Met de pot mee? Wat vraagjes......

Discussion in 'Voeding' started by maria80, Jun 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,979
    136
    63
    Ons mannetje mag met de pot mee-eten. Als we aardappelen-groente-vlees eten is dit natuurlijk niet zo moeilijk. Dat eten we niet de hele week.Nou zijn we hier niet echte kookwonders en we eten graag van die Knorr-pakken, Chicken-Tonight, etc.
    Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een kindje onder de 1 dit ook al mag mee-eten. Het lijkt mij dat er in die zakjes teveel zout, kruiden, etc zitten.
    Hoe doen jullie dit?

We doen het nu maar zo dat als we 'hollands' eten, hij mee-eet. En anders krijgt hij een potje of iets dat nog in de vriezer stond (prima boek, dat opperdepop).

Alle suggesties zijn welkom, thanks.

2. misa

misa Niet meer actief

Ik hoorde dat dit een leuke site moet zijn:
    Keuken kikker - Recepten

Volgens mij kun je het beste wat vlees apart bakken en er voor hem wat tomatenstukjes/puree in doen.

3. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Ik heb dat kookboek van de AH. Ik neem eens in de zoveel tijd allerlei groenten en fruit mee, dat maak ik klaar en zet ik gelabelt in de vriezer, mag 2 maanden erin blijven.

Als hij dan niet kan meeeten met de pot of wat voor reden dan ook heb ik altijd iets voor hem klaar staan :)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je mag je kindje ook laten mee eten met de Knorr wereldgerechten en andere kant en klaar producten of halffabrikaten maar het is niet handig om dit vaker dan één keer per week te doen. Maar die richtlijn geldt eigenlijk ook voor jou als volwassene. De kruiden zijn trouwens helemaal niet schadelijk (er zitten in die wereldgerechten niet erg veel kruiden.. in ieder geval stukken minder dan het oorspronkelijke gerecht ;)) maar zout is voor niemand goed (ja, een beetje heb je nodig maar met de dagelijkse inname van brood zit je daar echt wel aan).

Als je dus weinig voorverpakt / halffabrikaten eet dan kan je kindje gewoon een keertje mee eten. En anders? Liever wat anders... maar dan ook graag voor jezelf!

PS: die gerechten zelf maken is vaak wel meer werk maar vaak VEEEEL lekkerder!

5. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven

Ja jois,dit is een leuke site.Ik heb hier veel voor mijn ouidste van gemaakt.

Maar wat ik altijd deed is altijd meer eten maken en invriezen.Want als wij iets anders aten,dan had zij ook eten(mijn oudste 5 jr terug)
    Alleen rijst en pasta kan je invriezen,aardappels in de koelkast.

Ik ben niet zo van om van die wereldgerechten aan een kindje te geven.Wel een ouder kind

6. fafje

fafje Niet meer actief

ik heb voor ALS we iets eten wat de kleine niet mag, altijd diepvries spinazie, doperwten etc in de vriezer....aardappels altijd in huis..
    laatst aten we ene broodje doner, en toen heb ik ff snel een stampotje voor em gemaakt van aard met spinazie...visstick zonder schil en hij had ook een maaltijd...

maar wat je met die pakjes maakt, kan ej wel in een apart pannetje ernaast alles zonder die kruiden maken, of zonde rhet zout..
    chicken tonight, kan je natuurlijk gewoon rijst met kipfilet en wat groente roerbakken in een andere pan...eventueel een lepeltje saus voor de smaak

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier is dus ook zo dat we ons eetpatroon aan (gaan) passen aan de kleine. Vaker groenten, minder sausjes ed.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad VEEEEEL lekkerder, en als je het een beetje plant, niet eens echt veel meer werk hoor.
    Die pakken bevatten vooral veel zout en smaakversterker, en qua kruiden valt het erg mee (meestal grotendeels paprikapoeder/gedroogde paprika en peper).

Het meeste werk is eigenlijk als je boodschappen doet, omdat je i.p.v. een doosje meer losse ingredienten in je kar moet doen.

Maar echt, pasta (ook lasagna), kerriekip, opgerolde broodvervangers (durum, tortilla, enchillada, taco), het is met heel weinig extra werk in elkaar te draaien hoor.
    Smaak is het enige waar je rekening mee houden moet. De Wereldgerechten smaakmixen bestaan voor een groot deel uit zout en smaakversterker, en om dezelfde smaakbeleving te krijgen moet je heel veel zout of bouillonblokjes in je eten doen. De eerste keer dat je iets zelf maakt zal het 'flauw' op je overkomen.

Maar je kunt echt in 15 minuten een fatsoenlijke pasta, kerriekip, of texmex hap in elkaar draaien (exclusief kooktijd).

Rond een jaar was Dirk weg van 'butter chicken':
    ui bakken, tandoori/currypaste meebakken, kip erbij, blik tomaten, stoven, bladspinazie erdoor, saus eventueel binden met fijngemalen cashews of amandelen (bij notenallergie werkt een fijngeprakte aardappel ook heel goed), op smaak brengen met peper en zout (en soms wat azijn of suiker), desnoods een bouillnblokje en vlak voor het serveren er yoghurt doorroeren of (zure) room. Of, bij KEA, kokosmelk.
    Eet je met rijst of brood (naan bijvoorbeeld) en is even weinig werk als een mixpak. I.p.v. bladspinazie ook lekker met maiskorrels, erwten, peentjes in schijfjes, blokjes pompoen, zoete aardappel, reepjes andijvie en noem maar op.
    I.p.v. kip ook goed te doen met Quorn of tahoe.

Share This Page