Elke avond heb ik zoiets van: morgen stop ik ermee, maar dan 's morgens ga ik weer zo twijfelen of dat wel de juiste keuze is Gisteravond zat ik er helemaal doorheen. Ik had met de KZ afgesproken om elke twee uur te kolven, maar ik zit dan dus echt een uur met dat apparaat aan mijn borsten om er 40cc uit te halen Dus 3 keer kolven voor 1 flesje, zo'n beetje. Om 8 uur hadden we een flesje gegeven en daarna was ons mannetje nog aan het huilen en dan voel ik me zó machteloos terwijl ik aan dat stomme apparaat zit Ik heb gewoon het gevoel dat ik heel erg veel mis van hem, in de tijd dat ik zit te kolven. Ik kan hem dan niet troosten, niet met hem knuffelen, hem niet in bad doen . Soms voel ik me meer een toeschouwer van zijn leven dan dat ik er een rol in speel Ja, de rol van 'de kolvende vrouw op de achtergrond'. Waarom het aanleggen niet goed gaat: ik heb erg grote tepels en Toby heeft een klein mondje. Dus hij krijgt die tepel gewoon niet helemaal naar binnen gezogen. Het is hem één keer gelukt, maar daarna dus niet meer . Kan wel janken nu
Geen idee . Vonden zowel de VK als KZ niet nodig Ik heb het nu opgegeven, ik ben er klaar mee. Ik wil niet over 5 weken spijt hebben dat ik niet van mijn mannetje heb genoten tijdens de eerste weken van zijn leven omdat ik constant aan een melk-machine hing.
Je hebt je best gedaan. Als dit voor jou het beste voelt dan is het een goede keuze en hoop ik dat je nu lekker van je mannetje kunt gaan genieten en dat je niet al te veel last krijgt met het afbouwen.
Lieve Bolkje, ik weet dat je nog geen half uur geleden hebt geschreven dag je er klaar mee bent, maar ik wil je toch even mijn ervaring meegeven. Jouw verhaal lijkt precies op mijn verhaal, met name wat betreft het kolven, maar die neusspray die dirksmama noemt was werkelijk hetgene dat ik nodig had, toen ging het kolven wel en steeg mn opbrengst al heel snel naar meer dan die 40 cc (op dag 14 na de bevalling kolfde ik ook nog maar 40 cc per keer... Het kan echt zo'n verschil maken! En nu geef ik alweer bijna een jaar met heel veel plezier BV, ondanks die rottige eerste weken. Wat je ook doet, veel sterkte!
Ik heb echt mijn best gedaan om die neusspray te krijgen, maar echt overal liep ik tegen muren aan. De VK vond het niet nodig, de HA vond het te snel . Over het afbouwen: ik heb het idee dat ik daar ook advies over heb gekregen dat niet klopt. Namelijk: opbinden en alleen nog maar kolven als ik het gevoel heb dat mijn borsten op knappen staan En als dat niet gebeurt, in elk geval 's avonds even leegkolven. Ik heb het gevoel dat dit niet klopt
Wilde de lactatiekundige het ook niet voorschrijven dan? Als ik het zo lees ben je nu niet 'gezegend' met de meest hulpvolle mensen om je heen :x zo jammer.... Wat betreft het afbouwen, het advies dat jij hebt gekregen is een manier die kan, maar wel met een wat groter risico op borstontsteking. Lees deze link anders even Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afbouwen - Afbouwen borstvoeding door middel van kolven
Gatsie wat akelig dat ze die neusspray niet wilden voorschrijven. Ik heb ook geen idee of er andere manieren zijn om eraan te komen. Misschien heeft hier nog iemand een receptje liggen waarmee een flesje gehaald kan worden . Ik heb geen idee hoe je het moet doen met afbouwen. Wat denk je dat er niet klopt aan het advies dat je hebt gekregen?
Als je wil stoppenrima Maar als laatste stap...ja,de spray! De VK,daar heb je verder niets mee te maken. Op je strepen gaan staan. De HA wil niet geven? Aangeven dat dit voor jou het eind van het verhaal is. Het is de spray of over naar kv.Wanneer zou het dan WEL een geschikt moment zijn om de spray voor te schrijven?? Anders een andere HA eisen!! Ik heb zelf ook altijd gebruik gemaakt van de spray omdat ik helaas geen kolfkampioen was. Echt waar,het kan een enorm verschil maken!!! Het advies van afbinden is een advies uit 1973,bizar dat dit nog steeds verkondig wordt door professionals die kundig moeten zijn.Wederom duidelijk dat de kennis ontbreekt. Langzaam afbouwen,bij rode of harde borsten de druk er af kolven. Maar ik hoop dat je de spray toch een kans geeft. Je hebt al zo veel gedaan,je kindje is er net, en je hoeft er verder geen extra handelingen voor te doen. (oke de HA overtuigen maar die moet niet zeuren)... Succes!
Ik vind het ook idioot eigenlijk dat niemand je die spray wil geven, ook niet in het kader van afbouwen, want hoe kun je in hemelsnaam 1 keer per dag helemaal leegkolven als je geen toeschietreflex hebt. Voor ik de spray had kolfde ik ook alleen maar druppels, precies wat jij beschrijft. Met de spray had ik (eindelijk) straaltjes! Sta op je strepen meid. Heb je geen verloskunigenpraktijk met meerdere VK's, dat een ander het voorschrijft. Bel je Lactatiekundige anders nog eens, of laat je man het doen (was hier behoorlijk effectief richting de huisarts moet ik zeggen )
Ik zal het vanavond voorzichtig eens opperen bij mijn man Maar volgens mij is die nogal opgelucht dat ik ben gestopt; hij zag me langzaamaan in een huilend wrak veranderen door al die bv-problemen en is blij dat we dat nu achter ons laten, gaf hij vanmiddag nog aan
Tuurlijk,en begrijpelijk. En ik kan me voorstellen dat hele nieuwe plannen maken of nieuwe technieken en weet ik wat allemaal,niet meer in je plan past. Maar als je morgenochtend de spray in huis hebt en blijkt dat ie werkt...who knows! En werkt het niet Dan weet je dat en kan je gaan focussen op afbouwen
Heb het net besproken met manlief. Hij zegt: als jij het nog wilt proberen, dan sta ik achter je Wat een schat toch he? Nu nog even denken of ik het zelf nog wil . Het was wel een heel fijne dag vandaag, gewoon even niet bezig zijn met kolven, heerlijk zélf alle flesjes en verschoningen kunnen doen en tussendoor ook nog kunnen slapen (ben nog steeds niet helemaal bijgekomen van de wandeling van afgelopen zaterdag!! )
Mijn huisarts wilde de spray ook niet voorschrijven omdat het niet meer melk maakt, alleen maar ervoor zorgt dat het makkelijker komt. Maar omdat het makkelijker komt kan ik beter kolven en soms gebruikte ik het ook als mijn zoontje niet effectief genoeg dronk. Door de spray kon hij beter leegdrinken waardoor mijn borsten ook de prikkel kregen om te produceren. Daardoor een spiraal omhoog ipv omlaag. Ik heb ook tegen hem gezegd, in het ergste geval werkt het niet en dan heb ik 15 euro voor niks uit gegeven. Dat vond ik het wel waard. Juist omdat jij al een ontsteking hebt gehad denk ik dat je wel melk hebt, maar dat het er niet goed uitkomt. Ik kan me voorstellen dat het slopend is om zoveel moeite te doen en niks terug te zien. Wees ook alsjeblieft lief voor jezelf. De eerste tijd met een kindje is sowieso heel zwaar en dit maakt het extra vermoeiend. Maar je begeleiding helpt ook echt niet mee. Afbinden lijkt mij voor jou vooral een heel erg pijnlijk verhaal. Ik zou je dus aanraden rustig af te bouwen. Nogmaals virtuele knuffel. Succes.
Sterkte met je beslissing. Ik weet precies hoe je je voelt. Ik voel ook dat ik op een weegpunt sta en ik moet beslissing hoe ik verder wil Ik persoonlijk moet zeggen dat ik geen voorstander ben van medicatie. De LK die mij adviseert had het over Domperidon, en heeft ook de neusspray even geopperd. Wij (of beter ik) ga niet met medicatie werken. Geen voorstander van. Je weet nooit wat er later weer uitkomt. Denk aan de Softenon gevallen en vroeger werd ook vrijelijk aan kinderen fluoride tabletjes gegeven. Nu weten we ook dat dat puur vergif was. Het hoeft niet zo te zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik wil dat risico nou net niet lopen.
Bij domperidon dacht ik hetzelfde. Dat heb ik dus ook niet gedaan. De neusspray heb ik ook gelezen, en dat durfde ik wel. Je kan voor de zekerheid de bijsluiter lezen op internet. Valt erg mee vond ik.
Ik kan me goed voorstellen dat je het opgeeft als je alles moet kolven. Als je je kleine nu aan de borst kon krijgen was het allemaal wat minder vermoeiend. Nu ben je dubbel werk aan het doen. Hopelijk als je kleine wat ouder is, dat deze dan wel goed kan aanhappen. Ik zou blijven proberen aanleggen, als dat lukt, dan is dat zoveel fijner dan kolven! Ik zou voor mezelf een datum afspreken: tegen die tijd moet het goed lopen en anders stop ik. Misschien heb je dat punt al bereikt, dat kan ik me goed voorstellen na alle ellende. In ieder geval zou ik niet zo radicaal afbouwen, als je al een beginnende borstonsteking hebt gehad. Weet niet wie je dat advies heeft gegeven?
Dat advies komt van de kraamzorg Ik vind het zelf ook nogal riskant. Heb het vandaag wel opgevolgd het advies en nu net gekolfd . 20 cc per borst. Dus echt heel erg weinig voor een hele dag...
Als eerste echt knap wat je allemaal doet. Ik heb niet echt advies maar wel ervaring met kolven. Tijdens de kraamweek ook 200 cc in een borst de ene keer kolfde ik makkelijk min 100 per borst ik had juist teveel in het begin. Ook niet makkelijk aanleggen. Maar als ik weinig voorraad had kolfde ik ineens bijna niets. Stress en ongemak beinvloeden je kolfopbrengst echt. Als je besluit af te bouwen zou ik het niet zo doen ivm borstontsteking. Als je afbouwt heb je mischien toch de spray nodig om de spanning af te kolven. Ik geloof dat je dan alleen kolft bij erg volle borsten. Sterkte bij je besluit
Wat een bezopen begeleiding heb je zeg! Met zulke 'hulp' is het niet raar dat je opgeeft. Ze zouden zich dood moeten schamen. Die neusspray geven ze notabene in het ziekenhuis al, vlak na de geboorte! En ik denk dat je er echt iets aan hebt, want als ik het zo lees zit het probleem vooral in het toeschieten van de melk, daar is die spray nou net ook voor bedoeld. Als je de energie nog op kunt brengen, EIS dan syntocinonspray! Want ook als je stopt, de komende dagen moeten je borsten leeg. Je zit niet te wachten op ook nog eens een borstontsteking boven op alle ellende!