Geen vaste plaats in de klas

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sillies, 29 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Wat zijn daar de voordelen van? Mijn dochter gaat het liefst elke morgen op dezelfde plaats zitten. Ze vindt het niet prettig dat ze niet weet waar ze aan toe is en naar mijn idee wordt ze er onzeker van. Ook zoeken kinderen (of ouders) die elkaar kennen elkaar op en leren ze minder snel nieuwe kinderen kennen. Tussen de middag hetzelfde verhaal. Ik zie er de voordelen niet van, binnenkort weer gesprekje met de juf, dan ga ik het zeker vragen, maar als er een leerkracht is die het me alvast kan vertellen, graag! :D Ze zit in groep 1-2.

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hoe gaat het binnenkomen bij jullie?
    Hier in de kleuterklassen beginnen ze in de kring. In de kring hebben ze een redelijk vaste plek. Mijn zoon zat eigenlijk altijd in een bepaalde hoek van de kring.
    Maar zodra ze gingen werken en spelen loopt alles door elkaar. Aan de tafels hebben ze geen vaste plekken. Op de tafels staan verschillende werkjes klaar. De kinderen kiezen zelf welk werkje ze die dag willen doen, dus zitten ze tijdens de werkles steeds met verschillende kinderen aan tafel.

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Dat was bij onze 1-2 groep ook zo. De stoeltjes hadden namen. In de kring werden die dagelijks anders neergezet. Daar begonnen ze. Vervolgens liep alles door elkaar. Weetjes aan verschillende tafels. En de verschillende speelhoeken. Dan werd er ook niet naar de namen op de stoeltjes gekeken.

Juist door het mixen de hele dag leren de kinderen elkaar beter kennen.

sillies vindt dit leuk.
  4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Hier hebben ze allemaal een vaste plek. Ze hebben een stoeltje met hun eigen naam en 's morgens beginnen ze in de kring. De stoeltjes staan wel elke dag ergens anders in de kring, maar doordat ze een eigen stoeltje hebben is het wel duidelijk waar ze tijdens de kring moeten zitten.
    Voor mijn zoontje super fijn, want die zit het liefste ook altijd op de zelfde plek/stoel.

Op zijn vorige school was dit niet en dit vond ik altijd heel hectisch in de ochtend. De kinderen gingen alle kant op, weinig structuur.

5. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    In de kleuterklas waar mijn zoon begonnen is (zit nu op het SBO) was de kring ook altijd verschillend. Behalve voor de kinderen die om de een of andere reden beter functioneerden op een vast plekje. In groep 3 had wel elk kind een vaste plek, maar dat is denk ik logisch met persoonlijke spulletjes op tafel en in de laatjes?

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Het is vrij normaal bij de kleuters dat ze geen vaste plek hebben. Ik vind het juist wel goed dat ze niet altijd naast dezelfde zitten. En elkaar leren kennen komt wel goed hoor. Met spelen en de werkjes gaan ze ook door elkaar.
    Ik zie niet wat het te maken heeft met het leren kennen van andere ouders?

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze wel een vaste plek aan het begin van de dag en in de kring, maar als ze werkjes gaan doen of bv begeleide activiteiten, dan wordt er gemixt. De juf maakt telkens groepjes voor een werkje, die zitten dan dus bij elkaar, waardoor kinderen juist telkens bij iedereen komen te zitten gedurende de dag ipv altijd naast dezelfde.

8. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.440
    372
    83
    in een huis
    Hier ook elke keer andere plek. Wel stoel met eigen naam. Zo leren ze iedereen kennen denk ik. Vind het wel goed.

9. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Hier geen vaste plek en ook geen stoel met een naam.

Ze beginnen ook bij ons niet in de kring maar er staan tafels klaar met van alles (tekenen, kleien, blokken enz wisselend per dag)
    Dochter mag dan kiezen wat ze wil gaan doen.
    Ze zit bijna elke dag met andere kindjes. Net welke plek ze zelf kiest.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier ook geen vaste plek in de kring, vind ik ook alleen maar beter anders zit hij het hele jaar naast dezelfde kinderen.
    Mijn zoon is vlak voor de zomervakantie gestart met wennen op school, nu alweer een week op school en ik hoor hem steeds over andere kindjes waarmee hij speelt.

11. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Helemaal niks, maar kan ook niet terug vinden wat ik daar over gezegd moet hebben :)

12. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Bij binnenkomst gaan ze aan een tafel/groepje zitten, niet in de kring. De ouders mogen dan nog blijven om mee te spelen. Ik vind wat jij omschrijft fijner, want het binnen komen vindt ze spannend, zou ze dan een eigen stoel in de kring hebben zou dat al veel beter voor haar zijn. Daarna redt ze zich wel.

13. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Vorige jaar hadden ze ook een eigen stoel en eigen plaats, ze wisten dan waar ze naartoe moesten en dat gaf meer rust in de klas. Misschien is het wennen, hoop het.

14. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Een heel jaar niet, na elke vakantie werd er gewisseld.

15. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    In de mail van de juf staat trouwens dat op die manier de betrokkenheid het grootst is. Wat ik nu ook bedenk is dat ze zo niet echt onderscheid maken tussen groep 1 en 2, dat vind ik dan weer positief. Het zal wel goed komen, maar ben vooral benieuwd naar de voordelen en waarom een leerkracht er wel of niet voor kiest.

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Als je dochter er zo onzeker van wordt kan ik me voorstellen dat je er geen voordelen inziet. Dat ze idd nieuwe kindjes leren kennen vind ik een voordeel. Hier starten de kinderen ook in de kring. Elke dag worden de stoelen anders neergezet. De ene juf doet trouwens jongen meisje om en om en een andere juf doet gewoon willekeurig. Je zou kunnen vragen of je dochter voor nu eerst een vast plekje in de kring mag hebben. Dan zit ze misschien wel elke dag naast een ander kindje, maar dan weet ze wel al elke dag waar haar stoeltje staat en dus waar ze zit. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ze starten aan tafel, er liggen werkjes klaar en daar kan ze uit kiezen. Anders zou het inderdaad een goed idee zijn. Maar mijn ervaring is dat de kinderen vriendjes opzoeken ipv werkjes ;).

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Sorry heb ik niet goed gelezen. Nee dat begrijp ik. Je wilde een gesprek met juf aangaan, lijkt me goed idee. Wat had ze de vorige keer aangegeven omdat je zei dat je weer een gesprekje met juf aan zou gaan?
    Maar is het met de inloopijd zo dat ze beginnen aan tafel? Of is dit echt het begin van de dag? Vind in de kring beginnen nl echt een pluspunt omdat ze dan echt even samen de dag beginnen.

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik startte ook vaak zo in de klas. Soms in de kring, maar meestal met een werkles. Bij inloop betekende dat, dat er werkjes klaarlagen waar ze uit konden kiezen (zoals knutselwerkje of van de aandachtstafel) of een werkje uit de kast kiezen en dan een plekje zoeken. Op zo'n manier konden ouders ook nog even meekijken wat het kind ging doen en startte de dag heel rustig, omdat kinderen die al goed weten wat ze kunnen doen lekker aan het werk gingen en zo had ik meer tijd en aandacht voor de nieuwe kinderen bij de inloop.

Maar ik werkte op een montessorischool en daar hadden kleuters sowieso geen vaste stoel. Dat valt onder samen zorgen dragen voor de omgeving, dus niet alleen verantwoordelijk voor je eigen spullen en stoel. En daarnaast zijn er sowieso veel verschillende werkplekken, waar je niet eens een stoel voor nodig hebt, zoals werken met materiaal op een kleedje, in de bouw- of poppenhoek, krijtbord, verfbord, e.d. Dus niet alle stoelen werden aan een tafel gezet, maar sommigen stonden ook opgeruimd op een stapel.

En misschien overbodig, maar misschien hoef jij er ook niet het voordeel van in te zien, als de juf maar wel weet wat het voordeel is ;)

Maar je kan het natuurlijk aan de juf vragen. En daarnaast kan je je dochter daar ook in begeleiden. Als dat nou eenmaal de manier is waarop het gaat, kan je toch gewoon samen met haar iedere ochtend een plekje zoeken, tot ze het zelf goed oppakt.

Fuddey vindt dit leuk.
  20. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik lees ook dat ik weer geschreven heb, maar ik heb nog geen gesprekje gehad, heb de juf amper gesproken haha. Verkeerd opgeschreven :o:. Binnenkort hebben we een omgekeerd oudergesprek, dan wil ik het vragen.
    Het is inderdaad inloop, ik weet niet wat ze doen als de ouders weg zijn. Dochter is niet zo van het vertellen. Er komt nog een informatie ochtend, dan komt het misschien ook aan bod.

Deel Deze Pagina