Ik koop die flesjes wel eens voor een schoolreis oid. Dan haal ik de dopjes eraf en die bewaar ik. Die passen namelijk op veel andere flesjes. Zo heb je een mooie sportdop voor op een flesje water ofzo. Thuis krijgen ze nooit zulke flesjes. Niet nodig en veel te duur. 6 kinderen die iedere dag naar schoolgaan. Dus 30 per week nodig. Echt niet. Ze drinken hier limonadesiroop en yogho.
Ik snap dat verwennen met ongezonde zoete zooi nooit zo goed. Wie heeft er wat aan? Ik zou het niet doen, zeker op deze leeftijd niet (hij kent het nog niet en went er zo alleen maar aan). Een keer extra samen naar de speeltuin lijkt me een leukere traktatie.
Vruchtensap is eigenlijk gewoon geconcentreerde vruchtensuikers (grotendeels zonder de gezonde vezels). Gecombineerd met de fruitzuren is het ook slecht voor je tandglazuur. Wij kopen het dus niet. Dl mag best suiker af en toe, maar dan liever een pakje chocomel.
Hier staat alles echt superduidelijk! Effect van suiker en zoetstof, en bijna alle soorten pakjes en merken staan op de foto met de hoeveelheid suikerklontjes bij. http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/alles-over-gezond-eten-voor-kinderen-van-4-13-jaar/gezond-eten-en-drinken-voor-kinderen-4-13-jaar-/wat-geef-ik-mijn-kind-te-drinken-4-13-jaar-.aspx Voedingscentrum is ook een betrouwbare bron, allthans dat zou het moeten zijn Kwam het toevallig gister tegen toen ik nadacht wat ik dochter voor drinken naar basisschool mee geef. Hier namelijk thuis ook liever geen drinken met suiker of zoetstoffen (wel melk, water, hele dunne limonade, thee). Voor de kleine pauze krijgt ze water mee (met fruit) en voor de lunchpauze melk. Pakjes (chocomel, sap, yoki ed) zie ik echt voor uitzonderingen, dagjes weg, traktaties, verjaardagen dat soort dingen. Dan heb ik er ook echt geen probleem mee, juist goed om te leren voor kinderen wat 'gezond' (normaal) is en wat 'ongezond' is (als extraatje wat af en toe mag). Alles met mate OK! Juist als je iets helemaal weg bant kan het zijn dat ze later opstandig los gaan omdat ze het niet hebben leren te controleren.
Toevallig dacht ik hier vandaag over na. Toen ik de lunchtrommel van mijn dochter in de daarvoor bestemde bak zette, stond er ook een flesje fruitshoot in voor een kind van bijna 3 jaar. Ik vond het vreemd. Alleen al omdat de kinderen op de groep de keus krijgen tussen melk/water/karvan cevitam. Mijn dochter krijgt het heel af en toe. Soms zijn die dingen in de aanbieding. Dan nemen we een flesje mee naar de dierentuin bijvoorbeeld. Als ze hem leeg heeft hervullen we het met water. Als oma het steeds voor haar zou neerzetten als we daar komen dan zou ik zeggen dat ze nu ook wel even water kan drinken ipv steeds zo'n flesje. Ik heb het geproefd en vind het niet lekker. Te zoet. Mijn dochter vind het wel lekker en zolang het bij uitzondering gegeven wordt kan het geen kwaad lijkt mij.
Die van ons drinken meestal Karvan cevitam. Maar ook fruitshot, appelsap en chocomel. Oudste mag af en toe ook Fanta. Drinken met zoetstof komt er bij mij niet in. Allebei lusten en drinken ze ook regelmatig water. Zolang je het niet overdrijft zou ik er niet over wakker liggen.
Hier mag zoiets af en toe wel. Ik koop het zelf niet (behalve nu op vakantie, dan mogen ze zelf wat uitkiezen). Basis is hier water en bij gelegenheden wat er is en cola ofzo. Maar dat is dus niet elke week.
Thuis krijgt hij dat soort drinken ook niet. Water, ranja, melk is het gene wat hij thuis drinkt. Een enkele keer haal ik wat pakjes drinken (appelsap, multivitamine). Als we een dagje weggaan of ergens op visite en dat soort drankjes zijn aanwezig dan maak ik er geen punt van, zolang het maar niet dagelijks is. Onze zoon vindt chocomelk heerlijk, maar zelf haal ik het nooit in huis. Enkel eens bij een verjaardag oid. Hierdoor blijft het een "speciaal" drankje dat hij buitenhuis of bij oma wel kan drinken.
Het lijkt wel alsof bijna iedereen hier de kinderen super gezond opvoedt?! Voel me er bijna een slechte moeder door Mijn zoontje, bijna 4, drinkt eigenlijk nooit water. Wat betreft limonade doordeweeks is het meestal wel ranja. Maar wil ook nog wel eens een pakje drinken geven. Of heel soms zo'n ongezond flesje En ook fristi krijgt hij regelmatig bij de boterham "naast" zijn melk.
Ik was al bang dat ik de enige was. De jongste drinkt voornamelijk ranja, verse jus of water. De oudste twee krijgen weleens een klein flesje sisi als ik de weekboodschappen heb gedaan of fristi/chocomelk. Niet vaak, maar maak daar echt geen punt van. Ze eten gezond, veel groente en fruit, snoepen niet veel en spelen veel buiten. Tijdens een zwemwedstrijd krijgt de oudste een flesje aa-drink mee. Dat is altijd pas vanaf 16.00 uur inzwemmen en meestal start hij pas om 17.00 uur dus dan kan hij de extra energie wel gebruiken. Ik lig daar echt niet wakker van.
Thuis heb ik dat niet in huis maar zijn we een keer ergens anders geen probleem. Hij drinkt al niet zo heel veel dus dat beetje suiker 1 keer geen probleem. Verder drinkt die vaak water of aanmaak en mag 1 pakje drinken op een dag als we thuis zijn.
Ik haal die flesjes niet in huis maar als ze het ergens anders drinken vind ik het geen probleem. Toevallig kreeg de jongste het pas ergens maar ze vond het niet lekker, te zoet. Verder drinkt ze gewoon karvan cevitan en de oudste kinderen nemen ook weleens sinas of cola ( bijna 12 en 14 jaar). De oudste kinderen nemen ook weleens een AA'tje wanneer ze een flinke wedstrijd hebben gespeeld, zolang het niet dagelijkse kost is vind ik het geen probleem ( wil niet weten wat oudste allemaal op het VO verorbert
ik koop ze zelden maar hier is alles gewoon met mate drinken is hier meestal water of melk en "s middags een beker sap
Fruitshoot krijgen ze hier vrijwel nooit, ook buitenshuis niet. Op een of andere manier koopt geen van ons dat, terwijl de oma's aan mijn kant van de familie de kids toch graag verwennen. Thuis drinken ze meest water, diksap of melk. Naar school krijgen ze uitsluitend water mee, want al het andere kan ik aan het eind van de dag wegkieperen. Vaak haal ik voor het weekend een pak sprookjesboom drinken, dan mogen ze daar een paar bekertjes van. En als ze bij oma zijn is het meestal fristi of chocomel. Maar ook daar tussendoor gewoon water of thee. Als het sporadisch is heb ik er geen problemen mee, het moet alleen geen gewoonte worden. Dan heb je ook iets om naar uit te kijken vind ik
Hier krijgen ze zoiets pertinent niet. Op school zijn dit soort suikerwaters ook niet toegestaan en mijn familie weet hoe we erin staan wat betreft eten en drinken.
Nou supergezond niet maar die zoete drankjes zijn gewoon nergens voor nodig, af en toe voor de lekker prima maar thuis hebben we het niet. Hier vinden ze het ook prima trouwens, de basis is water. Als we ergens wat gaan drinken bestelt de jongste trouwens ook vaak genoeg gewoon water, vindt ze gewoon lekker
Thuis water en 1x per dag klein beetje diksap (oudste dochter) Ergens anders neemt ze soms wel limonade en voor een feestje of x int weekend bij opa en oma vind k het geen probleem. Basis is gezond, maar zelf men k ook wel wat op n feestje of soms in t weekend.
Hier net zo hoor. Ik ben echt verbaasd hoe sommigen (de meesten in dit topic) zo moeilijk doen om die zoete drankjes. Ik vind het bijna zielig voor de kindertjes die niks anders als thee of water krijgen. Fruitshoot etc moet kunnen, zeker als het sporadisch is zoals bij oma of kinderfeestjes.
Bij het consultatiebureau hing een poster met hoeveel suiker in alle drankjes zit Fruitshoot had het meeste caprisun ook heel veel Zoon krijgt knijpfruit mee Je hoeft je kind niet suikervrij op te voeden Een beetje hebben ze ook nodig voor de verbranding