Hallo allemaal, Ik heb even een vraagje...een fruithapje is voor baby's vanaf vier maanden. Maar ik at vroeger met 4 maanden al met de pot mee en mijn vriend ook... Een fruithapje at ik al veel eerder.... Mijn vraag is, hoe oud waren jullie baby's toen jullie het een fruithapje gaven? En rond welke tijdstip deden jullie dat? Mijn zoontje is nu 2 maanden, kan ik er al mee beginnen? Heb het idee dat hij de fles een beetje saai begint te vinden? Groetjes Melanie
2 maanden vind ik persoonlijk veels te vroeg. Wessel kreeg een beetje fruit toen hij net nog geen 4 maanden was.
Gisteren heeft Jamie zijn eerste Fruithapje (lees: 10 hapjes ofzo) gehad. Helemaal geweldig! Nog net geen 4 maanden dus, maar wij doen het meer om hem aan smaken te laten wennen, hij vindt het nog leuk ook!
Wij zijn er ook (pas) mee begonnen toen vigo nog net geen 4 maanden was. Ik vind 2 maanden persoonlijk ook nog te vroeg.
Pas vanaf 4 maanden (tegenwoordig wordt er vaak zelfs 6 maanden gezegd) zijn de darmpjes van een baby klaar om vast voedsel te vedragen/verteren. Dus ik zou zeker wachten tot 4 maanden! Wat er vroeger werd gedaan is niet echt een goede vergelijking. Er is in die tijd veel meer onderzoek gedaan.. Geld eigenlijk voor alles. (vroeger werd je ook op de achterbank van een auto gezet zonder gordels..)
2 maanden is veel te vroeg. De darmpjes van je baby zijn nog niet helemaal ontwikkelt en dat kan behoorlijk last geven. Wij hebben het pas na 6 maanden gedaan ivm. allegie.
Wij gaan pas over een paar week beginnen, als hij ruim 5 maanden is. 2 maanden lijkt me echt veel te vroeg.
rond 3,5 maand ook...maar dat werkte toch niet echt dus nu wachten we er nog even mee en ben ik begonnen met rijstebloem toevoegen aan de fles.
Twee maanden zou ik ook niet doen. Wij zijn begonnen met 4 maanden en meer omdat ze zo verstopt zat en fruithap daarbij kan helpen.
Ik ben een paar dagen geleden begonnen. Julia is nog net geen 4 maanden. 2 Maanden is veeeel te vroeg, dat kunnen de darmpjes nog niet aan.
Ik kreeg met 6 weken liga met sinaasappel... Maar vroeger is niet nu, de laatste jaren zijn er steeds meer dingen ontdekt over hoe een babylichaam zich ontwikkeld. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de hersenen en ingewanden bij de geboorte nog helemaal niet 'af' zijn en dat de rijping daarvan ook buiten de baarmoeder gewoon verder gaat. De eerste maanden kunnen de ingewanden van een baby nog niets verwerken dat geen melk is. Op z'n minst gaat de bijvoeding onverteerd de luier in, op z'n ergst krijgt een kindje er last van (kramp, eczeem, buikpijn, allergie, verstopping). Op basis van die onderzoeksgegevens adviseert de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de laatste 10 jaar ongeveer om een kind tot 6 maanden alleen melk te geven en met 6 maanden te beginnen met de introductie van bijvoeding. De Nederlandse overheid heeft die adviezen overgenomen, met als uitzondering dat als het niet anders kan bijvoeden vanaf 4 maanden kan. Bijvoeden VOOR die leeftijd wordt aan alle kanten afgeraden. Een kindje van 2 maanden kan de fles nog niet 'saai' gaan vinden, een kindje van die leeftijd WEET helemaal nog niet dat er ander eten bestaat. Wel zie je vaak dat ze rond die leeftijd de wereld om zich heen wat gaan ontdekken, waardoor ze tijdens het drinken sneller afgeleid zijn. Dat kun je oplossen door in een rustiger omgeving te voeden, je kindje dichter tegen je aan te houden bij het drinken, of bijvoorbeeld in een draagdoek te voeden. Vroeger was het trouwens wel nodig dat kinderen vanaf een maand of 3,4 iets naast de melk kregen, maar dat kwam omdat de kunstvoeding toen niet meer was dan verdunde koemelk. Tegenwoordig is de kwaliteit zoveel beter en wordt er zoveel aan het poeder toegevoegd dat een kindje tot 6 maanden echt niets anders nodig heeft.
Ik ben met groenten en fruit begonnen toen mijn zoontje 5,5 maanden was. Met 2 maanden vind ik echt zielig, zo´n klein hummeltje die al vast voedsel moet eten . Ze mogen hun hele leven toch nog groenten en fruit eten. Het is verstandiger om tot een maand of 6 te wachten.
Ik ga er met 6 maand mee beginnen. Dan zijn de darmpjes er aan toe en heb je minder kans op allergiën etc. Naar mijn mening doe je het eerder voor jezelf als voor het kind, als je er eerder mee begint....
Fruit gaven we met 7,5 maand (met groenten waren we rond de 6 maanden begonnen), mede omdat mijn man een hele rits allergieën heeft, waaronder diverse fruitallergieën. Ik zou persoonlijk absoluut niet met 2 maanden gaan beginnen. Het is niet voor niets dat ze nu 6 maanden aanraden, ipv met 4 weken met sinaasappelsap te beginnen, zoals bij mijn man. Waarom zou je willen beginnen eigenlijk? En waarom denk je dat hij zijn fles 'saai' gaat vinden? Hij weet toch niet beter? Wat je niet kent mis je ook niet...
Ik ben met ruim 5 maanden begonnen met enkele hapjes groente en nu zitten we op ca. 2 eetlepels. Pas over een week of twee komt daar fruit bij. Het schijnt dat fruit door de zuren meer darmprobleempjes kan geven, daarom begonnen wij met wortel en bloemkool. Vanaf vandaag komt daar een aardappel bij. Ik vind 2 maanden te vroeg. Tegelijk vind ik dat iedere moeder zelf moet kiezen. Wij kregen ook regelmatig de vraag waarom we nou nog niet met fruit waren begonnen, terwijl de 4 maanden al lang verstreken waren. Nou, dat was ONZE keus. Jij moet dus doen wat jou het beste lijkt. Succes!
Oke oke jullie hebben mij overtuigd, ik wacht nog even... Ik was zowiezo niet van plan om hem gelijk een heel potje te voeren maar een of twee hapjes. Dacht dat dit geen kwaad kon omdat ik zoveel verhalen hoorde van wat wij en mijn ouders vroeger al aten met 2 maanden. Maar als ik dit zo allemaal hoor dan wacht ik nog even... Bedankt voor jullie reactie's!
me zoontje is 2 maanden 2 weken en 1 dag en hij heeft eergister voor het eerst een paar lepeltjes fruithaphapje gehad en hij vind het echt super lekker en nergens last van geen krampjes ontlasting gewoon goed. Waarom niet een kind ken met 4 maand ook wel allergiescbe reacties krijgen Vind het ma onzin ... Me zoontje is een hongerige baby en ik geef hem gwn. Iedereen zijn eigen mening