Frustraties over borstvoeding: opgeven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bolkje, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hoe zijn de luiers nu?
    Ben je toevallig op een grotere maat overgestapt,dan lijken ze hier ook lichter terwijl het meevalt.
     
  2. Net was ie goed vol, maar heb hem ook weer wat kv gegeven. Voel me wel een faal nu…. :( Manlief vindt dat ik nu moet kolven om de productie op gang te houden… Zelf wil ik de handdoek alweer in de ring gooien. Mannetje was net weer zó aan het huilen…. Achteraf bleek dat ie 'gewoon' overprikkelt was en dat het helemaal niet aan de bv lag, maar toch voelde het wel zo en ik wil me niet constant zo angstig voelen dat ie te weinig binnenkrijgt :(

    sorry voor mijn gezeik :(
     
  3. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Kan je hem bv elke 2 tot 3 uur proberen te voeden?
    Hij heeft misschien de kracht nog niet om lang te drinken, waardoor hij minder krijgt dan met de fles. Vaker voeden helpt je productie en hij krijgt meer binnen.
     
  4. Dat heb ik vandaag ook de hele dag gedaan vanaf die eerste halfvolle luier :) Maar het lijkt weinig te helpen. :(

    Ik ben gewoon heel gevoelig voor stress en mijn toeschietreflex doet het gewoon niet als ik stress heb, lijkt het. Sinds ik dus weer begon te twijfelen dankzij die drogere luiers merk ik gewoon dat het weer slechter gaat :(

    Toby maakte ook huilgeluidjes tijdens het drinken, net alsof hij niet snapte waarom er zo weinig uitkwam (of misschien interpreteer ik het alleen zo!)

    Daarnaast heeft hij ook een soort blaartje op zijn bovenlip sinds gister. Een zuigblaasje geloof ik, als ik het op google opzoek…. vind dat ook zo zielig eruit zien :(
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Heel begrijpelijk hoor! Rustig aan, dit was even nodig blijkbaar om jou tot rust te brengen. Vannacht kan je het gewoon weer oppikken en live voeden :)
    Probeer idd overdag niet meer dan 3 uur tussen de voedingen te laten. Das wel belangrijk denk ik. Zoveel mogelijk oefening voor hem en.zoveel mogelijk stimulans voor je borsten :)
    Het kan even duren maar je gaat zeker resultaat zien!

    Ik denk dat je deze periode eigenlijk moet zien als je 2e kraamperiode. Veel aanleggen,veel huid op huid. De fabriek echt opstarten!
     
  6. Corry

    Corry Bekend lid

    14 aug 2012
    622
    0
    0
    Een zuigblaasje moet je positief opvatten! Dan doet hij goed drinken! Tenminste zo is onze ervaring. Wij hadden zo'n snoepkontje die de eerste 3 weken continu een zuigblaasje had op zijn bovenlipje. En hij was met dag 6 al over zijn geboortegewicht (4255gram) heen, dus dat zuigblaasje was niet van te weinig melk hoor.
    Zie je het zuigblaasje op de foto?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • gs.jpg
      gs.jpg
      Bestandsgrootte:
      14,5 KB
      Weergaven:
      173
  7. Zo ziet het er bij ons mannetje ook uit…. Na het drinken zie je het op z'n ergst; tussendoor lijkt het weer een beetje weg te trekken. :(

    Hier is het helaas geen teken van goed drinken, denk ik. Het aanhappen is toch wel heel erg lastig voor ons mannetje, hij heeft de neiging om alleen mijn tepel te happen en niet de tepelhof erbij te nemen…. waarschijnlijk toch doordat ie 2 weken alleen maar de fles heeft gehad. En ik vind het lastig om hem hier goed bij te helpen. En ook het vacuüm met mijn pink verbreken gaat lastig. Soms heb ik het verbroken maar weet ie op de een of andere manier toch weer mijn tepel vast te grijpen en dat doet zeer!!! Niet te zuinig!:$

    Slikbewegingen maakt ie wel, maar soms zit er wel erg veel tijd tussen, het is nooit zo dat ie meerdere slokken achter elkaar neemt, daar zit altijd wel veel tijd en gesabbel tussendoor…
     
  8. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wat vervelend dat het niet lekker loopt.
    Ik herken het helemaal! Ik heb geen 19 pagina's terug gelezen dus weet niet welke tips je al hebt gehad. Maar bij ieder klein hongersignaal aanleggen, maximaal 3 uur ertussen. Borstcompressie als hij niet echt meer drinkt en als je het idee hebt dat hij te weinig op heeft nakolven en met een cupje of fingerfeeder geven. Heeft er al een lk mee gekeken? Eventueel een andere lk mee laten kijken, hier zag de 3e lk pas dat onze dochter een te strak lipbandje en verborgen tongriem had!

    De eerste weken zijn bij veel vrouwen helemaal niet leuk en makkelijk, maar daarna is het echt genieten :). Ik heb de vorige keer na een paar weken de handdoek in de ring gegooid en daar vreselijk veel spijt van gehad.

    Ken je de nipple flip al? En met aanleggen mag je best wat druk tussen de schouderbladen geven en SNEL naar je borst brengen, ik was te voorzichtig en daardoor was de hap te klein.

    Succes!
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bolkje: Die melkblaas is echt helemaal normaal. Onze zoon had het ook. En dat aanhappen na het verbreken van het vacuüm is inderdaad pijnlijk, dan hebben ze je tepel eigenlijk zo maar half vast hè. Ook herkenbaar hoor!
    Ik snap best dat het jou frustreert en onzeker maakt. Maar op zich zijn dit normale dingen die er gewoon bij horen. Als je borstvoeding de kans wil geven, dan denk ik dat je er (in ieder geval) 6 weken voor uit 'moet' trekken. Die tijd is vaak wel nodig om borstvoeding goed op te starten en makkelijk te laten lopen. Je hebt daar de afgelopen dagen een paar keer van mogen proeven, dat het gewoon even lekker liep. Maar het gaat gewoon nog even met vallen en opstaan. Nu ging het even niet zo makkelijk en zo goed als je zou willen, morgen misschien weer wel. Ik ben er van overtuigd dat als je doorgaat zoals je nu doet, dat je zult merken dat het gewoon steeds makkelijker gaat, je meer vertrouwen krijgt en het ook steeds fijner gaat voelen.
    Bedenkt: je moet niks, het is voor jou een keuze. En als je hiervoor kiest, dan ben je gewoon al goed bezig en is het nu vooral belangrijk om het tijd te geven.
    Vaak aanleggen, een keer extra wegen als dat een meer vertrouwd gevoel geeft. Komt goed!
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Het zijn ook niet allemaal natuurtalenten....jongste dochter bleef maar in slaap vallen aan de borst. En het drinken ging moeizaam...met tepelhoedje wat beter,maar het duurde toch tot ze een week of 4 was dat ik echt dacht...ja!
    En oudste dochter,je weet het, die had de kracht nog niet. Na 4 weken volledig aan de borst.

    Dus het feit dat hij de fles heeft gehad en nog moet leren goed te drinken, dat is best lastig. Maar geen lange termijn probleem! Rustig aan,het komt goed. Probeer even uit te ademen op de plek waar je nu zit. Hij drinkt,maar zijn techniek is nog niet optimaal. Daar moet je idd op letten. Maar...hij drinkt,en goed ook!
    Jouw lijf heeft alles in huis om baby te voeden. Nu nog een team worden!
     
  11. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik heb zojuist je hele topic gelezen. Wat vervelend dat er zoveel problemen waren en wat fijn dat het nu begint te lopen! Je onzekerheid is herkenbaar.
    Mijn dochter verloor in de eerste 24 uur 13% van haar geboortegewicht en bleef daarna bijna een week steken. Ik was na de bevalling zo uitgeput dat het psychisch doorwerkte en de productie kwam niet op gang. In overleg met de VK is toen besloten tot bijvoeden: eerst aanleggen en zo veel laten drinken als ze zelf wil aan beide kanten, daarna 10 minuten kolven en gelijktijdig gaf mijn man haar nog wat kv na. En overdag niet meer dan 3 uur tussen de voedingen, snachts niet meer dan 4 uur. Dat was erg pittig en misschien had ik toen opgegeven als er niet ernstige allergieën in de familie zaten waarop ik de kans bij onze dochter wil verkleinen. Na de eerse dag kv kwam de productie op gang en zat ik met enorme "pamela's". Nog een dag later heb ik diep adem gehaald en de kv losgelaten. Wel ben ik nog een week of 2 blijven kolven en heb ik heel bewust geoefend met aanleggen. De opbrengst van het kolven werd steeds minder. Maar onze kleine begon behoorlijk goed te groeien, dus de verminderde opbrengst bleek te komen doordat de melk al in de baby zat! Vanaf dat moment ben ik op verzoek gaan voeden en dat doe ik nog strrts. Ze is nu 5 maanden en groeit bovengemiddeld goed, ondanks dat ze toch behoorlijk veel gespuugd heeft (had ze geen last van) tot een paar weken geleden. Ik vond het spugen wat geruststellends hebben; wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen!

    Even om een verhaal met een happy end te laten horen. Mijn tips:

    -zoek op youtube de filmpjes va Jack Newman op. Hij is een Canadese bv-expert. Ik heb enorm veel aan de filmpjes gehad. Ze laten zien hoe je goed aanlegt, hoe je kunt zien of je kindje drinkt of alleen sabbelt en hoeje compressie toepast
    -neem de tijd en laat je niet opjagen, ook niet door visite. Enals je liever niet voedt waar zij bij zijn, trek je je terug
    - Als je op het punt staat om de handdoek in de ring te gooien, geef jezelf dan een week. Denk je er na dieweek nog zo over, dan is het msschien toch tijd om te stoppen. Maar vaak is het een opweling die voorbij gaat.

    Ik ben nu heel blij dat ik toen heb doorgezet! Als het ernmaal looptis het heerlijk! Heel veel succes gewenst!
     
  12. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Hoe is het vannacht gegaan?
    Het meeste is al gezegd, maar ik hoop echt dat je doorzet. Je hebt al zoveel overwonnen!
    Ik zou elke dag gewoon weer opnieuw bekijken. Je kindje is nog heel jong en je begint eigenlijk nu pas met wat je net na de geboorte doet. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Lekker veel huid op huid contact en bij elke kik aanleggen. Het kost gewoon veel tijd en energie!

    Maar ik heb zelf ervaren dat de eerste weken het waard zijn voor later.

    Misschien nog een keer de lk laten komen en tongriempje/ lipriempje laten checken.
    Heb je een goede kolf? Een goede elektrische kolf helpt beter dan een handkolf als je na wil kolven of wil kolven ipv live voeden.

    Welke keus je ook maakt, sta er volledig achter! Want dan is het goed.
    En de tip geef het dan nog een week vind ik ook een goede. Je zal misschien tussen de minder goede dagen ook hele goede hebben. Over een langere periode kan je beter bezien of het voor jou en je kindje wel of niet werkt.
    Je bent al zover gekomen en al heel wat overwonnen. Hou dat vast en weet dat je sterk bent!
    Succes vandaag! Heb vertrouwen in jezelf!
     
  13. Vannacht heeft Tobias maar weer gewoon een flesje gekregen. Vanochtend heb ik hem wel weer de borst gegeven en nu ligt ie wel weer heerlijk?? rustig in de wandelwagen. Maar ik blijf me maar afvragen of ie zo rustig is omdat hij voldaan is, of dat ie rustig is omdat ie niet genoeg energie meer heeft om geluid te produceren.

    Ondanks dat ik gister om 7 uur voor het laatst live had gevoed en daarna ook niet meer had gekolfd, voelen mijn borsten nu nog steeds niet echt vol aan….. Dus ik vraag me sowieso wel een beetje af of de productie niet gewoon gigantisch begint terug te lopen :(

    Het een week geven is een goede tip, maar in principe geef ik het al 2 weken elke keer weer een kans. :)
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Bolkje: Heb je vannacht gekolfd of een fles kv gegeven? Zolang je kunstvoeding geeft, zal je productie teruglopen. Zeker in die eerste weken, als de productie juist op gang geholpen moet worden. Wat al eerder is gezegd: de eerste weken zijn zwaar, maar dat vele voeden is juist heel belangrijk voor de weken / maanden erna. Tenminste: als je borstvoeding wilt blijven geven. Als je dat niet wilt, is het prima om de bv af te bouwen door flesjes te geven en minder aan te leggen.
    Ik zeg het omdat het -vind ik- belangrijk is dat je dit weet, zodat je een bewuste keuze kunt maken. Fles blijven geven = afbouwen en uiteindelijk stoppen met bv. Prima als je daarvoor kiest. Wil je dit niet, dan is de enige oplossing om vanaf nu echt even heel intensief zo veel mogelijk huid-op-huid contact te hebben en bij elke teken wat je maar krijgt aanleggen.

    Als je twijfelt of je baby genoeg drinkt, kun je luiers tellen en wegen. Dat wegen hoeft niet voor en na elke voeding, daar word je alleen maar nerveuzer van en het klopt ook niet altijd goed. Je kunt wel elke dag of om de dag wegen. Daarvoor kun je naar het cb, maar misschien is het makkelijk om even een weegschaal te huren bij de kraamzorg.

    Baby's slapen veel, dus het is lastig om te zien of ze nu gewoon rusten of suf zijn. Meestal kun je er vanuit gaan dat als ze na 2-4 uur zelf aangeven dat ze een volgende voeding willen, dat het dan wel goed zit.
     
  15. m met borisboef

    m met borisboef Bekend lid

    12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    he wat verschrikkelijk lastig als je je zelf zo onzeker over je bv voelt. Wel herkenbaar, maar gelukkig liep het al snel hier goed. Maar misschien is het ook een idee om op zoek te gaan naar iets wat jou helpt om minder onzeker en stresserig erover te zijn. Rescue remedy van Bach? ik weet niet of dat samen mag met bv, maar daar heb ik wel goede ervaringen mee dat alle nare/lastige dingen toch net wat minder lastig zijn wanneer je daar druppeltjes van op hebt.
     
  16. Corry

    Corry Bekend lid

    14 aug 2012
    622
    0
    0
    Dit dus.

    Al leg je elk uur een keer aan! Dan krik je je productie op, want als je nu KV geeft en je kolft zelf niet dan is je vraag-aanbod weer scheef waardoor je dus gewoon niet meer melk gaat produceren. Misschien een tip. Ga lekker 1 of 2 dagen in bed liggen met kindje en laat hem zoveel mogelijk drinken! Aanhappen zal dan goed geoefend kunnen worden, en je productie kan lekker opgekrikt worden.

    Ik heb twee weken geleden nog zelfs snachts een periode gehad dat mijn mannetje mijn productie op moest krikken, hij kwam iedere anderhalve uur. Dit was een vermoeiend nachtje maar erna was mijn productie overdag weer gewoon op peil.

    Nu kamp ik met een borstontsteking omdat ze bij mijn rechterborst een biopsie uit hebben moeten voeren. Nu leg ik ook extra vaak aan om mijn productie op peil te houden en om mijn borst zoveel mogelijk te laten legen.

    De regel om de drie uur aanleggen moet misschien even aangepast worden na iedere 2 uur aanleggen en misschien wel vaker.... Alleen maar om je productie omhoog te schroeven. en een flesje kv geven betekend voor jou kolven. En misschien betekend dat wel een uur powerkolven voor genoeg productiestimulans...

    (ik hoop niet dat ik bot over kom bolkje! Maar wil alleen maar helpen)
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #197 Zoe123, 23 nov 2013
    Laatst bewerkt: 23 nov 2013
    Bolkje, je bent nu zo ver gekomen! Alles wat je nodig hebt is er nu. Borsten die produceren, een kindje dat wil drinken.Wat zou het jammer zijn als je eigen onzekerheid roet in het eten gooit...

    Hierboven is het allemaal beschreven en ik heb het in een eerdere post al gezegd, dit is voor jou de kraamtijd. Het is niet veel anders dan hoe de meesten van ons in de opstartfase waren. Wat aanhap-vraagjes en de voeding moet goed op gang komen. En die nachtvoedingen, die zijn zo belangrijk! Dat is de +++voeding voor jouw borsten. Wat jammer dat die vannacht niet gelukt is.

    Laat je lijf het werk doen, laat je kindje het werk doen.
    Als je die grens niet over durft, en kv blijft geven, zal het juist steeds moeilijker worden en is al je moeite voor niets geweest.
    En ik vind niet dat je het al 2 weken een kans geeft, je bent 2 weken al keihard bezig om de boel weer wat op poten te krijgen! 1,5 dag geleden was je nog superpositief. Alle voorwaarden voor een succesvolle borstvoedingscarriere zijn nu aanwezig. Probeer in dat gevoel te blijven, er is GEEN reden om nu, 36 uur later, opeens te denken dat het allemaal toch NIET gaat lukken. Maar door kv bij te geven, dan komen dus juist je gevoelens uit!

    Aanleggen aanleggen aanleggen, wellicht een keertje nakolven (5 minuten) om wat extra stimulans te geven. Zo deed ik het ook de eerste week, en op het punt waar je nu zit is er echt geen reden om bang te zijn dat het toch niet gaat lukken!

    Hou vol!

    En tenslotte, je zegt dat hij gewoon een flesje heeft gekregen. Maar waarom heb je hem dan niet zelf gevoed vannacht?
     
  18. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Maar hoe lang zat er tussen de laatste keer bv/kolven en de eerste keer vandaag? Want als je er zoveel uur tussen laat, lukt het waarschijnlijk niet in je productie op peil te houden.
    Ook al geef je een flesje kv 's nachts, dan zou je nog moeten kolven denk ik om genoeg te produceren. Volgens mij als je overdag elke drie uur voedt/ kolft kan je 's nachts 6 uur ertussen laten. Maar ik zou vaker voeden/ kolven tot het helemaal op gang is.
     
  19. Corry

    Corry Bekend lid

    14 aug 2012
    622
    0
    0
    's nachts 6 uur ertussen laten geld als je productie optimaal afgestemd is op de behoefte van je baby en dat is nog niet na 3 weken het geval. Sterker nog ik denk dat ik de nachten op 2 handen kan tellen dat ik 6 uur aan 1 stuk door kon slapen zonder te voeden.... iedere vrouw is anders!

    Ik heb een buurvrouw en die voed haar baby nog steeds en is ook een half jaar oud, en die kon vanaf 2-3 weken haar baby laten teren op vier voedingen.... Nou dat zou ik nooit kunnen. Maar dat zijn dan ook echte uitzonderingen volgens mij... Mijn ventje en ik zitten nog steeds op 7 voedingen volgens mij (gemiddeld misschien wel meer maar ik tel het niet :p ), en soms echt wel meer....
     
  20. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Het is ook altijd anders. Hier ook drie verschillende bv periodes!
    Nu ook een baby die met 5 x genoeg heeft. Weet niet wat me overkomt!
    Maar de andere twee zaten rond deze leeftijd rond de 8 tot 10 voedingen.
     

Deel Deze Pagina