full-time werken?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Flachilles, 7 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flachilles

7 aug 2013
    77
    5
    8
    Wanneer ik topics lees op zp valt het me op dat heel veel vrouwen niet, part-time of vier/vijfden werken. In mijn vrienden/kennissen/familiekring ken ik persoonlijk niemand die niet of part-time werkt.
    Iedereen (of ze nu geen of 3 kinderen hebben) werkt minimaal 4 dagen per week.
    Ikzelf werk 38u/week, enerzijds omdat ik mijn werk graag doe en anderzijds omdat ik het (financieel) ook niet haalbaar zie om minder te werken (en bijgevolg minder te verdienen).
    Nu stel ik me de vraag of mijn vriendenkring of zp niet representatief is :)? Of zijn in Nl de mogelijkheden tot verminderd werken uitgebreider en beter dan in BE (ikzelf ben uit BE).

Puur een vraagje uit curieusiteit dus, gewoon omdat ik me er zo vaak over verwonder :).

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier 36 uur per week.

Tough cookie wel... Reizen, werken, huis, kind, partner en dan ook nog ikzelf ergens.

Minder werken is om diverse redenen... Niet mijn voorkeur.
    (Al was het wel heeeeeeeeeerlijk om die zee van tijd te hebben toen ik niet werkte)

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat laatste. En daarmee samenhangend: de opvang in Nederland is volgens mij minder goed geregeld dan in landen om ons heen, omdat vrouwen hier minder werken. Catch-22 dus.

4. Saskia78

Hier .nl trouwens.
    En ik denk dat het ook erg afhankelijk is van wat voor werk je doet.
    Meeste schoolpleinouders die minder dan 4 dagen werken... Werken in een winkel heb ik het idee.

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Tja, mijn persoonlijke gevoel is dat ik ons kind minimaal 4 dagen thuis wil hebben, en dus max. 3 dagen ergens anders bij een opvang/oma etc. En of manlief en ik nou elk 4 dagen of ik 3 en hij 5 werkt, dat zou mij niet uitmaken, maar ik persoonlijk snap niet dat je kinderen neemt/krijgt/gezegend bent met/probeert (wil niemand kwetsen want alle woordkeuzes hierin worden altijd afgekapt) en dan beide fulltime blijft werken..... dan is je kind dus 5 dagen van huis, en maar 2 dagen thuis, ik vind dat gek... in ieder geval de eerste 4 jaar waarin alles gebeurt en groeit en opvoeding, hechting etc... als de kids naar de bassischool zijn dan zal ik ook wel wat meer gaan/willen werken, maar ik zou de eerste vier jaar niet meer dan 3 dagen willen werken...

En als dat financieel niet kan, tja... dan leef je of erg boven je stand (hypotheken bijvoorbeeld, kan me er niet bij dat zoveel mensen gewoon toch op 2 fulltime lonen het maximum lenen en daarbij geen rekening met een eventuele kinderwens/parttime wens houden...?? dat soort dingen denk je toch over na)

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    en natuurlijk zijn er uitzonderingen en mensen die echt niet andres kunnen ivm. bepaalde redenen, dat snap ik ook heus wel, ik scheer niet iedereen over 1 kam, maar in het algemeen word er ook vaak bewust gekozen om beide fulltime te blijven werken, en tja... als je dan luxe verkiest boven bij je eigen kind zijn, ik BEgrijp dat niet, persoonlijk, dus mijn mening/gevoel ;) zal niemand dwingen parttime te gaan werken hoor :p :p

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    De kinderen gaan in Belgie toch al vanaf 2 jaar naar school?

Hier niet. dus ben je ook tot 4 jaar volledig van opvang afhankelijk

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Oh ik pak alvast de popcorn...
    Dit topic gaat bol staan van vooroordelen en onbedoelde beledigingen...

Ik werk 24 uur en bewust... werkte altijd minimaal 32 uur maar nu onze eigen zaak goed loopt en we 2 kinderen hebben wil ik graag er meer voor mijn kinderen zijn.
    Aangezien het financieel kan heb ik dus 8 uur ouderschapsverlof opgenomen.
    Heerlijk om er meer voor mijn kinderen te kunnen zijn en mijn zeer uitdagende baan ook nog te kunnen beoefenen.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Niet zo veroordelen BabeBabe. Het leven is niet zo zwart wit.

@TS, ik heb wel vaker gehoord dat dit een groot verschil is tussen Belgie en Nederland. In Nederland willen de meeste moeders niet zoveel werken en er is hier volgens mij een veel groter aanbod van parttime banen dan in BE. Fulltime werken is hier niet de norm, je wordt eerder raar aangekeken als je dat wel doet dan dat je het niet doet. Zie maar bijv. de reactie van BabeBabe.
    Overigens heb ik zelf een fulltime baan, maar die vul ik wel in 4 dagen in.

10. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik werk gewoon 4,5 dag (dus een beetje parttime). Ik zou best wat minder willen werken maar in mijn huidige functie is dat niet mogelijk. Vind mijn werk erg leuk en hebt het er dan ook voor over en het combineren met de kleine gaat erg goed.

Ik denk dat er best meerdere vrouwen zijn die kinderen hebben en (bijna) fulltime werken :)

11. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Wij werken beide fulltime. Dat is 36 uur. Werken allebei 4*9. Dus 3 dagen opvang voor dochterlief.

12. Saskia78

@babebabe: mijn dochter gaat 1 middag naar de BSo.
    En daar kijkt ze elke week naar uit :)
    Wellicht binnenkort weer 2 middagen trouwens.

Maar ondanks dat ik 36 uur werk ben ik wel 2 middagen thuis.
    Manlief is tot einde van deze maand ook 1 middag vroeg thuis ondanks dat hij 40 uur werkt. Daarna is het even afwachten of het lukt om het weer zo te regelen als nu.
    Dus er zijn ook voor veelwerkers best opties anders dan je kind bij de opvang stallen.

Oh en op woensdag past oma op. Dat dan weer wel.
    Maarja ook dat is voor zowel oma als dochter natuurlijk geen straf :)

Merk ook dat als ik werk ik bewuster gebruik maak van de tijd die we samen hebben.
    Mijn vrije middag thuis is echt qualitytime en die zal ik zeker niet besteden aan iets nuttigs als het huishouden.
    Wel aan tripjes dierenwinkel, bieb, kadootjes kopen of gewoon lekker thuis "dingen dingesen" omdat we daar zin in hebben.
    Of dat nou iets leuks doen is of gewoon lekker buiten spelen rond het huis maakt dan niet uit.

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik zou nooit fulltime willen werken.
    Waarvoor heb ik dan kinderen? Voor t weekend?
    Ik wil zoveel mogelijk zelf voor de kids zorgen, niet 4/5 dagen bij de opvang brengen.
    Zijn onze Kids ;)

14. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    om je laatste vraag te beantwoorden, ik geloof dat het vooral het verschil tussen België en Nederland is.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik werk 4 dagen van 18 tot 22u en 1 dag van 08 tot 14uur.
    Financieel zou ik meer uren moeten werken maar als ik meer uren werk moeten we ook meer opvang hebben wat in Nederland gewoon overdreven duur is. Dus meer uren werken is nog minder geld verdienen.
    Het bedrijf waar ik werk sluit om 22u de deur anders wilde ik er wel tot 00 of 02u werken, hoewel ik dan hele korte nachten zou hebben :p

Bij ons is wel veel mogelijk dus ik ga wel proberen om 28u te werken in 3 dagen ipv 22u in 5 dagen maar dat moet nog geregeld worden als dat geregeld kan worden :)
    Mijn droomscenario is werken op maandag van 06 tot 16u omdat dan mijn vriend thuis is en dan nog 18u werken op 2 opeenvolgende dagen.
    Dan heb ik 4 volle dagen vrij.
    Maar dat is mijn toekomstplan.

Ik woon in Nederland en werk in België en iedereen daar dacht dat mijn parttime functie mijn 2e beroep was en ze vonden het heel raar dat ik maar 22u werk ipv 38/40uur :)

16. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Eens. Ook al houd dit nu in dat we het financieel niet super breed hebben, liever dat, als grotendeels werken voor KDV kosten (NL) en daarnaast m'n kind veel moeten missen.
    In de toekomst, wanneer ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt, vindt ik het een ander verhaal, maar nu, liever niet nee.

17. KimK

KimK Niet meer actief

In Nederland is parttime werken heel normaal. In belgie is dat volgens mij veel lastiger. Zelf had ik een goede baan maar toen wij kinderen kregen ben ik gestopt met werken, eerst nog geprobeerd maar ik had een goedverdienende baan waarbij ik wel zo'n 50-60 uur moest werken (uiteraard maar 40 uur betaald) waardoor ik mijn kind weinig zag. Dus toen gekeken of ik kon stoppen met werken en dat was een optie! We hebben een goedkoper huis gekocht, waarbij er wel gewoon 3 ruime slaapkamers zijn en een grote tuin, maar dat wel een twee-onder-1-kap is ipv vrijstaand! Ach ja.... Het gaat prima zo maar het is wel wat meer opletten qua geld! Vroeger kon ik zo beslissen om een belachelijk dure zonnebril van 3-400€ te kopen, tegenwoordig denk ik ehmmmm dat geld kan beter naar de kindjes haha!

18. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik moet er ook niet (meer) aan denken om fulltime te werken. Wij werken allebei 32 uur en nog minder is helaas niet goed mogelijk in onze functies. Ik vind mijn werk heel leuk en denk dat ik er moeilijk weer tussen kom als ik er tijdelijk mee zou stoppen. Verder vraag ik me af hoe ouders 4x9 werken met schoolgaande kinderen? Want met 9 uur werken ben ik wel 10,5 uur zoet (incl. woon/werkverkeer en half uurtje pauze). Werkt er dan elke dag iemand tot 19.00/19.30?
    In BE gaan kinderen al vanaf 2 1/2 naar school. Kan me voorstellen dat je dan eerder weer gaat werken dan als je zoals in NL tot 4 jaar je kinderen thuis (of bij opvang FT) hebt.

19. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik werk fulltime. 40uur, 5 dagen in de week.
    Waarom? Omdat het financieel anders niet haalbaar is en ik heb het erg naar mijn zin op mijn werk.
    Ik heb er inderdaad voor gekozen een kind te hebben, en soms heb ik inderdaad het gevoel dat ik er meer voor hem zou moeten zijn. Maar ik vind het fijn dat ik door mijn fulltime baan kan kopen wat hij nodig heeft en ook voor hem kan sparen.
    Als ik financieel in de problemen zou komen dan zou ik niet gelukkig zijn en dat zou mijn zoontje dan ook niet prettig vinden.
    En daarbij heeft mijn zoontje het prima naar zijn zin op het kdv.

20. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Helemaal mee eens!

Deel Deze Pagina