Hier een waardeloze moeder die zich komt melden ... Even relaxen zeg dames en alles in zijn perspectief zien. Ik heb inderdaad ook een gynaecoloog (trouwens niet één maar drie...) die zegt dat een glas op zijn tijd helemaal geen kwaad kan. Artsen zijn heus genoeg opgeleid. En kijk dan maar eens naar alle generaties voor ons, die gingen vaak heel wat minder strikt om met alcohol, roken, ... Ik zeg niet dat het oké is om elke dag ladderzat rond te lopen maar met een gelegenheid een glas als je dat wilt. Kom op zeg...
Onderzoeken en inzichten veranderen met de jaren hè vroeger vervoerde iedereen de baby los op de achterbank en tegenwoordig blijkt dat een Maxi Cosi toch wel veiliger is. Vroeger vonden ze dat baby's voldoende hadden aan 4x per dat voeding, terwijl tegenwoordig voeden op verzoek beter blijkt te zijn. Vroeger dachten ze nog dat de aarde plat was en tegenwoordig... afijn... je snapt wel waar ik heen wil Daarnaast: "vroegah" lag de zuigelingesterfte ook veel hoger dan tegenwoordig. True, dat lag niet alleen aan drankgebruik tijdens de zwangerschap, maar heeft er zeker aan bijgedragen. Ik vind het echt zo'n drogreden als je vroeger erbij gaat halen om aan te geven dat het allemaal zo erg niet is. Dat is het blijkbaar wél, gezien alle onderzoeken die tegenwoordig zijn gedaan.
even voor degene die zeggen dat '1 glaasje best wel kan': Alcohol bereikt ongeboren kind via de moeder: - Als je alcohol drinkt, wordt deze via de maag en dunne darm in het bloed opgenomen. - Bij een zwangere vrouw komt alcohol via het bloed door de placenta in het lichaam van het ongeboren kind. Het alcoholpromillage is op dat moment bij de baby hetzelfde als bij de moeder. - Ook als de placenta nog niet áf is en zelfs al voor de innesteling komt alcohol bij de vrucht terecht. - Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af. Bij de baby is dit niet het geval omdat de lever nog niet is zonder alcohol. - Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af. Bij de baby is dit niet het geval omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen. - Bij de moeder is de alcohol na een tijdje weer uitgewerkt. Bij de baby duurt dat veel langer. - Als de moeder veel alcohol drink heeft de baby veel meer schrikreacties dan een kind zonder alcohol. (Alcohol en zwangerschap | Mens en Gezondheid: Zwangerschap) Dus dat ene glaasje alcohol wat jij drinkt, krijgt het kindje meerdere keren binnen via het vruchtwater. Wat mij betreft is dus ook een glaasje not done! Ik ben altijd grote voorstander van 'leven en laten leven', maar het gaat hier niet om je eigen gezondheid. Door zwanger te raken stel je jezelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je (ongeboren) kindje. Je kindje heeft zelf nog geen enkele invloed op zijn eigen gezondheid en is volledig afhankelijk van jou!
Ik ben nog altijd blij dat google met daarop 10 duizend tegenstrijdige onderzoeken, het voedingscentrum met vier dropjes per dag, ouders van nu boekjes en mensen met een bepaalde visie over hoe andere het leven moeten leven wanneer diegene zwanger is nooit plaats hebben gemaakt voor mijn eigen verstand, kijk op het leven en mijn zwangerschap. Kom op dames! Alsof een glas wijn en af en toe een sigaret het eind van de wereld is.
Waar ik vooral niet tegen kan zijn vrouwen die maar willen "beslissen" over andere vrouwen. is het goed nee,maar he wie ben jij om te zeggen dit mag wel en dat mag niet? Ik heb een gruwelijke hekel aan drank maar dat heeft met een drankverslaafde ex te maken. Roken heb ik in het begin gedaan, een stuk minder nadat ik wist zwanger te zijn en daarna vond ik het niet lekker meer en gestopt. ben ik dan ook gelijk een waardeloze moeder? Ik ben van mening dat je gewoon nuchter met je zwangerschap om moet gaan, al dat gestress wat mag wel en wat mag niet heeft helemaal geen nut. en stressen om wat andere doen al helemaal niet.
Maar uiteindelijk moeten we kunnen leven met onze eigen keuzes. Je kan een ander nog steeds niet dwingen om te stoppen met roken en alcohol net als dat je iemand niet kunt dwingen dat ene slokje te nemen. En onderwerpen als deze op een pagina waar iedereen stijf staat van de zwangerschaps hormonen geven gegarandeerd pittige discussies.
Het is zeker niet het einde van de wereld... Maar waar het mij om gaat is dat veel vrouwen roepen: het kan geen kwaad etc.... Terwijl een glas alcohol wel degelijk kwaad kan. Een ongeboren baby kan niet voor zichzelf opkomen, dat zou de moeder moeten doen. En nee natuurlijk bepaal ik niet wat een ander doet, maar ik vind het gewoon onverantwoord dat je toch het risico opzoekt, terwijl je weet wat de gevolgen zijn. Dat gelul over stress, sorry maar ik zit hier niet de hele dag te stressen omdat een ander drinkt. Ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat er vrouwen zijn die het drinken van alcohol boven de gezondheid van hun kind zetten. Het blijft een risico, waarom zou je dat willen nemen? Daar geeft niemand antwoord op.....
Klopt inderdaad dat inzichten veranderen ten opzichte van vroeger maar goed wij zijn toch ook allemaal groot geworden? En wat dan met artsen die nu nog steeds een ander advies geven dan nultolerantie? En dan kan je hier inderdaad allemaal staan zwaaien met onderzoeken, waarvan de meeste wellicht heel nuttig en interessant zijn. Maar ik kan je perfect onderzoeken geven met een andere uitkomst. Denk maar aan het recente Deense onderzoek dat uitwees dat er geen verhoogd risico was bij één eenheid per week. Zoals iemand hier eerder zei, laat google vooral je eigen verstand niet overnemen. En wat betreft de laatste link. Tjah, verbieden is natuurlijk ook een optie. Dan misschien onmiddellijk samen met fastfood voor zwangeren (en niet zwangeren), verplicht dagelijks sportmoment voor zwangeren (met controle uiteraard), boete voor vrouwen die teveel aankomen, ... Doet mij heel erg aan een bepaald regime denken dat uiteindelijk toch niet zo helemaal oké bleek te zijn
En vooral dit Maar goed, een pittige discussie waar iedereen op een respectvolle manier zijn mening zegt vind ik best fijn.
Ik vind het ook wel heel erg ver gaan hoor. Zeker het 'afnemen van een kind na de geboorte'. Iemand die af en toe drinkt, hoeft helemaal geen slechte moeder te zijn. Net als met roken. Misschien is dat maar 1 minpuntje en is iemand in alle andere opzichten wel een fantastische moeder. Maar zo'n artikel geeft wel stof tot nadenken. Overigens rook ik zelf niet, gebruik ik geen drugs en vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was, heb ik geen alcohol gehad.
Ach ja, ook hier geldt wellicht alles in zijn perspectief zien. Als je als moeder inderdaad verschillende keren ladderzat bent in je zwangerschap dan kan ik er inkomen dat het niet meer vanzelfsprekend is dat je je kind kan houden. Dat vind ik dan ook maar terecht. Gaat het over een glaasje met oud en nieuw, dan zou het maar weer al te gek zijn om daarom je kind niet te kunnen houden.
Ik snap die drang naar alcohol (en roken ) ook niet . vaak met slap excuus van stoppen geeft meer stress en dat is nog slechter? Dan probeer je toch alvast te stoppen voordat je zwanger raakt.?! Anyway een zeer moeilijke ethische discussie , hoe ver ga je je in en met iemands leven bemoeien ? En waarom dan alleen bij en met zwangeren? Ander interessant inzicht genotmiddelen gebruiken tijdens de zwangerschap kunnen gezondheidsproblemen en verstandelijke beperking bij kindje veroorzaken of vroeggeboorte . Dat zijn enorme zorgkosten , wie betaald dat terwijl moeder doelbewust bezig is om dat te creëren? Probeer ook zwangeren niet te snel te veroordelen . Ik heb net mijn vakantie achter de rug en 0,0 biertjes gedronken op terrasjes, je wil niet weten hoeveel er mij vuil aan hebben gekeken zonder dat ze wisten wat er in mijn glas zat ! Kon er wel om lachen , maar zo heftig speelt inderdaad deze discussie en mening. Ook obers die vragen of ik de normale lemonade of wodka lemonade wil.... Uh gast ik ben 31 weken zwanger ! Ook geweldig restaurant gehad die met shotje van het huis kwam en voor mij een alcohol vrije had gemaakt! Super lief! Onderzoeken geven soms inderdaad wisselende info, toch zijn er veel dat alcoholgebruik een kindje met FAS kan creëren waarom zou je dat willen ik kom er met mijn kop niet bij
Het is jammer dat hier geen verhalen worden vermeld van mensen waarvan de moeder rook of dronk tijdens de zwangerschap. Ik ben er een van, mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap en toen ik geboren was werd er veel gerookt in huis. Ik ben mijn volledige jeugd ziek geweest, benauwd en slapeloze nachten vanwege bronchitis en astma. Daarnaast ben ik heel allergisch. Ik heb me altijd afgevraagd of dat kwam doordat mijn moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt. Ik heb het wel en mijn broer niet, bij hem is ze wel gestopt. Een kennis van ons dronk zo nu en dan een glaasje wijn tijdens de zwangerschap. Kijk die werd geboren met een hazenlipje. Ik zou me als moeder altijd schuldig voelen en mezelf afvragen of het misschien wel komt doordat ik gedronken heb... Je kan twee kanten op, je kindje is gewoon gezond of niet.. Bij dat laatste zou je je altijd afvragen of het niet jouw schuld is, of je het niet had kunnen voorkomen.....