full time werken tijdens zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by Stretchfield, Sep 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Me28

Me28 Bekend lid

Nov 4, 2012
    648
    181
    43
    Ik heb vorige keer dat uur pauze ook gebruikt om een uurtje eerder naar huis te kunnen, hield het anders niet vol. Uiteindelijk bleek ook dat niet genoeg en moesten er nog een paar uurtjes per week ziektewet bij. Mijn werkgever was gelukkig erg begripvol en heeft me gewoon die ruimte gegeven. Een houding zoals jij hebt, dat je probeert wat wel lukt en hoe je aan het werk kan blijven, helpt al veel. Je werkgever is er ook meer bij gebaat als je wel gewoon blijft werken, maar dan wat minder uur, dan dat je maar doorgaat en dan helemaal thuis zit.
    Gewoon kijken wat mogelijk is en goed naar je lichaam luisteren! Bedrijfsartsen zijn meestal ook voorzichtig met zwangere vrouwen, bij mij was het geen probleem toen ik aangaf dat het door extreme vermoeidheid kwam.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Probeer eerst te kijken of je met de Arbo-wetgeving, dus die 1/8 werktijd extra pauze, uit de voeten kunt. Ik heb er bij de twee eerste zwangerschappen ook gebruik van gemaakt. ik had vooral opstartproblemen, dus ik begon iom arbo-arts en leidinggevende een uur later met werken.
    Op die manier heb ik het vol kunnen houden tot aan mijn verlof.

Mocht dat uur extra pauze onvoldoende zijn, icm evt thuis werken oid, dan is het inderdaad een optie om gedeeltelijk de ZW in te gaan.

3. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Ik hield het kantoorwerk ook niet vol. Werd zelfs door mijn directe collega's naar huis gestuurd omdat ik maar doorging (ik geef niet snel toe dat het niet meer gaat ;) ). Ik ben naar mijn huisarts gegaan en die heeft mij naar de bedrijfsarts doorverwezen. Als je zelf een afspraak maakt met de bedrijfsarts, is die heel coulant. Vervolgens ben ik de laatste weken (ik denk dat het vanaf week 27 of zo was, precieze periode moet ik terugzoeken) 50% gaan werken en 50% ziektewet. Enige nadeel is dat je 6 weken vooraf met verlof moet (de muren kwamen op mij af, vooral omdat ik pas bij 41.2 ben bevallen).

Mijn tip: maak op eigen initiatief (eventueel via hr) een afspraak met de bedrijfsarts en bespreek het. Je werkgever krijgt bij ziekte door zwangerschap volledig betaald door het UWV, dus indien nodig, kunnen ze tijdelijk iemand aannemen om wat werkzaamheden over te nemen. Voor je werkgever is het nadeliger als je plotseling helemaal wegvalt

4. Es85

Es85 Niet meer actief

Ik ben iets verder, maar sinds vorige week ook gaan minderen op het werk. Bij mij speelt ook vooral vermoeidheid een grote rol, heb al wel 2 kleintjes lopen thuis. Na een gesprek met mijn teamleider besloten om het echt rustiger aan te doen. Zij gaf aan dat het zwangerschaps gerelateerde klachten zijn, waardoor het geen probleem is om het rustiger aan te doen. Mijn tip, ga gewoon in gesprek op je werk. Ze hebben er niks aan als je te ver over je grenzen gaat en ineens uit de running bent.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,163
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Kijk ook in je cao.

Ik ga elke dag 1,5 uur eerder weg. Heb recht op 1,5 uur extra pauze en die neem ik aan t einde van de dag dus werk ik van 9 tot 5 ipv 9 tot half 7.

Share This Page