weer gezegd, als je kindje smakebewegingen gaat maken, zijn ze toe aan iets nieuws. k weet niet precies hoe je nu moet rekenen met corrigeren, en of je kindje dan met de ongecorrigeerde leeftijd vanaf de geboorte gerekend, dus bij jou vanaf 1 februari 4 maanden, of lichamelijk ook alles achterloopt? Of groeit dat net zo als een normale 4 maanden oude baby, dat vraag ik me altijd af. Geen idee! Ik heb Ferron vanaf 4 maanden fruithap gegeven, op aanraden van het CB, maar Ferron was "maar" 1 maand te vroeg. ga volgende week beginnen met de groentehap,maar wil eerst het telefonisch gesprek met de kinderarts even afwachten ivm mijn vragen hierover! das as maandag tussen 11 en 12 uur.
Ik heb vandaag naar het CB gebeld en daar zeiden ze dat als ze er aan toe was ik zo nu en dan een paar lepeltjes mocht geven. Vooral omdat ze nog steeds op 6 voedingen zit (dit is pas sinds deze week) en ze eigenlijk toch echt wel naar 5 voedingen moet en dot misschien ook helpt om haar naar de 5 voedingen te brengen. Ik geef geen hele potjes maar ik geef ze 3 lepeltjes. En dat eet ze erg goed.... ze begint zelfs te pruilen als ik het potje weer weg zet hahahah! CB zeiden ze ook dat het wel mocht maar niet moest. De meeste baby's krijgen met 4 maanden een fruithapje om ze alvast te laten wennen aan een lepeltje en vaste voeding. Nou gelukkig mag het dus wel....... Zal maandag ook eens aan de kinderarts vragen want daar zijn we ook onder behandeling maar daar hoeven we pas in juli weer heen. Maar we houden het wel bij een paar lepeltjes hoor! Ik weet ook niet hoe ik precies moet tellen. Kijk sommige dingen loopt ze idd achter maar door al de prikkels die ze al heeft sinds haar geboorte loopt ze ook wel weer voor op dingen. Pfffffffffffffffffff ingewikkeld allemaal.... Of ben ik nu zo'n twijfelaar? Word soms niet goed van mezelf.............. Hebben jullie dat ook dat onzekere? En dat twijfelen over alles? Liefs Shir
Hoi Shir Ambertje is nu ook net 4 maanden oud ongecorrigeerd. Zij krijgt van mij een heel potje fruit en ook nog een potje groente op een dag. Zij vind het heerlijk. Ze krijgt daarbij nog 4 flessen. Sinds ze dit krijgt doet ze het veel beter ze is nu zelfs door gaan slapen. Je merkt zelf wel wat je kind lekker vind en aan kan. Groetjes Jolanda
Je rekent de gecorigeerde leeftijd terug van de officiele uitgerekende datum. Danischa is geboren 13 maart 2006 maar officieel zou ze 16 mei geboren moete worden. Nu is ze bijna 15 maanden. Maar als je dan terug rekend is ze bijna 13 maanden. Daarom, als je kindje zo vroeg is .. dus nu eigenlijk maar 1 maandje jong,z ou ik zeker nog even wachten met het geven van fruit en andere zaken .. Maar als ze er goed op reageren ....... dan is het een ander verhaal. Persoonlijk zou ik wat wachten ...
@Jolandaatje: Goh wat toevallig dan.... Ze schelen dan maar een dag! Ik geef Nova nog niet volledige potjes en met groentenpotje ben ik nog niet begonnen. Vandaag werd ze bijna hysterisch toen ik de helft van het fruitpotje weg zette! Ze heeft echt wel behoefte aan meer. En ik merk idd dat ze nu ook beter door slaapt. Nog niet helemaal de volle nacht maar goed het begin is er. @PetraK: Ik zie echt aan Nova dat ze het echt wel kan verwerken dat potje.... Ik ben zelf wel wat voorzichtiger maar merkte vandaag dat ze het toch echt wel aan kan.... En ze slaapt al wat beter door. We proberen het gewoon... Tnx meiden voor jullie reactie!
Oja en wat ik dan zo raar vind als je dan moet wachten totdat ze ouder is..... Ze moet voor haar leeftijd wel naar de 5 voedingen op een dag ipv 6 die ze eerst had.... En dan rekenen ze wel een baby van 4 maanden.... Of zie ik dat nu verkeerd?
Kwa melkvoedingen ... Ja dat heb ik ook niet echt begrepen ... Maar wat ik wel weet is dat ze niet TE veel melk mogen hebben vandaar de mindering. ALs jou meisje goed reageert dan kun je het gewoon doen hoor. Ik geef alleen mijn mening/advies
Oja vind het ook fijn dat je je mening geeft hoor! Alle tips etc etc zijn welkom.... Ben gewoon een beetje onzeker! En het is mijn eerste kindje en ook nog te vroeg geboren...... Tnx! Liefs Shir
Hoi Shirly, Heb je de kinderarts nog gesproken? Mijn kinderarts zei namelijk dat je wat voeding betreft echt de gecorrigeerde leeftijd aan moet houden. Een tijdje terug liep ik tegen het volgende aan. Colin was ongecorrigeerd 6 maanden en zou dan nutrilon 2 hebben gehad als hij op tijd geboren zou zijn. Hij was echter gecorrigeerd ruim 3,5 maanden en dan zou het dus gewoon nutrilon 1 zijn. Nou was mijn kinderarts niet aanwezig en heeft de CB arts (een vervanger gelukkig) het een en ander voor mij uitgezocht en mij verteld dat ik tot de gecorrigeerde leeftijd van 6 maanden nutrilon 1 moest geven. Gelukkig had hij het uitgezocht want de wijk verpleegkundige zei direct nutrilon 2. Ik moet volgende week weer naar de kinderarts en dan zal ik waarschijnlijk wel naar de nutrilon 2 gaan maar dan is hij ook gecorrigeerd 6 maanden. Ik ben trouwens pas op zijn gecorrigeerde leeftijd van 4 mnd begonnen met een fruithapje, paar hapjes gewoon om te proberen en lang niet iedere dag. Inmiddels krijg hij iedere dag een half potje en zijn we sinds kort met groente begonnen. Volgende week bespreek ik het weer met de kinderarts. Ik vind het persoonlijk ook wat vroeg, zeker ook met het oog op allergieën e.d. maar goed als het geen problemen geeft .... Ik zal het zowiezo met je kinderarts overleggen, hoe goed ze het ook bedoelen bij het CB, soms krijg je niet altijd de juiste adviezen. Ik had geluk met de vervangende arts want de arts die er normaal zit had ws gewoon nutrilon 2 aangeraden. Nou al met al een heel verhaal haha.
Nou, dat is hier wel anders bij het cb. Tymen is "maar" 4 weken te vroeg geboren, maar daar houden ze echt geen rekening mee. Met 6 maanden zei de arts nota bene dat ik met opvolgmelk moest beginnen en dat nu alles mocht. bambix, brood, fruit en groente, rijstwafels enz. Nou, met Bambix en brood heb ik gewacht tot hij 7 maanden was. Had ergens gehoord dat het beter is te wachten tot 7 maanden. De andere kant is dat Tymen zich niet houdt aan zijn gecorrigeerde leeftijd. De verpleegkundige op het cb vond hem behoorlijk snel met alles en hij heeft ook al twee tandjes. Dus tja, waar moet je dan van uit gaan, he? Overigens denk ik dat als ze kindje véél te vroeg is geboren je wel meer rekening moet houden met de gecorrigeerde leeftijd. Maar blijf het moeilijk vinden!
Pfffff ja ja aan de ene kant denk ik dat dus ook... Ik twijfel elke dag steeds! Word er een beetje gek van... Maar kan iig morgen eens even vragen wat betreft het fruithapje bij de kinderarts. Nu jullie dat idd zo zeggen over het CB. Kijk ze eet het wel goed maar is het wel goed voor haar! Ik moet pas in Juli weer naar de kinderarts dus dat duurt nog even. Ik ga toch jullie tip ff aan nemen en morgen even bellen met de kinderarts. Die weet het denk ik ook wel beter dan het CB. Ook omdat het idd een wijkverpleegkundige was aan de telefoon. Brrrrrrrrrrrrrr twijfe twijfel! Ik ga het morgen ff vragen en ik hou jullie weer op de hoogte! Liefs Shir
heb het idee dat de wijkverpleegkunsigen niet zo goed nadenken over de premature kinderen hoor. Dus hou het maar in de gaten. Ze zijn er erg makkelijk in. De kinderarts weet wat dat betreft veel meer over prematuren. Ook precies wat ze wel en niet mogen eten! Zou meer op zijn adviezen afgaan!
Nou ik heb gebeld naar de kinderarts maar di ebelt me maandag terug rond half 5 dus dan weet ik meer.... Ik ga toch maar op de advies van de kinderarts af...... Maandag lezen jullie het wel!
Ik heb vorige week nog aan mijn kinderarts gevraagd wanneer ik mocht beginnen met fruit/groentepap omdat Elena ook een maandje te vroeg is. Vanaf 4 maanden mag ik met groentepap beginnen omdat Elena reflux heeft. Ik heb ook gevraagd of ik niet een maand langer moest wachten maar nee,gewoon vanaf 4 maand.