full-time werken?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Flachilles, 7 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Hoe komt jouw dochter dan midden op de dag op een kinderfeestje?

2. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Aangezien de kinderen in het midden van de dag op school zitten zijn er dus geen feestjes...
    Feestjes zijn in 90% van de gevallen op zaterdagnamiddag. En als het op woensdag zou vallen, zorg ik er wel voor dat ze er kan geraken...

3. Dan heb jij blijkbaar een heel rustig kindje die nooit wat vies maakt, want ik ben echt wel 8 uur per dag bezig met schoonmaken, opruimen, met de kleine spelen, boodschappen doen etc. Kan daar een groot gedeelte ook van uitbesteden aan een kinderdagverblijf, maar ik doe het liever allemaal zelf, zodat ik ook weet dat het goed gebeurt.

Moet er wel bij zeggen: wij hebben geen auto, dus als ik bijvoorbeeld naar het CB moet ben ik een uur onderweg omdat ik erheen ga wandelen. Met de auto zou ik er veel sneller zijn natuurlijk…

4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het is zo grappig dat mensen een gastouder bijvoorbeeld als werkend persoon zien, maar als thuisblijfmoeder doe je ineens te weinig.

Waarom huur je dan iemand in voor iets wat je zelf zonder moeite kan doen?

5. petrova

petrova Actief lid

Rekeningen splitten (althans, volgens mij bedoelde je dat?) lijkt me ook onpraktisch/veel werk maar ik ken ook geen getrouwde stellen die dat doen...

Met vrienden vind ik het fijn want ik ben nogal goedkoop. Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol en eet nooit iets duurs in een restaurant (ik heb dat geld gewoon niet, en daarnaast heb ik het geluk(?) dat ik veel dure dingen zoals rood vlees niet eens mag eten) dus ik heb geen zin structureel meer te betalen om de eet- en drinkgewoonten van anderen te onderhouden :) Ja, dan ben ik maar een zeur...

6. Grootsgezin

Grootsgezin Actief lid

15 jun 2014
    468
    0
    0
    Huismoeder oftewel officemanager thuis
    Roosendaal
    Zo mee eens, echt zo verschrikkelijk krom. Volgens mij krijgt dan een ander dik betaald goor wat jezelf beter kan, maar dat is "niets doen"

7. Overigens nog even een toevoeging: er zijn dagen dat ik ook geen 8 uur haal, maar er zijn ook dagen bij dat ik dagen maak van 12 uur met die kleine. Dus gemiddeld kom ik wel aan de 8 uur per dag. Maar dat ligt ook aan mezelf. Ik wil ons zoontje de mogelijkheid bieden om te leren. Er zijn ook zat moeders die de televisie de hele dag aanzetten en ja, dan heb je er de hele dag geen kind aan en kan je lekker snel met de stofzuiger door het huis rauzen. Soms is dat echt wel verleidelijk, maar ik wil ons zoontje niet aanleren dat de televisie de hele dag aan moet.

Dus ik ben grote gedeeltes van de dag bezig met spelletjes verzinnen, liedjes zingen, boekjes voorlezen, zoontje weghalen waar hij niet mag komen….

8. petrova

petrova Actief lid

Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe je dat definieert... Veel mensen zien 'werken' als 'iets waar je voor betaald krijgt', hoeft natuurlijk niet persé samen te gaan met het zien van iemand die niet betaald krijgt als iemand die niks uitvoert.

Zelf hou ik een moes'balkon' bij, dat spaart ons ook geld uit en ik besteed daar ook tijd aan. Maar ik denk dat weinigen dat als 'werk' zouden zien gewoon omdat het niks betaalt. Toch hoop ik dat men zich realiseert dat een moestuin niet vanzelf groeit :p

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het zal vast en zeker daar wat mee te maken hebben, maar als je leest dat er feitelijk niet zoiets bestaat als een fulltime thuisblijfmoeder? Dat het niet uitdagend is om 24 uur per dag met je kind door te brengen, want hee. In je badjas en trainingsbroek op de bank zitten kan iedereen toch?
    Dan heeft het weinig met iemand zijn definitie van 'werk' te maken, maar dan word het gewoon ondergewaardeerd.

In zo'n geval kan je dus ook zeggen dat een opvang en/of gastouder/oppas onnodig is.
    Want die kinderen zorgen praktisch gezien toch voor zichzelf of niet?

10. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Nou je zou verstelt staan hoeveel mensen niet erkennen dat ik werk.
    Pas als ik vertel dat ik ook tussen de 600-900 euro inleg elke maand kijken ze er ineens anders tegenaan.

En ik ben er alleen maar trots op. We doppen onze eigen boontjes, ik breng ook geld in het laatje zonder een uitkering te trekken (Geen aanval op wie dan ook!) en ik ben er fulltime voor onze kinderen.
    Ik zou het iig voor de komende paar jaar niet anders willen.

11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

Het is maar net wat je zelf in die 8 uur doet. Als mijn kleine mannetje aan het spelen is buiten omdat hij zichzelf lekker vermaakt. Dan sta ik de openslaande deuren te schuren en te gronden (ik vind het leuk, kan het zelf en het scheelt weer om het te laten uitbesteden.)
    Of de was te strijken, of het onkruid te wieden etc.

Als hij naar een uurtje geen zin meer heeft om alleen te spelen, trek ik mn oude kleren uit, en ga lekker met hem tekenen of spelen, naar de kinderboerderij of wat dan ook.

Ik besteed veel zorg en aandacht aan mijn kinderen en mijn huishouden, ik vind het fijn voor de kinderen dat mama er is. Ik vind het fijn dat mijn huis aan kant is, de was gedaan is, de tuin netjes is, het schilderwerk er mooi bij staat, de boodschappen voorraad niet in de avonduren of zaterdag gekocht moet worden.
    Als mijn man thuiskomt, komt hij aan in een schoon huis, staat er een heerlijke maaltijd op tafel, en heeft hij de hele avond tijd voor de kinderen en mij:D Heerlijk ouderwets, maar o zo fijn!

Als er vriendjes en vriendinnetjes kunnen komen spelen, en ikzelf dan thuis ben vind ik echt prettig. De meeste kinderen die hier spelen, worden dan door oma, dan door oppas vriendin opgehaald, of hebben een sleutel bij zich en moeten met 8 jaar dan nog een uur alleen thuis wachten op papa en mama:(
    Ik ben blij dat ik er zelf kan zijn voor mijn kinderen.
    Mijn moeder was ook altijd thuis, en ben haar daar nog steeds dankbaar voor.

Ik zou het vervelend vinden als ik 24 uur of hoeveel dan ook zou werken, en daarnaast samen met mijn man, alles nog moest doen..pffff

12. Grootsgezin

Grootsgezin Actief lid

15 jun 2014
    468
    0
    0
    Huismoeder oftewel officemanager thuis
    Roosendaal

Nou applaus voor deze dame, wonderwomen is oogestaan. Ze doet het complete huishouden, wast,strijkt,stogzuigt,zeemt,poetst,dweilt,haalt de boodschappen, brengt en haalt zelf haar kinderen en zorgt ondertussen voor de alle afspraken. Tussen de bedrijven door speelt ze ook nog twee uur per middag met haar kindje en bied ze elke dag een activiteit aan zoals koekjes bakken, knutselen,dieren verzorgen etc. als haar man thuiskomt staat de tafel gedekt en het eten klaar en dat allemaal binnen 6 uurtjes!
    Dit staat natuurlijk niet in relatie tot wat haar man doet, dus van zijn echt zuurverdiende loon, buitenhuis berdiend hoeft ze geen stuiver te hebben. Nee kom op zeg eerst werken dan de centjes.

Wat heeft haar man het goed getroffen en nu werk je ook er nog bij! Ik heb veel respect voor je, pfff ik ben maar een simpele ziel, heb heel de dag mijn handen vol.

13. Ik denk dat we nodig van een aantal vooroordelen af moeten, zoals de thuisblijfmoeder die in haar badjas op de bank zit ;)

Hier zorg ik er in elk geval altijd voor dat ik voordat mijn man de deur uit is aangekleed ben. Doe ik dat niet, dan gebeurt het wel eens dat ik te lang in een trainingsbroek blijf lopen. Niet omdat ik op de bank zit, maar juist omdat ik er niet meer aan toekom. Als het mannetje eenmaal lekker op zijn speelkleed ligt te spelen ga ik niet op mijn gemak boven onder de douche staan en aankleden, dan wil ik hem in de gaten houden.

14. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Moet dit nou weer, op die toon ook?

15. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Deze reactie zegt meer over jou dan mij...

16. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    :D:D

17. petrova

petrova Actief lid

Ik geef je gelijk hoor. Een (klein) kind heeft 24 uur per dag supervisie nodig, iemand moet dat doen :D

Veel mensen denken, denk ik, dat dat ook het enige is wat je doet als je thuis blijft, op je kind letten dus en op de bank zitten, terwijl je in die tijd toch ook andere dingen kunt doen (in combinatie dus). Veelal worden er ook andere taken uitgevoerd, maarja, dat ziet 'men' niet.

Alhoewel ik ook echt een geval ken waarbij een thuisblijfmoeder totaal niks uitvoerde (kinderen waren inmiddels een jaar of 10-15 en er was een schoonmaakhulp in huis, man die meer dan 40 uur per week werkte deed al het opknapwerk aan huis zoals schilderen, nieuwe badkamer erin zetten etc.), en dat vond ik ook wel echt bizar. Maargoed, ik had dat als ik die man was ook echt niet goedgekeurd :) (neem ook aan dat het meestal niet zo gaat!)

18. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Oké nou ik houd het vooroordeel maar even in stand dan, want wij kleden ons lekker niet aan als we de deur niet uit hoeven. Als ik thuiskom trek ik dan ook gelijk mijn trainingsbroek weer aan haha. Het zit gewoon lekkerder. :D

Ik ga ook echt mijn nest niet uit voor mijn vent (5.00 smorgens, toei) en soms, heel soms. Pakken we een uurtje extra slaap in de middag mee.

Ik werk dan wel vanuit huis, maar het huishouden is niet altijd perfect op orde.

Zoon en ik kijken samen leuke filmpjes, gaan knutselen, tekenen, dansen en ik ben gezegend met het feit dat hij ook graag alleen speelt.

Thuisblijven heeft dus wel voordelen voor mij ja, maar vervelen? Dat doe ik mij nooit!

19. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Ik werk 24 uur in 3 dagen. Manlief werkt fulltime (40 uur), maar gaat vanaf november 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen. Op die manier hebben we 2 dagen opvang nodig en hoeven de kindjes maar 1 dag naar het kdv.
    Voordat ik kinderen had werkte ik ook al 24 uur, vanwege een chronische ziekte.
    Ik vind het aantal uren wat ik werk prima zo; het is heerlijk om te kunnen gaan werken en ook heerlijk om thuis te zijn.

Overigens zijn er in Nederland in mijn ogen zat banen waar je parttime kunt werken. Parttime werken betekent dus niet automatisch dat dat dan werk in een winkel of kinderopvang is; er zijn veel meer mogelijkheden.
    Wel heb ik altijd het idee dat dingen in België beter geregeld zijn rondom werk en kinderen. We wonen dichtbij de Belgische grens, dus hoor geregeld wat van Belgen die hier in Nederland werken over hoe het daar geregeld is.

En verder, ieder z'n keuze (als je al het geluk hebt dat er een keuze is). :)

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik denk wel dat je het erg goed geregeld hebt. Ik heb meerdere vriendinnen met een soortgelijke baan, maar hun ervaring is toch dat het niet kan in minder dan drie dagen. Of de baas staat het niet toe (ja, ik weet het :x), of ze hebben zelf het idee dat ze achter de feiten aanlopen.

Maar er zijn zeker wel inhoudelijke functies die in drie dagen kunnen. Dat je alleen in een winkel kan werken is een misverstand. Wel denk ik dat de baan vaak "gecreëerd" moet worden. Mensen komen binnen als fulltimer, maar worden parttimer als de kinderen komen. Parttime inhoudelijke vacatures zijn er weinig.

Deel Deze Pagina