Frustratie

Discussie in 'De lounge' gestart door tamtam78, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Echt waar ik snap alle frustratie's met betrekking tot het roken heel goed. Zeker als er al weinig inkomsten zijn. Maar zolang jullie partner de werkelijke ernst niet inziet zal hij niet kunnen stoppen of minderen. Blijf niet hameren op het feit dat er geen geld is en hij moet stoppen/minderen. Minderen werkt trouwens niet;) Dat zal eerder averechts werken. Maak er geen: ja maar jij rookt en ik kan niets spelletje van.

Ga serieus het gesprek aan, laat hem zwart op wit de cijfers zien. Daar zal je meer begrip mee kweken dan met verbieden.

En als ik lees "mijn verloofde mag van mij 1 pakje kopen per week" krijg ik kriebels en vraag ik me af in wat voor relatie je zit. Praat en overleg.

En nee, ik rook niet man ook niet. Wel gedaan, niet gestopt om het geld maar voor de kinderen.

2. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje kan per 1 Januari naar de peuterspeelzaal en ik vind dat belangrijk, dus als we het niet kunnen betalen dan maar van de spaarrekening.
    Het is voor een half jaartje, want dan gaat hij naar de basisschool.
    Manlief vind dat soort dingen blijkbaar niet belangrijk genoeg om daarvoor te stoppen.
    @ Nynke: Ja het is ook niet leuk om te zeggen: je krijgt zoveel geld en meer niet, maar soms moet het wel, omdat ze gewoon niet inzien dat meer uitgeven niet kan.
    We hebben wel extra geld, maar dat wil ik niet voor het roken gebruiken, maar voor leuke dingen doen, kleding en cadeautjes voor verjaardagen.
    Manlief heeft straks met kerst 2 weken vrij en dan willen we ook wat leuks doen dan spaar ik daar liever voor.
    Hij weet hoe het ervoor staat ik betrek hem overal bij en zeg hoeveel hij op rookt, maar het lijkt hem niks te doen.

3. knap

knap Niet meer actief

IK rook persoonlijk. Maar ik koop zelf draai sigaretten een bus per week is ongeveer 15 euro per week zo maak ik het goedkoper. Als hij met drie pakjes toe kan per week komt hij met een bus shag goedkoper uit en bezuinigd hij mee. En doet hij er waarschijnlijk nog langer over voor dat die bus leeg is. Dat zou hij dus wel kunnen doen.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat hij mee moet bezuinigen maar als hij niet wil stoppen dat het ook mogelijk moet zijn zijn keuze!

Hij werkt er ook zelf voor toch? En hoe meer je zegt dat hij moet stoppen hoe meer kans je hebt dat hij het niet gaat doen.

En jij moet dan ook maar een paar euro per maand voor je zelf nemen. Net zo eerlijk. Gun elkaar de pleizertjes dat het bij hem roken is is zijn probleem.

4. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Ik kan het voorstellen, maar ik denk dat hij een bus niet zit zitten hem kennende.
    Hij werkt er zelf voor dat is waar, maar er is een grens bij mij en dat is als er andere belangrijkere dingen voor moeten wijken dan vind ik dat hij moet minderen.
    Leuke dingen doen met het gezin vind hij ook belangrijk.
    Hij hoeft ook niet te stoppen als hij het maar probeert te redden met 50 euro in de maand dat is 2 pakjes in de week.
    Ik kan wel wat geld voor mezelf nemen, maar ik gebruik het liever voor belangrijkere dingen dan dat ik het aan onzinnige dingen uitgeef, maar dat zal ook wel een verschil tussen mannen en vrouwen zijn.
    Als ik echt iets nodig heb haal ik het wel.

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Haha, dit denk ik ook wel ja!

Hier jaren geleden ook vaak discussies met m'n man gehad, omdat ik rook. Hij wilde graag dat ik zou stoppen met roken, ik wilde dat hij dan zou stoppen met alcohol drinken. Dus dat hebben we ook afgesproken, dat als HIJ zou stoppen, IK ook zou stoppen. Oftewel, dat gaat nooit gebeuren :p

Tja, ik rook 1 pakje shag per week (dus 6,80 voor de shag en dan nog vloeitjes, dus zeg een 7,50 per week). Komt neer op 30 euro per maand. Vind dus ook wel dat je man behoorlijk veel rookt, zou al veel schelen als hij 1 pakje per week minder zou roken (of kijken welke shag goedkoper is, kan ook redelijk wat schelen).

Dingen als 'mijn verloofde mag 1 pakje shag in de week kopen' zou hier niet gebeuren, ik laat me niet door m'n man vertellen wat ik wel en niet mag. Als hij zulke acties zou uithalen, zou hij een groot probleem hebben :D.

Financiën hebben we hier beide zicht op, hij werkt en verdient meer dan mij. En ja, hier gaan we ook wel bezuinigen enzo, maar dan meer op aanvullende verzekeringen waar we niks mee doen, en de gewone boodschappen (frisdrank, lekkere dingen etc).

6. sarah1989

sarah1989 Fanatiek lid

26 aug 2012
    1.090
    8
    38
    Vrouw
    Arbeider
    belgie
    ik vind dat je gelijk hebt
    want ik ben zelf een kettingrookster:p
    En Manlief vind ook dat er teveel geld naartoe gaat
    maar ik denk dat enkel je ventje er iets aan kan/wil doen
    als je gaan pushen gaat het mss erger worden
    want als manlief zaagt rook ik er nog meer:D

Roken is verslavend idd dus ik denk dat je daar niet zo snel van af geraakt' minderen is ook al een hele last als je er geen karakter voor hebt

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik begrijp je punt. Heb zelf trouwens een bloedhekel aan roken. Ik erger me altijd aan de mensen die zielig doen, omdat ze zo arm zijn. Terwijl je overal de sterke drank en de sigaretten ziet. En de nieuwste mobieltjes, IPAD's en andere zaken die ik niet eens heb. Ter verduidelijking om ergernissen te voorkomen: dit gaat niet over jullie! Je ziet het gewoon steeds weer op tv...

Maar ja... zie maar eens even te stoppen. Als hij het niet wil gaat het over ben ik bang, verslaving is iets ingewikkelds. Als hij er niet voor 100 % achter staat, gaat hij er misschien over liegen en dat wil je al helemaal niet.
    Mijn man rookt ook trouwens, hij beloofd te stoppen als de kleine geboren wordt. Elke sigaret kan momenteel dus zijn laatste zijn haha! ben erg benieuwd of het hem lukt, ik maak er geen punt van.

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Hij rookt al jaren en heb er nooit een punt van gemaakt.
    Wel zeg ik dat ik liever heb dat hij stopt, maar goed als hij er niet achter staat houdt het op.
    Nu gaat het ten koste van andere dingen en dan vind ik het een ander verhaal.
    Hij heeft al goedkopere shag gehaald, maar per 1 januari gaan de prijzen ook weer omhoog, dus dat schiet ook niks op.
    Ik ben elke dag met de financiën bezig hoeveel hebben we nog etc etc en daar wordt ik doodmoe van en het lijkt hem allemaal niks te doen.
    Ik vind het niet leuk om er steeds over te zeuren en hem op de vingers te tikken, maar onbezorgd geld uitgeven zit er nu niet in en dat hij dat wel doet dat vind ik moeilijk.
    Soms denk ik ook wel waar maak ik me druk om hij doet het ook niet, dus waarom ik wel, maar ik wil niet het spaargeld aanbreken en niet in de schulden raken hier door(hij ook niet, maar stoppen met roken is teveel gevraagd;))

Deel Deze Pagina