Hallo, Ik heb het al vaak gelezen en vaak gehoord. Heel veel ouders kampen met eetproblemen bij hun baby's. Bij mij is het dus ook zo. Ik word er radeloos door. Mijn dochtertje is nu 8,5 maand. Het fruithapje gaat er al een tijdje goed in. Eerst ging een boterham er ook goed in met smeerkaas. Helaas is dat sinds een week voorbij. Ze eet met moeite 3 stukjes brood en die moet ik dan ook echt in "duwen". Ik heb al geprobeerd het in haar handje te doen zodat ze het zelf kan doen. Maar het enige wat ze ermee doet is het fijn knijpen en dan laten vallen. De groentehap is helemaal een drama. Zelfs macaroni en lasagne gaat er niet in. Lippen stijf op elkaar en hoofdje iedere keer wegdraaien. Ik heb heel veel al geprobeerd. 1 smaak, meerdere smaken, meerdere avonden hetzelfde, variatie, andere tijdstippen. Het lukt gewoon niet. De yoghurt die erna komt, eet ze weer wel. Ik was overigens wel eerst begonnen met groente te geven en zou pas als dat goed ging fruit gaan geven. Maar de groente bleef maar slecht gaan. Daarom toch ook maar fruit gaan proberen. Zo leerde ze in ieder geval van een lepel af te eten. Iets anders dan melk drinken doet ze niet. En een tuitbeker lukt niet en zelf uit een beker laten drinken ook nog niet. Omdat ze dus alleen fruit met liga eet en melk drinkt, is het een ramp om een goed eetschema te hebben. Pap lust ze trouwens ook niet. In het begin wel, maar ze is een keer goed ziek geweest en heeft toen alle pap uitgespuugd. Sindsdien wil ze geen pap meer. Dit is eigenlijk wat ze nu krijgt: 7:00 200 ml melk (180/6) 10:00 fruithap (potje olvarit 6+ + hele liga erdoorheen) tussen 12 en 13 uur: paar hapje boterham + melk (150/5) tussen 15 en 16 uur: nijntje biscuitje + melk (150/5) 18:00 groente (lukt meestal niet of een paar ieniemini hapjes die ze weer uit haar mondje laat lopen) + volle yoghurt (met klein beetje vanille vla erdoorheen) 20:00 240 ml melk (210/7) Zoals jullie kunnen zien nog erg veel melk en weinig andere dingen. Ze wil ook geen water of zo drinken. Diksap ging er laatst een klein beetje in (25 ml) maar dat wil ik haar nu niet te veel aanbieden omdat ze al zo op zoet gericht is. Ik heb dat trouwens in een melkfles met speen gegeven. Eerst op andere manieren geprobeerd (zo uit beker laten drinken, tuitbeker) maar dat begrijpt ze niet. Het avondeten is iedere keer zo vermoeiend. Ze eet dan te weinig en is dan ook niet te genieten. Ik kan dan wel melk erbij geven maar ik denk dat ze dan helemaal niet meer gaat proberen te eten. Ze weet dat ze dan toch wel melk krijgt. En zonder melk vlak voor het slapen gaan, slaapt ze niet. De 240 ml om 20:00 werkt het best om haar in slaap te laten vallen en door te laten slapen. Ik weet ook niet meer wat ik tussen lunch en avondeten moet geven. Het advies van het cb was: diksap met broodkorstjes oid. Aangezien ze alleen nog maar melk drink werkt dit niet. En aangezien ze niet echt veel brood eet, heeft ze dan ook echt wel weer honger. Mijn problemen zijn dus: - geen avondeten - alleen melk willen drinken - niet weten wat te doen tussen lunch en avondeten - alleen uit fles met speen drinken Hoe hebben jullie je kind uit iets anders leren drinken dan fles met speen? Hoe leer je je kind water/thee drinken? Wat voor thee dronken/drinken jullie baby's, hoe bieden jullie dit aan? Hebben jullie tips/advies voor mij gezien de problemen waar ik tegen aan loop? Sorry, het is een heel verhaal geworden. Maar ik begin een beetje aan het eind van mijn latijn te komen hierdoor. Veel mensen zeggen "het komt wel" "jouw kindje kruipt al enz.". Maar voeding is zo belangrijk. Ook hoor ik vaak "het is nu nog maar bijvoeding, tot een jaar is melk de hoofdvoeding". Dat is natuurlijk ook zo, maar ik zie het gewoon niet zo snel veranderen. Er zit geen enkele vooruitgang in. Eerder achteruitgang omdat ze nu haast geen brood meer wilt. Ik weet het ff niet meer. Help!
Hi.. wat vervelend dat het zo moet gaan maar je hebt inderdaad nog even de tijd om het 'voorelkaar' te krijgen. Als het meer is dan alleen een fase (dus het houdt echt een paar weken al aan)... dan zou ik -denk ik - helemaal opnieuw beginnen. Dus terug naar 4 melkvoedingen en na 1 week weer opnieuw beginnen met de groenten en helemaal niets anders. Maak er zeker geen gevecht van (nieuw duwen) maar hou een maximale tijd aan. Bijvoorbeeld 10 minuten. Na 10 minuten hou je op en dan gaat het gewoon over. Volgende dag beter. Sommige kindjes zijn aan het einde van de dag te moe om te eten dus ik zou de groenten als lunch geven. Halve fles, groenten en halve fles. De ochtendfles zou ik een papfles maken op die manier krijgt ze wel vezels binnen en raken die darmpjes niet lui. Alleen de ochtend en avondfles met een speen de overige met een zachte tuit of uit een gewone beker (kost wat tijd maar goed...) Tussendoor hoeft ze dat even helemaal niets. Als dat allemaal loopt.. groenten en drinken uit de (tuit)beker dan zou ik de groenten verder uitbouwen en fruit gaan geven (tegelijk met een fles, ook weer half/ half) Ik weet dat dit heel omslachtig klinkt maar ik denk dat je kindje echt verkeerde associaties heeft bij eten en dan lijkt me het beste om even helemaal terug te gaan. Dat is trouwens ook niet erg want je zit inderdaad nog in het bijvoedingsjaar! Die kans heb je nu. Veel sterkte
7:00 200 ml melk (180/6) 10:00 fruithap (potje olvarit 6+ + hele liga erdoorheen) tussen 12 en 13 uur: paar hapje boterham + melk (150/5) tussen 15 en 16 uur: nijntje biscuitje + melk (150/5) 18:00 groente (lukt meestal niet of een paar ieniemini hapjes die ze weer uit haar mondje laat lopen) + volle yoghurt (met klein beetje vanille vla erdoorheen) 20:00 240 ml melk (210/7) Misschien kun je de tussendoortjes wat minderen zodat met de hoofd maaltijden wat meer zin heeft. Bijvoorbeeld om 10 uur geen heel potje fruit geven maar een half potje. en om 15 uur alleen de fles en geen biscuitje. F luste nooit alleen maar groente en ik deed er daarom altijd een aardappel door dan wilde hij het wel eten. Misschien het proberen waard. Over een tuitbeker daar heeft F ook lang over gedaan hoor voor hij daar uit kon drinken. Ik heb op een keer de anti- lek uit de tuitbeker gehaald en toen kreeg hij door hoe het werkte. Na een paar keer de anti-lek er weer in gedaan en toen snapte meneer het wel. Hopelijk heb je hier wat aan. succes.
Hoi, ik zou gewoon even stoppen met alles wat ze niet wil. en aanvullen met flesvoeding, want dwingen helpt echt niet, door te stoppen heb je zelf rust, want ik denk dat zij jou "stress" ook aanvoelt, waardoor het nog moeilijker gaat. en dan rustig weer opbouwen. Eten moet leuk blijven, met dwang krijg je er echt niets in. Ik snap wel dat het lastig is, maar ik zou er even helemaal geen druk op leggen, geniet even van wat ze wel eet, dan is het voor jou leuk en voor haar. Mijn dochter van bijna 4 is ook gen grote eter, eet echt niet wat voor geschreven is. Maar ik krijg het er zonder trechter echt niet in. zolang ze lekker speelt en gezond is, is het geen probleem.
Heel herkenbaar allemaal. Fruit ging hier ook als een trein maar groente ho maar. Dag in dag uit drama. Op een gegeven moment heb ik het laten gaam, ben verse groente gaan geven uit het vuistje, in het begin ging drama natuurlijk hij wist totaal niet wat hij er mee moest, maar na veel oefenen ging het stukken beter. MAar niet te snel opgeven is de tip met ralpey methode. Laat ze het eten maar voelen en ruiken en door de vingers heen gaan enz. Dit kan je ook zo met brood doen, laat ze maar ervaren wat eten is, hoe het voelt. Ik zou terug gaan met brood met alleen boter en als het eenmaal goed gaat kan je we weer wat beleg op doen. Probeer je niet te druk te maken, want dat voelen die kleintjes maar al te goed aan hoor, jij stress je kleine ook en dan voelt het avond eten ook als drama naturlijk. Ik denk ook dat het een fase is, hier vaak gehad en nu duurd hij al weer 5 maanden dat hij geen avond eten wilt eten. De kinderen hongeren zich niet uit in ieder geval. Over de tuitbeker, daar drinkt hij hier pas sinds een week uit. Ik heb eerst een rietjes beker van Nuby gedaan, dat snapte hij erg snel en sinds een week een tuitbeker anti lek van de Hema. Geef je kindje de tijd om dingen te leren en te beleven, Dit bedoel ik niet als verwijd hoor, maar uit ervaring. Het ene kindje is sneller dan dan ander met bepaalde dingen.
AVONDETEN Inderdaad: geen prakjes geven, maar stukjes. Mirre wilde tot ze ongeveer 1 jaar oud was absoluut niet van een lepel eten (inmiddels wel). Niet dwingen, niet stressen. Toetje ook gewoon geven. TUSSEN LUNCH EN AVONDETEN Niets (zeker als ze zo slecht avondeten eet). En al zeker geen nepeten als diksap met broodkorst . Eventueel fruit in stukjes. BROOD zou ik haar ook zelf laten eten. En dat knijpen heeft Mirre ook veel gedaan: is ook ontdekken van wat ze precies in dr handen heeft. Ik liet het gewoon begaan ... ze doet het nu zelden meer. En dat proppen/duwen zou ik zeker niet doen. DRINKEN Tja bij Mirre is dat zo vanzelf gegaan. Water vond ze gewoon lekker. Ik zou het blijven aanbieden: water in een tuitbeker. Het is ook simpelweg een kwestie van wennen. Diksap zal waarschijnlijk makkelijker gaan. Je kunt eventueel water met een drupje diksap geven. Mijn 'regel' was alleen melk uit een fles, rest uit een (tuit)beker. Ik zou me denk ik ook niet zo druk maken om die fles. Komt vanzelf wel hoor! Je kindje is nog niet eens 1. Ik zou zelf geen zwarte/groene thee geven. Beste is denk ik rooibos of verschillende kruidenthee afwisselen. Belangrijkste is denk ik: niet stressen, niet dwingen, etc. Makkelijk gezegd, maar kindjes hebben verbazingwekkend weinig nodig. En van die moeilijkeet/slaap-fases duurde bij Mirre altijd meerdere weken ... Het gaat vanzelf echt weer voorbij ...