Fruitvoeding ( uit potjes )

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal1984, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vonkje27

    vonkje27 Actief lid

    13 aug 2006
    269
    0
    0
    huismoeder
    hoogezand
    hoi,
    mijn dochter krijgt ook al fruithapje,hoor.
    ze geven zelf aan,wat ze wel en niet willen.
    ze zat steeds na de fles op haar handje te sabbelen.
    sinds 2 dagen krijgt ze nu fruithapje en het sabbelen is over.
    dus ze was er gewoon aan toen.
    ik vind altijd het cb zijn richtlijnen,maar het ene kindje is het andere niet.
    ik vind, je bent zelf mama en je moet doen wat je zelf het beste lijkt.
    de eerste dag,kreeg ik ook dingen te horen,die ik moest doen,maar die schenen ook niet te werken bij charlène.
    voedselallergie is vooral bedoeld voor melkproducten enzo.
    maar kleine beetjes fruit kunnen echt geen kwaad hoor.
    geniet ervan.
    groetjes miran
     
  2. Jeetje Chantal1984,
    jij bent er echt een kei in om verhitte discussie's op dit forum te plaatsen :) (zie: baby alleen thuislaten),
    misschien toch iets mis met de manier van communiceren :(:

    Robin kreeg bij ons met 6 maanden fruit en groente.
    Alles vers, alleen als wij pizza of vette frieten eten krijgt hij een potje.
    Hij vindt het allebei erg lekker.

    Laat alsjeblieft iedereen in zijn eigen waarde, anders wordt dit straks ook een topic van 15 pagina's ;)
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ook dit is niet waar. Mijn man bijvoorbeeld is allergisch voor bijna alle soorten fruit en pinda. Verder zijn gluten bekend en berucht. Ook heb je allergieën voor noten, kippeëieren, peulvruchten. En zo zijn er nog wel meer.

    Fruit geven vanaf 3 maanden :)shock:) is niet verstandig, omdat zoals uit onderzoek blijkt zijn de darmpjes er pas rond de 6 maanden aan toe zijn.

    Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat als je met feiten en onderzoeken aankomt, deze van tafel worden geveegd met de mededeling dat de baby er wel aan toe is, of dat het goed voelt om te geven :( . Tot en met 6 maanden kunnen ze prima met melk toe, tot de eerste verjaardag is melk de hoofdvoeding en de rest bijvoeding. Slechts in uitzonderlijke gevallen is het nodig om eerder te beginnen.

    Zeg dan gewoon dat je het zelf leuk vindt.
     
  4. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ben het eigenlijk helemaal eens met stranger!

    In dit topic wordt gevraagd naar je mening over het geven van fruit bij 4 maanden, vervolgens gaan mensen (waaronder ik) moeite doen om een gedegen anwoord te geven, dus de vraagsteller en anderen van informatie te voorzien. (dit is overigens nog wetenschappelijk bewezen ook :) )

    Daarna wordt dan door verschillende mensen weer gezegd dat het heus niet erg is om eerder te beginnen :(

    Ook mijn zoontje sabbelde enorm op zijn handjes (zuigbehoefte) en keek het eten van mijn bord af (interesse) toch heeft hij het prima kunnen redden tot 6 maanden en nu hij zijn eerste hapjes krijgt is het nog steeds leuk om dat te doen!
     
  5. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik sluit me aan bij Stranger en Six.
     
  6. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ik reageer helemaal niet fel :( ... ja in dat andere topic wel ja maar ja als je goed leest in dat andere topic geef ik ook elke keer aan dat ieder zijn eigen mening heeft en dat ik die accepteer... en ik snap niet waarom jullie er nu weer op gaan reageren want ik heb toch niets meer gezegd....

    Maar nogmaals iedereen bedankt voor de Tips..
     
  7. Lente

    Lente Bekend lid

    12 jun 2007
    615
    0
    0
    Six: hier precies hetzelfde. Overal wordt op gesabbelt (handjes, voetjes, knuffels, boekjes,...) en vooral als wij aan het eten zijn stopt zij ook dingen in haar mond (kopieren). We zetten haar nu steeds dicht bij ons met eten, zodat ze het goed kan zien. En door het kopiëren denk ik ook wel dat ze zou willen. En met name ik ben er erg aan toe om hapjes te gaan geven, maar we wachten nog even. Het is idd bijvoeding en om haar een zo goed mogelijk start te geven wachten we nog.
    Volgende maand is het net zo leuk om haar hapjes te gaan geven.

    Maar goed, elke ouder moet het natuurlijk voor zich weten. Ieder zijn mening en ik deel die met Six
     
  8. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik denk dat de meeste moeders hier die voor 6 maanden nog niets van fruithapjes willen weten borstvoeding geven of niet? (ik zeg niet allemaal hoor, zal niet generaliseren ;))

    Bij bv is het ook een stuk makkelijker vol te houden, aangezien ze zoveel mogen drinken als ze willen.
    Voor fv kindjes wordt het toch al wat anders. Jennifer en Yasmine zitten eigenlijk al op hun max wat flesvoeding betreft. Als ik ze nog een vijfde fles geef (en dus geen fruithapje tussendoor) komen ze al boven de beruchte liter grens uit, wat ook weer zoooo slecht schijnt te zijn <- ben ik het ook niet mee eens hoor, zolang het er niet teveel bovenuit komt.

    Dus zulke kindjes zijn waarschijnlijk gewoon wat eerder toe aan iets anders.
    En nog ff over dat 'marketing'praat, ik weet niet meer wie dat was maar er werd een vergelijking gemaakt met sigaretten. Vind ik persoonlijk een beetje een domme vergelijking, als iets voor báby's niet goed is mag het absoluut niet meer verkocht worden.
    Dus puur om de marketing staat er echt geen 4 maanden op de verpakking. Het staat erop omdat het mág! Tres simple ;)
     
  9. Lente

    Lente Bekend lid

    12 jun 2007
    615
    0
    0
    Caithlin: nee hoor geen BV, maar flesvoeding ;)
     
  10. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Nou ik dacht dus precies het zelfde...

    Mar het punt met kyano was dat ik gewoon merkte dat hij geen voldoening had aan alleen maar flesvoeding. en hij vind het zoooo lekker :D
     
  11. Moontje78

    Moontje78 Actief lid

    6 feb 2007
    137
    0
    0
    Ik geef Jim al fruit vanaf 4 maanden hij was er gewoon aan toe.Hij maakte de hele tijd smakgeluiden en kauwbewegingen!Ik vind dat je gewoon goed naar je kind moet kijken op een gegeven moment zijn ze er aan toe!
    Jim zat ook al de max van flesvoeding!
    Hij smult er heerlijk van!Groente moet ie nog even 2 weken op wachten!

    Wij als kind kregen ookal met 4 maanden fruithapje!Vroeger werd er sowieso bij 4 maanden fruit aangeraden dus.....
    Ze kunnen het wel steeds veranderen maar als het vroeger goed ging waarom nu nog wachten?
    En waarom zeggen sommige CB's dat je al met 4 maanden kunt beginnen?

    Bij ons in de straat woont iemand met 7 kinderen en die kregen allemaal al met 3 maanden fruit en daarbij gewoon borstvoeding de oudste is nu 11 en de jongste bijna 1 en alle kids doen het goed en geen allergie te bekennen!

    Maar ook weer bij deze discussie,ieder zn iegen keuze!Dus respecteer elkaars mening!
     
  12. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Stranger (en six) wat ben ik blij met jou... scheelt me zoveel typen :)
     
  13. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    ik kan het toch niet laten...

    dit komt van de belgische site Kind en Gezin.
    het belgische consultatieburo zeg maar.
    Het is volgens mij toch niet zo dat we het in belgie helemaal fout doen denk ik.
     
  14. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dan wil ik graag dit nog even plaatsen:

    De overstap naar vaste voeding

    Wel mogen we praten over de bijvoeding vanaf 6 maanden. Houd in acht dat melk met 6 maanden ook dan nog steeds het belangrijkste is voor je baby in deze periode. De eerste zes maanden heeft je kind voldoende aan borstvoeding (advies World Health Organisation) of volledige zuigelingenvoeding. Bijvoeding is voor het leveren van extra voedingsstoffen niet nodig. Zeker als je kind een verhoogd risico op allergieën of eczeem heeft is het aan te raden om niet vóór de 6 maanden te starten met bijvoeding.


    Wanneer ga je beginnen met bijvoeding
    Vanaf 6 maanden zal je kindje niet meer voldoende hebben aan alleen borst- of flesvoeding. Je mag dan gaan beginnen met bijvoeding. De bijvoeding gaat een belangrijke rol spelen in de dagelijkse voeding. Buiten het feit dat het eerste hapje leuk is zal je kindje ook smaken leren kennen. Ook eten van een lepeltje moet je baby leren. Een baby geeft dit meestal aan door smakgeluiden en hapbewegingen te maken. Bijvoeding stimuleert dus ook de mondmotoriek en zorgt voor een aanvulling van vitamines en mineralen.


    Dus als ik het goed begrijp zijn er een aantal meiden die vinden dat de WHO (ik neem aan dat die er trouwens voor hebben 'doorgeleerd') maar wat uit haar nek kletst? ;)

    Natuurlijk zijn er tig gevallen bekend van kindjes die eerder dan 6 maanden bijvoeding krijgen en geen allergie oplopen. Maar het zal toch ergens vandaan komen dat dit geadviseerd wordt ofniet? :(

    Lieve schatten, doe allemaal vooral wat je niet laten kan. Ik ben en blijf blij dat ik nu nèt pas begonnen ben met bijvoeden (ondanks alle smakgeluidjes, gesabbel en priemende ogen)... AMEN [-o<
     
  15. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Zeeuwsmeisje, je màg echt zelf wel wat typen hoor! :)
     
  16. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Alsof BV geven makkelijk is?!
     
  17. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Alsjeblieft zeg, alsof ik het daarover heb? Lees even verder, dan zie je heel duidelijk waarom ik het op die manier geplaatst heb.



    Als je goed leest zie je dus ook dat bijvoeding idd nog niet nódig is voor 6 maanden, dat betekent niet dat je ze er al voor die 6 maanden nog niet aan kunt laten wennen. Dat zijn 2 heel verschillende dingen.
    Vanaf 6 maanden móeten ze, daarvoor mág het (alleen liever niet bij allergieën en eczeem risico's)
    Zo is het ons ook uitgelegd op het CB btw. Van 4 tot 6 maanden is de periode om je kindje te laten wennen aan bijvoeding (wanneer ze daaraan toe zijn)

    Heerlijk, al die welles en nietes praatjes :rolleyes:
    Niemand veroordeelt jullie toch omdat jullie lekker alleen melk blijven geven? Jullie keuze, anderen kiezen voor andere mogelijkheden.
     
  18. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    nee hoor six, jij hebt gelijk, niet het adviesorgaan van belgie.

    wordt tijd dat die potjes van 4-6 maand uit de handel genomen worden :rolleyes:


    Er staat dat het niet aan te raden is om voor de zes maanden te beginnen als je kindje een verhoogd risico heeft op allergieen of eczeem.
    Er staat niet dat het per definitie slecht is.
    Zo zegt ook het voedingscentrum die jij eerder al geciteerd hebt.
    Ik denk dat je als ouder ook een beetje zelf kan inschatten of het voor je eigen kindje wel of niet kan.
     
  19. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Joh, die quote komt ook van het voedingscentrum?

    Edit: heb het ff nagezocht en idd zeg! Er staat heel duidelijk dat je vanaf 4 maanden voorzichtig kunt beginnen, dus waar komt dan al die ophef overal vandaan dat juist het voedingscentrum bijvoeding afraadt?
    Btw, bij de fruit- en groentehapjes staat ook welke voeding ze voor 6 maanden niet mogen hebben, maar daaruit kun je dus concluderen dat andere voeding wél mag.
     
  20. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Misschien leuk om eens te lezen...

    http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... t_voedsel/

    http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... chema.html

    Ik las namelijk ook al dat sommigen hun baby's met 4 maanden al aan de sinaasappelsap met liga zetten... das dus echt nog niet goed voor de darmpjes...

    Maar goed, iedereen moet doen wat ie niet laten kan, maar inderdaad: ik ben blij dat ik niet heb toegegeven aan de drang om mijn kindje eerder bij te voeden dan de 6 maanden. Ook al leek ze er best aan toe...

    By the way: bijvoeden MOET helemaal niet vanaf 6 maanden hoor (bij bv). Dat is ook weer zo'n fabeltje. In principe kunnen kindjes die borstvoeding krijgen tot een jaar op alleen bv leven. De voeding past zich namelijk precies aan aan wat je kindje nodig heeft. Das wel zo makkelijk!
     

Deel Deze Pagina