Hier alleen, gelukkig geen kinderopvang nodig momenteel omdat ik thuis werk, maar mijn oudste heeft ook fulltime in de opvang gezeten. Dat kon gewoon niet anders.
Ik werk 4 dagen (32 uur) per week. Mijn man werkt +/- 70 uur in 3 dagen. Op mijn vrije dag gaan de kinderen naar school, in die tijd doe ik boodschappen en het huishouden. In het weekend doen we leuke dingen (zwemmen, bossen, strand, pretpark enz.) Ze gaan 1 dag per week naar de opvang, de rest is mijn man of oma en opa.
Eens! Hier ook een gewone sociale huurwoning (huurprijs aangepast op je salaris) en 2 inkomens. Ik raakte zwanger toen we allebei een baan hadden. Helaas kwam mijn man zonder werk en moest ik het alleen ophoesten, toen ben ik ook fulltime blijven werken, omdat we het dan financieel wat beter konden trekken. Dus niks eigen schuld!
Mijn man kookt (is al vroeg thuis omdat hij vroeg begint) en ik doe 's avonds huishoudelijke taken als de kleine slaapt (met wel een strakke planning zodat ik mijn huis netjes hou). Verder hebben we wat taken verdeelt wat goed gaat. De boodschappen doe ik op zaterdagochtend zo vroeg mogelijk (als de winkel net open is). Mijn weekenden en vrije middag is voor mijn meisje en dan gaat alle aandacht naar haar en doe ik dus verder geen huishoudelijke taken.
Hmm hulde is een groot woord.. Het is een keuze voor de meeste mensen lijkt me En aan kinderopvang had ik niet gedacht.. Dat lijkt me alweer stuk leuker dan in een winkel. Maar ook daar is het salaris geen vetpot lijkt me? Terwijl je notabene behoorlijk door moet werken om de kindjes van de mensen die wel verdienen te passen. (Vind oprecht.. Dat leraren en opvangmedewerkers... Wel wat meer waardering mogen krijgen. Ook op de bankrekening. Kinderen zijn de toekomst en daar mag best wat meer aan gedacht worden.) En nee.. Geen Albert.nl en ook geen hulp. Maar elke avond een stukje en in het weekend de grote boel. En als manlief onze dochter meeneemt boodschappen doen.. Is tegen een uur of 2 het huis aan kant en zit wasje nummer 2 in de wasmachine. Evt was ik dan zondag ook nog maar verder is zondag ONZE dag. En ja, het soms puzzelen.. En 's avonds ben ik moe. Soms komt het ook niet uit en moet je prioriteiten stellen. Regelmatig verliest het huishouden dan voor die dag.. Dan maar een dagje in de rommel. Toch haal ik ook veel voldoening uit m'n werk en merk ik dat ik beter in m'n vel zit dan wanneer ik niet werk. En eerlijkheidshalve doet op woensdag oma altijd de afwas en stofzuigt ze. Niet omdat wij er om gevraagd hebben trouwens maar omdat ze het een fijn idee vindt dat wij in een opgeruimd huis thuiskomen dan. En tja, zeg nou zelf.. Het IS ook fijn om in een schoon huis thuis te komen Liefst zou het hele huis soppen maar dat wil ik dus echt niet hebben Ze is niet de huishoudster en we kunnen het best zelf. (Alleen tja, het zal iets rommeliger zijn dan bij iemand die elke dag even stofzuigt en het huis opruimt.. Dat dan weer wel.)
Ik weet niet wat het beroep van Kim11 haar man is, maar het kan wel hoor. De broer van een vriend van ons werkt bij een speciale eenheid van de brandweer die bij Amsterdam is gevestigd. Zij rukken uit bij bedrijfsbranden, zware auto-ongelukken en calamiteiten op Schiphol. Ik meende dat hij 48 uur werkte in 2 dagen en dan weer 3 dagen vrij.
Heb ik ook een tijd gedaan hoor, maar ik en manlief hadden ook nog graag een beetje tijd met elkaar ook... Dus toen kwam er een hulp.
Dit. Ik zet geen kinderen op de wereld om ze door anderen op te laten voeden. Dan financieel maar wat minder, een oudere auto en minder vaak op vakantie.. oh ja en boodschappen van Lidl etc. En een hypotheek een ton onder wat me mochten lenen... allemaal keuzes in het leven en dit is de onze.
Men wat een discussie weer -_-. Laten we het er gewoon op houden dat er voor beide wat te zeggen is. Fulltime werken, of fulltime moederen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het tweede, mits dit mogelijk blijft natuurlijk. Met de huidige economie zit dit helaas iets anders in elkaar. Blijf er ook wel een beetje bij dat een 'sleutelkind' weinig goeds op kan leveren, maar gelukkig bestaan er gastouders, oppasoma's en kinderdagverblijven. Het lijkt mij alleen lastig om je echte 'vrije tijd' in je kind te steken wanneer het huishouden en dergelijke ook nog gedaan moet worden. In zo'n geval zal ik dus wel neigen naar iets van een schoonmaakster of iets dergelijks. Had dan echt elke vrije minuut in mijn kinderen willen steken. Ook een vraag aan de fulltime mama's. Ik werk vanuit huis en merk zelfs hier al mee dat ik niet altijd genoeg tijd voor mijn kind op kan brengen. Moet hem bijvoorbeeld wel eens afwijzen als hij met mama wilt spelen. Ik voel me dan oprecht onwijs schuldig op zo'n moment. Hebben jullie nooit last van een schuldgevoel?
Ik werk van uit huis, ik heb mijn eigen bedrijfje. We hebben daar nu personeel voor aangenomen dus ik ga nu veeeel minder werken, hopelijk maar zo'n 10 uur per week en dan waarschijnlijk op zondag. In mijn vriendenkring werken alle vrouwen part time, meestal ook in hun eigen bedrijf of in het bedrijf van hun man.
Overdreven? Je had ook kunnen vragen wat voor werk hij doet dat hij zoveel uur maakt .... Hij werkt 24 uursdiensten, gemiddeld 3 x per week dus hij is (zonder reistijd) 72 uur per week van huis.
Ik werk 2 dagen van 8 tot 17 uur. Mijn man werkt ruim 40+ uur en is vaak in het buitenland. We hebben 3 kinderen, 10 jaar,8 jaar en een dochter van bijna 2 jaar. Ik vind het heerlijk op deze manier. Misschien dat als straks de jongste naar school gaat ik er een dagdeel bij wil gaan werken maar dan wel onder schooltijden zodat ik geen VSO/BSO hoef af te nemen. Financiel redden we het prima op deze manier.
Elke dag een schuld gevoel. Maar ik heb liever een schuldgevoel dan geen eten of geen dak boven mn hoofd dus dat is een keus die je moet maken net zoals parttime of fulltime werken.
Ik werk fulltime. ong 50 uur. Maar zoonlief gaat mee, dat kan heel gemakkelijk omdat we een eigen bedrijf hebben En soms een dagje vrij als het wat rustiger is De boodschappen en het huishouden doen we nog zelf, maar denk dat er binnenkort hulp in de huishouding komt, houden we meer vrije tijd over
Tja en dan lees je in een ander topic wat mensen verdienen met parttime werken.. Die zouden zelfs dan nog hulp in de huishouding aan kunnen schaffen en boodschappen kunnen laten bezorgen. Wij draaien elk dubbeltje om, ik ben werkloos en ja als je wil werken dan kan dat, klopt, maar dan zou ik niks meer overhouden na aftrek kinderdagverblijf. Dus ik probeer het te redden tot een van de kids naar school gaat en dan is het beter haalbaar.. Ik kies ervoor om pt te werken omdat ik graag mijn kindjes wil zien opgroeien
Dat is zeker een makkelijke keuze dan hoor, in zo'n geval kan ik het ook zeker begrijpen! Trouwens, ik kan het ook begrijpen als een moeder part-time aan de slag gaat om wat extra's te verdienen. Daar vind ik ook niets mis aan. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het een ander verhaal vind dat je fulltime gaat werken, omdat je het werken niet kan 'laten' om het zo te zeggen.