en dan bedoel ik meer of je een ritueel hebt of leg je je kindje gewoon op bed? Lees je voor (bij alle slaapjes of alleen bij het lange slaapje) en merk je verschil als je het wel of niet doet? Ik doe eigenlijk vrij weinig. Leg haar op bed, trek aan haar muziekpopje en loop weg. Dit is eigenlijk altijd redelijk goed gegaan. Soms huilt ze nog even. Nu heb ik net even met haar en haar knuffels in bed gespeeld en nu slaapt ze veel sneller... Gisteren voorgelezen en dat vond ze ook wel leuk. Dus nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?
uhm... schone pamper, ons trabbelzak liedje.. als het kan brengen we haar met z'n tweetjes naar boven.. dan stoppen we haar lekker in en geven we haar een zoen. Ik doe dan de deur dicht wacht een paar tellen en loop weer naar binnen met haar favoriete zin "nee nee, mama wil nog een kusje" geef haar een dikke zoen, wens haar een goede nacht en geef haar een aai over de bol.. Ik wil nu ook een beetje beginnen met voorlezen, lijkt me erg leuk!
Iedere avond zoveel mogelijk hetzlfde ritueel: in bad, pyjama aan, beneden flesje drinken, tandjes poetsen, Dikkie Dik voorlezen, boven luiercheck en slaapzak aan, nog even kroelen en op bed leggen.
misschien heel dom dit, maar hoe doe je dat met die natte haartjes na het bad? Eef heeft nu al een behoorlijk bosje met krullen en helaas is het net mijn haar, die krijg je ook amper droog.. en ik wil haar niet met natte haartjes in bed leggen..
Iedere avond hetzelfde: in bad, pyjama aan, nog een beetje drinken, tanden poetsen, naar boven, knuffelbeesten gedag zeggen, in bed leggen, naast haar zitten en een verhaaltje lezen, gebedje zeggen en dan het muziekje aan en slapen. Ze slaapt zodra ik de kamer uit loop. Dit hebben we vanaf de dag dat ze thuis kwam (1 maand) gedaan. Ze herkent het echt.
Wij hadden voorheen ook een heel ritueel: spelen, bumba kijken, flesje warme melk, ondertussen pyama, luier en slaapzak rustig aan, tandjes poetsen en in bed leggen. Dikke kus en dat was het! Tenminste voor mij dan. Als mijn man hem naar bed bracht, kwam er nog een ritueel achteraan: slokje water, samen op de stoel, licht aan/ licht uit en nog een keer of 3 en dan naar bed. Op een gegeven moment kwam het anders uit en wij hielden maar vast aan de melk en bumba, maar voor hem was dat niet nodig! Nu doen we nog wel een lekkere fles melk en ondertussen omkleden, daarna weltrusten zeggen tegen zijn broertje (9 weken), tegen de klok en tegen het speelgoed, tandjes poetsen en naar bed (nog steeds met een hele dikke kus).
Ik doe alleen 's avonds een liedje voor haar zingen, lekkere knuffel geven en een dikke kus. De verdere slaapjes stopt ze meteen haar duim in de mond en slaapt dan al bijna
Overdag is het simpel: neerleggen, aai over de bol, kus, muziekdoosje aan en klaar. 's Avonds is het iets langer werk Samen met papa gaan we naar boven, dan kleden we op ons gemak de kleine man om in zijn pyjama, nog even op z'n buik spelen, liedjes zingen, kriebelen, knuffelen, kusjes... Vervolgens krijgt hij van papa of mama in onze slaapkamer zijn laatste fles (met rijstebloem) en dan gaat ie naar bed (neerleggen, speen geven, kus, lichtje uit, klaar). Over het algemeen slaapt ie dan binnen een paar minuten: overdag soms na een beetje gepruttel, maar 's avonds bijna altijd meteen. Nu scheelt het wel dat hij eigenlijk altijd zelf aangeeft rond 19:00/19:30 dat hij naar bed wil; hij hecht blijkbaar zelf erg sterk aan een vaste bedtijd, want zelfs als zijn fles 's middags later was houdt ie vast aan die tijd. Best wel ideaal, dus
Ik doe mijn zoontje om de dag in bad voor het slapen gaan. Hij heeft nog maar weinig haar, dus da's geen probleem. Na het bad krijgt hij nog even bij mij in bed borstvoeding, en daarna leg ik hem in zijn eigen bed. Muziekdoosje aan, dikke zoen van mama en papa en dan heerlijk slapen. Op de dag dat hij niet in bad gaat hetzelfde ritueeltje eigenlijk. Wil ook wel beginnen met voorlezen binnenkort. Al is het maar 2 minuutjes. Heeft toch wel wat...
Hier ook een vast ritueel: * naar boven * schone luier * pyama aan * twee kleine, zachte lampjes aan in haar kamer * naar beneden * nog een klein flesje melk drinken in mijn armen (ze weigert om dit zelf te doen en dat vind ik eigenlijk heerlijk * papa een kus of mama een kus (ligt er aan wie haar naar bed brengt) * naar boven * tandjes poetsen * zwaaien in de spiegel en dan zelf badkamerdeur dichtdoen * in de slaapzak * sinds vorige week een verhaaltje voorlezen uit Jip & Janneke * dan popje een kus, zijzelf een kus * lampjes uit doen en welterusten wensen (het is zo een hele waslijst, maar het gaat best snel hoor )
overdag is het luiercheck ..ff zoenen....in bed, speen in der mond.. knuffel in der armen en zeg ik weltrusten voordat ze de nacht in gaat is het samen de gordijnen dichtdoen.. want het is nacht...luiercheck...slaapzak aan... nachtlamp aan.. op schoot op t bankje een verhaaltje voorlezen...ff zoenen...in bed.. speen erin.. geen knuffel ( bang dat ze hem s nachts op der hoofd legt) en lichtje uit.. weltrusten rond 5 uur wordt ze al gewassen en trek ik der pyjama aan.. de nacht in gaat ze rond 19.00
Sjee wat doen je veel! Eigenlijk doe ik wel bar weinig met haar voor het slapen gaan... misschien niet gek dat ze dus altijd nog even huilt. Het Jip en Janneke boek heb ik ook. Er ontbreekt alleen een lekker stoel in haar kamer. Daar wordt het nu dus hoog tijd voor. Ik ga wat dingetjes overnemen.
ok.. niet lachen.. ahum.. trabbelzaktijd trabbelzaktijd Dit is de tijd die papa en mama verblijdt trabbelzaktijd trabbelzak tijd oogjes dicht.. want het is slaapjes tijd.. ok.. het is geen mozart, maar ons eenpersoonspubliek houdt van simpel wat we ook veel zingen is dit: je oortjes, je neusje, je oogjes, je tandjes alles is lief ook je beentjes, je armpjes je handjes, je teentjes je lieve gezichtje dit is voor jou, mijn liefdesgedichtje alles aan jou is zo leuk, is zo lief slaap Eefje slaap, mijn hartendief alles aan jou is zo mooi, is zo lief, slaap Eefje slaap, eefje slaap.. komt van Woezel en Pip af
's Avonds is het ritueel als volgt: in bad, afdrogen, pyama aan, fles, tanden poetsen, trappelzak aan, naar papa of mam zwaaien, naar boven en naar bed, muziekdoosje aan, kus en slapen. Ik hoor haar ook echt nooit 's avonds, ze slaapt echt heel snel altijd. Overdag heb ik eigenlijk nooit een "echt" ritueel gehad. Ik trek haar trappelzakje ook, geef haar een zoen en weg. Tot afgelopen weekend, zat ze meest nog een paar minuutjes te mopperen of te spelen en ging ze slapen (nu wil mevrouw overdag niet meer slapen en alleen nog maar bij mama op schoot )
whaha sorry maar ik rol toch even van de bank . GEWELDIG hahaha ik zing ook weleens wat, maar het rijmt nooit, klinkt nooit, kent nadenk pauze's en al zou ik het willen herhalen, weet ik de tekst of melodie niet meer hahaha Die 2e is helemaal leuk, want dan kan je alles aanwijzen. geinig! Komt die eerste ook van Woezel en Pip
Wij hebben weinig ritueel. Overdag alleen slaapzakje aan in bed met de knuffel een kus en weg. Elke dag in bad doen we niet vanwege zijn huidje. Eigenlijk is het altijd één kant bv, dan schone luier en pyama aan. Beneden de andere borst en na het uitboeren slaapzak aan, tandjes poetsen, liedje zingen en in bed. Dan even het muziekje aan, een kus en weg. Gaat nu gelukkig goed.