Fruitvoeding ( uit potjes )

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal1984, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Vlinder, Stranger haalde het voorbeeld 'warm weer' aan, maar in mijn bericht had ik het eigenlijk niet eens over warm weer, maar over baby's die al behoorlijk op gewicht zijn en niet meer genoeg hebben aan 1 liter melk per dag.
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Topicstarter vraagt zich af of het wel goed was om al een fruithapje te geven. Nu zijn er meiden die uitleggen dat dit beter kan wachten en leggen uit waarom. Dat is toch waar topicstarter om vroeg ?
     
  3. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ja daarom zei ik ook honger en dorst zijn niet hetzelfde. Zo van dat jij volgens mij over honger repte en Stranger dorst als voorbeeld aanhaalde. Sorry als dat onduidelijk overkwam.

    Mijn dochtertje was (en is) trouwens ook goed aan de maat voor haar leeftijd. Met vier maanden was ze al 7000 gram en 66 cm lang. Toch dronk ze toen nog maar 5x150 op een dag en was daar heel tevreden mee.

    Maar goed, zoals al eerder is gezegd ieder kindje is anders. Ik val jou daar zeker niet op aan, (kan mij ook voorstellen dat je naar iets anders zoekt als je kindje honger heeft) wil dit alleen even kwijt omdat ik het frappant vind. Pure interesse waarom het zo verschilt qua honger tussen het ene en het andere kindje.

    Ik las menig keer op dit forum dat kindjes van mijn dochtertjes leeftijd niet genoeg hadden aan die liter flesvoeding per dag en dan vroeg ik mij altijd weer af hoe mijn spruitje toch zo groeide op die 5x150... :rolleyes: Ze is nog steeds aan de zware en lange kant trouwens, vanmiddag weer een meet- en weegbeurt... 8-[
     
  4. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Mmm dan was ik ook onduidelijk denk ik. Ik bedoelde alleen aan te geven dat ik kan geven wat ik wil en me niet druk hoef te maken over of het over de liter heegaat of niet. Dus eigenlijk wat Caithlin aangaf. Ik haalde het warme weer aan om aan te geven dat Jarik dan inderdaad ver over de liter heengaat maar dat dat in ons geval geen probleem is en ik er dus nog helemaal niet over nagedacht had dat het weleens een probleem kan zijn als kindjes om meer vragen maar niet mogen.
    Hoop dat ik nu duidelijker ben... ;)
     
  5. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het gaat er niet om of je je kindje goed kent of niet :( . Uit de onderzoeken blijkt dat het alleen in uitzonderlijke gevallen nodig is om voor die 6 maanden bij te voeden en alleen als het met melk echt niet meer lukt. Dan komt het kindje niet of niet goed aan.

    Maar je hebt in zoverre gelijk dat ik niet heel subtiel was. Dat spijt me dan.
     
  6. jolanda1976

    jolanda1976 Bekend lid

    29 dec 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Maar je hebt in zoverre gelijk dat ik niet heel subtiel was. Dat spijt me dan.
     
  7. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Eens met Nemo :)
     
  8. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    En er zijn mensen die zeggen dat het vanaf 4 maanden wel kan, tenzij dat je kindje kans heeft op allergieen en eczeem, dan is het raadzaam om te wachten tot 6 maanden. Ook zij leggen uit waarom het volgens hun wel kan.
    Aan TS wat ze er zelf mee doet. :D :D
     
  9. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik merk dat sommige mensen hun mening en regeltjes erg doordrijven... En niet alleen nu in dit topic maar in meerdere topics, wat ik erg jammer vind.

    Mijn mening hierin is gewoon dat iedereen de keuze aan zichzelf moeten laten. De een vind dat de baby eraan toe is met 4 maanden en de ander vind het wachten gewoon belangrijker ivm de risico's en wat beter zou zijn voor de kleine. Ieder zijn eigen keuze! Als je kleine verhoogt risico heeft op allergieen is het gewoon verstandiger om toch die 2 maandjes nog even te wachten. Geef je toch al eerder hapjes ligt de verantwoording toch gewoon bij diegene!

    Als 1e fruithapje en 1e groentehapje echt niet goed zou zijn zou het niet verkocht mogen worden, dat is ook een regel hier in Nederland.

    Ik geef Joris af en toe ook een paar hapjes fruit, maar niet dagelijks. Joris drinkt ook altijd tussen de 900 en 1000cc melk, dus net op het randje!

    En met eraan toe zijn ja of nee... Ik had ergens gelezen (zou het eens opzoeken weet nu even niet meer waar) dat je kindje er echt aan toe is als hij/zij sneller komt voor de fles en daardoor steeds meer gaat drinken. Dus aan fv te weinig heeft om de dag goed door te komen. En volgens de regeltjes mag je niet meer dan 1000cc fv per dag krijgen dus dan zou je meer water moeten toevoegen of je kon fruithapjes gaan geven zodat de kleine niet teveel melk binnen krijgt.

    Sommige kindjes hebben gewoon genoeg aan het aantal flessen tot 6 maanden en daardoor geen bijvoeding tot 6 maanden nodig hebben...
     
  10. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ieder zijn eigen keuze; helemaal mee eens!

    Maar... dan is het wel gek dat de TS vraagt of het slecht is voor haar kleintje om al met fruit te beginnen. Ze wil dus eigenlijk advies.


    Groetjes Six

    (overigens is zij ook al vóór 4 maanden ermee begonnen)
     
  11. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik neem even voor het gemak aan dat ik me aangesproken zou kunnen mogen voelen...
    Nogmaals, het heeft niets met doordrijven of verantwoorden te maken (wat ik hier ook las).

    Ts stelt een vraag, namelijk of het goed is om al te beginnen. Ik onder andere geef daar een antwoord op en dat wordt dan zomaar opzij gezet met redenen dat het met bangmakerij te maken heeft en dat het vroeger ook goed ging en dat baby eraan toe is en nog meer argumenten die ik vergeten ben.

    Dat vind ik vervelend. Ik steek er moeite in om een antwoord te geven en goed te formuleren, maar als iemands mening toch al vaststaat bespaar ik me liever die moeite en reageer ik liever op iemand die er wel echt in geïnteresseerd is.

    Een ieder moet vooral doen wat hij of zij goedvindt, maar vraag dan niet hoe anderen erover denken als je een afwijkende mening niet wil horen.
     
  12. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja de één ziet het als zin doordrijven de ander als helpen.

    Als ik zou twijfelen over bepaalde zaken rondom m´n kind zou ik graag info willen van andere moeders die zich er in hebben verdiept, ervaringsverhalen zijn leuk maar ik vind onderbouwde studies toch fijner. Ik denk idd niet dat een kind dood zal gaan van een fruithap maar je hebt goed, beter en best en wachten tot 6 mnd is volgens mij (en vele onderzoeken) het beste in het belang van een kind dus zal ik dat ook adviseren.
     
  13. inge1983

    inge1983 Bekend lid

    27 jul 2006
    675
    0
    0
    Op alle levensmiddelen in nederland zit een hele strenge controle. Als iets schadelijk zou zijn voor de gezondheid van een kindje of ieder ander mens, dan wordt dat meteen uit de handel gehaald.

    Ook wij zijn met 4 maanden begonnen met bijvoeding. De eerste week alleen nog een fruithapje en daarna ook een groentehapje. Op het cb zeiden ze ook (de arts en verpleegkundige) dat hij er gewoon aan toe was.

    Ik maak wel alles vers (een enkele keer uit een potje als we niet thuis zijn). Maar meer omdat ik het gewoon leuk vind om zelf te maken en het is goedkoper.

    En idd laat iedereen gewoon in zijn eigen waarde. Ik heb alle begrip voor de mama's die wachten tot 6 maanden en ook alle begrip voor de mama's die beginnen met 3 maanden. Iedere mama weet zelf goed wat het beste is voor haar eigen kindje.


    Groetjes Inge
     
  14. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Het gaat mij er niet om of ik een afwijkende mening niet wil horen, maar het lijkt alsof jouw mening meteen ook het enige goede is, terwijl het voedingscentrum ook anders zegt. :(

    Ik wil je hier niet mee aanvallen hoor, al komt het misschien zo over. Maar ik vind op een site van een stichting die door de overheid gefinancierd wordt andere antwoorden. En nog wordt dan gezegd dat ik het niet bij het rechte eind heb. Ik zeg toch ook niet dat jij je kindje tekort doet door te wachten met bijvoeden, maar andersom vind ik het dan niet terecht dat er gezegd wordt dat het slecht is om bij te voeden onder de zes maanden.
     
  15. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja, persoonlijk hecht ik meer geloof aan een organisatie die zich baseert op gedegen onderzoek dan het Voedingscentrum. Omdat zij met bv maar een gedeelte van het WHO-advies overgenomen hebben omdat het gehel advies, namelijk om 2 jaar te voeden door Nederlandse vrouwen toch niet opgevolgd zou worden...

    Maar goed dat is mijn mening.

    Ik wilde ook niet overkomen alsof mijn mening de enige juiste zou zijn, maar ik werd een beetje fel omdat ik aangaf waarom ik die 6 maanden aanhou em=n daar door een aantal niet op ingegaan werd. Jij en een aantal anderen gingen er trouwens wel op in met argumenten en dat vind ik fijn. Ik geloof dat ik dat een beetje over het hoofd zag... en iedereen over 1 kam aan het scheren was...
     
  16. twijfelaartje

    twijfelaartje Actief lid

    6 jun 2006
    220
    0
    0
    Hoi hoi! Hier hetzelfde gedaan. Ik had het gevoel dat ie er aan toe was hij krijgt nu al drie dagen 4 hapjes en hij smult ervan. Op het CB zeiden dat ze het meestal wel aanraden maar dat het geen probleem was om bij vier maanden te beginnen. Het feit dat jij je er goed bij voelde zegt genoeg! Jij kent je kind het beste!
     
  17. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    In de tijd dat ik en mijn zussen baby waren was dit allemaal nog niet bekend.
    Je deed als moeder zijnde wat goed voelde al die adviezen waren er toen nog niet echt.
     
  18. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ja dat klopt... Ik heb deze vraag puur gesteld omdat ik gewoon wilde weten hoe jullie er over dachten/denken en dat weet ik nu .. :D in het begin ergerde ik me aan bepaalde uitspraken maar goed had niet zo'n goede bui toen maar goed vergeten en vergeven, het was iig niet de bedoeling om een ruzie te veroorzaken dus nogmaals mijn excuus het ging echt puur om de info... Ik heb iig veel aan alle informatie van iedereen... thanx :D
     
  19. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hihi... en zo komt alles weer op zijn pootjes terecht...

    Toch?
     
  20. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Dat klopt ;)
     

Deel Deze Pagina