Oh zo heb ik ook gezeten! Pas op, dat je jezelf niet over de kop werkt! Bij mij heeft het gewerkt, om goed na te denken of iets wat 'moet' ook daadwerkelijk moet. We hebben een schoonmaakster 1x per week. We (samen!!) ruimen wel op en doen de wc, af en toe zuigen en het aanrecht, maar veel meer ook niet. Soms is het een rommeltje bij ons, ook als er visite komt. Ik heb (moeten) laten vallen dat het hier spic en span is. Mijn moeder deed daar moeilijk over, maar weet je wat? wij werken allebei veel. Mijn moeder was thuis. Als zij er problemen mee heeft, dat wij niet het huis op elk moment van de dag op orde hebben, dan mag zij zelf komen opruimen. :x Gelukkig is dat kwartje gevallen en heeft zij het nu ook geaccepteerd. Maar goed, ga voor jezelf na wat er nu écht belangrijk is. En bedenk: Is het écht zo erg, als het een keer niet gebeurt? Of een paar dagen later? Succes meid!
@ladyxochi: mja mijn schoonmoeder ruimt dus elke week een uurtje op hier en dat is echt zo heerlijk... Verder vorige week voor m'n verjaardag een roomba gehad. Wat heerlijk om voor het eerst in jaren weer een vloer te hebben die gewoon schoon is als je uit bed komt! (Er zit een tijdklok op dus hij rijdt als wij nog slapen!) Ik ben nooit de alleropgeruimste geweest hoor maar de rommel overal ging me steeds meer tegen staan... En dat had aanvankelijk als effect dat ik actiever ging opruimen maar toen dat eigenlijk nauwelijks effect bleek te hebben veranderde dat al snel in demotivatie om uberhaupt iets te doen. En nu sinds een week voorlopig weer even fulltime thuis en ik pak vrolijk al het achterstallig onderhoud aan. Het is gewoon allemaal wat veel als je 32 uur in de week werkt en ook nog huis, kind, man EN jezelf hebt. Toch geniet ik van mijn werk. En nu even van mijn lange vakantie
Typte ze terwijl ze net al zuchtend het bed van dochterlief heeft ontruimd (soort van evacuatie van wasmand en boekenkast leek het wel..) En nu wil de wasmachine niet aan Gauw maar weer verder dus.
Troost je...ik kon het ook niet. Bij de eerste wel...toen studeerde ik full time en had ik ook nog een baan in de avond van 20 uur...maar bij de tweede lukte het niet...
Ik wissel alle huis- en tuinklusjes af moet kopjes koffie in de tuin. Zo kom ik de zomer wel door! Zelfs terwijl oma op vakantie is
Hier trouwens ook een burnout gehad. Maar dat kwam, omdat bovenop de situatie (2 kids, 32 uur werken) nog wat andere dingen kwamen. Bij moeder borstkanker geconstateerd rond mijn uitgerekende datum. Man zat al ruim een jaar doordeweeks aan de andere kant van het land en kon maandag t/m donderdag op geen enkele manier bijdragen aan het huishouden en de verzorging van de kids of zo. Dát heeft mij de nek om gedaan. Nu werk ik alweer 8 maanden 'gewoon' 32 uur. Mijn man werkt nu dichterbij en komt 5 op de 6 dagen gewoon thuis en kan dus helpen met van alles. Hij is zelfs 3 van de 6 dagen helemaal thuis! Dan is er gekookt, als ik thuis kom!
Ik werk 32 uur per week ong... helaas 0 uren contract dus soms ook wat minder. Helaas heb je niet veel keus in NL, je hebt werk of niet... ik vind de prijzen wat opvang betreft belachelijk en dan nog het feit dat je tegenwoordig bijna 24 uur per dag beschikbaar moet zijn en geen opvang flexibel genoeg is behalve gastouder gelukkig in mijn geval. Mijn man werkt parttime... waarom? Omdat er niks anders is, hij werkt in de zorg en momenteel mag je in je handjes knijpen als je een contract hebt daar. Ook hij zou graag wat uren meer hebben... maar dat krijgt hij niet. Beide hebben te maken gehad met overspanning en burn-out... dus ik vind dat we het super hebben geregeld nu.
Kan me voorstellen ja. En mama's zijn slecht in hun grenzen respecteren merk ik Dan is een flinke wakeup aan de orde. Hoop dat het bij mij nooit zo ver komt (En moet eerlijk zeggen.. Ben zelden zo blij geweest met een practisch verjaardagskado en dat elke ochtend weer dus!)
Ik vind het ook nogal neerbuigend. Net alsof je alleen 'goed genoeg' bent om in een winkel te werken, als je niet meer dan 3 dagen per week kan werken. Mijn buurvrouw werkt trouwens in een winkel en zij werkt dacht ik ook full-time.
Hmm het heeft vooral te maken met dat het makkelijker plannen is. Gewoon omdat het een branche is waar men gewend is niet altijd hetzelfde personeel te hebben. Winkel is langer open dan de 40 uur die mensen werken. Dus ze zijn gewoon beter ingesteld, meer gewend aan dat iemand er niet altijd is. Weinig neerbuigends aan. Sterker.. Ik zou willen dat kantoorbanen daar ook zo flexibel mee om konden gaan...
Dat is eigenlijk ook zoals ik er over denk.... Na mijn dochter ben ik gestopt met werken in de beveiliging... Maar na jaren herstel en mijn man die parttime werkt kon ik het eindelijk weer oppakken. 32 uur is dan ook nog heel veel vind ik, maar ik vind het leuk en door de verdienste konden we nu echt een week op vakantie enz..
Ik werk niet in een winkel maar heb een managementfunctie welke heel goed parttime te doen is. Ik ben heel erg blij dat dit kan, anders zou ik echt wat anders gaan zoeken. Ik wil nl ook graag meer dan 3 dagen in de week (dit is incl de weekenden) thuis zijn voor ons kindje. Ik denk dat heel veel banen goed parttime te doen zijn (denk aan de gezondheidszorg). Niemand is onmisbaar!! In een winkel werken is helemaal niets mis mee! Lijkt me een heerlijke gezellige sociale baan!
Dit vind ik een rare opmerking, ik heb na de geboorte van ons kleintje wat pech gehad met werkgevers en in nog geen drie jaar tijd drie werkgevers gehad.... alle drie kantoorbanen..... 24 uur p/w. ik ben headhunter/office manager. En soms gaat er inderdaad op mijn vrije dag de laptop wel eens open omdat één van mijn voorgestelde kandidaten op gesprek is geweest maar krijg over het algemeen alles netjes in de 24 uur af. Ik kan naar hartenlust dagen ruilen, andere tijden werken, als ik mijn werk maar af heb. En dat had ik bij alle drie de werkgevers. Dus. een part-time baan kan best een flexibele kantoorbaan zijn. En. Er is helemaal niets mis met werken in een winkel, dat lijkt me (lichamelijk) zwaarder dan mijn baan soms.
Mja ik werk in een mannenwereld waar men verwacht dat je gewoon 40 uur per week op kantoor bent. Ondertussen willen ze wel graag meer vrouwen. Maarja.. Dan moet er dus toch wel iets veranderen En in de praktijk werkte ik mijn laatste project voor 32 uur op kantoor en dan nog 4 uur thuis. Het is even plannen.. Maar het HOEFT echt geen probleem te zijn. En voor mij fijn want ik was 2 dagen in de week na school thuis. En dankzij man en oma.. Konden we het gewoon af met 1 middag BSo. Maar het is elke keer dat ik ander werk zoek echt lastig om iets te vinden dat acceptabel is voor werkgever en mijzelf... Wat dat betreft... In onder andere winkels (en de zorg en de beveiliging en ongetwijfeld meer vakgebieden/branches)... Is dat veel meer geaccepteerd en normaal. Neerbuigend is volgens mij wat anders
Precies, het gaat er volgens mij om in hoeverre kennis/vaardigheden opgedaan op een dag nodig zijn om de volgende dag(en) verder te kunnen doen (vooral indien er derden bij betrokken zijn). Mss niet volledig goed uitgelegd, maar denk dat de essentie duidelijk is....
Kwek: ik snap je Hier ook altijd het risico gebeld te worden op m'n vrije middag dus. Maarja.. Als het niet gaat zoals het moet.. Dan moet het maar zoals het gaat.
Het was en is onze keuze niet om zoontje 5 dagen per wwek weg te brengen. Maar desondanks is hij 10 dagdelen weg. Niet omdat papa en mama fultime werken maar omdat hij eettherapie nodig heeft. Is hij zielig? Nee Is hij overprikkeld? Nee Laten we het niet zo zwaar maken. Kinderen kunnen meer aan als dat de ouders of anderen denken. Ik merk dat ook heel vaak in de voorgaande discussie het gevoel van de ouders wordt geprojecteerd op de kinderen. Natuurlijk is hij sávonds moe moe en moeten we ervoor zorgen dat hij op tijd in bed ligt. Ook kunnen we niet het hele weekend van hot naar her omdat hij door de week een druk programma heeft. Maar je kunt je afvragen of dat zo erg is. Wij houden er zelf niet van en in mijn optiek is het ook voor kinderen niet nodig om het hele weekend op sleeptouw genomen te worden overal maar heen want stel je voor dat er iets gemist wordt. En dat ook nog vaak sávonds.
Waar ik ineens aan moet denken.. Bij mijn vorige werkgevers werkten mensen met dezelfde functie wel verschillende uren. De mensen die 36u werkten, namen wat vaker pauze en deden het over het algemeen wat rustiger aan. Ze waren er toch de hele week.. De mensen die parttime werkten (20 à 24u) werkten zich uit de naad om alles in die 'paar' uur te proppen. Ik ben daar teruggegaan in uren, van 32u naar 24u. Ik vond dat soms echt pittiger omdat ik voor mijn idee hetzelfde werk in minder uren moest doen. Hield ook bijna hetzelfde aantal klanten.
Ik las het eerder zo (en zo zie ik het zelf ook): De enige banen, die een beetje fatsoenlijk de mogelijkheid geven om 3 dagen of minder te werken, zijn banen in winkels. In mijn omgeving (en daarmee bedoel ik zeg maar kantoorbanen) ken ik niemand die minder dan 28 uur werkt. En zelfs 28 uur is hier al héél weinig. Ik zou het juist fijn vinden om 3 dagen te werken, maar ik heb nu eenmaal een bepaald carrièrepad gekozen (IT-opleiding) én ik vind mijn werk heel leuk, dus als ik écht minder zou willen werken, zou ik een hele carrièreswitch moeten maken. En niks tegen in de winkel staan, maar als ik dat leuk had gevonden, had ik daar destijds wel voor gekozen. Ieder het hare.