FSH van 12, wat zijn mijn kansen nog?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Pien15, 3 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi dames,

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. In mei 2015 ben ik bevallen van een geweldige zoon, ik was zwanger na 6 x IUI en 3 IVF behandelingen. Er was al die tijd geen duidelijke reden gevonden waarom we niet zwanger werden.

Nu willen we graag een tweede kindje en na de bevalling van de eerste had ik er wel een positief gevoel bij. IVF had ons zwanger gekregen (1 keer een missed abortion en 1 keer een goede zwangerschap). We hadden daarvoor al met al 5 teruggeplaatste embryo's en 4 terugplaatsingen voor nodig gehad (laatste keer 2 verse embryo's).

Vlak voor de start van onze eerste IVF behandeling voor een brusje kreeg ik te horen dat mijn FSH verhoogd is: 12,1. Eerder in 2013 was het nog rond de 7. Mij werd verteld dat ze het liever lager dan 10 zien en dat ik waarschijnlijk niet al te best zou reageren op de medicijnen. De eerste behandeling is helaas mislukt. Op zichzelf leek het niet heel slecht te gaan, want ik ontwikkelde 5 follikels waar ze in het ziekenhuis erg tevreden mee waren. Ik had een lang protocol, met 225 eh Menopur. Dat resulteerde in 4 eicellen, waarvan 2 bevrucht raakten. 1 verse tp op dag 2 gehad, maar nr 2 bleek niet goed genoeg op dag 3 om in te vriezen. Het embryootje is helaas niet blijven zitten en ik werd al vroeg weer ongesteld, ondanks de utro.

Ik ben bang dat mijn eicellen van slechte kwaliteit zijn... En betekent dit nu dat ik eerder in de overgang kom dan gemiddeld? Mijn AMH weet ik niet, heb ik eerder al eens om gevraagd, maar die meten ze bij ons niet... Ik ben overigens 35, dus niet meer de jongste, maar ik had nooit gedacht dat ik vervroegd in de overgang zou raken, want dat zit helemaal niet in de familie... Ik heb wel een autoimmuun schildklier ziekte (Hashimoto), zou mijn lijf zich nu tegen mijn eierstokken hebben gekeerd?
    eerder was er zogenaamd geen reden waarom ik niet zwanger werd, maar nu is er wel een reden bij gekomen waarom het moeilijk gaat. Niet bepaald hoopgevend...

Is er iemand met een opbeurend verhaal die een verhoogd FSH had? En wel zwanger is geworden al dan niet met IVF of ICSI?

2. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    ff up...

3. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Hoi ik lees ook even mee want ben ook wel benieuwd naar andermans ervaringen of kennis hierover.

Toen het steeds maar niet lukte met de IUI heb ik hier ook eens naar gevraagd. Mijn gynaecoloog gaf toen aan dat mijn FSH ook wat aan de hoge kant is maar dat dit niet perse nadelige gevolgen heeft om zwanger te worden. Het zou volgens haar prima moeten lukken, aangezien ik vorig jaar ook zwanger ben geraakt en mijn eitjes prima te stimuleren zijn met de hormonen. Daarnaast gaf ze aan dat mijn eierstokken goed zichtbaar zijn, wat haar o.a. tot de conclusie bracht dat ik me nog nergens zorgen over hoefde te maken. de AMH waarde prikken ze bij ons ook niet. Maar volgens mij is de FSH-waarde icm met de AMH hetgeen dat aangeeft of je echt vervroegd in de overgang komt (correct me if im wrong). Toch zit het me ook niet helemaal lekker hoor. Ik ben pas 31 en heb nog geen kinderen. Wij starten binnenkort aan het IVF traject en ben zo bang dat hij dan weer verhoogd is. Mijn waarde was 13 dacht ik.
    Ik heb toendertijd wel het e.e.a. opgezocht wat me toch wel weer wat gerust deed stellen, wellicht helpt het jou ook.

http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/verhoogd-fsh-wie-ook.112804/

4. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bedankt voor je reactie @puppy28 . Dus de AMH meten ze bij jullie ook niet. Kennelijk is het nog niet standaard. Maar ik ben er wel benieuwd naar, want als dat (ook) slecht is, dan zegt dat helaas wel iets over de kansen.... Maar idd mijn arts was ook nog niet heel negatief met deze FSH, maar had het liever lager gezien.

Spannend voor je dat jullie nu het IVF traject in gaan. IUI heeft bij mij destijds ook niks opgeleverd, maar IVF wel, en ze wisten niet waar het aan lag. Ik hoop voor je dat IVF jullie een mooi kindje oplevert! Succes!

5. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Hey Pien,

Wat fijn dat IVF wel voor jullie heeft gedaan waar jullie op gehoopt hadden!
    Ik ben nadat ik mijn reactie had geplaatst, toch nog even op 'onderzoek' uit gegaan. Ik was eigenlijk alweer vergeten dat ik ook een hoger FSH had, en als je er dan over leest ga je toch aan het denken. Ik heb iig vandaag weer heel veel verhalen gelezen van vrouwen die ook een hoge FSH hadden en toch zwanger zijn geworden. Dus ik word daar dan toch wel weer wat positiever van. Een lagere FSH waarde is inderdaad wel wenselijk, maar een iets verhoogde FSH wil niet altijd wat zeggen!

6. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

12 jun 2015
    342
    40
    28
    Mocht de arts in het ziekenhuis jullie AMH niet willen meten, zal je het dan niet kunnen proberen via de huisarts?
    Bij mij is in het ziekenhuis dan weer alleen AMH gemeten en niet de FSH.

7. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Tja, het zal vast nog van meer dingen afhangen dan alleen FSH... Misschien verder ook leeftijd, verdere algemene gezondheid (diabetes, schildklier, overgewicht), wel of niet al eerder een kind hebben gekregen, wel of niet goed reageren op stimulatie, vruchtbaarheidsproblemen van 1 kant of van beide partners...

Ik denk dat mijn FSH vergelijkbaar was. En het is gelukt, met maar 2 embryo's omdat ik moeilijk te stimuleren was. Daarnaast ICSI ipv IVF toegepast. Ik heb wel heeeel veel geluk gehad...
    En, voornamelijk voor mijn eigen gevoel, heb ik alle factoren naar mijn hand gezet waar ik invloed op had:
    Algemene gezondheid en gewicht verbeterd door veel te bewegen en gezond te eten. Düsseldorf ingeschakeld voor een frisse blik op de medicatie en voor de embryoscoop. Hun vitamine schema aangehouden. Scratching in cyclus voorafgaand de hopelijke terugplaatsing.
    Het kàn echt wel... Maar ik denk dat jij net als ik meer afhankelijk bent van een flinke portie geluk dan een ander! Flinke aantallen cryo's zullen er gewoon niet meer in zitten.

klaver85 vindt dit leuk.
  8. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hoi Pien,

Heb je nagevraagd wat de verhoogde FSH voor jou betekend? En wat je kunt verwachten in de aantallen eitjes?

9. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    ;)@puppy28 : mooi dat je positieve ervaringen hebt gevonden! En wat het ook nog is: wij weten toevallig ons FSH, maar heel veel andere vrouwen die natuurlijk zwanger worden niet... En daar zitten ongetwijfeld ook vrouwen tussen met een verhoogd FSH hoor. Dus laten we vooral de hoop nog niet opgeven!

@Lafayette : wow je bent al 41 weken! Heel veel succes straks met de bevalling, want dat kan nooit lang meer duren. En daarna lekker genieten van je tweede wondertje! Ik hoop dat ik net zoveel geluk nog ga hebben als jij :).
    Lief dat je hier nog even reageert :). Je hebt gelijk, er spelen zoveel factoren mee... Het is alleen best wel irritant om niet duidelijk te weten waarom het niet op natuurlijke manier lukken wil. Ik heb in juli een afspraak met Nij Barrahus in Wolvega voor die frisse blik die jij noemde. Ze werken ook samen met Dusseldorf, dus wie weet kunnen we op die manier ook gebruik maken van hun technieken zoals de embryoscoop of scratching. Ik ben in elk geval wel toe aan eens een nieuw recept. Verandering van spijs doet eten...;)

@Lelie137 : he jij ook hier, leuk :). Het is me niet helemaal duidelijk, maar weet wel dat het niet echt positief meewerkt dat verhoogde FSH. Ik hoop dat ze in Wolvega een wat duidelijker verhaal erbij kunnen schetsen. Hoe gaat het met jou en je zoontje?

10. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    ..

11. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Dankjewel! Wens jou ook hetzelfde geluk inderdaad! Denk dat Nij Barrahus een heel goede keus is.
    41 weken inderdaad... Dat had ik vorig jaar rond deze tijd echt niet verwacht, dat ik er nu zo voor zou staan! :D

12. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    @Pien15
    Ja ik ook hier ;) Vooral als meelezer eigenlijk.

Met zoon gaat het goed! Nog 3 maanden en dan is hij alweer 2!
    Ikzelf ben bijna een jaar aan de Mirena, werkt best redelijk. Heel onregelmatige cyclus maar als ik ongesteld ben doet het zo erg pijn dat ik Tramadol moet nemen.

13. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Waarom zou je het niet omdraaien en voor Düsseldorf kiezen met Wolvega als kliniek waar je echo's kunt maken?
    Wij waren in NL uitbehandeld (vanwege lage AMH) en hebben toen voor Düsseldorf gekozen met Wolvega voor de echo's.
    Ze zijn in Düsseldorf (ik weet niet hoe dit voor Wolvega geldt) zoveel verder dan hier in NL!

14. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    @Lelie137 : gaat super snel he! Die van mij is net 2 geworden, het is wel een erg leuke leeftijd hoor! Maar ook wel pittig af en toe, want hij kan redelijk zijn zin doordrijven... ;)
    Vervelend dat de pijn ondanks de Mirena weer zo heftig is :(. Is waarschijnlijk weinig aan te doen he... Vind je het lastig dat er geen tweede kan komen? Nu wij weer van start zijn gegaan, wordt de wens steeds een beetje groter lijkt het wel...

@babytjuhh : ik zal het in elk geval even voorleggen in Wolvega. Het is voor mij nu een stap makkelijker om daar eerst te gaan praten. Als het verschil te klein is met wat ik nu al heb geprobeerd, kan ik het misschien beter omdraaien. Maar ik heb deze maand ook nog een evaluatie in eigen ziekenhuis. Ik kan daar ook vragen of ze mee zouden willen werken aan echo's als ik de behandeling ergens anders doe. Betwijfel het wel of ze dat doen, maar je weet maar nooit...
    Dus jij gaat naar Wolvega voor echo's? En ze konden je daar dus ook niet verder helpen? Ik weet dus niet wat mijn AMH is, denk ik wel een goede reden om toch te laten testen. In NL gaan ze niet verder dan 225 eh stimulerende middelen meen ik.

15. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Klopt 225 eh is de max..helaas!
    Geen idee of ze ons in Wolvega verder konden helpen.
    Wij hebben in okt vorig jaar gehoord dat ons zh geen heil meer in ons zag vanwege dus de lage AMH.
    Door middel van dit forum kwam ik er al snel achter dat wij dan in Düsseldorf op de juiste plek zouden komen.
    Door een beetje online te neuzen kwam ik er dus achter dat Düsseldorf een samenwerking verband heeft met Wolvega (wat voor mij 30 min rijden is ipv 2.20 uur)
    Tijdens ons 1e gesprek in Düsseldorf kregen wij te horen dat wij zeker nog wel een kans zouden hebben bij hun (en dat het zeker niet zo zwart wit is als in nl)
    Ik heb in totaal 450 eh moeten spuiten (225 gonal en 225 meriofert) en ipv decapeptyl kreeg ik een neusspray.
    De punctie is anders (narcose) maar ze hebben in Düsseldorf bij ons Picsi gedaan en eiwit aan de eicel toegevoegd.
    In nl had ik de laatste X 2 eicellen die maar 4 cellen werden, daar had ik ook maar 2 eicellen (maar wel 4 follikels) de ene was niet goed bevrucht maar de andere was op dag 5 een blasto (ze plaatsen daar op dag 5 een embryo terug ipv dag 3) ik durf wel met 100% te zeggen dat wij die blasto aan hun te danken hebben door medicatie,picsi,eiwitten

Dit alles heb je niet in Nederland..maar ik begrijp dat dit echt een grote stap is.
    Ik zou het gesprek in Wolvega even afwachten, weet niet wanneer je dit gesprek hebt, Maar je zou evt Düsseldorf alvast een mail kunnen sturen voor een gesprek..dan zit je daar al in t systeem en kun je het altijd later nog bekijken!

Welk zh zit je nu?

16. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Zit je nog in de wachtweken van je blasto @babytjuhh ? Wel hoopgevend dat er een blasto is ontstaan uit 2 eicellen! Zal voor je duimen dat ie blijft plakken!
    Ik ga nu naar MCL/UMCG. Ik ben daar wel zwanger geraakt van mijn zoontje, dus hele slechte ervaringen heb ik nu ook weer niet ;). Maar nu mijn situatie wat minder gunstig is geworden (naar het lijkt), zet ik liever modernere middelen in. Ben je ook bij het MCL geweest? Gezien je reistijd naar Wolvega... Of misschien Zwolle?

17. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    @Pien15
    Inmiddels vind ik het wel een beetje moeilijk dat er geen tweede komt. Lijkt me zo leuk om Zoon met een broertje of zusje te zien knuffelen, het zwanger zijn opnieuw te ervaren.

Babytjuh spannend!!

18. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.892
    7.957
    113
    @babytjuhh je geeft aan dat je met de ivf in NL 2 bevruchtingen had en in DD maar 1, dus dat zie ik als een verslechtering. doordat ze in NL op dag 3 terugplaatsen heb je op dat moment inderdaad geen blasto omdat dat heel lastig is met 3 dagen, maar het is niet gezegd dat dat geen blasto's hadden kunnen zijn op dag 5, toch?

Ik ben een voorstander van dag 5 tp en dat is mede de reden dat ik naar DD ben overgestapt, maar net als jij had ik in NL 2 terugplaatsingen en in DD maar 1. Ik zie dat wel als een verslechtering

Het wordt hier soms een beetje gebracht alsof DD het antwoord is op alles, ik vind het eerlijk naar de dames op dit forum toe om hier wat tegengeluid aan te geven, omdat je anders met te hoge verwachtingen naar DD overstapt.

Ik ben in NL gestimuleerd met 300 eh en had meer follikels dan in DD, ik vind dat ze het dus nog niet zo slecht hebben gedaan. Mijn fsh is ongeveer net zo hoog als Pien en bij mij hebben ze m'n amh wel gelijk gemeten en die is laag.

19. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Dankjewel @Nellie4 voor je eerlijke bericht. Ik moet zeggen dat ik ook niet in de veronderstelling ben dat mijn kansen in DD nou direct zoveel hoger zijn. Ook zij moeten het doen me de kwaliteit van je eicellen. Wat balen dat het bij jou nog niet gelukt is :(. Ik hoop dat 3 x scheepsrechts mag zijn! Bij mij was het wel zo, dus geef de hoop nog niet op!

@Lelie137 : oh ja dat is heel herkenbaar, behalve dan dat er voor mij nog een beetje hoop is natuurlijk... Maar ik herken het gevoel heel goed, bij mij is het de laatste maanden ook sterker geworden. Eerste jaar wilde ik er eigenlijk helemaal niet over nadenken en heb dat ook bijna niet gedaan. Was gewoon zo gelukkig met ons zoontje en waarom zou je dan nadenken over een vervolg?
    Om ons heen zijn de laatste paar weken 3 baby's geboren, dus ook veel dikke buiken gezien enzo. Dat helpt niet mee en het versterkt het gevoel van: dat wil ik ook nog zo graag een keer meemaken... Het zwanger zijn, de kraamtijd, die eerste mijlpalen enzo...
    Vind het erg lief dat je hier reageert, zeker in jouw situatie. Sterkte met dit proces, dikke knuffel!!

20. Kiwietje85

Kiwietje85 Bekend lid

16 mei 2017
    500
    284
    63
    Vrouw
    Hoi ik lees hier even mee en zie dat er hier veel dames zijn die in DD zijn geweest. Ik overweeg dat ook hoewel ik nu eerst in NL start met 1e IVF poging. Vroeg me af hoe dat zit met zorgverzekeraar? Als ik nu alvast een afspraak met ze maak voor advies, moet ik dat dan zelf betalen? Of toestemming vragen bij zorgverzeraar ofzo? En ik neem aan dat dat gewoon vrijblijvend is dan in DD, dat je altijd kunt zeggen dat je toch in NL blijft verdergaan? Ik vind de combinatie waar jij het over hebt @Lafayette wel een interessante, die frisse blik erbij en eventueel wat ondersteunend advies... Spannend trouwens je bent al zo ver! Succes met de bevalling!

Deel Deze Pagina