Ik maak het fruithapje het liefste zelf. Mag jevanaf 4 maanden al al het fruit geven of alleen peer banaan en appel. Ik geef graag kiwi ivm moeizame ontlasting, kan dat. groetjes Kim Bloem
ja hoor dat kan..met alle zachte fruit soorten kan je beginnen je kan ook evt een theelepel zonnebloemolie door de fles heen doen scheelt ook zou zelf nu geen banaan geven omdat dit stopt...
Op borstvoeding.com staat een mooie lijst voor voedselintroductie. Hij begint weliswaar 'pas' met 6 maanden, maar daar heb ik even niet na gekeken. (je hebt daar een lijst vanaf 6 mnd, vanaf 9 mnd en vanaf 12 mnd) Ik heb even gekeken of kiwi in die eerst fruitsoorten valt of niet. En in die lijst staat kiwi vanaf 12 maanden. Dus ik zou zeggen dat je met kiwi beter nog even een paar maandjes kan wachten. Fruitsoorten vanaf 6 maanden (geld dus volgens mij ook bij 4 maanden ) zijn: abrikoos, ananasmeloen, appel, avocado, banaan, druif, duindoorn, kers, mango, meloen, peer, perzik, pruim (vers), rozenbottel, stoofpeer, suikermeloen.
@bolbuikje leuk de lijst maar meeste fruitsoorten zijn niet altijd te verkrijgen.... Wij mochten van het cb gewoon alles gana proberen....dit ook omdat er geen allergieen in de familie voorkwamen. Zelf zijn we door omstandigheden met 1 mnd gestopt met borstvoeding en heb ik dus ook niet naar de lijstjes gekeken maar meer gekeken wat is lekker zacht fruit.....
Maar die lijst is echt niet alleen voor als je borstvoeding geeft hoor! Borstvoeding heeft hier helemaal niks mee te maken. Dat is gewoon een heel handige lijst voor als je wil kijken wat een kindje 'mag'. En volgens mij zijn de meeste van de fruitsoorten gewoon bij appie te krijgen hoor.
Mogen kersen ook al? Zal mijn vader blij mee zijn, die teelt kersen! Hij is al zo'n trotse opa haha! Hoe moet je in hemelsnaam van kers of druif een fruithapje maken? Dat zal een geknoei worden!
Gewoon het buitenste velletje eraf halen. Met een beetje geduld en een mespuntje, lukt dat wel. Hier van de week druifjes geproefd. Of door midden snijden en met een lepeltje het vruchtvlees uit het velletje schrapen .
en heb je het dan nog fijngemaakt met een blender ofzo? Over een tijd is dat wel leuk voor de afwisseling!
Nee, gewoon kleine stukjes van gemaakt en gegeven. Dus het geen je overhoud, dat met een theelepeltje stukjes afhalen of met een mesje klein maken, en eten maar. Hij vond het heerlijk . Hoewel het toch wat zurig was.
Kiwi moet je erg voorzichtig mee zijn, 't is niet alleen nogal allergeen, maar ook nogal scherp. Kinderen krijgen er snel problemen mee. Het zit wel in potjes voor een jongere leeftijd, maar de inhoud van potjes is vrij lang onder hoge druk gekookt, waardoor veel van de stoffen waarop gereageerd kan worden kapot gaan. Kersen het liefste vanaf een maand of 8, het zijn steenvruchten. Dus als opa ze teelt, dan kun je dat voorzichtig proberen tegen de tijd dat ze rijp zijn. Even in kokend water dopen, velletje er af schuiven (dat gaat dan heel gemakkelijk), en dan kleine stukjes eraf snijden of het even door een zeefje drukken.
Met kiwi zou ik nog even wachten en als ze snel verstopt zit, helemaal met banaan. In het begin maakte ik vaak appel, peer en kookte wat gewelde abrikoosjes, alles in de blender, lekker hoor. Soms mango, ook lekker. Maar ja, er zijn inderdaad veel dingen niet te krijgen, vind het ook wat beperkt. Maar goed, ik woon in een fruitgebied, dus van de zomer ga ik weer lekker verse aardbeitjes, kersen, pruimen, frambozen etc. halen hier in de buurt.
Kimbloempje, kan je dan niet beter pruim geven ipv kiwi? Kan ook wat laxerend werken en is volgens mij wat zachter dan kiwi. Had hier laatst lekker rijpe pruim, die ging er goed in . Even een kruisje in het velletje maken, even in heet water leggen en je haalt het velletje er zo vanaf.
als je fruit erbij geeft zal sowieso de ontlasting beter gaan, heb ik begrepen. (door de vezels van het fruit)
Combi kiwi met yoghurt wordt trouwens ook afgeraden, de kiwi zou er bitter door worden. Kiwi staat bij mij ook op het lijstje van 'later fruit'.
Nou bedankt voor jullie adviezen. Ik ben toch op advies van het cb met kiwi begonnen. Ik stop dit in de blender smden met een peer en een appel. Dit gaat er goed in en de ontlasting gaat een stuk beter. In onze familie komen weinig tot geen allergieen voor dus daarom mocht het. groetjes Kim