Ik heb niet eens melk in huis.. Mijn man drinkt t niet, ik mag t momenteel niet hebben en Gijs vind Thee (warm of koud) wel lekker... Zelf denk ik dat geen melk drinken niet erg is.. Gijs krijgt wel een toetje, gewone yoghurt of van die kinderkwarkjes... Soms denk ik dat we de enigen zijn, waar geen melk/karnemelk op tafel staat, maar is dat wel zo??
Hier ook geen melk in huis. Praktisch helemaal geen zuivel, staan soms paar toetjes in de koelkast die m'n man af toe eet. Ik mag het niet ivm koemelkvrij dieet. Dochter dus voorlopig ook niet. Maar ik denk dat als zij over haar koemelkallergie heen is gegroeid, we het wel weer gaan doen. Ik zou het wel fijn vinden als ze het lust, als is het maar dat ze het dan ook bij anderen drinkt.
Ik denk wel dat het voor je zoontje belangrijk is dat hij aan zn zuivel komt, 300 cc ongeveer. En daar kom je alleen met een toetje niet aan. Het is goed voor veel dingen, dus misschien toch een pak melk in huis halen???
Wij drinken zelf ook nooit melk, ik gebruik het wel voor voorbereiding van maaltijden. Maar een kind heeft tot 2-3jaar zeker zuivel nodig. In principe moedermelk maar anders de vervangende melk vanwege calcium, eiwitten en vetten die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling. Volgens mij zorgen mensen die door bepaalde redenen geen zuivel geven aan kleine kindjes door een aangepast dieet dat het kind voldoende bouwstoffen krijgt. Met thee kom je er niet. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je zoontje is.
Ik moest een beetje lachen; geen melk in huis? Je hebt een tank vol toch? Een melkveehouder die geen melk drinkt, wat een slecht voorbeeld, haha! Volwassenen kunnen heel goed zonder melk, maar het is al gezegd; kinderen in de groei kunnen dat niet of je moet heel creatief zijn met het geven van de adh eiwitten, want die zijn belangrijk in de groei.
Hier is Kinley een echte melk drinker (drinkt ruim een halve liter per dag) Maar Kylian mag niet meer dan 1 zuivelproduct per dag. Hij heeft pds (prikkelbaardarmsyndroom) en helaas krijgt hij van teveel zuivel verstoppingen (en dus erge buikpijn) Zelf zijn we ook niet van die melk drinkers en het ene zuivelproduct is dus vaak het toetje Groetjes Anita
Mag ik vragen hoe en op welke leeftijd dat is vastgesteld? Momenteel wordt mijn zoontje er zwaar van verdacht (heb het zelf ook) maar zal het bij een verdenking blijven, want het kan alleen met zekerheid gezegd worden na lichamelijke onderzoek zoals een colonscopie en dat doen ze niet bij zo'n kleintje want dat is veel te belastend, zei de huisarts. Ik mag wel naar de kinderarts, maar de ha zegt dat die het op deze leeftijd niet kan vaststellen en er ook niks aan kan doen?
Hier ook geen melk op tafel. De kinderen krijgen wel borstvoeding/kunstvoeding/yoghurt. Maar een pak verse koeienmelk hebben wij niet in huis, wel een heel enkele keer dat we het in huis hebben om het avond eten mee te bereiden (maar dit mag dan van mij niet in de koelkast staan waar al mijn andere eten/drinken staat, tja ach ). Dit zullen ze ook pas krijgen wanneer ze er zelf om vragen en dan zullen wij ze niet tegen houden (alleen moet het dan wss wel ook in de schuur staan ipv in 'mijn' koelkast) en mogen ze dat natuurlijk. Maar vanuit ons idee word er vanaf een bepaalde leeftijd geen melk voeding (BV of KV) meer gedronken en vanaf die leeftijd zullen wij ook (actief proberen te) stoppen met het geven van kunstvoeding. Yoghurt en kaas etc zullen ze wel gewoon blijven krijgen wanneer ze daar trek in hebben. Misschien hier en daar een beetje krom, maar wel ons gevoel en hoe wij het doen (willen). Liefs, Hanneke.
Maar wat is dan de achterliggende gedachte daarvan, Hanneke? Want yoghurt en kaas is toch ook gemaakt van koeienmelk? Moet dat dan ook in een aparte koelkast? Wij dronken al geen melk, maar waren wel kaasjunks. Nu hebben we dat ook erg geminderd in de hoop dat er ooit minder melkkoeien nodig zullen zijn, want volwassenen consumeren veel te veel zuivel! Zij kunnen de eiwitten en calcium met gemak uit andere voedingsmiddelen halen. Na de borstvoeding, zal ons zoontje wel koemelk krijgen, maar ik weet nog niet tot wanneer en hoeveel. Ik denk 1 beker melk, 1 boterham met kaas en 1 yoghurttoetje zolang hij op de middelbare school zit ofzo, ben er nog niet uit. Wat houden jullie voor leeftijd aan als ik vragen mag?
Klopt, daarom zeg ik zelf ook al dat het hier en daar wat krom is . Maar yoghurt, voelt voor mij niet zo vies als verse koeienmelk. Pas als ik er idd over na ga denken, dan voelt het als koeienmelk en dan hoef ik het dus ook niet meer (voor een tijdje). Dat zelfde met kaas, ik lust bijna alleen maar kaas op mn boterham, maar als ik tijdens het eten bedenk dat het idd van koeienkomt dat nu in mn mond zit, dan walg ik er gewoon van en hoef ik niet meer. Maar dat is ook wanneer ik bijv een stukje kip in mn mond heb, zogauw ik ga denken over wat ik in mn mond heb, tja dan heb ik alweer helemaal meer dan genoeg. En ik weet het, dit is een heel slecht voorbeeld naar de kinderen toe, maar vooruit, ik kan het (voorlopig althans) niet veranderen. Hoewel die met plezier hun boterhammenworstje op eten hoor . Op een of andere manier hier gewoon die vreselijke afkeer voor 'verse' koeienmelk. En daarom moet ook alleen die verse koeienmelk in een andere koelkas (schuur) staan van mij, zodat het niet bij mijn eten en dus bij mij in de buurt komt. Kunstvoeding voelt heel anders voor mij (naast dat wat ik een tijdje geleden al uitlegde over dat flessen verhaal enzo, weet je hoop ik nog wel?) dat voelt ook niet als koeienmelk. De leeftijd die wij ong aan willen proberen te houden is 3.5 jaar/4 jaar. Dan willen we eigenlijk dus gestopt zijn met die vloeibare melk (om het zo even te noemen). Maar wanneer de kids aangeven er zelf echt nog niet aan toe te zijn, wat ook kan natuurlijk, dan zullen ze kunstvoeding blijven krijgen wat we gewoon melk noemen. Liefs, Hanneke.
Je legt het goed uit, ik snap het ook wel hoor! Ik eet wel vlees, maar kan niet tegen worst, ja dat is net zoiets hoor, haha, weet ook niet waar dat over gaat! Als mijn man naar de slager gaat, neemt hij voor zichzelf cervelaatworst of gekookte worst mee, moet hij lekker doen ook, maar ik ben dan ook blij als het op is en niet meer in de koelkast ligt, stom he!8)
Haha, we zijn gewoon even stom ! Nee grapje, blijkbaar hebben dus gewoon meer mensen zoiets, en tja bij mij is het koeienmelk. En om het even nog viezer te maken, het is ook niet melk van 1 koe wat er in je pak zit, neeeee, het is gewoon melk van misschien wel 200 koeien door elkaar, jakkies ! Misschien kan je een groentelade in je koelkast voor je man zn worst (ow dit klinkt fout ) gebruiken? Haha, heeft ie er gewoon een eigen gedeelte voor.
Whahahaa, ja uit 800 vieze spenen waar stront aan zit, oh echt errug!!! Mijn man moet "zijn worst" in een plastic bakje doen. Niet in mijn groentela, ben jij mal! Dit klinkt heel erg fout idd, ik ga gauw naar bed, hihi!
Dat is inderdaad wel een vieze gedachte... hoe raar ook. Hah, nog niet over nagedacht eigenlijk. Hier drinkt manlief wel een liter (magere) melk per dag, en ik ongeveer een glas of 2 per week...
Haha, ik mag toch hopen (roept hulp in van ts) dat de uiers/spenen wel even schoon worden gemaakt voor het melken? Ow ik ben echt heel bang voor het antwoord hierop, wil ik dit wel echt weten? Whaha. Mag ik trouwens nog iets heel grappigs vertellen, haha, althans wij moesten er wel heel erg om lachen. Er was laatst echt een snuggere boer op tv . Zijn koeien bepaalde zelf wanneer ze gemolken werden, nou ik dacht goh das nog eens ideaal, toch? Ik bedoel, die koe voelt dat ze 'stuwing' krijgt en weet als ik naar het melkmachien ga dan raak ik dat kwijt. Maar dat bleek dus niet zo , de koeien hadden een chip (ergens ik weet niet waar ofzo hoor) en zo las de computer wanneer ze gemolken waren, en wanneer er een bepaalde tijd nog niet om was sinds de vorige keer dat ze geweest was, dan werd ze via een soort schuifbaar hek weer terug naar de wei of stal geleid. Kortom, bepaalde nou de koe wanneer ze gemolken werd? Of bepaalde nou de boer het door een bepaalte tijd in de computer in te voeren . Volgens die boer bepaalde de koeien het, maar volgens ons bepaald de boer het, haha. Sorry dit is wel off topic he, sorry. En ja idd dat over de worst klinkt erg fout. maar een plastic bakje dat is ook een plan idd. Ik bedoelde de groente la, is soort van apart in je koelkast en dan de groenten op de plankjes , haha. Ach laaat hem maar gewoon veel worst eten dan ben je er vanaf.
Arme man hahahahahahah Hanneke, heb jij dat met alle dieren of alleen met koeien? Volgens mij heeft iedereen wel zo'n rare eet-tik. Ik ben bijv van overtuigd dat mensen vleesetende dieren zijn, dus dat wij van nature gemaakt zijn om dieren te eten (anders hadden oermensen dat ook niet gedaan). Maar in mijn belevingswereld zijn er bepaalde diersoorten om te eten, en bepaalde niet . Bijvoorbeeld een koe, schaap, kip, vis noem ik voedingsdieren. Alle andere dieren vind ik te vies (zoals varken), of te 'edel' (zoals paarden of herten) om te eten. En een konijn eet ik ook niet, dat vind ik net zoiets als een hond of een kat eten... Tja, ik kan het ook helemaal niet uitleggen, maar hierdoor snap ik jouw gedachtengang wel.
Uhm tja geiten/schapen kaas hebben we weleens in huis gehad, en dat durfde ik niet eens aan te raken, laat staan proeven. Melk daarvan hebben we nooit in huis gehad, maar denk dat ik daar even spastisch over doe. Wil het best in huis halen, maar das ook zonde want niemand die het drinkt (want idd mijn gevoel roept nu al dat ik dat echt niet aan de kids ga geven). Ben dus bang dat het met alle dieren is. Overigens heb ik ook echt nog nooit melk van de originele "Hanneke-koe" geproefd, durf het gewoon niet...
Ik heb geen idee hoe het met grootindustrie gaat (en wil het ook niet weten ), maar mijn oom en tante hebben zelf twee koeien. Voor eigen gebruik zeg maar. Die koeien worden wel lekker verwend, ze worden 2x per dag gemolken, maar daarvoor worden ze eerst lekker schoongemaakt en een beetje gekamd (net zoals bij paarden), dan krijgen ze een bak met voer en drinken, en tegelijk gaat mijn tante melken. Nog lekker ouderwets met de hand. De uier wast ze eerst en ze doet latex handschoenen aan. Oh, en als de koe een kalfje krijgt wordt de hele 'borstvoedingsperiode' niet gemolken. Helaas verkopen zij de kalveren, wat ik dan minder vind aan dit mooie leven van deze koeien
Die kalfjes hebben in elk geval een fijne jeugd gehad! Hier trouwens alleen maar melk voor koken en bakken en soms yoghurt in huis. Niemand hier lust gewone melk of kan er goed tegen. We halen het uit kaas vooral. Yoghurt soms. Melk in pannenkoeken en taart enzo kunnen we wel verdragen, maar verder nee. Ik heb meestal kleine pakjes houdbare melk, dan hoef ik minder weg te gooien.
Leuk... dat men altijd ( of heel vaak iig) zo afdwaalt van de vraagstelling.. Maar om even terug te komen op de melk.. Hier inderdaad een tank vol.. Daarvan gebruik ik soms voor de lasagna/ lasagnette.. Verder niet.. Gijs krijgt nu nog 2 keer een bordje pap, gemaakt van opvolgmelk en pyjamapap... Ik wil, als de kv op is, over op van die papjes waar de melk al bij inzit.. Op kdv geven ze wel eens wat melk, maar dat is volgens mij nog geen 100 ml, waarvan t grootste deel weer weg gegooid kan worden.. Volgens mij vind Gijs t ook niet lekker... Is iets als dat nieuwe Danootje-"melk"product of fristi iets om te proberen.. Hoewel ik liever dat soort gezoete spul niet geef...