Full bodyscan

Discussie in 'De lounge' gestart door Huismuisie, 22 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Er zit ook een prescan in het midden van Nederland, bij Baarn. Ik heb het ook wel eens overwogen, maar (nog) niet gedaan.
    Wel laatst een volledige sport medische keuring, omdat daar voor mij ook goeie testen tussen zaten.

GossipGirlxoxo en Huismuisie vinden dit leuk.
  2. Mapje

Mapje Niet meer actief

Mijn ouders doen het regelmatig (nu 2 keer) in Duitsland bij Pre-scan (met Nederlandse arts)

3. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Ik ben het eens dat zo'n scan een schijnveiligheid is voor dat moment maar de opmerking dat het anders wel in het verzekeringspakket zou zitten ben ik het dan weer niet mee eens.
    Er zijn zoveel dingen die zo belangrijk zijn die tegenwoordig niet meer in het verzekeringspakket zitten. Heeft niks meer te maken met gezondheid, voelt voor mij meer als de macht van de verzekeraar :(

Typicalme, Paardenbloem en Huismuisie vinden dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Ja dat laatste is zeker waar in sommige gevallen helaas

5. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Hoeveel pijnstillers slikt hij dan, en hoe lang al? Daar kan je nml ook medicatie afhankelijke hoofdpijn en migraine mee in de hand werken.
    Ik zou sowieso even een uitgebreid bloedonderzoek aanvragen bij de huisarts. Weet je iig binnen 2 dagen of dat allemaal ok is, vrij laagdrempelig lijkt mij.

6. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
    Huismuisie vindt dit leuk.
  7. Sunshine1993

Sunshine1993 Niet meer actief

Mijn man zijn tante 39 voelde dat er iets was. Naar dat haar broers en zussen aan kanker overleden waren. Volgens de dokters zat het tussen haar oren. Op eigen initiatief een full body scan en ze bleek longkanker te hebben. Ze heeft haar 40 ste verjaardag net gehaald. Een week hier naar overleed ze.

Dat lijkt mij ook genoeg te zegen ;)

Natuurlijk zal het soms scheinveiligheid geven. Maar ook veel duidelijkheid voor mensen die niet serieus genomen worden.

Typicalme, citroenrasp, Madelie en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Ook heel erg mee eens! er word zo snel gezegd dat het maar tussen de oren zit.

9. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Je hoort mij ook niet zeggen dat jonge mensen niet iets ergs kunnen hebben. Maar je kan niet iedereen elk jaar een full body scan geven. En dan nog is er vanalles wat je niet kan zien. Daarom moet je handelen op klachten, of op risicofactoren (zoals kanker in familie). Iedereen kent wel een spookverhaal, van een verre kennis oid. Maar de kans blijft nog steeds heel erg klein dat je op je veertigste kanker krijgt.

10. Sunshine1993

Sunshine1993 Niet meer actief

Nauw, hier dus geen verhaal over een verre kennis. bij mijn man zijn familie is niemand ouder dan 45 geworden 'behalve zijn opa en oma en twee ooms van de 6 kinderen.....

Zelfs zijn eigen moeder niet.

Allemaal kanker maar allemaal verschillende soorten en daar door is er geen erfelijkheidsonderzoek mogelijk. ' zijn hier voor mijn man ook achter aan gegaan'

Dus voor deze mensen kan het zeker nut hebben.

En hier gaat het ook niet om fullbody scans weg te geven als zoete broodjes. Want topic starter zoekt juist iets buiten het ziekenhuis om....

11. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    TS heeft pas later toegelicht waarom ze de post heeft aangemaakt. Wat ik zeg is dat full bodyscans over het algemeen heel weinig nut hebben, uitzonderingen zullen er altijd zijn. Als er zoveel kanker in de familie zit is de kans groot dat er iets erfelijks onder zit, of omgevingsfactoren waaraan de hele familie is blootgesteld. Als ik dat als dokter zou weten van mijn patiënt dan zou ik vooral heel waakzaam zijn op klachten, maar je kan ze niet elk jaar door de scan heen trekken. Daarbij heeft de radioloog die de scan moet beoordelen geen idee waar hij naar moet zoeken en op welke manier de scan dus gemaakt moet worden (want de scans worden meestal gemaakt zonder specifieke klacht of vraagstelling). Als je wat ziet zal het dan vaak ook al in een verder stadium zitten, en kankers op jonge leeftijd zijn vaak veel agressiever dus het is maar de vraag of je wel op tijd bent voor een goede behandeling. Dus wat onder de streep dan de echte meerwaarde is is nog maar de vraag.
    Ik denk dat een goede huisarts meer waard is dan zo'n scan.

Muisje2016, bosi333 en Athina vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Best veel. Vaak wel een strip per week en met een beetje pech ook nog een of twee keer een sumatriptan. Dat van die pijnstillers afhankelijke hoofdpijn had ik ook wel eens gelezen.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat het vervelende is is dat ze gewoon aanmodderen met behoorlijk heftige medicatie. En jaren veel pcm gebruiken is niet echt goed voor je gestel. Het zou fijn zijn als je weet dat alles in zn hoofd verder naar behoren is of werkt. Een scan van iemands hoofd met migraine maken ze echt niet zo snel. En ondanks dat zo’n scan een momentopname is kan je wel zien of de basis een beetje lekker aangelegd is, om zo maar te zeggen. Hij heeft deze migraine al sinds hij een jaar of 8 is. :(

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Even offtopic, maar ik heb je een pb gestuurd. Hier het zelfde verhaal en het bleek weldegelijk erfelijk te zijn.

15. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik snap dat migraine beangstigend kan zijn, ik heb zelf ook hevige migraine. Als je man zoveel last heeft van migraine en angsten daaromheen dan moet je aandringen op doorverwijzing naar een migraine neuroloog, die bestaan niet voor niets. Als je man zo belemmerd wordt door zijn angsten dan lijkt me dat voor de neuroloog een reden om een scan te maken, met als doel geruststelling. Toen ik bij de neurologie stage liep werd bij elke doorverwezen hoofdpijnpatiënt standaard een CT gemaakt, ook als er een duidelijke andere reden was voor de hoofdpijn. Want alle patiënten waren op zoek naar geruststelling dat ze geen tumor hadden of zo, en blijven terugkomen tot ze die geruststelling hebben gevonden.
    Weet de huisarts dat je man niet meer normaal functioneert hierdoor?

16. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Ik heb al jaren enorme migraine, en bij elke nieuwe neuroloog werd de vraag gesteld of ik graag een scan wilde, ter uitsluiting van en ter geruststelling. Zou dus echt een doorverwijzing vragen! Succes

Paardenbloem en Huismuisie vinden dit leuk.
  17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nu maak je het wel heel zwaar. Mijn vriend is totaal niet bang, het frustreert hem vooral dat hij zo vaak last heeft van die migraine.
    Ik vind het heel vervelend dat hij zo ongelooflijk veel medicijnen slikt en zou dat graag anders zien.

En voor wat ik kan beoordelen heeft hij niet echt een geweldige huisarts.

Van een migraine neuroloog had ik nog nooit gehoord. Als hij weer in NL is moet hij daar maar eens een doorverwijzing naar krijgen lijkt me.
    De fysio (dry needling) heeft overigens als wel voor een behoorlijke reductie gezorgd van het aantal dagen migraine. Maar omdat hij nu in het buitenland zit heeft hij geen fysio en neemt het aantal hoofdpijnmomenten ook weer toe :(

18. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Je hoeft trouwens niet perse een full bodyscan te kiezen. Je kan ook daar kiezen voor deel onderzoeken.

Huismuisie vindt dit leuk.
  19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    Als hij inderdaad zoveel pijnstillers slikt (meer dan 15 dagen per maand paracetamol of meer dan 10 dagen per maand triptanen of nsaid, voor meer dan 3 maanden, dan ligt daar al een heel groot deel van je hoofdpijnprobleem. Elke neuroloog zal beginnen met het staken (echt volledig staken!) van de pijnstillers voor 3 maanden, en dan verder kijken. Of er reden is voor beeldvorming, hangt van een aantal details af.

Full body scans "ter geruststelling" zijn een nutteloze geldklopperij en schijnzekerheid.

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oef, dat zal zwaar gaan worden voor hem als ze drie maanden zouden stoppen. Het is geen pretje :(

Deel Deze Pagina