full time kolven...s nachts kunstvoeding? kan dat?

Discussion in 'Borstvoeding' started by beagle78, Oct 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    hallo allemaal,

ik ben al vanaf de geboorte van mijn zoontje...nu 4,5 week oud full time aan het kolven. dit omdat hij dismatuur is (2175 gram bij de geboorte) en de borst niet wou/kon pakken en niet voldoende kracht had om te drinken.Ook met een tepelhoedje bleef het een drama. Hij is in het ziekenhuis vrij snel bijgevoed met een flesje omdat mijn productie totaal nog niet op gang was.

Het om de 3 voeden met een flesje en dan ook nog kolven valt me meer dan zwaar. Het kost gewoon zoveel tijd dat ik amper aan slapen,eten douchen enz. toekom. Ik zit echt op zo'n keerpunt dat ik het eigelijk wel op wil geven met die hele borstvoeding maar aan de andere kant voel ik me dan ook weer schuldig. Toch moet ik ook aan mezelf denken want op deze manier trek ik het niet veel langer.Ik kolf ook nog steeds niet genoeg om hem volledig te voorzien en moet dus regelmatig aanvullen met flesvoeding.Ik heb uiteraard alles geprobeerd om de productie te verhogen maar na 4 dagen 10-12 keer kolven zonder resultaat had ik dat ook wel gezien.

Mijn vraag is nu of ik het niet zo kan regelen dat ik de kolfsessies s nachts laat vallen(in stapjes uiteraard) en dan die 2 voedingen volledig door kunstvoeding vervang(hij krijgt immers nu ook al regelmatig kunstvoeding bij) Op die manier krijg ik misschien toch iets meer rust en kan ik overdag alles wat beter aan.

zijn er meiden die dit ook zo doen?
    is het mogelijk of loopt de productie overdag dan ook verder terug?
    zo ja hoe pak ik dat aan?
    iemand misschien nog andere oplossingen?

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik geloof dat er max. 6 uur tussen het kolven mag zitten omdat anders je prolactine gehalte teveel zakt en je dus steeds minder bv gaat aanmaken? Weet ik niet zeker, maar zoiets staat me bij. Misschien kun je eens een lactatiekundige om advies vragen?

Ik weet hoe vermoeiend het is, ik kolf ook 'fulltime' en probeer daarnaast ook borstvoeding (dus echt aan de borst) te geven... Daar gaat zoveel tijd inzitten, niet normaal zeg... Sterkte!

3. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

Dec 14, 2007
    235
    1
    0
    Ik kolf ook fulltime en ik had na de eerste paar weken ook erge twijfels of ik het nog veel langer kon/wilde volhouden.
    In de avond ging het wel, omdat mijn partner dan de fles kon geven terwijl ik aan het kolven was.
    Maar overdag kwam ik vaak nog geen eens aan eten toe.
    Maar ik heb doorgezet en nu wil Colin nog maar vijf keer per dag de fles. En ik kolf vier tot vijf keer per dag. Dit is heel goed vol te houden en het lukt me zelfs om een goede voorraad bij te houden in de vriezer.
    Wat vlinder zegt is een goed idee. Praat met een lactatiekundige als je onzeker bent.
    Wat ook het overwegen waard is, is de nieuwe 'freestyle' kolf van Medela. Daarmee kan je dubbelzijdig handsfree kolven en dus tegelijkertijd de fles geven.
    Ik heb hem zelf niet. Maar wat ik vaak doe, is aan tafel zitten tijdens het kolven en Colin op een aankleedkussen voor me neerleggen. Dan kan ik met één hand beide kolven vasthouden en hem met de andere hand de fles geven.

Ik denk niet dat je produktie erg terug loopt als je s nachts niet kolft. Maar je moet wel uitkijken dat je geen verstopte melkkanaaltjes krijgt.

Je moet je zeker niet schuldig gaan voelen als je het niet meer trekt. Je kindje heeft uiteindelijk meer aan een uitgeruste, vrolijke mama dan aan een gestresste oververmoeide :)

4. Vlinder84

Oeh, ben meteen op zoek gegaan naar die freestyle kolf van Medela, maar 350 euro is wel erg veel geld helaas :( Ik heb nu nog zo'n electrische kolf van de thuiszorg geleend. Maar die tip van de kleine op het aankleedkussen voeden terwijl je zelf kolft is een hele goeie! Dan kan je ook nog eens lekker kijken naar je kindje en gaat het kolven makkelijker. En kan niet wachten tot Wesley nog maar 5 keer per dag de fles wil. We zitten nu nog op 12 voedingen per dag hier... (12 keer kolven, 12 keer de fles en tussendoor de borst...)

5. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

Dec 14, 2007
    235
    1
    0
    En de regering maar volhouden dat er best méér vrouwen méér uren/dagen buitenshuis kunnen 'werken'... :evil:
    Je kindje borstvoeding geven kan gewoon een fulltime baan zijn.

Ik wens jullie beide de sterkte om het vol te houden!

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    De kosten zijn opvoerbaar bij de belasting.
    Evenals de kosten voor een LK, als je deze al niet vergoed krijgt van je verzekering.
    Laat je daardoor niet weerhouden.

7. Vlinder84

Ja tuurlijk, die échte werkuren prop ik er gewoon even tussen ;) En ik ga het hopelijk wle volhouden hoor. We hebben de moeilijkste tijd hier al gehad toen Wes in het ziekenhuis lag en ik niet voldoend ekon kolven... Pff wat een drama zeg. Vooral toen de verpleegkundige zonder mijn toestemming opeens een kunstflesje aan hem had gegeven :evil: Toen kwam de melk opeens in straaltjes haha!

8. JennyS

JennyS VIP lid

Dec 14, 2007
    6,001
    0
    0
    Analist
    ik kolfde ook 100% dus in het begin 7-8 keer.
    vorige week kolfde ik nog 4 keer per dag, dus om de 6 uur. ben sinds deze week overgegaan naar 3 keer per dag en kolf nog dezelfde hoeveelheid.
    de rest geef ik nutrilon.

dus ja het kan echt

Share This Page