Full-time kolven maar tijden in de war

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Eveline2007, 24 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

11 mei 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik kolf nu al 3 maanden full-time waar ik erg trots op ben.
    Ik heb altijd netjes om de 3 uur gekolfd, maximaal 1 keer per dag om de 4 uur).
    Dus ook 's nachts.
    3 weken geleden ben ik weer gaan werken en heb ik af kunnen spreken dat ik 1 keer per dag op het werk in mijn eigen tijd mag kolven.
    Ik doe dat in de ochtend, dus dan kolf ik netjes om de 3 uur (6 9 en 12)
    Omdat ik dan langer moet blijven in de middag kan ik pas na 4 uur weer kolven, maar dan ben ik alleen thuis met de 2 kids en lukt het meestal niet, dan wacht ik tot mijn man om 5 uur thuis komt.
    Dit is dus het eerste moment waarop al 5 uur tussen zit.
    Deze weken heb ik ook een aantal keer door de wekker heen geslapen 's nachts, dus werd ik na 6 uur slapen om 6 uur wakker met volle borsten. In principe krijg ik dan wel melk eruit voor 2 kolfbeurten, maar toch.

Lang verhaal, maar mijn vraag is nu: de laatste tijd moet ik er vaak 5 a 6 uur tussen laten voordat ik weer kan kolven, nu ben ik bang dat daardoor de opbrengst gaat minderen. Hoe vaak zou ik dit kunnen doen voordat het echt effect krijgt?
    Ik slik nog domperidon om op de opbrengst te komen die ik nu heb.
    Ik kolf 6 a 7 keer per dag/nacht nog dus.
    Ik ben bang dat de productie achteruit gaat omdat ik heb gelezen dat je altijd iedere 3 uur moet kolven.
    Mijn zoon drinkt nu 6 flesjes per dag, ik heb ongeveer 2 flesjes per dag extra om een voorraad aan te leggen in de diepvries zodat ik over een paar maanden kan stoppen met kolven maar toch nog bv kan geven. (kolf +/- 1.100 ml per dag, baby drinkt 6x 140)

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Eveline.

Als eerste sta ik ervan te kijken dat je 1x op je werk "mag" kolven en nog wel in je eigen tijd.

Je werkgever is op basis van de wet verplicht je hiervoor tijd en mogelijkheid te geven. Tot je kindje 9 mnd oud is staat hiervoor maximaal 3-kwart van je totale werktijd. (dus bij 9 uur werken is dat 2 uur en 15 minuten) hiervan besteden aan het voeden of kolven. Je moet hier niet alleen de tijd voor krijgen (dus niet even gauw tijdens de koffie-, thee- of lunchpauze!) maar ook de gelegenheid (niet achter de pc maar op een rustig plekje waar je je even kunt ontspannen).
    Deze wettelijke regeling geldt, het is al gezegd, totdat je baby 9 maanden is, daarna gelden individuele afspraken tussen werkgever en werknemer.
    Ga dus in gesprek met je werkgever hierover, zodat jij optimaal kan blijven kolven.

Probeer overdag elke 3 uur te kolven (max 4 uur ertussen) en 's nachts max. 6 uur ertussen houden. Zo zit je op 7x, dat is 1x meer dan de hoeveelheid voedingen die je kindje krijgt.

Groetjes Saskia

3. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

11 mei 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, ter info vergeten te zeggen dat ik op Bonaire woon en we hebben hier geen regeling zoals in Nederland helaas.

Maar het zou geen probleem zijn om 's nachts af en toe een keertje 'over te slaan'?
    Op den duur breekt het op om iedere 3 a 4 uur wakker te worden en dat met een volle werkdag en nog een 5 jarige in huis...

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Ik weet niet hoe de regelgeving op Bonaire is, dat zou je evt. kunnen uitzoeken.

's nachts 6 uur ertussen is echt niet erg, zolang je overdag voldoende kan kolven. Gezien je productie en wat je kindje drinkt heb je meer dan voldoende melk en ook extra melk.

Probeer er 's nachts wat meer tijd tussen te laten en kijk hoe je productie daarop reageerd. Blijf het het zelfde of loopt het iets terug, maar nogsteeds meer dan voldoende zou ik dat zeker gaan doen.

Mocht je productie veel terug lopen, kan je ervoor kiezen om elke 2 uur te kolven wanneer je daar thuis de ruimte voor hebt. Je kan dan beter vaker kolven dan langer kolven.

Groetjes Saskia

5. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

11 mei 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    OK, Bedankt

Deel Deze Pagina