Vanmorgen een telefonisch consult gehad met de lk. Ze heeft me een heel andere techniek met kolven aangeraden. Ik heb de medela symphony, met een toeschiet-stand en een afkolf-stand. Hij gaat automatisch na 2 minuten over naar de afkolfstand na 2 minuten Wat ik eerst deed was elke borst afgewisseld 2 keer 5 minuten. Nu moet ik het anders gaan doen Namelijk 2 minuten toeschieten, daarna kijken of er straaltjes uitkomen op de kolfstand, zo niet: weer 2 minuten toeschietstand en daarna straaltjes controleren. Dit doe ik nu drie keer per borst, elke anderhalf uur. Er begint in elk geval wel wat op gang te komen, maar ik vind het wel enorm belastend. Ik kan geen enkele visite ontvangen en echt de hele dag staat in het teken van kolven. Verder had ik dus BHs besteld Zelfs de grootste cupmaat was nog te klein (K). We houden ze nu een paar dagen in huis, in de hoop dat de stuwing wegtrekt en een van de BHs dan wel zal passen. Ondertussen het bh-probleem provisorisch opgelost door een tussenstukje te gebruiken, maar echt een succes is dat natuurlijk niet. In plaats van dat mijn borsten nu steun krijgen vanuit de onderband en beugel, krijgen ze alleen steun vanuit mijn nek en schouders, die dus ook behoorlijk pijn beginnen te doen. Kortom: nog steeds ellendig, maar in elk geval ook wel wat positiefs te melden, want er is nu in elk geval aan beide kanten een heel klein beetje productie.
Ja, ik leg hem ook regelmatig even aan, maar doordat mijn tepels zo hard zijn van de stuwing kan hij ze niet echt naar binnen zuigen, waardoor hij ook geen zuigreflex krijgt. Morgen komt de lk misschien ook nog langs, als het nog nodig is. Merk wel dat mijn tepels weer net iets meer soepelheid terugkrijgen dankzij het regelmatige kolven dat ik nu doe..
Ik werk zelf in de kraamzorg.. En geef zelf bv.. Zal nooit in iemand zijn borsten of tepels knijpen en zeg altijd.. Als ik je zeer doet alsjeblieft melden.. En ergste war ik vind is dat ze een lk afslaan.. Als ik zulke grote borsten zie dan bel ik zelf al gelijk ( bij ons kraambureau is in de kraamtijd de lk gratis ) ik kan zelf wel aanklote en weet veel advies maar laat het dan toch veel liever over aan iemand die er echt verstand van heeft!!!!.. Oftewel ik vind kvz erg slecht en naief en de vk ook!!!!!! Als je niks kolft wil niet zeggen dat je niks produceert.. En waarschijnlijk zit je zo geforceerd en focus je je zo erg op dat er wat uit komt dat je je niet goed ontspant en daardoor je er weinig uitkolft.. Blijf advies inwinnen bij de lk.. Succes!!!! En probeer toch te genieten van je kindje..
Ja die stuwing gaat wel weer weg ik zou wel idd genoeg aanleggen ivm speen tepel verwarring .... Die stuwing moet je nu even doorheen. Komt goed je doet het volgens mij prima hoor
Hier kolfde ik trouwens ook altijd minder .... Is toch anders, een kindje aan je borst of zo'n kolf Ga je er nog melding van maken trouwens bij het kraambureau? Want zo iemand gaat een hoop bv momenten verpesten bij mama's ben ik bang. Zo zonde
Ik weet het niet. Verder is ze echt superlief en ik heb ook niet het idee dat ze het uit verkeerde bedoelingen doet. Ze heeft zoiets van: als er een paar druppeltjes melk op de borst zitten en die kleine proeft dat, dan zal hij de borst sneller met eten gaan associëren . Voor mij klonk/klinkt dit ook logisch, maar het doet wel verrot veel zeer @Erzi: van ons mannetje geniet ik gelukkig elk moment van de dag.
Er is trouwens een techniek om met je vingers voorzichtig druk uit te oefenen op het tepelhof, zodat de melk tijdelijk een beetje weggedrukt wordt en je tepels wat zachter zijn: beter aan te happen dus. Staat volgens mij op borstvoeding.com beschreven.
Ja maar ze hebben wel geen actie ondernomen verder door zelf een lc te bellen.... Dat had ze wel moete doen
Bolkje, heb je al geprobeerd te kolven vlak na het douchen. (En dan ook echt vlak erna, dus de kolf echt al klaarzetten in de badkamer.) Bij mij liep het na een warme douche altijd als een tierelier, ook tijdens een productiedip. Meestal wekte ik dan aan het eind van de douchebeurt al een tsr op door een beetje te masseren. Eventueel je kindje in een wipstoeltje in de badkamer erbij. Kijken naar je baby helpt ook een tsr op te wekken. Ik had altijd een paar foto's van onze zoon in mijn kolftasje zitten. En op mijn werk had ik meestal de iPad b me met een paar filmpjes, dat werkte nog beter. Hoewel ik uiteindelijk ook ee tijdje oxytocine ben gaan gebruiken. Dat werkt goed, maar ik vond een nadeel dat ik het idee had dat ik er wat afhankelijk van werd.
Bij mij is het ook tobben hoor. Mijn tepel trekt terug in mijn borst waardoor mijn meisje ook niet goed kan aanhappen. Heb platte tepels zeg maar. Dus ik voed met tepelhoedje en kolf ook. En langzaam begin ik ook te beseffen dat ik moet besluiten hoe lang ik dit nog ga volhouden. We kijken het nog een paar weken aan en dan zien we wel weer verder iig. Wat betreft het kolven ... ik herken het. Ik voel me zo'n koe als ik op de rand van het bed zit. Omdat ik grotere borsten heb, moet ik iets voorover hangen om te zorgen dat de meld ook daadwerkelijk naar het flesje drupt en niet in het schild blijft, vreselijk frustrerend. Ik haal er nu op een goede dag 25cc uit (2 borsten 2 x een kwartier, met fikse borstcompressie). Overigens heeft onze kv ook de lk niet gebeld, dat hebben wij gedaan. Ik vind persoonlijk ook dat dat iets is wat de moeder moet beslissen. Ik zou het iig niet erg op prijs gesteld hebben als onze kv zonder ons medeweten een lk had gebeld die op een goede dag op de stoep zou staan. De lk is 2 x geweest bij ons, op ons verzoek. Ook zij heeft geknepen in mijn borsten (compressie) en gisteren ook geknepen rond de tepelhof om zo wat melk op de tepel te krijgen en hopen ze makkelijker aanhapt. Maar zij vroeg wel toestemming daarvoor, dus ik weet niet hoe dat bij jou is verlopen. Is een tepelhoedje niets voor je? Ook hebben wij gisteren de (voorlopige) truc gevonden bij mijn kleine ... een paar slokjes uit de fles laten drinken en dan hapt ze opeens wel goed aan de borst. We foppen haar dus even (of kick starten zoals ik het noem).
Voor iedereen met grote borsten een tip. De kolf van ameda heeft licht gehoekte schilden, echt ideaal! Dan hoef je niet meer onhandig voorover te hangen.
@Strijkkraal: soort van fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zich afentoe een koe voelt. ik herken het probleem met de borstschilden. Vanmiddag heb ik even een kwartiertje met ons mannetje naakt tegen me aan op bed gelegen. Direct daarna hebben we hem links aangelegd (ook even met tepelhoedje) en heeft ie een paar druppels melk eruit gekregen . En nu net: opeens lekkage Ik was nog met rechts bezig en mijn linkerborst begint spontaan te druppelen; wel 5 druppels Ik heb dus besloten dat mijn man vanavond en vannacht de flesjes mag geven, en dat ik dan voordat hij dat doet even aanleg en kijk wat er gebeurt. Daarna ga ik kolven en mag hij dan het flesje geven hopelijk werpt het resultaat af. Verder nog steeds beginnende borst-ontsteking, maar het is gelukkig niet erger geworden .
Superfijn dat je nu melk uit je bborst hebt zien komen. Je klinkt gelukkig al een stuk positiever. Veel succes vannacht met aanleggen en voeden!
Hi dames, Ben ik weer! Wat een ontzettende rotdag is het vandaag zeg! Vanmorgen is de lk langsgeweest. De afspraak was bedoelt om tips te krijgen hoe ik kan kolven en aanleggen met mijn grote borsten, maar liep dus uit op heel iets anders. De lk schrok heel erg. Ze vond de ontstekingsreactie van mijn borsten heel zorgwekkend en heeft me met klem aangeraden om de komende 24 uur bedrust te houden, en geen visite meer te ontvangen. Aangezien ik me verder niet ziek voel voel ik me hier behoorlijk gefrustreerd over. En eerlijk gezegd: ik ben er ook heel slecht in Loop me alleen maar op te fokken en druk te maken en ik mis het contact Verder moet ik nu dus elke anderhalf uur kolven, met voorafgaand aan het kolven de borsten masseren, opwarmen en naderhand afkoelen. Ik ben alles bij elkaar bijna 40 minuten bezig per sessie, en kom dus nergens anders meer aan toe. Hoe kan ik rust nemen als ik alleen maar gemolken wordt?! Gelukkig helpen de tips van de lk wel en heb ik nu ongeveer 15cc per kolfbeurt. Alleen wacht ik nog steeds op de eerste keer dat ik straaltjes melk krijg ipv druppels Zodat ik wat langer kan doorkolven. Verder beginnen de harde plekken ook wat af te nemen . Probleem is alleen: het consult met de lk gaat vanaf nu telefonisch en ik heb gewoon geen vertrouwen meer in de vk en de kz wat betreft hun oordeel over of het wegtrekt of niet. Sorry, beetje onsamenhangend verhaal,maar ik ben gewoon echt de hele dag alleen maar hiermee bezig en wilde gewoon ff mijn frustratie kwijt
He wat vervelend weer. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om rust te nemen, maar kan me voorstellen dat je ook gewoon contact wilt en je kleintje wil laten zien. Misschien is daar een middenweg in te vinden? Alleen wat mensen die jou rust brengen en zelf dan niets doen. Daar knap je misschien juist wat van op. Kolven kan inderdaad een rotklus zijn als je er zo weinig van terug ziet. Ik hoop inderdaad dat je wat meer ziet, dan loont het wat meer de moeite. Succes weer en doe voorzichtig met jezelf!
Als het advies van de lk je meer onrust oplevert dan rust schiet je er niets mee op. ☺ Zoveel mogelijk je rust pakken al is daar amper tijd voor tussen het kolven door. Heel veel succes en ik hoop dat je snel de vruchten mag plukken van alle moeite die je al gedaan hebt. Je bent echt een doorzetter. Denk dat de meeste vrouwen er al de brui aan hadden gegeven.
Vervelend zeg! Maar met een beginnende borstontsteking is nu stoppen ook niet echt een optie. Fijn dat de harde plekken minder worden. Je hebt geen koorts? Veel sterkte!