Full-time kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by meedje, Jun 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meedje

meedje Niet meer actief

Hallo Annemarie,
    Sinds vrijdag ben ik begonnen met full-time kolven en de fles aanbieden.
    We hebben veel problemen gehad met voeden, deze schreef ik toe aan een tekorte tongriem(na advies van jou) en dit werd bevestigd door een andere lactatiekundige die bij ons langs is geweest. Ik was heel geduldig en was makkelijk een uur aan het voeden, dit was altijd een knoeiboel, overal melk en van een uur voeden dronk T. ongeveer 10 minuten effectief.
    Na het knippen van het tongriempje trad er niet echt verbetering op en ging het eigenlijk alleen maar slechter. De plasluiers werden minder en hij huilde heel erg veel. Eenmaal aan de borst dronk hij 3 slokken en viel in slaap, maar na 10 minuten begon hij weer heel hard te huilen. Ik was alleen nog maar bezig met voeden en met hem rondlopen. Na bijna een week was ik radeloos, heb het CB gebeld en die raadde me aan om hem afgekolfde melk te geven. Hij dronk 110cc uit de fles en was daarna zeer tevreden en viel in slaap.
    's nachts weer aangelegd en dat was drama, een uur bezig geweest en daarna dronk hij nog 80cc uit de fles. Toen besloten om te gaan kolven en met de fles te geven. (lactatiekundige was niet bereikbaar dit weekend)
    Nou heb ik een aantal vragen:
    Het cb vertelde dat hij 150 cc per keer mag hebben, maar bv is toch op verzoek, ook wanneer hij het in de fles krijgt?(hij weegt tussen de 4,5 en 5 kilo)
    Hij drinkt de ene keer 100cc en de andere keer 160, vandaag zat hij op 7 voedingen, krijgt hij dan niet teveel? Hij heeft vandaag elke voeding een flinke poepluier, (ook flinke plasluiers) is dat ook een teken dat hij teveel krijgt?
    Ik heb een ardo dubbelzijdige electrische kolf, deze is goed genoeg om fulltime mee te kolven?
    Aan de kolf krijg ik geen toeschietreflex, maar als ik het voel toeschieten ga ik kolven,(vaak na elke voeding die T. krijgt) dan kolf ik tussen de 120 en 230 cc per keer(2 borsten). Is dit een goede productie? Hoe kan ik dit eventueel nog wat verhogen? Er komt namelijk bijna niets uit als ik ga kolven zonder dat ik het heb voelen toeschieten.

Heleboel vragen, maar ik hoop dat je de tijd kunt vinden om ze te beantwoorden.
    Super bedankt!!!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Hoi Meedje,

Fijn weer van je te horen, jammer dat het knippen van de tongriem niet het beoogde effect had. Ik denk erg goed om nu de knoop door te hakken.

BV inderdaad op vraag (ook flesvoeding zou trouwens goed zijn om op vraag te voeden): dus kijk gewoon naar je kindje wat hij wil drinken.
    Volgens de norm zou hij 150-180 ml per kilo over de dag drinken: dan kom je ongeveer op 5x150: 750 per dag.

Je melkproductie is perfect: toeschieten van de melk kan je opwekken door even kort in snelle frequentie te kolven, voor masseren, warmte op de borst, voor achter de hand eventueel oxytocinespray (kan via de huisarts) voor als het niet wil toeschieten.
    Je productie is echt perfect.

Je kolf is prima lijkt mij zo!

Veel geluk! Wie weet wil hij ooit in alle relaxedheid nog eens ineens drinken?

Share This Page