Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn man en ik hebben nu een koophuis (enkel gebaseerd op mijn man zijn salaris) hij heeft ook gewoon een vast contract, maar vooral nu de rente zo gunstig is kijken wij een beetje rond voor een andere woning en hebben wel een aantal leuke woningen voorbij zien komen, helaas gaan we die hypotheek niet rond kunnen krijgen op enkel zijn salaris. Nu het probleem: Per september heb ik een nieuwe baan en ik start natuurlijk niet met een vast contract. Heeft iemand ervaring met het krijgen van een hypotheek zonder vast contract? Is dit überhaupt mogelijk? Ik lees via Obvion dingen die vooral van toepassing zijn op uitzendkrachten.
Mijn zusje heeft een paar maanden geleden een huis gekocht samen met haar vriend en zij had ook nog geen vast contract. Hij wel....
Een aantal jaar geleden kon het wel, geen idee of dat veranderd is. Ze hebben toen mijn salaris van de afgelopen 3 jaar meegenomen in de berekening.
Ik zou een afspraak maken met een hypotheekadviseur. Niet elke bank zal dit doen en er zullen extra haken en ogen aanzitten maar onmogelijk is het niet.
Je kunt bij je werkgever om een intentieverklaring vragen. Dat is het voornemen jou een vast contract te geven. Maar dit moet je werkgever dan natuurlijk ook echt van plan zijn. Een werkgeversverklaring is in dit geval niet genoeg denk.
Je hebt banken erbij waarbij een vastcontract niet perce nodig is, maar hierbij betaal je wel een hogere rente. Tenminste dit was een x aantal jaren geleden zo, of er nog steeds banken zijn wat dit doen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Anders zul je een intentieverklaring nodig hebben van je werkgever. Hiermee zegt de werkgever inprincipe toe om je bij de volgende contractverlenging een vast contract te geven. Maar als jij zegt dat je nog moet beginnen bij je nieuwe werkgever heb je een grote kans dat deze hiermee niet instemt. Want ook met alleen een intentieverklaring zit een werkgever er toch een soort van 'vast' aan. Ligt ook maar net eraan in welk wereldje je werkt. Een werkgever wat een klein bedrijf runt zal hier net wat minder van af weten, en er eerder mee instemmen. Dan bijv een werkgever wat in het banken en verzekeringswereldje zit.
Wij hebben een huis gekocht toen ik net een maand bij mijn werkgever aan de bak was. Van de bank moest ik minimaal 3 maanden in dienst zijn en een intentieverklaring hebben. Die kreeg ik gewoon van mn werkgever. Mijn man had wel een vast contract maar ik was toen nog kostwinner dus mijn salaris was echt nodig. Geen problemen gehad dus. Dit was in 2015. Ook tegen gunstige rente alleen mochten we het toen maar maximaal 10 jaar vast zetten hierdoor en we hebben aardig wat eigen geld moeten in brengen. Bepaald percentage Half jaar later werd mijn contract vast.
Met een intentieverklaring zit de werkgever nergens aan vast. Het is alleen een voornemen om je bij gelijkblijvende bedrijfsomstandigheden en gelijkblijvend functioneren een vast contract aan te bieden. Je kunt met een intentieverklaring echter nergens aanspraak op maken. Het is geen belofte, alleen een voornemen. De werkgever is op basis van die verklaring nooit verplicht je ook daadwerkelijk een vast contract aan te bieden. Edit: maar voor een hypotheekaanvraag helpt het enorm.
Wij hebben dat 3 jaar geleden ook gehad. voor mijn vriend waren we toen een intentieverklaring nodig.
Hier ook een intentieverklaring nodig gehad, minimaal een 1jarig contract en mocht niet langer in de proeftijd zitten.
wat wij ca. 3 maanden geleden gehoord hebben is dat als je werkgever bijvoorbeeld geen intentieverklaring wil geven ze je bij de hypotheekaanvraag beschouwen als een flexer, en hierbij gaan ze dan inderdaad tot 3 jaar terug kijken of je altijd een stabiel inkomen gehad hebt. volgens de adviseur toen werd daar nooit moeilijk over gedaan. ook niet in t geval je beide een tijdelijk contract zou hebben, maar in hoeverre dat ook werkelijkheid is geen idee natuurlijk. ik heb zelf ook een tijdelijk contract nu, man vast contract. ik ben ruim door m'n proeftijd heen (dat kan namelijk wel een dingetje zijn in je proeftijd dacht ik dat ze vertelde toen), maar hoe ze het vertelde en gezien ik al ruim 10 jaar (vast) werk heb gehad met stabiel loon (natuurlijk wel omhoog ontwikkeld ) maak ik me eigenlijk geen zorgen. maar zou dus vooral met een hypotheekadviseur gaan praten
De meeste werkgevers doen niet moeilijk over een intentieverklaring omdat ze ermee nergens aan vast zitten en de werknemer er geen rechten aan kan ontlenen. Ik zou me er dus geen zorgen om maken.
Wij hebben dit jaar ons huis gekocht. Ik heb een vast contract, mijn man toen nog niet. Hij moest een intentieverklaring opvragen en het hypotheekbedrag was mede afhankelijk van zijn gemiddelde jaarsalaris van de afgelopen 3 jaar. Als hij toen een vast contract zou hebben zouden we €30.000,- meer hypotheek kunnen krijgen.. gelukkig hebben we ons huis kunnen kopen, maar het scheelde niet veel.
Wat vreemd eigenlijk. Mag ik vragen bij welke aanbieder dat was? Heb laatst een gesprek gehad bij de hypotheker en daar werd gewoon gerekend met mijn huidige tijdelijke contract. Al zou ik dan een intentieverklaring moeten regelen maar er werd wel met 100% inkomen gerekend (huidig inkomen, niet afgelopen 3 jr. Zou ook niet realistisch zijn want ik ben net van school en werkte daarvoor niet fulltime).
Staat ook op de website van de hypotheker dat met een intentieverklaring je inkomen bepaald word adhv je huidige inkomen. Of heeft hij 0-uren oid?
Hij had gewoon een fulltime functie via een uitzendbureau zonder jaarcontract oid. Misschien dat het daar aan heeft gelegen dat de hypotheekverstrekker zeker wou weten of wij de lasten konden opbrengen. We hebben een onafhankelijk financieel adviseur als tussenpersoon gehad.
Wij hebben drie jaar geleden een hypotheek gekregen met beiden een tijdelijk contract. Het was niet makkelijk, we hadden een goeie, dure financieel adviseur die het uiteindelijk voor elkaar kreeg. Vooral mijn man had wel goeie vooruitzichten op een goeie baan na zijn tijdelijke contract.
Hier een hypotheek op alleen mijn man zn salaris. Hij heeft geen vastcontract en ze wilden een intentieverklaring, meer was het niet. Als ze bij het stukje over een vastcontract bij goed functioneren ja aan vinkten was 1 jaaropgave genoeg. Wordt er nee aangevinkt dan berekenen ze het over 3 jaaropgaves. Beide was voor ons geen probleem voor deze hypotheek. Hier helemaal geen problemen gehad omdat hij geen vast contract heeft. Nu bijna 3 weken de sleutel van ons nieuwe huis.
Ja exact dat hadden wij ook. Nu konden wij het zelf in brengen maar toch. Half jaar later had ik een vast contract. Hadden we toch een groter huis kunnen kopen haha
T is alweer een aantal jaren geleden, mar mijn werkgever wilde absoluut geen intentieverklaring afgeven. Mijn man had wel een vast contract. Toen is bij mij het salaris gemiddelde van de afgelopen drie jaar uitgerekend en meegenomen. Van die drie jaar had ik 1 jaar niet gewerkt, maar kwamen gelukkig toch uit op het bedrag dat wij wilden lenen (wilden sowieso niet aan de max zitten).