wat een wijze raad opeens tis echt niet zo dat ik zo ontzettend dwingend ben bezig geweest, maar het leek me gewoon de juiste stap voor onze dochter. jammer dat allemaal mensen daar de kriebels van krijgen. zoals ik eerder al zei ben k gister zelf ook aan het denken gegaan of het nu wel slim zou zijn om door te gaan. vandaag hebben we gemerkt dat onze dochter toch erg gespannen er onder wordt, ze durft eigenlijk niet op het potje te plassen en ook niet in haar broek. ze gaat het dus ophouden.....en dat is toch zeker ook geen goed teken. na wijs beraad hebben we dus besloten om vanmiddag gewoon weer de luier aan te doen!! en nu zei ze al paar keer beetje paniekig ooo er komt een plas. kortom de tijd is er nu niet rijp voor zindelijk worden!! De luier gaat gewoon weer aan en regelmatig zetten we haar eens op het potje! En k hoop stiekum dat net als bij zovelen......ze opeens zomaar zindelijk is!!
Weet je wat je ook kan doen? Zo deden wij het ook een tijdje. Een potje op haar kamer en dan 's ochtends en 's avonds even tussen de luierwissel even op haar potje laten zitten. Kun je ondertussen een verhaaltje oorlezen o spelenderwijs haar knuffels ook even laten "plassen". Komt er een plasje dan haar mee laten helpen met in de wc doen, mag ze zelf doortrekken. Komt er niks ook goed. Maar dan krijgt ze de feeling een beetje. Heb je hier met andere luierwissels ook nog zin in doe je dat ook, anders gewoon bij het opstaan en naar bed gaan. Wordt anders denk ik ook te veel voor haar. Succes!
mensen hebben het erover dat je niet kunt dwingen, dit is absoluut waar, maar goed als ik kijk naar mijn nichtje van nu 4, was een half jaar geleden... ze gingen bezig met zindelijk maken, en ze zei gewoon letterlijk : ik vind de luier fijn mama ik moet plassen wil je even een luier om doen..... en ze hield de plas op tot de luier om was... nou sorry maar dan vind ik dat je best kunt zeggen: nee je krijgt nu geen luier om, @ sann, dat ben ik niet helemaal met je eens, sommige dingen zijn gewoon "laksheid" van een kind, mijn 3e broer is 2,5 jaar oud, zegt alleen papa mama namen van 2 oudere broers die dat nee en ja ze gaat naar de dokter... wat kan ik doen dat mijn zoon meer gaat praten.... hoe doe je het zegt de dokter ? als hij zegt DIE... geef je het dan ? ehh ja, nou dan hoeft hij dus ook niet te praten als hij met die en dat ver genoeg komt, als je nu gewoon niet meer DIE geeft tot hij zelf iig PROBEERT om iets te zeggen... 5 dagen heeft het geduurd..... en toen bleek dat hij kon praten als brugman !! hij vertikte het gewoon. sommige kindjes moet in de goede richting geduwd worden
@macy ja goed plan, dat willen we zowiezo gaan doen nu! Eigenlijk hebben we dat nog niet consequent genoeg gedaan, maar ja k hoopte dat ze het toch zelf zou gaan aangeven. @Mejojo. Inderdaad sommige kids moeten een duwtje krijgen en daar is mijn kind denk k deze situatie eentje van! Maar blijkbaar was dit een duwtje de verkeerde kant op. Kortom we gaan haar consequent op vaste tijden op de pot zetten en dan zien we verder wel even hoe het gaat. Beetje pushen is goed, maar wij hebben blijkbaar gisteren en vandaag onbedoeld iets teveel gepusht.
Ook hier een dochter van 3 jaar en 2 maanden die nog niet zindelijk is. Ze geeft aan wanneer ze moet plassen en poepen en vraagt ook altijd of ze dit in de luier mag doen. Echter wil ze dit absoluut niet op de wc/potje doen. Ze gilt dan alles bij elkaar. Zonder luier kan ze haar plas gerust 3 uur lang ophouden (!) met veel buikpijn tot gevolg. Ik kreeg op de duur ook het idee dat het onder de ouders een "wedstrijdje" werd. Ik moet nog steeds regelmatig van mensen aanhoren dat ze erg laat is en dat ik alles maar uit kast moet halen en haar net het laatste zetje moet geven. Ik heb zoveel pogingen gedaan, maar dit werkt volgens mij alleen maar averechts. Voel me hier nu zelfs schuldig over. Ik heb mij er nu bij neergelegd en laat mijn dochter beslissen wanneer ze er klaar voor is. Tsja ik ben nu dus zo'n moeder die die tegen haar dochter zegt dat ze rustig in haar luier mag plassen en hem dan ook omdoet. Ze weet waar het potje staat en zal er vanzelf wel een keer opgaan.
stom he, dat het zo'n wedstrijdje onder ouders kan zijn! ik ervaar dat ook wel zo! en ja, k zelf zou het fijn vinden als ze zindelijk is.........en het scheelt financieel ook behoorlijk 1 of 2 kinderen in de luiers. Maar ja, k begin me er nu ook maar bij neer te leggen dat we het gewoon moeten afwachten! ze ging nu namelijk ook haar plas rustig een hele poos ophouden, net als haar ontlasting! Ze werd gewoon bang als ze wel moest plassen.....dat is gewoon super zielig! We gaan dus nog lekker door met de luiers!!
Bij mijn dochter zou pushen juist averechts werken. Positief stimuleren werkte wel: af en toe op de po/wc, boekjes lezen over plassen op de po/wc, zelfverzonnen verhaaltjes etc. Bij M is het eigenlijk vanzelf gegaan toen ze net 3 jaar was. Poepen is heel lang nog een probleem geweest (ook last van obstipatie), dat is uiteindelijk gelukt met veel liefde en een stickerbeloningskaart , maar pas onlangs! Ik denk dat M op school absoluut niet zal poepen en dat kan ze prima ophouden tot thuis (te prima zelfs). Dus goed naar je kind kijken (maar volgens mij doe je dat wel)
Ach ja dat wedstrijdje dat heb ik/mijn zoon dan al elke keer verloren, aangezien hij op motorisch vlak ook al niet de vlotste was. Mijn dochter is nog langzamer (loopt nog niet bijv), dus daar ga ik het wedstrijdje ook niet mee winnen. Misschien dat ik het daarom al van me af laat glijden. Nee ik maakte me meer zorgen om het feit dat ie met 4 jaar naar school moet, daar wordt verwacht dat hij zindelijk is en dat hij zelf zn kont moet kunnen afvegen (mijn zoontje poept nu nog 3 keer per dag en dat zie ik m op school ook niet ophouden). En dat ik 'het moment' gemist had. Zo van: ja als ik er toen meer energie in gestoken had, was het wel gelukt.
Ik denk dat je dochter niet ver van het zindelijk zijn/ worden af zit maar dat de druk idd even te groot is geworden. ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om het even te laten rusten. Waarschijnlijk als ze er echt aan toe is, dat het klusje dan zo geklaard is, aangezien ze het wel zelf aangeeft en voelt. Ik ken je frustratie maar al te goed. We zijn van zome rook begonnen met ons zoontje. Vroeg, maar het ging perfect! Binnen 2 weken plaste hij overdag als we thuis waren alles op het potje. Eerst in zn blote kont laten lopen, vervolgens potje op de wc, daarna overstap naar wc gemaakt en met kleding aan. Ook kleine uitstapjes en bij anderen thuis gingen goed!! Dit in een tijdsbestek van ca 2 maanden tijd. Tuurlijk af en toe een ongelukje maar 1x per 1-3 dagen vind ik alles acceptabel. Totdat zn zusje geboren werd. Eerste week ging nog goed. vervolgens steeds vaker ongelukjes. Soms 3x achter elkaar. En soms liep hij naar buiten om het daar te doen of ging hij tegen de tafel aan plassen. Ik heb het idee dat het negatieve aandacht vragen was. Zie dan maar eens optimistisch en begripvol te blijven...mij lukte het niet! Ben soms ook echt boos geweest. Ik weet dat hij het kan!! Ik heb het nu ook laten rusten. Luierbroekje aan en laten gaan. Hopen dat hij er zelf weer mee komt. Soms vraag ik het nog maar ik leg er absoluut geen druk meer op. Ik heb geen idee of ik er goed aan heb gedaan maar het scheelt een hoop stress. Soms zegt hij dat ie een natte broek heeft en wil dan verschoond worden. Maar aangeven dat ie moet doet hij nu dus helemaal niet meer Alleen als hij moet poepen gaat ie naar de wc. Hoe krijg ik hem nu weer uit de luiers? Hoe lang moet ik dit de tijd geven? Ik doe dit nu een week. Ik ben ook een beetje bang dat ie het straks nog gaat verleren of het wel lekker makkelijk vindt zo? In het begin gaf hij nog meer aan dan nu, nu echt niks meer op het poepen na.
ik zou het zelf even laten en over twee weken nog eens een poging doen. Wij hadden voor Rosalie een adventkalender met chocolade gekocht en bij een plas op de wc mocht ze 1 vakje open maken. Het was binnen twee dagen gepiept...
hier nog een meisje die dol is op chocolade dus dat is zeker ook nog een optie! Een dochter van een collega van mij die kreeg elke keer als ze plaste op de pot een centje (5 of 10 cent ofzo) en die mocht ze dan in haar speciale portemonneetje doen en dan uiteindelijk zelf een kadotje ervoor kopen. Ook een goed idee vond ik zelf! Mn dochter weet al welk kadotje ze krijgt als ze 5 x op het potje plast......dit kadotje wil ze erg graag....maar blijkbaar nog niet graag genoeg want plassen op de pot doet ze echt niet. Al zat ze vanochtend wel weer met de handen tussen de benen in het zwembad want er kwam een plas Dus snel naar de wc gelopen (kan het altijd proberen niet waar) maar helaas ze plaste al toen ze nog naast de wc stond.....net niet erin Maar haar wel heel veel complimentjes gegeven dat ze zelf ging vertellen dat er een plas aan kwam!
Wat een goeie ideeen met die adventkalender en het sparen! ( kan je zo'n kalender ook buiten het seizoen kopen?) Erg toevallig: ik schrijf vanmorgen hier mijn ervaring en prompt plast ie al de hele morgen op de WC! Wat hier goed hielp, althans wat ik vanmorgen gedaan had: zn beer op de wc laten "plassen" en toen zn zusje een poepluier had aangeven dat dat vies was en stonk maar dat zij nog zo klein was en het nog niet op de wc kon. Toen zei hij zelf al: Ik kan wel op de wc, ik ben groot! En nog geen 5 minuten later plaste hij op de wc Heb hem zwaar gecomplimenteerd en na 3 plasjes mocht ie een snoepje uitzoeken. Misschien dat het bij jou ook wel werkt, als een "ander"( pop, beer etc) het goede voorbeeld geeft. Heb bij mn zoontje zn lievelingsbeer op de wc laten plassen en Beer de hemel ingeprezen. Dit ging hij nadoen incl plas!! Ik weet nu niet of ik moet doorpakken of gewoon weer even doen alsof mn neus bloedt en hem na zn middagslaapje zn luierbroekje aan laten? Totdat hij het zelf weer aangeeft? Wat zouden jullie doen?
Ik persoonlijk zou hem nu weer stimuleren en veel heel veel complimentjes blijven geven. Het heeft zijn interesse weer gewekt, en hij voelt zich daardoor de grote broer sweet!
Eenmaal uit bed na zn middagslaapje ( hij had zn luierbroekje nog aan) gaf hij het zelf weer aan! Heb m zn luierbroekje uitgelaten en in zn blote kont laten lopen zodat het hem niet teveel moeite kost om te gaan. Ging goed! Heb zn beer ook betrokken bij de toiletgang. ( Beer ook plassen en complimenteren etc) Dit werkte als een trein! Maar ben ook vreselijk bang dat ik weer te snel teveel wil en het lolletje er af is voor hem. Positief blijven, complimenteren als hij het zelf aan geeft maar ik ga hem nog maar niks vragen of opleggen. En al helemaal niet zonder luierbroekje in de kleding (naar het KDV).