Dat alleen water en thee zielig is is natuurlijk ook volslagen onzin. Tis maar net wat je gewend bent. Mijn dochter vraagt dus bij iemand anders altijd om water omdat ze de siroop ergens anders te zoet vindt. Niet omdat ze iets anders niet mag maar omdat ze graag water drinkt.
Waarom is water of thee zielig? Hier drinken ze dat graag. Suikerdrankjes zijn gewoon super ongezond, sporadisch ok, maar absoluut niet dagelijks.
Tja laat jij je kind zomaar 3 of zelfs meer! suikerklontjes in 1x opeten? Ik niet dus ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden.verwennen betekend hier knuffelen en persoonlijke aandacht.en het is niet dat ze het niet mogen maar het vaak te zoet vinden aangezien ze standaard water drinken.en de ranja/siroop/ diksap gewoon heel dun word gegeven omdat wij dat hier lekkerder vinden. Standaard ranja en fristi drinken in plaats van water en melk zal hier dus niet gebeuren. Zoveel extra suiker is nergens voor nodig. En nee dat betekend niet dat ze nooit wat anders dan gezond eten eten, vanmorgen kregen ze bijvoorbeeld smarties ipv fruit en omdat dat niet de standaard is was het echt een traktatie voor ze. Net zoals ze superblij zijn waneer ik met een bakje aardbeien thuis kom.
Precies, gister waren ze hier mega blij met hun ijsje dat we bij de ijssalon haalden. Maar mijn zoontje glunderde net zo hard vanochtend op de markt met zn bakjes bramen en frambozen.
In een pakje halfvolle melk 200ml friese vlag bv zit al 2,5 suikerklontjes. Dus ja wanneer iemand gezond aan een glas melk lijkt te zitten is dit ook niet altijd het geval.
Maar dat zijn natuurlijke suikers en niet extra toegevoegde suikers bovenop de suiker die er van nature in zit. Niet dat dat hier weinig uit maakt aangezien we weinig zuivel drinken/gebruiken vanuit het oogpunt dat wij geen kalf zijn en de middelste kan het sowieso niet goed verdragen. En ik neem aan dat de meeste mensen niet er een liter per dag van drinken.
Fruitsuikers en gewone suikers is iets waar het lichaam geen onderscheid in maakt. Een bak aardbeien of bv druiven in 1x opeten is ook niet gezond. Het maakt voor het lichaam niet uit of het dus de ene of andere suiker is. Het gaat om de vitamine en dergelijke wat fruit gezond maakt. Een smoothie is ook gewoon ongezond. Het persen van 6 stuks fruit en dat "opdrinken" is ook niet gezond. Net zoals die knijpfruit pakjes.
Klopt het gaat om hoeveelheden. Dat bakje aardbeien in mijn voorbeeld was bijvoorbeeld voor 3 kinderen en 2 volwassenen. In andere reacties stond onder andere dat kinderen Nooit! Water drinken maar altijd ranja en ook nog eens Fristi of chocomelk ipv melk. Je snapt natuurlijk als die kinderen bijna alleen water en gewone halfvolle of magere melk kregen gewoonweg gezonder zouden zijn. Met af en toe ranja of zoiets is niks mis mee en een sportdrankje na het sporten ook niet ( al zou ik een bord pasta met kip en salade eerder aanraden) maar dagelijks die zooi of suikerwater bij oma omdat oma wil verwennen (kom op ga iets leuks doen of geef een knuffel om te verwennen)vind ik dan niet ok.
Nee maar je gaf aan dat je toch niet zomaar je kind 3 suikerklontjes laat op eten. Met 1 pakje melk is dit dus al bijna behaald. Of er nu een pakje melk gegeven wordt bij bv opa of oma of 3 suikerklontjes maakt wat betreft suikers voor het lichaam geen fluit uit. Wanneer er alleen gekeken wordt naar suikers. Dus er zullen heel veel ouders zijn die hun kinderen dus wel in 1x 3 klontjes suikers geven. In melk bv.
Mijn kinderen drinken bij ontbijt en lunch melk. De rest van de dag krijgen ze ranja (niet helemaal waterig maar zeker niet zoet). Willen ze tussendoor nog meer dan mogen ze water pakken maar dat vinden ze beiden niet zo lekker. Chocomelk of yoki krijgen ze heel af en toe en dat is dan een feest. Sapjes en pakjes en flesjes koop ik niet maar krijgen ze wel af en toe van anderen als traktatie. Mijn vader heeft er een handje van om ze vol te stoppen met snoep en troep. Als ik hem hierop aanspreek wordt hij boos. Een snoepje per dag vind ik niet erg. Maar minimaal 2 per keer en dat minsten drie keer per dag vind ik niet fijn. Thuis krijgen ze multivitamines als snoep, zelf maken ze nog geen onderscheid tussen echt snoep of vitamines. Nu in de vakantie eten ze weinig fruit maar op school is het dagelijkse kost.
Ik heb dan liever suikers in vers fruit (en dus ook vezels en vitamines) dan puur suiker zonder die extra voedingsstoffen. Fruit vult ook, geen loze kcal, een pakje drinken vult veel minder. Maar hier drinken ze ook geen melk en ook geen (versgeperst) sap.
Hier ook water en 1 glas limo per dag, omdat dochter medicijnen moet nemen. Heel soms wil ze een glas melk. Fruit shoot heeft ze 1 keer gehad, kleinste dochter nog nooit. Dochters krijgen heus genoeg lekkers maar wel bij speciale gelegenheden. En zoals met lekker weer een waterijsje ofzo.
Ik ben het volledige eens met de gezonde mamas hier. We hebben zl ook altijd water aangeboden en geen diksap oid. Dat kwam pas later toen hij uit een gewone beker leerde drinken en dan met name omdat ik zelf ook wel eens zoetig drink. Dan maakten we daar een momentje van. Een rietjesbeker met zoete drankjes lijkt ook me heel onverstandig voor de tandjes. Zl drinkte ook nooit in een keer zon beker leeg, dus dan wordt daar steeds een beetje uit gedronken. Een tijd lang vroeg hij veel om ranja of appelsap, maar nu is het dagelijks water. Ik ben er dus van overtuigd dat star denken niet per se bijdraagt aan gezonde keuzes die je kind uiteindelijk zelf moet gaan maken. Maar er is wel een wezenlijk verschil tussen fruitshoot en verdunde appelsap of eens licht zoete ranja. Appelsap koop ik dan van Cawston Press. Dat zijn geperste appels en dus niet uit concentraat. Smaakt goed! Dus ik ga schoonmams toch nog maar een keer uitleggen waarom niet. (Wat is dat toch met die generatie en ongezonde verwennerij?)
Ik denk dat dat ze niet zien wat er ongezond aan is. Bij ons mochten we vroeger naast water onbeperkt appelsap of sinaasappelsap drinken want dat was fruit en dus gezond. De meningen daarover zijn nu veranderd. Net zoals wij sneller onze ouders ergens op aanspreken dan zij dat hij hun ouders deden. Dat zou mijn schoonmoeder nooit hebben gedurft toen. Maar de tijden veranderen de rollen van opa's en oma's ook.ze zijn mede opvoeders geworden die vaker meerde dagen per week oppassen ipv de grootouders waar je in het weekend een paar uurtjes bij op bezoek ging en dan een dan 1 koekje of een bakje chips meteen glas ranja er bij kreeg.
Voel je niet schuldig. In het echt zijn er veel meer die pakjes of flesjes handig vinden. En.... In fruitshot zit minder suiker dan in appelsap. Valt allemaal best mee dus.
Om heel heerlijk te zijn krijgt onze dochter regelmatig appelsap, maar wel aangelegd met water. Daarnaast ook gewoon water met een scheutje ranja. Er is een reden waarom onze dochter vaak appelsap krijgt. Ze vindt water niet lekker, en aangezien ze vaak moeite heeft met poepen merken wij dat appelsap bij haar enigszins laxerend werkt. Omdat wij gewone appelsap liever niet teveel willen geven doen we water en appelsap. Voor de rest krijgt ze zelden zo'n fruitshot etc.
Hebben we het over hetzelfde drankje? Net opgezocht: fruitshoot (rode flesje) 6,3 gram suiker per 100 ml Flevosap (appelsap) 10,5 gram per 100 ml
Mijn dochter ontbijt met muesli / havermout met melk. Tijdens de lunch melk of thee. Avondeten krijgt ze melk. Daarbuiten drinkt ze thuis vaak water (met eventueel een fruitsmaakje) of limo. Ze krijgt ook wel eens een pakje drinken. In de zomer iedere dag een (zelfgemaakt) ijsje met fruit en yoghurt. Verder krijgt ze in het weekend een snoepje, en hebben we sinds kort een weekend mandje met beleg ingesteld. We hadden iedere dag "ruzie" omdat ze chocopasta op haar brood wilde. Nu is het het alleen in het weekend en vind ze dit helemaal prima Hier kreeg ze bij oma ook meer zoete dingen. Niet in het kader van verwennen (want dat doen ze meer dan genoeg met aandacht en liefde) maar meer omdat ze denken dat het gezond is. Ze zijn al wat op leeftijd en zo'n flesje fruitshoother is niet zo slecht want er zit toch fruit in? Ook kreeg mijn dochter rustig om 16.30 uur een grote bak met fruit terwijl we een uur later gingen eten. Met als gevolg dat ze dus niet veel at. Nadat ik wat dingen uit had gelegd gaat het een stuk beter. Ze krijgt 1x per dag een flesje / pakje. Wel heeft schoonmoeder moeite met porties. Ze geeft al gauw teveel van iets. Mijn moeder daarentegen is wel van het verwennen met eten /drinken. Zij heeft moeite om op een andere manier aandacht / liefde te geven dus ze doet dat met eten, drinken en cadeautjes. Gelukkig komen we er niet zo vaak
Ik was inderdaad diegene waarbij mijn kind eigenlijk nooit water drinkt.. en ook nog wel eens fristi ipv melk!? jeetje.. Gelukkig knuffel ik ook nog eens af en toe met hem
Moet je helemaal zelf weten.hoop voor hem dat hij sterke tanden heeft zodat je niet binnen nu en 10 jaar met hem bij de tandarts zit om alle rotte tanden en kiezen te trekken.