Eten wordt een echte strijd

Discussie in 'Voeding' gestart door Roetje08, 3 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    E. was vroeger een makkelijke eter, proefde alles en at ook gewoon alles. Meer en meer verandert dat en wordt iedere maaltijd een krijgsbeurt, tenzij ze puree, banaan of boterhammen met choco krijgt. Ik heb alles blijven aanbieden en als ze het niet wilde eten, dan was het goed. Maar nu wordt ze dus snachts wakker en wil ze een fles (die ze al niet meer wilde sinds ze 2 maanden was). Als je een boterham geeft en het staat haar niet aan smijt ze die gewoon direct op de grond. Als je het dan zelf wel geven, dan begint ze heen en weer te schudden en de roepen. Zelfde met pasta, rijst, fruit, .. We hebben niet de energie om telkens die strijd, 4x per dag, aan te gaan en geven dus makkelijker een boterham met choco, want dat eet ze wel heel makkelijk. Soms gaat ze zo hard krijsen dat ze er van moet spugen. Die nachtfles geven vind ik nu niet zo erg, maar het is duidelijk een teken dat ze overdag gewoon te weinig binnenheeft. Is het een fase? Moeten we volharden?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Ik zou eerst stoppen met de boterham met choco. Dan maar niet eten.
    Jij bepaalt wat ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet.
    Mag ze het wel zelf doen?
    Ik zou gewoon elk eetmoment samen aan tafel gaan zitten, allebei lekker eten. Als je zelf klaar bent wacht je nog heel even en dan haal je alles weer weg.

    Ook kun je bijv een monkeyplatter neerzetten. Dan kan ze pakken wanneer ze zelf zin in eten heeft.
     
  3. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Het nadeel is dat ze in de kdv soms ook boterham met choco krijgt als vieruurtje. Zelf eten mag ze altijd waar het kan, boterham, aardappelen, stukjes groenten en fruit. Met de minder handige dingen help ik dan, bijv fruitpap, soep, yoghurt, spaghetti, wok, puree. Zo heb ik haar vorige week peer leren eten in stukjes (ze heeft nog maar net 4 tanden), eerst een hele strijd, maar als ik de stukjes in haar mond kreeg, dan vond ze het blijkbaar wel lekker en dan begon ze er van te eten. Hoeveel ze eet mag ze zelf beslissen, behalve als ze na 2 stukjes boterham alles op de grond kiepert. Misschien meer fingerfood tussendoor aanbieden? Zo eet ze toch wat meer en kan ze ook meer zelf eten. Met een lepel/vork eten kan ze nog niet.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier eet dochter van 16 maand zelf met een vorkje. Dit doet ze al een paar weken echt goed zelf.
    Fruit en groente kun je natuurlijk ook zo snijden dat ze het met de handen kan pakken. Roosjes bloemkool en broccolli. Wortel werkt natuurlijk ook prima. Ik sneed in het begin ook veel in frietjesvorm zegmaar. Druifjes in 4en gesneden pakt ze ook prima op.
    Tandjes hebben ze niet zo hard nodig om te kunnen eten. Die kaakjes kunnen veel.
    Verder kun je eten voor haar op het vorkje prikken, of een volle lepel neerleggen. Dan kan ze het toch zelf doen.

    Tomaatjes in 4en, paprika en komkommer in reepjes doen het hier ook goed.
    Stamppot pakt ze met de handen, of ik leg een volle lepel neer.

    Geef haar de kans het zelf te doen, waarschijnlijk wil ze dan veel meer. En ze kan veel meer dan je denkt.
    Gezellig samen ‘picknicken’ op de grond wil ook wel helpen.
     
  5. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Druiven lust ze niet, ze heeft eens moeten overgeven van druiven en dat eet ze niet meer, spuugt ze onmiddellijk uit. Harder fruit als appel kan ze niet eten, ze zuigt er wel op en knabbelt een beetje, maar echt opeten doet ze niet. Als je een vorkje geeft, dan doet ze wel de handelingen, maar zonder eten dan, ze tikt op haar bordje en steekt de lepel in haar mond. Als je een volle lepel klaarlegt, dan haalt ze het eten eraf en zo in haar mond (als je geluk hebt). Misschien moet ik haar toch veel meer zelf laten eten, maar mijn vriend kan er niet tegen dat het dan allemaal zo vuil wordt. Zal eens kijken voor zon placemat die ze dan niet kan omgooien en een grote slab met mouwen :)

    Wij zijn niet echt het avg type, meer pasta, rijst,.. en willen haar eigenlijk zoveel mogelijk hetzelfde als ons laten eten.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Juist pasta is lekker makkelijk. Goed vast te pakken met de handjes. Penne of fusilli bijv. Spaghetti kan ook wel, maar iets lastiger te eten.
    Ik bak ook regelmatig roerbakgroente in een eitje. Kan ze ook goed zelf eten. Kan met rijst ook.
    Noodles wil ook prima zelf.
    Wraps ook trouwens.

    Ik heb mouwslabben van sillybillyz, zijn ideaal.
    En je vriend lekker de andere kant op laten kijken. Haha. Ze moet het toch ooit leren.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het hoort ook wat bij de leeftijd die strijd. Ik geef zoontje zelf een lepel of vork, en heb er zelf ook een. Hij doet zelf hapjes, soms mag ik helpen.
    Maar dat ie ook een stuk bestek heeft maakt het voor hem beter.
    De knoeiboel hoort erbij, zelf leren eten gaat gewoon 70% in het haar, op de grond, in de kleding en 30% in het buikje.
    Met veel oefenen wordt dat steeds beter.

    Een volle lepel of vork klaarleggen werkt hier ook, die pakt ie dan en ondertussen maak ik de volgende.
    Strijd ervan maken moet je niet doen, dat ga je niet winnen. Geeft alleen frustratie. Ik maak vaak hetgeen zoontje graag lust: sperziebonen, tortellini, spaghetti, soep. Dat eten we nu wat vaker zodat ie iig om de dag goed eet.

    Qua brood eet ie alleen speculoos op brood. De rest wil ie niet. Prima, dan maar speculoos. Volgende week kan dat zo veranderen in alleen maar kaas. Go with the flow.
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als eerste, ik ga er van uit dat er niets medisch speelt.

    Dan, nooit een strijd voeren over eten. Die ga je namelijk niet winnen en moet je ook niet willen voeren. Niets anders aanbieden.

    Als je elke keer dat ze niet eet een boterham choco geeft leer je haar letterlijk: eet maar niet, dan krijg je je zin, dan krijg je minder gezond eten.
    Is het een ontbijt moment, geef dan ontbijt en thats it. Dus eet je normaal een boterham met melk, dan geef je haar een boterham met melk. Je geeft haar de tijd om normaal te kunnen eten en dan haal je het weg.
    Fruit moment, lunch en avond net zo. Eet ze geen groente? Dan niet. Ga ook dan geen vervanging geven. Maar maak er ook geen drama van. Je mag eten, maar wil je niet? Dan niet.

    Als het 4 uurtje op de opvang een keer een boterham met choco is, dan laat je dat. Dat hoort bij de opvang. Maar overleg wel dat ze het niet maar standaard geven.

    Elk kind kent meerdere fases van meer en minder eten. Mijn jongste kan zo dagen teren op 1 boterham per dag, halfje in de ochtend en halfje in de middag. En zo ineens eet hij er weer 2 in de ochtend tot soms wel 5 in de middag. Misschien is hij redelijk extreem erin, geen idee. Maar hij weet ondertussen prima dat hij gewoon normaal brood krijgt.

    Op het moment dat je iets anders gaat aanbieden ter vervanging word het in de toekomst steeds lastiger weer normaal te eten. En meestal is dat juist wat je niet wil.

    In de nacht komen, tja vervelend, maar dat zal uiteindelijk ook wel stoppen.

    Echt gewoon aanhouden: jij bepaald wat ze eet, zij bepaalt hoeveel. En nooit die discussie aan gaan.
     
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik denk ook dat de oplossing is om haar meer zelf te laten doen. Het komt op mij over alsof ze gefrustreerd is namelijk.

    Hier is het minstens een keer per dag de vloer boenen en slabbers met mouwen for life. (Bij de zeeman hebben ze fijne, niet duur ook) De ochtendpap eet ze volledig zelfstandig met een lepel, en hier en daar een klodder waar hij niet hoort ;). Fruit en brood gaat sowieso allemaal zelf. En avondeten gaat half met de handen, half met bestek. Dat is gewoon een kwestie van oefenen (en knoeien) en zal ze niet van de een op de andere dag kunnen.

    Qua fruit heb je natuurlijk nog tal van andere opties. Appel gaat hier ook niet altijd even soepel maar banaan, mango, een peer die al wat langer ligt, aarbeien, mandarijn, meloen zijn allemaal dingen die ze hier al heel lang zelfstandig eet. Ook toen ze nog bijna geen tanden had.

    Verder kun je reepjes komkommer en tomaatjes (in vieren!) proberen. Of bijvoorbeeld een gekookt ei. Een omelet of banenpannenkoekjew oid kan ze ook makkelijk zelf weghappen.
     
  10. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Alvast bedankt voor jullie tips. Dat ze gefrustreerd kan zijn, dat denk ik ook, dat heeft ze met ongeveer alles wat ze ooit al heeft moeten leren. Maar als je haar dan alles zelf wil laten eten en ze smijt het gewoon op de grond, dan begon ik wel wat te twijfelen. Ze is ook razendsnel, in een oogwenk heeft ze dat bord vast en op de grond gekegeld, meestal binnen de twee minuten dat het voor haar neus staat. Hoeveel zou dan eigenlijk een normale portie zijn voor haar? Of doet dat er niet meer toe? Ook meer alternatief voor brood zoeken, das al minder gelegenheid voor choco ;)

    Eten doen we zoveel mogelijk samen en ik eet ook meestal hetzelfde als haar (als voorbeeld). Een alternatief aanbieden heb ik nog niet veel gedaan, alleszins niet door iets wat ze wel heel lekker vind. Vanavond staat er tagliatelle met balletjes in tomatensaus op het menu, zal haar bord opscheppen en een kleiner bordje bij haar zelf zetten met bestek. En dan kan ik helpen waar nodig. Het is baddag, dus ook het ideale moment om haar eens goed te laten klieren :)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Wat betreft het gooien... onze dochter doet dat vaak als ze moe is, dus evt kan je kijken op welke tijd jullie eten en of je daarin iets kan aanpassen?
    En wat bij ons ook werkt als ze geen bord wil, is een paar dingen los voor haar neer leggen en dan niet te veel, maar echt maar 2 of 3 stukjes.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Ik heb vanaf geboorte nog nooit een enkel portie afgemeten.
    Ze geeft zelf wel aan of ze genoeg heeft gehad.
    Ik meet m’n eigen porties ook nooit af.
     
  13. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    gooien doet ze met letterlijk alles wat binnen handbereik ligt. Met speelgoed, afstandsbedieing, eten, drinkbeker, knuffels, fopspeen, .. Maar vanmiddag was ze inderdaad wel te moe. Ze is opgestaan rond 8u30, boterhammen rond 11u30 en dan naar kdv gebracht. Ze zit zo net tussen 1 en 2 slaapjes in. Ze zou nog deugd hebben van een kort voormiddagslaapje, maar dan wil ze smiddags niet meer slapen en dan is ze 's avonds dan weer zo moe bij het eten. Dus nu is het wat wakker houden (tenzij ze rond 10u al lastig begint te doen) tot ze naar bed kan na het eten.

    Als ze trouwens fruit eet rond 15u30, is warm eten rond 17u30 dan goed, of te kort erop? Meestal gaat ze naar bed rond 19u-19u30.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik herken het wel, onze dochter moet na maanden sondevoeding weer opnieuw leren eten. Wennen aan structuren, smaken en daarbij gewoon een stront eigenwijze dreumes dus gaat echt nog niet vanzelf.
    Ik bied hier aan, ik wil evt helpen, maar ik ga niks forceren, strijd maken win je niet en levert je niks op.
    Wat hier nog wel eens lukt is tijdens het spelen wat naar binnen stoppen. Bijv. stukjes brood of fruit, doordat ze is afgeleid gaat ze toch gewoon kauwen.
    Dat ze nog maar 4 tandjes heeft maakt niet zoveel uit. Onze dochter at met 9 maanden volledig met de pot mee en niks meer gepureerd en had toen pas 2 tandjes.
    Ik vind het ook lastig. Voor ze ziek werd was ze een hele goede eter, vooral groente en fruit, kreeg eigenlijk nooit koekjes of ander lekkers, dus nu echt heel anders, maar goed we moeten geduld hebben en dan zal ze het vanzelf wel weer oppakken.
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    En ik meet verder ook niks af, meestal kan ik de happen wel tellen, maar als ze trek heeft laat ik d'r lekker eten en doe ik een vreugde dansje.
    Ik bied eten aan op de momenten dat wij ook eten. Dus 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Bij de oudste waren dat er op deze leeftijd 2, maar omdat zij dus nog weinig eet bied ik haar voor het naar bed gaan nog een keer wat aan.
    Ze krijgt ongeveer elke 1,5-2 uur wat te eten. Ze eet liever steeds kleine beetjes.
     
  16. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Wat ging het goed! Ze heeft natuurlijk eerst de vleesjes er van tussen gehaald, daarna aan de pasta begonnen. Mocht zelfs helpen met de pasta geven. Niets (!!) op de grond beland, en ook geen traantjes of gekrijs.. Geen afleiding van tv nodig gehad.. op het einde wilde ze nog haar bord op de grond gooien, toen was ze een beetje boos, maar ik leidde eruit af dat ze genoeg had. Hele blije mama hier!
    IMG_20190403_175331.jpg
     

Deel Deze Pagina