Ons zoontje krijgt sinds een paar dagen rijstebloem door zijn fles. We zijn hiermee gestart omdat hij niet genoeg lijkt te hebben aan zijn flessen. (hij komt steeds eerder voor zijn fles) Nu heeft hij best wat last gehad van krampjes de eerste maanden (daarom zitten we nu op hypo-allergene voeding) dus daarom wilden we het langzaam opbouwen. We zijn begonnen met een half theelepeltje rijstebloem en zaten nu op een hele. We begonnen met de fles van 10.30 en deden het nu in de fles van 17.45. Het leek goed te gaan; meneer poept ook gewoon iedere dag op hetzelfde tijdstip (in het begin wat groenig maar werd steeds geler). Alleen had ik na een paar dagen het idee dat hij er wel wat last van kreeg. Ik hoor hem regelmatig kreunen in zijn 'slaap'. Ik weet niet zeker of het door de rijstebloem komt (meneer zit volgens mij ook in zijn 19-weken sprong), maar het kan wel. Heb het gisteren niet meer gegeven omdat ik dacht dat ik er toch beter nog even mee kon wachten. Nu belde ik vandaag het CB en die zeiden dat het normaal was dat kindjes er krampjes van konden krijgen en dat ik beter nog even 2 weekjes kon doorzetten. Ik was zelf van plan om dus te stoppen met de rijstebloem en met 5 maanden te beginnnen met groente-hapje. Nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. Is het verstandig met groente te beginnen als hij last heeft van de rijstebloem? Moet ik doorzetten met de rijstebloem? Ik weet dat er veel mensen van mening zijn om pas met 6 maanden te beginnen met bijvoeden en dat had ik ook best gewild; maar meneer heeft zo'n honger en meer dan een liter flesvoeding mag ook niet Tips???
Het is inderdaad lastig. Mijn zoontje kon ook niet tegen rijstebloem. We hebben het 3x geprobeerd en toen gestopt omdat ie krampen kreeg. Maar hij had niet het probleem van max. flesvoeding als bij jou. HHmm, lastig. Wat zou er gebeuren als je stopt? Komt ie dan echt veel eerder voor de fles en kun je het niet redden met een liter? Wat ook kan zijn: HA voeding is heel licht verteerbaar. Heb je geprobeerd om over te stappen op gewone voeding na die eerste paar maanden. Misschien dat ie er nu wel tegen kan, nu die 3 maanden over zijn (dat meeste kindjes krampen hebben)? Mijn kindjes konden bijv. ook niet tegen standaard voeding, maar Omneo/ Comfort variant konden ze prima verdragen. En die is ook wat zwaarder dan HA. Misschiend dat je die kunt proberen, die is ook wat dikker omdat daar JBPM aan toegevoegd is. Misschien dat ie daarvan een meer verzadigd gevoel krijgt. Dat je het daarmee kunt rekken tot ong 5 maanden en dan opnieuw probeert met bijvoeding?
Standaard voeding is misschien ook nog een optie. Dat valt iets zwaarder dan HA. Of johannesbroodpitmeel. Dat verdikt de melk iets, waardoor de zuigbehoefte wat beter wordt voldaan. Daarmee hebben wij de 5,5 maand gehaald.
tja, standaard voeding hier dus geprobeerd; was een drama; vreselijke krampen (van 1 schepje door zijn fles, eenmalig) wel anderhalve week lang. Durf eigenlijk niet meer over te stappen op andere voeding... En johannesbroodpitmeel zit er al doorheen. Tja, misschien moet ik het maar aankijken en slaapt hij gewoon de nacht door met zijn laatste fles rond achten....(heeft hij wel al een liter op...) Lastig hoor. Hij heeft sinds we gisteren niet meer de rijstebloem toe voegden aan zijn fles, ook al anderhalve dag niet gepoept (alsof hij moet wennen aan het niet meer krijgen van rijstebloem)
Wanneer ben jij begonnen met rijstebloem? Had hij ook die krampen met groente/ fruit? Krijgt hij nu inmiddels wel rijstebloem of nog steeds niet?
Als hij al zo'n buikpijn krijgt van standaardvoeding, dan snap ik best dat hij ook last van rijstebloem krijgt. Da's altijd nog een grotere aanslag voor z'n darmen. Ik zou er mee stoppen. En ook nog eens heel goed nadenken over het moment waarop je met groente gaat beginnen.
Op zich ging het in het begin goed met de rijstebloem; gaf het toen 's ochtends om 10.30. Daarna verschoven naar 18.00. Zat toen op een theelepeltje...Hij poept wel gewoon standaard iedere dag en ontlasting werd dus ook geler. Tja, lastig, want hij drinkt gewoon zoveel en is niet verzadigd
Ik zou ook stoppen met de rijstebloem en ook met het JBPM. Dat is niet om een verzadigd gevoel te geven, maar om spugen tegen te gaan! En het kan ook darmkrampjes veroorzaken trouwens. Ik zou denk ik over gaan stappen op de voeding voor hongerige baby's van Nutrilon (of welk merk je dan ook maar wilt). En bijvoeding zou ik echt nog even mee wachten. het is niet voor niks dat het advies 6 maanden is. Dat is ook met name voor de ontwikkeling van het maag/darm systeem. Liefs
We hebben rijstebloem rond 5 maanden geprobeerd, was geen succes en toen finaal mee gestopt. Met bijvoeding zijn we begonnen met ruim 5,5 maanden en dat ging echt prima. Hij heeft eerder kramp van de melk dan van de vaste voeding. Ik heb rijstebloem nooit meer gegeven (zie daar de nut ook niet zo van in), alleen toen de kindjes hier enorm aan de diarree waren heb ik uit wanhoop nog 1x zo'n pak gehaald in de hoop dat het iets zou helpen (heeft het niet gedaan).
Tja, het cb raadde aan het in ieder geval 2 weken te proberen. Ga het morgen toch weer even proberen, maar dan weer met een half theelepeltje, ging wel goed. Krampen waren niet vreselijk (veel minder dan normaal) maar schrok er wel weer van omdat we er geen goede herinneringen aan hebben. Wat is volgens jou het beste: door de fles of als papje? Door de fles is dan maar een halve theelepel en als papje zou ik starten met een paar hapjes (is wel weer meer geconcentreerd)
Die hongerige baby voeding is nog een grotere aanslag dan standaard voeding. De JBPM kan wel helpen tegen de verzadiging. Ik heb het al meermalen in praktijk gezien. Het gaat dan niet om de voedingswaarde, maar meer om het feit dat ze meer moeite moeten doen om het drinken uit de fles te krijgen. Dan wordt de zuigbehoefte beter voldaan en hoeven ze minder te drinken. Hier was dat de oplossing om van 6 flessen a 200cc Forte naar 5 flessen te gaan (Forte+JPBM). Maar het blijft ook iets dat de darmen kan irriteren. Dus niet altijd de beste oplossing.
bedankt voor de tip, maar dat gebruiken we al... en willen niet meer toevoegen omdat ze daar ook vaak op reageren
Nou, wij zijn wederom gestopt met de rijstebloem. Hij lag van 3 uur 's nachts tot 's ochtends 7 uur te kreunen CB zei 2 weken doorzetten; nou mooi niet dus... (hij kreeg maar een halve theelepel) Gaan nu weer zonder proberen en misschien alle 5 de flessen vervroegen zodat hij om 20.00 de laatste krijgt... En straks met 5 maanden ong. met groente beginnen; daar hoeft hij niet zo heftig op te reageren volgens het CB (fruit raadden ze voorlopig nog even af)...
Tycho krijgt ook buikpijn van rijstebloem en ook van JBPM trouwens. En niet na een paar flessen, nee gelijk een uur of 2uur na de fles. Dus met beide toen gelijk gestopt. Nu gaat het prima met 4 flessen, zn fruit en zn groente. Als jij denkt dat je kindje er echt buikpijn van krijgt en het niet een kwestie is van wennen, zou ik er niet mee doorgaan. Ik ben ermee gestopt omdat Tycho huilend en krijsend wakker werd en zn buik keihard was! Dat wilde ik niet nog 2weken doorzetten. xxx
Ben er ook weer mee gestopt; wat een drama zeg! Het voegde niks toe; hij werd er alleen maar wakker van, zo zielig... Hoop idd dat hij wel goed gaat reageren op zijn groente (en later ook zijn fruit) Ik laat hem eerst even wennen aan het niet hebben van rijstebloem (duurt ook weer even voordat het uit zijn systeem zit) en over een paar weekjes de groente. Hij moet straks met 6 maanden alles krijgen, zie er best tegenop; hoop niet dat hij op alles zo heftig reageert....
Hij moet niet alles gelijk krijgen hoor juffie. Gewoon langzaam aan beginnen met een paar theelepeltjes en zo opvoeren. Je merkt het gauw genoeg als hij erop reageert. Je kleintje zal echt niks tekort komen als je pas met 7maanden met groente erbij begint. Ik ben begonnen met fruit omdat Tycho moeizame ontlasting had, met fruit ging het goed en met groente erbij als een speer. Nu heeft hij soms 2 poepbroeken op een dag hihi. xxx
Wie zegt dat nou weer? Dat ie ALLES moet krijgen? Normaal gesproken begin je met 6 maanden met de INTRODUCTIE van ander eten naast de melk. De eerste weken eens per dag, alleen groente, daarna fruit en nog later brood. En daarbij volg je het tempo van je kind, en werk je langzaam toe naar de gewone 3 maaltijden per dag die wij ook eten. Maar dat hoeft niet overhaast. Tot je kind een jaar is is de melk hoofdvoeding en ander eten precies zoals de naam al zegt BIJvoeding, iets voor erBIJ. Het ene kind is daarin sneller dan het andere, de een zal met een maand of 8 al EN groente EN fruit EN brood EN yoghurt eten, terwijl een ander kind het op diezelfde leeftijd nog rustig doet met 1 of 2 vaste happen per dag. Is allebei goed, zolang je goed in de gaten houdt wat bij je kind past.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt hoor! Wij zijn ook gestopt met rijstebloem en met bijvoeding begin ik pas met 6 maanden. De reden waarom wij zijn gestopt: ze slaapt niet langer of beter met rijstebloem dus vond het overbodig om te geven. Hoe heeft ie vannacht geslapen? Hoop dat je snel een oplossing hebt gevonden! Liefs
Oh, ik dacht dat hij bij 6 maanden al groente en fruit moest krijgen dus dan kan je het ook gaan opbouwen met een hapje of 2 per dag tot je op een potje zit??
Nou, gisteren had hij zijn laatste fles al om 20.00 (5 flessen van 180+6 gehad) en toch sliep hij door tot 7.15!!! zo knap van hem dus dan houden we het lekker zo... Misschien de eerste fles ophogen tot 210+7 en de laatste verlagen tot 150+5 we zien wel