Fruitvoeding ( uit potjes )

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal1984, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Hier ook hoor. :) Mijn dochtertje deed het prima op zes maanden flesvoeding. Ik heb ook het advies van de WHO aangehouden.
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Er zijn hier meiden die roepen dat ze zelf vroeger ook al met 6 weken fruit kregen. Dus ? Ik bedoel het is nu bewezen dat je beter kunt wachten tot 6 maanden met bijvoeden.
    Of leg je je kindje ook nog steeds op de buik te slapen en met een dekbedje, net als vroeger ?
     
  3. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Lezen jullie nu gewoon over de quote van het voedingscentrum heen?
     
  4. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik denk dat we die echt wel hebben gelezen met zn allen maar sommige moeders gewoon meer vertrouwen op onderzoeken van de WHO die stevig onderbouwd zijn.

    De wetenschap ontdekt steeds nieuwe dingen en ik ben juist blij dat deze info nu voor handen is zodat ik nog beter keuzes kan maken in het belang van mn kind. Als ik 20 jaar geleden een jonge moeder was had ik het idd misschien anders gedaan maar ik leef nu met de kennis van nu... vroeger is geweest. Ik ben er van overtuigd dat eigenlijk geen één kind gebaad is bij bijvoeding voor 6 mnd (oke er zijn een paar uitzonderingen maar dat zijn er echt maar een paar) en het wel degelijk nadelige effecten kan hebben.
     
  5. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Die van ons in Belgie,Kind & Gezin (bij jullie het CB) hebben mij gezegd dat ik mocht beginnen met groente/fruitpap vanaf 4 maanden.

    Ik heb de indruk dat in Belgie vroeger word gestart met groente/fruitpap dan in Nederland.

    Ik ben door Elena haar verborgen reflux al bij veel kinderartsen geweest en ze adviseerde mij allemaal om met groentepap te beginnen dus zo erg zal het toch wel niet zijn ;)
    Als je baby de hele dag schreeuwt van de pijn door die reflux ben je blij dat je kan beginnen met vaste voeding!

    Natuurlijk als je wilt en kunt wachten tot 6 maanden zoveel te beter maar als je zoals Caithlin(dacht ik) zei een baby hebt die al aan het maximum flesvoeding zit wat moet je dan doen als je baby daar weer niet genoeg mee heeft...
     
  6. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    ja eerst wordt een stukje waar jullie het mee eens zijn van het voedingscentrum geciteerd, en als ik dan de volgende alinea citeer is het WHO ineens weer beter dan het voedingscentrum. :rolleyes:

    idd ieder zijn ding, en gelukkig ik het mijne waarbij ik jullie niet afval op dat jullie willen wachten met bijvoeden, maar ik ben dus ongezond bezig :confused:
     
  7. Female

    Female Niet meer actief

    Ik kreeg ook al fruit toen ik 6 wk was. Staat zelfs in mijn consultatie-boekje wat voor fruit ze allemaal adviseerden! Hihi. Ze zullen er dus vast niet dood aan gaan...

    Ik geef zelf gewoon BV en wil dit zeker de eerste 6 mnd als enige voeding houden. Dit omdat ik er helemaal achter sta en het vanzelfsprekend vind, maar ook omdat mijn man vroeger astma had en nog een paar andere allergien heeft, en ik zelf allergisch ben voor huisstofmijt. Alles wat helpt is mooi meegenomen. Na 6 maanden ga ik de bv combineren met (zelfgemaakt!) groente en fruit.
     
  8. Female

    Female Niet meer actief

    Even tussendoor wat ik me afvroeg..... Geven veel van jullie fruit en groenten uit potjes? Ik heb me namelijk zo vaak afgevraagd waarom mensen uberhaubt groenten en fruit uit kant en klare potjes kopen.... :( Niet om een discussie uit te lokken hoor ;) . Het is de keuze die iedereen voor zichzelf maakt...
    Maar zelf maken is toch net zo makkelijk en snel (en goedkoop!) of niet?! Als ze ouder zijn kook je toch ook niet alleen maar uit blikken of kant en klaar maaltijden?
    Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel boven vers en zelf maken gaat...
     
  9. Female

    Female Niet meer actief

    @ Taschke; ik ben ook van Belgie en ze adviseren ons toch echt pas vanaf 6 maanden hoor. ;) Zal per adviserend persoon wel verschillend zijn...
     
  10. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Six haalt de WHO aan, de Gezondheisorganisatie van de VN. Die heeft na gedegen onderzoek geconcludeerd dat het beter is om na 6 maanden te beginnen met bijvoeden. Zij maakt zich ook sterk voor wetgeving die bijvoorbeeld reclame voor kv en bijvoeding onder de 6 maanden verbiedt, om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen wachten.
    In Nederland gaat trouwen de reclamewet ook aangepast worden, en mag er binnenkort geen reclame meer gemaakt worden voor bijvoeding onder de 6 maanden...

    Hoezo 'jullie'? Dat 1 iemand het Voedingscentrum aanhaalt wil niet zeggen dat een ander daar achterstaat hoor. Ikzelf ga af op wat de WHO zegt, vanwege het gedegen onderzoek wat zij verricht hebben.

    Kijk, hier had ik dus nog niet over nagedacht. Ik geef inderdaad bv, en met dit warme weer wil Jarik meer drinken, zo'n 1400cc. En ja, ik hoef me daar niet druk om te maken. Ik snap weldat je met je handen in het haar kan zitten als je elke dag behoorlijk over die 1 liter dreigt te gaan.

    Ik maakte die vergelijking en zo dom vind ik hem niet ;). Het is namelijk niet waar dat als iets slecht is voor baby's, het dan niet meer verkocht mag worden. Over loopstoeltjes bijvoorbeeld schreeuwen fysio's moord en brand, maar het mag nog steeds verkocht worden. Ook dekbedjes voor in een wieg zijn nog te koop, hoewel dat met klem afgeraden wordt. Daarom maakte ik die vergelijking met sigaretten. Dit soort dinggen worden verkocht, hoewel het beter is om ze niet te gebruiken.
    Natuurlijk mag je bijvoeden vanaf 4 maanden. Dat mag ook vanaf dag 1. Het is alleen de vraag of het verstandig is. En ik denk van niet.

    Iik vind het wel opvallend dat zoveel zeggen dat hun kindje eraan toe was. Hoe merkte je dat dan?Baby's kunnen prima 6 maanden en langer op melk leven, alleen uitzonderingsgevallen daargelaten. Het lijkt me stug dat al die uitzonderingsgevallen hier op het forum zitten...
     
  11. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nee, sinds een paar dagen krijgt Jarik groenten à la Rapley. Hij krijgt dus stukken groenten. Heel makkelijk, je kookt ietsje meer dan dat je normaal doen. Hij zit bij ons aan tafel en ontdekt zo eten. En zowaar eet hij zelfs al een beetje! Hoewel je met bloemkool ook prima op de tafel kunt slaan en het weg kunt gooien... ;).

    Ik vind het mooi om te zien hoe hij het helemaal bestudeerd en dan in zijn mondje stopt. Alleen het kokhalzen wat hij even deed vind ik wat minder, maar dat is meer schrik voor mij, en schijnt snel over te gaan.
     
  12. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Vreemd hé :D
    Maar in mijn geval met die reflux zullen ze dat mischien tegen mij zeggen omdat het zou beteren met groentepap.
    Fruitpap mag Elena pas na 5 maanden hebben.

    Maar ik vind toch dat men hier vroeger begint met pap,ik ken bijna niemand die heeft gewacht tot 6 maanden :D
     
  13. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Ik lees hier trouwens alleen maar dat het allemaal geen kwaad kan enzo om eerder bij te voeden, dus dan bij deze even mijn baby-verhaal...(en dat is geen successtory)

    Mijn moeder had veel problemen met bv geven, kloven, borstontsteking enz, waardoor er geadviseerd werd om maar te stoppen met 6 weken. Vanaf dat moment kreeg ik dus flesvoeding en ging ze ook al bijvoeden met fruit en broodkorsten. Ik werd een onwijze huilbaby met 3 maanden en overstrekte me enorm waardoor ze dacht dat ik waarschijnlijk buikpijn had. Ik ontwikkelde allerlei allergien: schimmels, huisstofmijt, koemelk, eieren. En ik kreeg astma en eczeem.

    Over het meeste ben ik gelukkig wel heen gegroeid sinds ik een jaar of 25 ben. Maar in mijn jeugd was het vreselijk. Alleen daarom ben ik dus al enorm gemotiveerd om het vol te houden en ga ik heel voorzichtig (ook a la rapley) bijvoeden. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je als ouder het RISICO zou nemen dat je kind een allergie ontwikkelt. Je kunt wel zeggen: er zijn er zoveel die het doen of vroeger deden ze het ook, maar je weet nu een maal NOOIT vooraf of jouw kind er gevoelig voor is of niet. Dat kun je pas achteraf zeggen, dat jij vroeg ging bijvoeden en je kindje uiteindelijk nergens last van heeft gehad. Maar dat kun je niet zeggen als je 1 maand bezig bent, want een allergie kan zich nog wel tot het 5e jaar ontwikkelen en zelfs daarna nog.
     
  14. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    In dit topic zijn inmiddels de meningen aardig verdeeld. Er zijn meiden die aangeven dat ze hun kleintje ook al eerder zijn gaan bijvoeden. Er zijn meiden die dat niet doen. Ieder zijn ding dus...

    Wat ik wel raar vind is dat het topic begonnen is met deze vraag:

    Laten we dáár dan ook antwoord op geven: in principe is dit dus niet goed voor je kleine!
     
  15. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Noodles, dat is idd wel erg vervelend/naar dat dat bij jou gebeurd is.
    Daarbij, bijvoeding bij 6 weken zou ik ook zéker niet goedkeuren, dat is gewoon ook veel te vroeg.
    Maar 4 maanden is een heel ander verhaal (daarbij bestaan er natuurlijk ook geen potjes vóór de 4 maanden)
     
  16. lidia

    lidia Fanatiek lid

    jee meiden,,,

    wat een discussies..

    ik geef damian (nu 4 1/2 maand) zelfgemaakt fruit.. omdat hij het lekker vind en ik het leuk vind om te geven.. hij is een slechte drinker en cb stelde voor om fruit te geven voor extra vocht..
    hij krijgt om de dag fruit...

    ik ( en hij ;) )voel me er goed bij en ik denk dat dat gewoon is waar ieder voor moet gaan,,
    je eigen gevoel en idee over bijvoeden,,en ieder voor zich laten kiezen
     
  17. jolanda1976

    jolanda1976 Bekend lid

    29 dec 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Beetje rare opmerking,iedere moeder kent haar kindje het beste,dus daar kun jij niet over oordelen!
     
  18. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Hier worden volgens mij twee dingen door elkaar gehaald. Honger en dorst zijn niet hezelfde. Met borstvoeding wordt bij warm weer jouw melk vanzelf wateriger waardoor je kindje meer kan drinken. Waar ik woon is het al een paar maanden >30 graden en ik geef flesvoeding. Sophie drinkt sinds het warm is gewoon zo'n 200 cc extra aan water per dag uit het flesje. Ik snap niet waarom je dat extra vocht uit een potje fruithap zou moeten halen.

    Ook is mijn ervaring dat als je extra vocht aanbiedt vanuit het flesje (danwel, thee, water of sap) ze het alleen aanneemt c.q. wegklokt als ze het echt nodig heeft. Bv. als je met 38 graden in de stad aan het wandelen bent of op het strand of aan het zwembad zit. Gewoon thuis weigert ze vaak het extra vocht.
     
  19. vonkje27

    vonkje27 Actief lid

    13 aug 2006
    269
    0
    0
    huismoeder
    hoogezand
    waarom kunnen mensen hier elkaar niet gewoon in de waarde laten.
    iedereen voed zijn of haar kindje op, op haar of zijn eigen manier.
    vind het jammer,dat er mensen hier op dit forum zijn,die het nodig vinden,om alles beter te weten.
    meid,doe lekker wat je zelf goed dunkt.
    het is je eigen kindje en zolang je kindje er geen last van hebt,zou ik me niks van een ander aan trekken.
    als je behoeft hebt aan informatie,zou ik het gewoon lekker op internet opzoeken of ff aan het cb vragen.
    succes
     
  20. lidia

    lidia Fanatiek lid

    vonkje.. helemaal mee eens! :D

    ik snap ook niet dat mensen zich moeten verantwoorden waarom ze iets wel of niet doen.. we zijn allemaal anders en doen dus dingen anders,, maar niet per defenitie goed of fout toch?
     

Deel Deze Pagina