Volgens mij kun je die huren bij de thuiszorg of misschien bij de lactatiekundige... Ik heb er 1 te huur gehad van mijn lactatiekundige, om Jitte een paar dagen voor en na de voeding te wegen omdat het onduidelijk was of ze wel genoeg dronk. Ik moet er wel bij zeggen dat het voor mijn eigen rust niet goed was... Ik werd helemaal zenuwachtig als ze een keer minder had gedronken dan het rekensommetje (150cc per kilo lichaamsgewicht delen door het aantal voedingen). Na 2 dagen heb ik ook niet meer gewogen, alleen nog 2x in de week om te kijken of ze over het geheel genomen goed aankwam.
Wow Nikita, ik neem mijn petje voor je af. Ieder beetje dat Noa van jou drinkt is weer iets! Dat volledig kolven heb ik in Deane's eerste week een paar dagen moeten doen, en ik vond dat erg zwaar (ik kon overigens ook niet meteen genoeg kolven voor hem, dus moest eerst aanvullen met kv, maar dat is later helemaal goed gekomen). Ik vind het echt knap van je dat je het ervoor over hebt. Fijn dat er wel wat productie is, en dat Noa ook rechtstreeks bij jou aan de borst kan drinken. Let je een beetje op jezelf? Overigens helemaal eens met de anderen: wat een mooie foto heb je geplaatst. Een prachtig meisje! (en wat fijn dat zij geen reflux heeft, maar gewoon alles binnenhoudt wat je haar geeft!)
Nikita, ik lees hier al een tijdje mee. En net zoals veel meiden hier heb ik onwijs veel respect voor jullie. Ik hoop dan ook heel erg dat de borstvoeding gaat slagen. Wat een mooie foto, trouwens. Ik wist niet eens dat die hulpsetjes bestonden, heel bijzonder!
Nemo: Ik heb je linkje bekeken en blijf het een beetje een eng idee vinden. Wat dat betreft ben ik misschien een hypochonder maar ik ben toch bang dat een andere mama het misschien minder nauw neemt dan ik. Een beetje in de zin van: wat maakt één avondje alcohol nou uit? bijvoorbeeld. Ikzelf ben daar te angstig voor. Bri: Het is inderdaad een hele geruststelling dat zij wel alles binnen houdt wat ik haar geef! Ze heeft in totaal twee keer melk teruggegeven en dat was echt nadat ik de melk erin gepropt had, terwijl zij al aangaf dat het niet meer pastte. Mama's schuld dus en alles behalve reflux. Sterker nog: ze doet niet eens aan mondjes terug na een boertje. Kom haar maar snel bewonderen! Booky: Je bent een schat, maar dat wist je al! Bluesky: Ik zal het eens aan de lk vragen. Het is sowieso tijd om haar weer een update te geven dus dat doe ik vanavond gelijk maar. Ja, ik ben met je eens dat het misschien nog meer twijfels geeft maar ik zal toch moeten weten of ze uberhaupt een beetje binnenkrijgt aan de borst. Ik heb begrepen dat het onderste klierweefsel het belangrijkst is voor een kindje aan de borst maar op de hele onderste helft van mijn borst heb ik helemaal geen klierweefsel. Kans dus dat ze er live uberhaupt niet veel uitkrijgt (en dat het daardoor met live voeden ook niet op gang kwam) en dat het met kolven wel lukt. Bovenop mijn borst heb ik nu (na een hele marathon kolven haha) wel volle borsten en kun je echt klierweefsel voelen. De ene borst blijft wel achter hoor, die produceert ook geen mililiter meer dan vier dagen terug. De andere produceert nu steeds meer. Ben dus erg benieuwd wat ze er aan de borst zelf uitkrijgt.
Op het forum hier heb ik een tijdje terug gelezen dat er een stam/volk is waar de vrouwen maar met één borst voeden. Dus zelfs als je ene borst niet 'bijdraait' zou het moeten lukken. Aan je motivatie kan het in ieder geval niet liggen! Ik heb heel veel respect voor je en ik hoop dat het over een tijdje allemaal moeiteloos gaat.
Kolf je wel dubbelzijdig Nikita? Ik begon een beetje te twijfelen na je posting van 18 juni 19.39 uur. Dat is wel beter voor het opkrikken van je productie, maar goed, dat zal wel weten. Nu hopen dat de spruw snel overgaat. Bij mij was dat de reden voor een traag opkomende productie. Late tsr door de pijn, ventje moest te veel doen voordat de melk kwam en viel dus snel in slaap, waardoor hij teveel afviel en waardoor ook de productie niet snel genoeg opkwam. Hopelijk maakt het bij jou ook wat uit als de spruw weg is!!
Appeltje: Het is een beetje gek misschien, maar ik heb het idee dat de Swing bij mij beter werkt. Ik heb de dubbelzijdige huurkolf na ons ziekenhuisavontuur laten halen door mijn man en hij staat braaf voor mijn neus maar iedere keer als ik ermee kolf is de opbrengst minder en doen mijn tepels meer zeer. De schildjes zijn ook harder en masseren niet, die van de swing wel.
Overigens kolf ik vandaag aanzienlijk meer dan gister! Als we de hoeveelheid kv naast de hoeveelheid bv zetten zien we dat we iedere twee dagen weer een kv voor bv kunnen vervangen. Ik denk dat we vandaag wel aan de 6 bv komen tegenover 2 kv. Scheelt wel dat ze nu al vijf dagen 8x60cc drinkt gemiddeld, dus mijn lichaam kan nu een beetje inhalen. Ze wil niet meer dan dat per keer. Vandaag lijkt ze wel een beetje te regelen, en toevallig ook de tiende dag vandaag. Ik kreeg er vanmorgen niet meer dan 50cc in en anderhalf uur later had ze alweer honger en ging er nog 40 in. Ze krijgt gewoon niet zoveel per keer weg. Niet zo gek ook als je bedenkt dat kinderen aan de borst minstens acht keer drinken meestal in de eerste maanden.
Welke kolf heb je dan van het ziekenhuis? Een medelakolf? Die heb je namelijk ook bij de thuiszorg en dan kan je met diezelfde zachte schildjes als de swing kolven. De swing is namelijk niet geschikt om je bv mee op te krikken. Want je geeft toch alles gekolfd en via de borstvoedingshulpset? Wat zegt jouw lk daarvan? Is het nog mogelijk dat je meisje meer binnenkrijgt dan het flesje van de bv-hulpset? Het kan toch zo zijn dat jouw melk ook tijdens het zuigen toeschiet? Maar goed, dat het al beter gaat joh! En die verhouding bv - fv wordt steeds mooier!! Dat moet toch een opsteker zijn?
Appeltje: Het is zeker een opsteker! En zal ik je even wat nieuws vertellen? Ze heeft net twee borsten zelf leeggedronken!! Tot nu toe lijkt ze tevreden maar ik bied haar zo nog een beetje gekolfde melk aan. Als ze vol zit neemt ze het toch niet. En dat terwijl ik vanmorgen de lk nog gemaild heb dat ik vanaf nu fulltime ga kolven... Met de bv-hulpset ging het ook al niet zo lekker, het hele aanleggen ging (mede door mijn frustratie) al niet meer zo lekker. Ik werd soms een beetje boos op haar (in gedachten) en dat vond ik geen fijn gevoel. Kolven gaf me wat dat betreft veel meer rust. Hopelijk is mijn productie snel op Noa's niveau en tot die tijd voedt ik haar maar na denk ik... Op zondag is mijn lk niet te bereiken dus zal morgen wel even vragen of dat de juiste manier is. Nee we huren niet de medela maar een ameda (amela?) ofzo. We hebben hem gisteravond in de tas gedaan. Hij had in ieder geval harde schildjes en die van de Swing konden er niet op. En ik kreeg er aanzienlijk minder uit dan met de Swing (gek genoeg). Maar ik ben stralend blij na deze supervoeding!!
Worden jullie al moe van me? Nee zonder gekheid: Ik ben blij met jullie en jullie bemoedigende woorden! Fijn dat ik hier steeds even het verloop en vooral mijn verhaal kwijt kan. Echt helemaal top hoe ik me gesteund voel door mensen die ik niet eens ken. Ik heb maar weinig vriendinnen in mijn omgeving waar ik dit mee kan delen omdat ze of niet snappen waarom ik ermee doorga of omdat ze geen kinderen of kinderwens hebben. Fijne uitlaatklep hier! Ik wil even wat goed nieuws met jullie delen: Als ik vannacht mijn opbrengst van 90(!)cc niet omgegooid had, had ik haar de afgelopen 24 uur alleen met bv kunnen voeden!! Ik ben zoooo blij dat mijn productie nu goed op gang komt! Lk denkt dat het hap-zuig-slikmechanisme van Noa nog onrijp is, mede omdat ze zich bij iedere vorm van voeden verslikt. Soms echt op een enge manier waarbij ik soms denk dat ze erin blijft hangen. Haar ervaring vanuit de praktijk is dat dit vaak het geval is bij kinderen die voor de 38/39 weken geboren zijn en haar ervaring is ook dat het vaak na zes weken aanzienlijk beter gaat. Het aanleggen gaat goed, de eerste 15 slokjes (ongeveer) zijn effectief en vervolgens verslikt ze zich (ook met fles/cup/fingerfeeding) en daarna is het happen en loslaten en als ze goed aangelegd is drinkt ze niet meer verder. Nou ja, voorlopig kolf ik en leg ik haar af en toe aan.
Geweldig Nikita wat fijn dat je resultaat gaat zien. Wat shit dat je het witte goud hebt omgegooid. OOhh daar kon ik altijd zo van balen, hihi. Zou mooi zijn als ze over zes weekjes zelf goed gaat drinken. Ik word nog niet moe van je hoor. Ik vind het erg leuk om mee te lezen en zeker ook om te lezen hoe de resultaten steeds beter worden, IK BEN TROTS OP JE!
Echt super om te horen! En hopelijk geldt die 6-wekenregel ook voor jullie. Als ik hoor dat je productie al zo goed is om volledig te voeden, dan moet dat een enorme geruststelling zijn. Je doet het fantastich hoor.... en nee, van dit soort verhalen worden wij nooit moe!!! Net als booky ken ik je dan wel niet in real life, maar ik ben ook echt TROTS op jou!!
Haha nou ik KON haar volledig met bv voeden... Mevrouw drinkt van kv nog steeds maar 60cc per keer en met de bv is het niet aan te slepen. Ze heeft na 80cc vaak nog niet genoeg en drinkt er dan nog 30cc achteraan. En het blijft nog binnen ook. En komt vervolgens evengoed acht keer op een dag, ik zie haar echt met de dag groeien. Maar mijn opbrengst is nu ongeveer 8x70cc, 's nachts zo'n 90 en overdag zo'n 60. Ze laat natuurlijk ook weleens wat staan, wat ik vervolgens niet in de koelkast kan zetten dus zit inmiddels wel weer op één a twee flesjes kv op een dag. Gezien mijn trage productie ben ik hier al heel blij mee! En ik hoop ook heel erg dat het veel beter gaat als ze zes weken is. Ik leg haar nu wel weer af en toe aan maar stop wanneer ik me boos voel worden. Ze krijgt er na drie kwartier hooguit 40cc uit. Volgens de lk moet ik eigenlijk gewoon stoppen wanneer ze niet meer actief drinkt, al is dat soms na drie minuten al. Dat ga ik dan nu toch maar eens opvolgen, scheelt vast heel wat frustratie!
@Nikita: ik haak hier ook weer eens aan, Las dat Noa zich vaak verslikt? Had Thirza hier ook en die hapte dus ook niet goed aan... en dat zou hier snel verholpen zijn geweest als we ermee naar de osteopaat waren gegaan direct, omdat het bij Thirza binnen het kiss-syndroom (zie Welkom op KISS-Kinderen.nl - Uw bron van informatie over het KISS syndroom en het KIDD syndroom) paste.... Dus ik dacht: laat ik het toch even noemen, misschien is dat bij jullie helemaal niet van toepassing, maar je weet het nooit en misschien helpt het wel O, trouwens, voor een goede osteopaat: www.osteopathie.nl er lopen namelijk ook veel ongeregistreerde kwakzalvers rond...
Rozemarijke: Dank je wel voor het meedenken. Vooralsnog denk ik niet aan Kiss, mijn stiefzoontje had (is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen bij hem, zeer slechte motoriek enz.) dat en ik zie eigenlijk geen overeenkomsten. Buiten het verslikken om is ze erg tevreden, lijkt geen voorkeurshouding te hebben en is verder vrij soepel. Van een huilbaby is vooralsnog al helemaal geen sprake. Maar ik vind het fijn als je meedenkt, dus bedankt!
Ja, ik dacht: ik hoor verder niet echt signalen, maar je weet maar nooit. Hier werd dat trouwens pas na een week of 3 duidelijk, en je hebt het natuurlijk in meerdere en minder ernstige mate...