Hoi, Het CB adviseert hier om pas fruithapjes etc. te geven als de kleine 6 maanden is. Nu moet ik bekennen dat ik al een aantal keren een paar hapjes van het fruithapje gegeven heb. Ik geef volledige BV. Nu heb ik al vaker gelezen dat je beter kan wachten tot 6 maanden. Maar ik vraag me dus af; waarom eigenlijk? Ik had iets vernomen over allergieen, maar bij BV zijn ze toch al beter beschermd tegen allergieen dan bij KV en bij KV mag het dan dus wel? Kan je het me uitleggen? En is het echt niet goed als je dus 1 x per 3 dagen een aantal hapjes van een fruithapje geeft naast de BV? Bedankt.
Fruit kan allergenen bevatten (allergenen zijn stofjes waar je allergisch op reageert). Als je het contact met allergenen langer weet uit te stellen en de baby alleen moedermelk geeft (de babyvoeding met de minste allergeen) is de kans op allergische reacties het kleinst. Dus hoe vroeger in contact met allergenen: hoe heftiger meestal de reactie. Ik dacht ook de eerste bijvoeding die gegeven wordt bij voorkeur groente is omdat dat vaak wat milder is, maar dat zou intussen weer veranderd kunnen zijn. Volgens mij is het ook bij kunstvoeding zo dat je groente en fruit probeert uit te stellen tot 6 maanden, maar baby's die kunstvoeding krijgen kunnen niet zo makkelijk 'een slokje tussendoor' krijgen als een borstvoedingbaby, dus is daar sneller het gevoel iets anders te moeten geven. Ik hoop dat mijn antwoord niet te ingewikkeld is. gr Linda
Dank je wel voor je antwoord. Het is me iets duidelijker nu. Weet je of dat trouwens ook voor rijstebloem geldt?
Volgens mij geldt dat niet voor rijstebloem. Je bedoelt om de voeding wat steviger te makne hè? Vaak zie je dat dit niet het beoogde effect heeft, maar het is het proberen waard. gr Linda