Frustratie uiten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door noa2, 30 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Sjiek hoor. :D

2. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Aangezien het nooit bewezen is vanaf hóeveel alcohol het precies schadelijk is, is ‘af en toe een glaasje kan geen kwaad’ ook je reinste lulkoek. Dat vertel je jezelf dan om het goed te praten, en dat snap ik dan echt niet hoor. een baby kan alcohol gewoon niet afbreken. Zou je een pasgeboren baby wijn in z’n flesje geven? Een sigaret in zn mond duwen? Nee toch? Waarom denken mensen dan dat het bij de zwangerschap wel kan? Omdat de baby nog niet ‘zichtbaar’ is? Struisvogelpolitiek, bah.

FAS (foetaal alcohol syndroom) is echt geen grapje hoor.. Bovendien hoef je aan de baby niets te zien als hij/zij geboren is.. het kan ook maar zo zijn dat het kind een bepaalde graad van FAS heeft die bijvoorbeeld autisme, ODD, etc veroorzaakt.. dingen die ouders niet meteen linken aan alcoholgebruik in de zwangerschap, maar die er goed door veroorzaakt kunnen zijn.
    Als je weet dat dit risico er is, dan gun je je kind zulke dingen toch niet? De moeder van mijn vriend heeft stevig gedronken tijdens de zwangerschap (en gerookt.. en zich maar afvragen waarom ik niet wil dat zij op de baby gaat passen..) en ik herken sommige dingen van FAS zeker wel bij hem. Echt heel sneu want je verpest gewoon het leven van je kind voor een deel.
    Ik sta er dus heel fel tegenover, ik begrijp de frustraties heel goed!

3. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    En dat begrijp ik dus ook niet zo goed. Aangezien je altijd een groep mensen voor en tegen hebt vind ik het jammer dat je elkaar gaat aanvallen en je standpunt wilt verdedigen.

Desalniettemin ben ik tegen. ook zelfs 1 glaasje. Ik weet dat het gebeurd; twee lieftallige schoonzussen drinken en roken gewoon tijdens de zwangerschap. Ik vind het belachelijk. Dat je alleen al het risico wilt lopen snap ik gewoon niet. Ook al weet je niet 100% zeker dat het geen kwaad kan.....dat je bereid bent risico te lopen snap ik gewoon niet.

Maar maakt dat het ene standpunt je nu een slechte moeder? Nee, maar ook niet per se een goede ;)

Ik hoop dat een ieder mag vinden wat ze wil. Maar dat wil niet zeggen dat een ander het hier mee eens moet zijn. Iedereen die wil roken en drinken.....ga je gang.....als ik en mijn kindje er maar geen last van hebben!

4. sylvia1981

sylvia1981 Niet meer actief

Mijn standpunt is en blijft dat je een enorme dwaas en domkop bent als je blijft roken en drinken. Jammer dat mensen niet eerst "gescreend" worden voordat ze uberhaubt ouders mogen worden.
    roken en drinken is gewoon slecht, punt. Dat je het leven van je kleintje in je buik daarmee wilt verprutsen, vind ik gewoon misdadig. Neem dan gewoon een hond en geen kind.

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Er zijn vrouwen die de hele zwangerschap per dag een glaasje wijn drinken en dat gaat prima, er zijn vrouwen die 1 keer een glaasje wijn drinken en het kindje wordt met FAS geboren.

Net zoals er mensen zijn die 50 jaar een pakje per dag roken en die 90 worden en van ouderdom sterven en er zijn mensen die 20 jaar 10 peukjes per dag roken en op hun 60ste sterven aan longkanker.

Dat is genetisch bepaald (heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen).

Feit is dat je niet weet hoe het in jouw lichaam genetisch bepaald is, WAAROM zou je dan het risico gaan lopen om net met dat ene glaasje wijn jouw kindje ziek te maken?

Het is niet gezegd dat door een glaasje wijn je je kindje zeker ziek maakt maar de KANS is er wel.

Dus die 9 maanden kun je die wijn dan toch wel eventjes laten staan lijkt me zo? Ik denk dat TS het zo bedoeld.

Ik drink nooit alcohol, wel rookte ik voor de zwangerschap 40 peukjes per dag (ja kettingroker), toen ik de positieve test in handen had ben ik per direct gestopt.
    Na de zwangerschap ben ik in eerste instantie weer begonnen met roken want toen was mijn lichaam weer van mezelf, ik voelde me echter toch best schuldig naar ons zoontje toe, ik wil gezond leven dus ik ben 4 weken geleden weer met roken gestopt en heb er dus al 4 weken geen enkele meer aangeraakt en ga ook niet meer beginnen.

6. sylvia1981

sylvia1981 Niet meer actief

Drieka, goed van je, en knap dat je weer gestopt bent met roken!:)

7. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Waar ik over val is dat sommige meningen die hier verkondigd worden, meteen gepaard gaan met een oordeel over slecht moederschap. Ik voel dan de noodzaak om mezelf te verdedigen. Eigenlijk weet niemand hier precies waar hij/zij het over heeft. Niemand hier heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van alcoholgebruik in de zwangerschap, niemand hier heeft àl het bestaande onderzoek naast elkaar gelegd om de uitslagen te vergelijken, niemand heeft de wijsheid in pacht. Ik ook niet.
    En omdat iedereen zich baseert op flarden van adviezen, ervaringen, onderzoeken staat iedereen in zijn recht om een EIGEN keuze daarin te maken. Ik zal niemand aanvallen op die keuze, al mag ik er het mijne van denken.

TS, ik snap goed dat je zegt: 'waarom het risico lopen als je het net zo goed kan laten?'. Nou, mijn keuze is om het in principe ook te laten, maar om er niet te krampachtig mee om te gaan als het zo uitkomt. Mij om die keuze een slechte moeder noemen is zowel respectloos als niet waar.

8. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Ik heb tijdens mijn opleiding onder andere heel veel geleerd en verdiept in het FAS. En ik kan je met zekerheid zeggen dat een glaasje al teveel kan zijn.

9. mausyi

mausyi Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.452
    0
    36
    Ik snap werkelijk waar niet, dat je niet in staat bent die ene peuk weg te leggen omdat het gezellig is. Of het glaasje champagne met oud en nieuw. Newsflash ze hebben ook kinder champagne hoor. Lijkt net echt. En dan nog dat geblaat over stress, mijn God zeg. Nou nou je zult eens wat moeite moeten doen.

Oh en voordat we dat weer krijgen, normaliter rook ik en drink ik graag een wijntje.

10. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam

Zoals het hierboven al werd gezegd.. als je je glaasje alcohol niet 9 maanden lang kan laten staan voor het welzijn van je kind (een risico wat je dus zelf willens en wetens neemt, want het is niet zeker dat het kwaad kan maar ook niet dat het géén kwaad kan) maakt je geen slechte moeder.. maar ook niet persé een goede.

Ik kan niet over anderen oordelen, dus dat probeer ik niet te doen. Maar dat neemt niet weg dat je op mij dan wel overkomt als een egoïst.. of je dan een goede moeder bent, laat ik aan eenieder over om voor zichzelf te bepalen.

(met je bedoel ik niet jou persoonlijk, maar meer in het algemeen)

11. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Vind het ook echt not done....
    Hier iemand die heel dicht bij mij staat, zei dat ik haar wijntje eens moest proeven. Ik was 24 weken zwanger op dat moment, heb nee gezegd. En zij vond dat ik me niet moest aanstellen wat kon dat ene wijntje nou voor schade aanrichten.
    Ik stond echt met me mond vol tanden haar aan te kijken.
    We hebben er jaren over gedaan om zwanger te worden, uiteindelijk via ivf gelukt. En dan zeg je zoiets, kan er weer boos om worden als ik er aan denk.

12. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    U vraagt, wij draaien:
    Bron: Alles Over FAS (Foetaal Alcohol Syndroom) - het volledige rapport is via deze pagina te downloaden.

Het kostte me nog geen minuut googletijd om dit te vinden ;)

13. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is echt erg zeg!! 😳 Bizar hoe mensen toch kunnen zijn he?
    Ik heb zulke discussies ook gehad, moest niet zo moeilijk doen..... 😳

14. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik mis de "vind-ik-leuk" knop 😁

15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Weet je war ik me dan afvraag bij zo'n artikel.
    Vroeger (eerdere generaties) werd er gewoon gerookt en gedronken. Men wist nergens wat van af of dit schade zou brengen. Bij mijn moeder bijvoorbeeld werd gezegd dat ze niet mocht roken. Maar elke avond een bruin biertje was vast goed voor de borstvoeding.

Als je dit nu even doortrekt naar de huidige generaties... zou de mens nu dan zo zijn als ze zijn (even alle slechte dingen op een rij, gedragsproblemen, woede om niks, vernieling etc.) een gevolg zijn van het drinken van de moeders tijdens de zwangerschap? Wie weet hoeveel personen stiekem toch FAS hebben maar waar dit nooit onderzocht is of ergens anders op word geschoven?

Dan heb je natuurlijk nog meer factoren in het leven zoals gewelddadige films en spellen etc. Maar ik vind dat de mens vandaag de dag toch een stuk 'extremer' is geworden in gedrag.

Hoef je verder niks mee hoor in dit topic maar daar zat ik eens over na te denken :D

16. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Daar heb ik ook al eens over nagedacht ja. Zou best een mooi onderzoek zijn denk ik :)

17. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Een mening hebben mag !!!

Maar het mensen door de strot drukken is onzin !! En heeft niks meer met een mening te maken!!

Had mijn moeder maar alchol gedronken ipv mij in de steek hebben gelaten want dat is in mijn ogen pas een slechte moeder...

Uit studies zijn gebleken dat 1 glas alcohol in de week goed is voor je dus behalve in de zwangerschap maar je overdrijft wel hoor

Net als druppels waar alcohol in zit mennnnn dat verdampt met gemak al als je het in wilt nemen..

Kortom dit is gwn een topic om mensen af te zeiken of ruzies te veroorzaken !!

Leven en LATEN leven was het toch😅

18. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Oja ben gestopt omdat we er weer voor
    Gingen met roken en was heeeeel moeilijk en drink ook niet tijdens de zwangerschap

19. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Wow vrouwke, dat is heftig voor je! Een moeder die je in de steek laat is niet niks!

Ik ben echter van mening dat dit niet de bedoeling is om af te zeiken. Ik denk dat we allemaal gefrustreerd zijn omdat we anders denken. En omdat de een zo sterk waarde hecht aan veiligheid en zekerheid en de ander weer wat relaxter is denk ik dat je makkelijk zo een heftige discussie krijgt.

Wel grappig feitje (ok grappig is misplaatst) mijn nichtje is 5 wkn te vroeg geboren, ligt dat nu aan die sigaretten welke mijn schoonzus rookte of niet???? Ik vraag het me toch af.....
    Nogmaals knap als je gestopt bent met roken voor je kindje.....want of je nu een goede of slechte moeder bent, dan heb je in mijn ogen echt lef, ballen en karakter :D Toppie meid!!!

20. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dit topic zeker nier geopend om mensen af te zeiken.... Maar het stoot mij echt tegen de borst als mensen zo onverantwoord met hun kindje om gaan. Je gaat een baby toch ook geen alcohol geven, dat is hetzelfde als drinken tijdens de zwangerschap. Mensen laten eten makkelijk staan wat niet mag maar drank is toch vaak een probleem. Ik kan mij daar echt aan storen, vooral als het een dierbare is die dat doet.

Vreselijk om te moeten lezen dat je moeder jou in de steek heeft gelaten, dit zou niemand mogen overkomen!! Ik snap je reactie ook goed hoor.

Ik wordt ook gek van mensen die zeggen: doe relaxed en 1 glaasje moet kunnen.... Nee dit kan niet, dit is gewoon slecht. Natuurlijk moet iedereen dit zelf bepalen, maar het moet niet eens een issu zijn vind ik.

Deel Deze Pagina