full-time werken?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Flachilles, 7 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Dat vind ik ook nog een goede toevoeging waar ik het mee eens ben. Financiële onafhankelijkheid. (en geen gat van heel veel jaar op mijn CV voor het geval je met je partner uit elkaar gaat en thuis hebt gezeten...)

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Maatschappelijk prima aanvaard hoor, alleen niet op dit forum ;).

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahaha!!!

4. Haha, hier ook :p Nouja, geen poepluiers, maar ik was wel constant bezig om andermans shit op te ruimen... En dan ook nog eens ondankbaarheid terugkrijgen. Nee, bedankt :p

Maar moet wel zeggen dat ik soms ook wel eens een dagje er tussenuit zou willen, even niet moederen.... ;) Daarom ga ik soms ook even een paar uurtjes er tussenuit op de vrije dag van mijn man, gewoon even geen rekening hoeven houden met het ritme van het mannetje...

Maar na een paar uurtjes ben ik het alweer zat en weet ik niet hoe snel ik weer naar huis moet gaan omdat ik hem zo heb gemist :p

5. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Dat herken ik niet als Belgische :(. Hier is het gewoon zo dat ze naar school gaan vanaf 2,5 en daar zit geen financiële reden achter hoor.

6. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Ik zit nu in deze situatie en ik vind dat enorm zwaar. En als je er iets over zegt gooien ze het op 'eigen keuze'.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    € 400,- per maand is wel héél veel voor benzine!
    Ik moet ook veel reizen voor mijn werk. Daarom heb ik een lease auto.
    Mijn man krijgt kilometervergoeding voor alle zakelijke kilometers buiten het woon-werk verkeer.
    Als je minder gaat werken, dan maak je ook minder zakelijke kilometers...

Ik ben het wel eens met je uiteenzetting, hoor! Maar dat bedrag voor kilometers vind ik absurd. Mijn man heeft een woon-werkafstand van 25 km. Hij rijdt voor ongeveer € 130,- per maand.

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    :D precies

9. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Als mijn man van mij zou scheiden of zou overlijden hoef ik gelukkig geen droog brood te eten. Je kan ook andere dingen regelen, daar hoef je niet perse voor te werken.
    Als ik trouwens even geen mama wil zijn ga ik gewoon vrijwilligerswerk doen. Dat hoeft toch niet perse een betaalde baan te zijn? Er zijn genoeg mensen die heel blij zijn als ze geholpen worden.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klopt, maar met vrijwilligerswerk kun je geen kinderopvang betalen. Werkt wel goed als je een makkelijke oppas (oma?) hebt.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja klopt! Ze gaan gewoon naar school. Vaak met 2,5 jaar halve dagen en vanaf 3 jaar hele dagen. Dat is gewoon normaal.
    In Nederland gaan kindjes toch ook vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal, alleen kost het in Nederland een fortuin om je kind er te brengen.

12. Zuidriem

Ik regel dat onderling met vriendinnen of doe het in de avonduren. Echt heel veel mensen denken dat ze alleen maar nuttig zijn voor de maatschappij als ze een betaalde baan hebben. Maar dat is dus echt niet zo. Zeg dan liever dat je gewoon graag iets wil verdienen.

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Sannebc: dat klinkt allemaal heel mooi. Maar niet iedereen kan het zo regelen, of heb jij de illusie van wel? Ik wil je wel vertellen wat mijn vriend verdient. Daar kunnen wij met z'n vieren niet van rondkomen, laat staan dat we wat achter kunnen houden om het 50 jaar uit te zingen zonder werken (want ik neem aan dat je dat zo geregeld hebt).

14. Zuidriem

Natuurlijk weet ik wel dat niet iedereen zomaar kan stoppen met werken. Maar ik irriteer me er een beetje aan als ik hier lees dat je blijkbaar een betaalde baan moet hebben om even geen moeder te zijn en je nuttig te voelen. Dat kan op enorm veel andere manieren. Maar als je graag geld verdient dan kies je natuurlijk voor een betaalde baan dat snap ik ook wel, maar het is niet altijd de enige optie om jezelf beter te voelen op allerlei gebied.

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Dat geloof ik best. Als ik minder zou werken zou ik ook zeker meer vrijwilligerswerk aanpakken. Ik moet alleen wel geld verdienen, dus dan sla ik twee vliegen in een klap. Niets mis mee lijkt me.

Ik zie alleen dat jij altijd met dit argument komt. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik denk dat zo'n 99% van de vrouwen hier de luxe niet heeft die jij hebt. Ik denk namelijk dat als je het niet zo geregeld hebt als jij, je toch voor je eigen onafhankelijkheid beter een betaalde baan kunt zoeken dan vrijwilligerswerk aan kunt pakken. Of beide, nog beter natuurlijk.

16. Zuidriem

Dat ik ALTIJD met dat argument kom is een beetje overdreven... het valt mij gewoon op dat er altijd allerlei argumenten worden gebruikt om het een soort goed te praten dat je werkt als moeder. Het is goed voor je ontwikkeling, je wordt er een leukere moeder van, je bent niet financieel afhankelijk enz enz. Ik reageer daar op omdat ik wil laten horen dat je bovenstaande dingen ook op een andere manier bereikt kunnen worden als alleen met betaald werk.

Ik zeg trouwens absoluut niet dat iedereen maar vrijwilligerswerk miet gaan doen ipv werken, voor het geval dat je dat zo opvat.

17. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Hier ook een FT werkende mama, owv meerdere redenen die hiervoor al aangehaald zijn
    - is in Be gebruikelijk
    - binnen de functie die ik doe is minder niet mogelijk
    - financiële onafhankelijkheid
    - zou geen goede TBM zijn (trouwens in september gaat de jongste ook naar school, waarom zou ik dan thuis blijven
    - ik zou het geld niet kunnen uitgeven waar m'n vriend voor gewerkt heeft (ik zie het voor mezelf wel als handje ophouden)

en om op het vetgedrukte terug te komen: hoe vaak zie je hier niet een topic dat mama TBM wil worden en de eerste vraag is "Waar heb ik recht op, welke toeslagen kan ik krijgen". Daar krijg ik dan weer de kriebels van. Wil je thuisblijven, hoef je ook niets te ontvangen - die toeslagen worden door werkende mensen betaald.

BTW, ik besef ook wel dat ik geld gekregen heb toen ik in bevallingsrust was, maar tegen die tijd had ik al 10 jaar FT gewerkt en dus méér dan genoeg belastingen afgedragen én het was beperkt in tijd... Maar had ik niets gekregen, net zo goed... (zal zo zijn wanneer ik de 4e maand ouderschapsverlof opneem die onbezoldigd is)

18. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Kan ook allemaal hoor, fulltime werken, voor je kind zorgen en vrijwilligerswerk doen. Doe ik al jaren. Het is allemaal niet zo zwart-wit.

19. Zuidriem

Ik hoef geen toeslagen hoor aks thuisblijfmoeder. Daar heb ik niet eens recht op. En mijn man verdient meer dan genoeg ( en brengt ook meer dan genoeg weg naar de belastingdienst) om me niet het gevoel te geven dat ik misschien teer op het zuur verdiende geld van een ander.

Maar daar gaat het me trouwens helemaal niet om. Ieder mag zelf weten of hij of zij werkt of niet. Wie ben ik om daar irts van te zeggen... maar bepaalde dingen vallen me gewoon op.

20. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Volgens mij wil niemand het "goed" praten dat ze werken. Ik voel me er totaal niet schuldig over namelijk...:(. Werk 30 uur (met Ov. 27 uur dus 3 lange dagen) en love it. Lekker van huis, lekker me-time en even opladen.

Ben ook 10 maanden volledig thuis geweest (toen nog met 1 kind en zwanger van 2), ook onwijs van genoten.

Het een is niet beter dan het ander. En ja mijn mening blijft dat je als moeder meer thuis moet zijn dan op je werk. Maar ik besef me heel goed dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Je kunt je kinderen moeilijk droog brood laten eten, omdat jij als moeder liever thuis bent.

Deel Deze Pagina