Hoi Ik moet een plasje inleveren van mijn dochter. Maar die ellendige plaszakjes pfff Nu heb ik er net ook 1 geplakt nu weer 1. Wamt ik gok dat dit te weinig is zeker? (Voor urineweg infectie te controleren)
Denk ook te weinig. Heb ooit zoiets ingeleverd voor mijn zoontje, er kwam toen een infectie uit de uitslagen terwijl hij die achteraf niet had. Er zitten altijd bacterien aan de buitenkant met zon klein beetje worden deze weggespoeld en zitten ze allen in het kleine beetje urine.
Moet je er wel even bij vermelden dat het niet de eerste ochtendurine is. Beterschap voor je kleine wijffie. Kun je haar niet op een potje een plasje laten doen? Ze zal het wel opzettelijk ophouden, want het doet zeer.
Ja zal ik doen. Eerste urine is sowieso lastig ivm luier. En op potje lukt niet, ze is bijna 7 maanden En ze heeft net een week ab op, is ter nacontrole aangezien maar bleef houden ondanks diverse ab kuren. Nu hopelijk wel aangeslagen
Als ze al diverse ab kuren heeft gehad, heb je kans dat ze er niet meer op reageert. Ik hoop dat het weg is nu.
Voor een kweek is het te weinig, maar om in het algemeen te controleren op een urineweginfectie is het wel voldoende!
Wij hadden ook maar zoiets qua hoeveelheid en was voldoende. Ons meisje was toen een maand of 8-9. Was in het zh blijven wachten omdat we anders terug moesten. Controleer het zakje: mooie hoeveelheid. 5 min bij de dokter moeten wachten, was alles eruit gelopen... Grrrr!!! Zijn we 's avonds nog eens terug naar het zh kunnen rijden. 't Is dus van veel te controleren.
Dat 1ste potje was erg weinig.Ben zelf dokters-ass en krijg ook regelamatig dit soort beetje.Met een beetje geluk kunnen we er een stripje inhangen maar voor een kweek naar het lab is het echt te weinig. Die tweede is ruim voldoende hoeveelheid. Succes.
Anouk, misschien een tip voor je, bij het eerste kleine beetje is het inderdaad lastig om er een stripje in te hangen, wat wij dan vaak doen is de urine opzuigen met een klein spuitje om het vervolgens over het stripje heen te spuiten. Ts, is het nog gelukt?
Volgens mij is het sowieso niet op kweek te zetten hoor. Ik werk zelf in het ziekenhuis. Voor een kweek heb je urine uit een steriel potje nodig. En aangezien dat zakje niet steriel is kun je er alleen een sediment van afnemen. En daaraan kun je al genoeg zien of er een infectie in zit. Kweek is alleen nodig om te kijken of de AB geschikt is voor die type bacterie. En voor dat sediment zou het ip genoeg moeten zijn denk ik.... het kan ook niet lang blijven staan, moet binnen twee uur weg zijn.
Zo moest ik het ook van het zakje in het potje doen. De kinderarts had mij dat toen meegegeven. Zodat er zeker niks zou achterblijven in het zakje.
Hier is nog een goede link: Blaasontsteking bij kinderen: Hoe vang ik de plas van mijn kind op? | Thuisarts.nl